از ملکوت آسمان ها تا برهوت زمین

نقطۀ عطف عرفان و سیاست از منظر امام خمینی(س)

از ملکوت آسمان ها تا برهوت زمین

به نظر می رسد، امام خمینی(س) هم به عرفان به عنوان راه دسترسی به ملکوت آسمان ها می اندیشد و هم به سیاست به عنوان راه سامان دادن به سازوکارهای جاری این زمین برهوت برای تجمیع اهداف و ابزار و مسیر نیل به تحقق انسان متعالی؛ یعنی همان تحقق مضمون عرفان دینی؛ اما در این شیوه حوزه های عرفان فردی و سیاست جمعی با ابزار و شیوه های خود، هر کدام در سپهر خویش، قواعد خود را دارند و با هم خلط نمی شوند.

جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
مفهوم سیاست خارجی یا روابط بین الملل

مفهوم سیاست خارجی یا روابط بین الملل

اصول و مبانی سیاست خارجی ای که امام خمینی(س) طراحی نموده و به صورت قوانین موضوعه تدوین و سعی در اجرای آن می شد، می توان در چند اصل خلاصه کرد. مهمترین مفهوم در این زمینه "استقلال" بود، این مفهوم، علیرغم فشارهای عظیم بین المللی و بحرانهای فراگیر داخلی، ابداً به معنای انزوای ایران از جهان نبود، بلکه امام خمینی حریم واقعی ملّت ایران و حرمت پایمال شدۀ ایشان را مرتباً مورد تأکید قرار داده و هر نوع رابطه ای را در مرز اصطکاک با این اصل مورد ارزشیابی منفی یا مثبت قرار می دادند. استقلال، در معنای نهایی می باید موجب پاره شدن تمام بندها و مجاری سلطه شود و هر کشوری که با سوء استفاده از ضعفهای داخلی و فساد حکومتگران سابق در ایران، مناسبات و منافع نامشروعی برای خود داشت،

جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مستوفی مدیر گروه معارف موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س)

پیرامون عزاداری سیدالشهدا؛

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مستوفی مدیر گروه معارف موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س)

اباعبدالله الحسین در نامه ای که در جواب کوفی ها می نویسد، می فرمایند، امام چه کسی است؟ امام حاکم به عدل است و دستورات حق را اجرا می کند ولی این حاکمان می خواهند بر مال و جان افرادمسلّط باشند، قصر و کاخ بسازند، سودجویی کنند و منافع فراوان ببرند و چون این خواسته ها با محتوای اصلی اسلام همراه نیست، با تحریف اسلام حکومتشان ادامه پیدا می کند.

جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
تحلیلی تطبیقی از قیام امام حسین(ع) و قیام امام خمینی(س)

تحلیلی تطبیقی از قیام امام حسین(ع) و قیام امام خمینی(س)

امر به معروف و نهی از منکر هنگامی که مبتنی بر فهم صحیح از دین باشد و از سیره نبوی و علوی یعنی معیارهای خالص اسلام سرچشمه بگیرد جامعه را از حالت سکون و ایستایی خارج می سازد و منجر به بالندگی و سازندگی آن می گردد. امام حسین(ع) که خود عصاره اسلام محمدی است قیام می کند تا نشان دهد که آنچه بنی امیه حکومت خود را به وسیله آن توجیه می کند دین نیست بلکه نوعی فریب و نیرنگ است که به اسم دین عرضه می شود و دین فقط در عبادات فردی و جمعه و جماعات بدون تحرک خلاصه نمی شود و اسلام حقیقی با وجود چنین حکومتی سازگار نیست. امام خمینی(س) اصلاح اندیشه های دینی را سرلوحه نهضت اسلامی قرار می دهد و با طرح مسئله جدایی دین از سیاست تغییرها و برداشتهای رایج از دین را طرد می کند و اسلام را یک دین اجتماعی و همه جانبه معرفی می نماید که باید در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متجلی گردد.

یکشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲
رفتارشناسی امام در قبال اشغال سفارت امریکا

رفتارشناسی امام در قبال اشغال سفارت امریکا

مخالفتهای امام خمینی(س) با امریکا و مواضع این کشور، به سال 1358 و پیام ایشان در این سال محدود نمی شود؛ بلکه باید به دو دهه قبل برگشت و از اوایل دهه چهل آن را مورد توجه قرار داد. از زمان شروع نهضت امام خمینی و بویژه ماجرای کاپیتولاسیون در سال 1343، مخالفتهای امام با دخالتهای امریکا در امور داخلی ایران آغاز شد.

چهارشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۷:۲۷
استکبارستیزی در ساحت اندیشه حضرت امام خمینی(س)

استکبارستیزی در ساحت اندیشه حضرت امام خمینی(س)

آرمان استکبارستیزی محصول تفکرات شخصی امام خمینی(س) نبوده و ریشه در عمق تعالیم اسلامی دارد و نه تنها ایشان بلکه تمامی کسانی که خود را پیرو راه اولیاء الهی و داخل در جبهه حق پرستان می دانند، موظف به ستیز با مستکبران هستند.

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کرامت انسانی در اسناد حقوقی اسلام

کرامت انسانی در اسناد حقوقی اسلام

کرامت ذاتی، حقی است طبیعی و خدادادی که آفریدگار هستی در نهاد و وجود تمامی انسان ها به ودیعت نهاده و همگان را از آن بهره مند ساخته است. این حق آمیخته با حکم بوده و قابل سلب و اسقاط و نقل و انتقال نبوده و احدی را یارای تعدی و تجاوز به آن نیست، مگر آنکه آدمی با ارتکاب جرائم و معاصی آن را از خویشتن خویش زدوده و سالبه به انتفای موضوع گردد.

دوشنبه, ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
بررسی نقش قانون و قانون گرائی در جامعه در کلام امام(س)

بررسی نقش قانون و قانون گرائی در جامعه در کلام امام(س)

حضرت امام خمینی(س) به تبعیت از مشی و روش امام المتقین حضرت علی(علیه السلام) برای عمل دقیق به قوانین اسلام اهمیت خاص قائل می شد و خود اولین کسی بود که عامل به قانون بود.

شنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
نگاهی گذرا به آثار حدیثی حضرت امام خمینی(س)

نگاهی گذرا به آثار حدیثی حضرت امام خمینی(س)

توجه به اینکه در طول تاریخ کسانی بوده اند که جامع علوم معقول و منقول بوده اند، کمتر کسی همانند امام محدودۀ هر علم را حفظ نموده است، در وادی عرفان با استفاده از زبان عرفان به شرح و بسط مطالب پرداخته و در محدودۀ فقه و اصول با روش فقهی و اصولی به توضیح آن همت گماشته و در حدیث و شرح آن با زبان ویژۀ آن قلم فرسایی کرده است، بدون آنکه محدودۀ این علوم را با هم درآمیزد.

شنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
ویژگی اصلی مکتب عرفانی امام خمینی (س) تلازم عرفان با فقه است

ویژگی اصلی مکتب عرفانی امام خمینی (س) تلازم عرفان با فقه است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به شاخصه های عرفان امام خمینی(س) اشاره کرد و گفت: عرفان امام(س) تلازم میان شریعت، طریقت و حقیقت بود که دستیابی به آن جز با عمل به شریعت امکان پذیر نیست؛ عرفانی که تسلیم محض آموزه های دینی است و تا آخرین لحظه با شریعت همراه است.

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۹:۹
تاثیر و بازتاب نهضت عاشورا در حوزه علوم و معارف دینی

مصاحبه با مرحوم علامه جعفری در کنگره بین المللی امام خمینی(س) و فرهنگ عاشورا

تاثیر و بازتاب نهضت عاشورا در حوزه علوم و معارف دینی

داستان کربلا عملاً اثبات کرد که این امور از قبیل حکم هستند نه حق که قابل نقل و اسقاط باشند. من می خواهم پست زندگی کنم! نه، شما نمی توانید و حق ندارید. همان طور که انسان نمی تواند انتحار کند، نمی تواند تن به ذلت دهد و در آن روایت معروف که غالب مقتل نویسها نوشته اند، حضرت فرمود: هیهات منّا الذّلّه یابی الله لنا ذلک و رسوله و المومنون... هیهات که ما به زیر بار ذلت برویم، خدا و رسول او و مومنان از اینکه ما به زندگی ذلت بار تن در دهیم ابا دارند.

یکشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴
عرفان متعالی امام خمینی(س)، پرتوی از عرفان حسینی

عرفان متعالی امام خمینی(س)، پرتوی از عرفان حسینی

بزرگترین مشخصهٔ عرفان متعالی امام این است که آیینهٔ عرفان حسینی است. به نظر ما کشف این نکته کلید راز شناسایی شخصیت و نظام ارزشی رزمندگان و شهیدان انقلاب اسلامی و هنر و ادبیات مقاومت است. باید دانست که امام راحل براساس تاثیر و تاثر میان محب و محبوب، روح و شور عرفان حسینی را به نسل انقلاب دمیده است.

شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
نهضت حسینی و عزت حسینی

نهضت حسینی و عزت حسینی

«نهضت حسینی و عزت حسینی» عنوانی است برای بیان جلوه ای از چگونه های تربیتی بزرگترین حماسه بشری و برترین نهضت انسانی.

چهارشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱:۲۱
در دعای عرفه حضرت سید الشهدا مسائلی هست که ما از آن غافلیم

دعای عرفه در منظر امام خمینی(س)

در دعای عرفه حضرت سید الشهدا مسائلی هست که ما از آن غافلیم

ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را «قرآن صاعد می ‏خوانند از ائمه معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیه» امامان و «دعای عرفات» حسین بن علی- علیهما السلام- و «صحیفه سجادیه» این زبور آل محمد و «صحیفه فاطمیه» که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است [و] از ما است. [مفتخریم]

یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۶
از جوی خون خیابان 17 شهریور تا پای قطع شده آقاجری در والفجر مقدماتی/ افسانه ای که از مدرسه علوی ساخته شد/ همیشه می شنیدیم تلاش امام این است که اعدام ها کم شود/ ماجرای کمیته ها و اعتراضات مرحوم بازرگان و .....

گفت و گو با فیض الله عرب سرخی شاهد عینی 17 شهریور:

از جوی خون خیابان 17 شهریور تا پای قطع شده آقاجری در والفجر مقدماتی/ افسانه ای که از مدرسه علوی ...

تا زمانی که حکومت وارد این گونه تیراندازی های مستقیم نشده بود و دست به خونریزی نزده بود؛ موج حرکت در مردم ضعیف ­تر بود. این اتفاق­ ها موج حرکت را در مردم تشدید کرد. به طور طبیعی، وقتی مردم می ­بینند که تعداد زیادی در چنین مواجهه ­ای کشته می­ شوند، تعدادی زن در جلوی جمعیت به رگبار بسته می شوند و احیاناً سربازی به علت تیزاندازی نکردن به مردم، از پشت مورد اصابت گلوله قرار می گیرد؛ موج موجود در جامعه تقویت می شود.

چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
شجاعی: امام به دخترش اجازه تشکیل حزب داد. / مولاوردی: امام خمینی در مقابل تحجر در حوزه زنان ایستاد. / جلودارزاده: می خواهیم در 1404 زنان به 30 درصد مشارکت در قانون و اجرا برسند.

گزارش کاملی از نشست نقش آفرینی زنان در جهان معاصر از نگاه امام خمینی

شجاعی: امام به دخترش اجازه تشکیل حزب داد. / مولاوردی: امام خمینی در مقابل تحجر در حوزه زنان ایستاد. ...

پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
درسی از امام خمینی(س)/ استقرار عدالت حقیقی در زمان مهدی موعود (عج)

درسی از امام خمینی(س)/ استقرار عدالت حقیقی در زمان مهدی موعود (عج)

وقتی که ایشان ظهور کنند، تمام بشر را از انحطاط بیرون می ‏آورد، تمام کجی ها را راست می‏ کند... ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً. از این جهت، این عید، عید تمام بشر است.

شنبه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰
آسیب شناسی کسب و کارهای خرد و اکوسیستم بنگاه های کوچک و متوسط

بررسی وضعیت یک خط مشی توصیه شده از سوی امام خمینی:

آسیب شناسی کسب و کارهای خرد و اکوسیستم بنگاه های کوچک و متوسط

در سخنان امام خمینی (س) می توان لزوم توجه به کسب و کار های کوچک را یافت. چنانکه او تأکید می کند: «توجه دولت به صنایع بزرگ باعث نشود که صنایع کوچک هم از بین برود»

جمعه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
از امام خمینی شنیدم حضرت علی (ع) حقیقت ناشناخته ای است که معرفت به او برای انسان معمولی ممکن نیست.

دکتر فاطمه طباطبایی:

از امام خمینی شنیدم حضرت علی (ع) حقیقت ناشناخته ای است که معرفت به او برای انسان معمولی ممکن نیست.

علی(ع) پشتوانه اسلام و سنت رسول الله(ص) بود و تولد امام علی (ع) روزی است که قرآن کریم و سنت رسول الله (ص) مفسر پیدا کرد. در جای دیگر می فرمایند: اگر قرآن نبود، باب معرفت الله الی الابد بسته بود؛ «معرفت الله» یعنی ذات مستجمع الهی، رب انسان کامل، رب پیامبر خاتم (ص)، رب خلق عظیم. پس با تولد علی علیه السلام است که حقایق عالم وجود بر انسان کشف می شود. از این رو امام خمینی می گویند روز تولد این امام همام روز بعثت است، روز ولایت است، روز نبوت است.

چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
مراتب و موانع سیر و سلوک عرفانی امام خمینی، به بیان عرفان پژوه فرانسوی

درسگفتارهای آداب الصلوة/7

مراتب و موانع سیر و سلوک عرفانی امام خمینی، به بیان عرفان پژوه فرانسوی

می توان گفت مهم ترین و اساسی ترین تفاوت میان سیر و سلوک اهل بیتی و مشروع و یا هر اسم دیگری که بر آن خوانده می شود، با سیر و سلوک های آغشته به بدعت و آلوده به انانیت و چیزهای دیگر، در این است که این چنین نیست که به شما بگوید، یک ذکر را هرچند بار که می خواهید تکرار نمایید، مگر ذکر صلوات و استغفار که بری از إنیت و انانیت هستند. بلکه این سیر و سلوک مبنی بر انهدام همان إنیت و انانیت است؛ چراکه اگر پیش از پرداختن به این موضوع، به اذکار مختلفی چون نور و رحمن و غیره بپردازیم، درواقع همان إنیت و انانیت ماست که این اذکار را مکرراً تکرار نموده و قوت می یابد

شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰
مقامات عرفانی از نظر امام خمینی

سیرو سلوک عرفانی امام خمینی(س)/2

مقامات عرفانی از نظر امام خمینی

چهارشنبه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰
اسلام دین اعتدال است

درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(س)/ «8»

اسلام دین اعتدال است

اسلام دینِ اعتدال است و هنر انسان در این است که معتدل باشد و این اعتدال در رفتار و گفتار و حرکات فرد باید ظهور کند. کمال این اعتدال، در وجودپیغمبر -صلی الله علیه و آله و سلم- می باشد. چنین انسانی راست قامت است و به زبان برخی از روایات این وجود سایه ندارد .

چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
 اندرزهای اخلاقی- اجتماعی، و اهدای کتاب «آداب الصلاة»به مرحوم سید احمد آقا(ره) توسط حضرت امام خمینی(س)

اهدای کتاب آداب الصلاة به مرحوم سید احمد آقا(ره) توسط حضرت امام خمینی(س)

اندرزهای اخلاقی- اجتماعی، و اهدای کتاب «آداب الصلاة»به مرحوم سید احمد آقا(ره) توسط حضرت امام ...

شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
مشکلی که تا پیش از ملاصدرا حل نشده بود

درس گفتار شرح کتاب آداب الصلوة/6:

مشکلی که تا پیش از ملاصدرا حل نشده بود

سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰
استاد اخلاق چه شرایطی باید داشته باشد؟

درس گفتار شرح کتاب چهل حدیث/1:

استاد اخلاق چه شرایطی باید داشته باشد؟

دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵
حسن طایی: نظام ملی یادگیری و نوآوری نقطه کانونی مساله ظرفیت جذب سرمایه است/اقتصاد سیاسی دهه 60 «اتکا به نیروی داخل» را سامان داد

حسن طایی: نظام ملی یادگیری و نوآوری نقطه کانونی مساله ظرفیت جذب سرمایه است/اقتصاد سیاسی دهه 60 ...

اگر سیاست درون زایی و خودکفایی دهه 60 ادامه پیدا می کرد و به آن برون گرایی نیز اضافه می شد، شاید زود تر به ظرفیت جذب سرمایه مناسب دست می یافتیم

جمعه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
مردم نباید کنار بروند، اگر مردم کنار بروند همه شکست می‏خوریم

درسی از امام خمینی در آستانه انتخابات هفتم اسفند

مردم نباید کنار بروند، اگر مردم کنار بروند همه شکست می‏خوریم

چهارشنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵
قصه کفر حاج آقا مصطفی

به مناسبت سالگرد صدور پیام منشور روحانیت حضرت امام خمینی(س)

قصه کفر حاج آقا مصطفی

حضرت امام(س) در سوم اسفند 1367 پیام بسیار مهمی صادر نمودند که به دلیل پرداختن به موضوع روحانیت و درددل های امام درباره متحجرین و کارشکنی هایشان علیه نهضت انقلاب اسلامی، پرداخت. این پیام عنوان منشور روحانیت را یافت. این یادداشت به رازگشایی از واقعه «آب کشیدن کوزه ای که حاج آقا مصطفی نوشیده بود به خاطر فلسفه گفتن پدرش» می پردازد و اشاره ای به منشور روحانیت دارد.

سه شنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳
فرشاد مومنی: کسانی را انتخاب کنیم که استقلال رأی داشته باشند

فرشاد مومنی: کسانی را انتخاب کنیم که استقلال رأی داشته باشند

مدیر موسسه دین و اقتصاد معتقد است که اگر مجددا ساختار قدرت در نظام سیاسی ایران یک دست شود، سطوح ناکارآمدی و فساد گسترش می یابد. او می گوید در تمام دوره های پس از انقلاب اسلامی رابطه تکان دهنده و بسیار قابل اعتنایی میان میزان توزیع قدرت در ساختار سیاسی، نحوه ی عملکرد اقتصادی و سطح پاکدامنی در نظام اجرایی کشور مشاهده می شود. همچنین او راه اصولی به منظور برون رفت از شرایط موجود را انتخاب افرادی می داند که ضمن داشتن صلاحیت های تخصصی، پاکدامنی عملی و حساسیت جدی به مساله فساد مالی ، استقلال رای هم داشته باشند.

شنبه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰
حسن سبحانی: نمایندگان مجلس نتوانستند عظمت اختیارات و مسئولیت ها را متبلور کنند

در نشست جایگاه و نقش قوه مقننه در اقتصاد ایران مطرح شد:

حسن سبحانی: نمایندگان مجلس نتوانستند عظمت اختیارات و مسئولیت ها را متبلور کنند

در حالی که امام خمینی تأکید دارد که مجلس در رأس نظام است؛ دکتر حسن سبحانی به نوعی، توجه ما را به عدم تحقق این جایگاه جلب می کند

جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰
صفحه 35 از 44 < قبلی | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | بعدی >