نغمه های قرآنی در غزل های امام خمینی (س)

نغمه های قرآنی در غزل های امام خمینی (س)

بررسی و جست وجو در سبک غزل های امام رحمه الله گونه ها و شاخه های چندی دارد که تتبّع در هر یک از آن ها، دفتر و مقالی جداگانه می خواهد تا در همۀ ویژگی های شعری آن بزرگمرد روزگار ما، از جمال لفظ و کمال معنی و حدّت ذهن و ژرفایی دانش و عرفان معظّم له پاسی گشوده شود.

سه شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
مکتب و روش اخلاقی امام خمینی (س)

اهمیت و جایگاه اخلاق

مکتب و روش اخلاقی امام خمینی (س)

به اعتقاد امام، یکی از عوامل مؤثر در ساختن محیط سالم، صلاحیت تقوایی و خوشنامی مدیران کشور و کارگزاران حکومت اسلامی است. از مجریان گرفته تا برنامه ریزان و قانون گذاران، باید اسوه های با فضیلتی باشند تا همواره الگو و مقتدای مردم گردند و عطر معرفت را با حضور خود بگسترانند.

سه شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
مبانی فقهی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(س)/بخش اول

مبانی فقهی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(س)/بخش اول

رژیم پهلوی، ایران را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی به بیگانگان وابسته ساخته بود. امام خمینی(س) با مشاهده عمق وابستگی، مقابله با منشأ تمامی وابستگی ها؛ یعنی سلطنت پهلوی را لازم شمرد.

شنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲
مبانی فقهی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(س)/بخش دوم

مبانی فقهی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(س)/بخش دوم

رژیم پهلوی، ایران را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی به بیگانگان وابسته ساخته بود. امام خمینی(س) با مشاهده عمق وابستگی، مقابله با منشأ تمامی وابستگی ها؛ یعنی سلطنت پهلوی را لازم شمرد.

شنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۸
کرامت عرفانی انسان در اندیشه ملاصدرا و امام خمینی(س)

امام خمینی (س) و ملاصدرا

کرامت عرفانی انسان در اندیشه ملاصدرا و امام خمینی(س)

مهم ترین ویژگی عرفانی انسان که در دید ملاصدرا و امام خمینی برجستگی خاصی دارد، همان ابعاد انسان کامل است. نگرش این دو به انسان کامل، عمیقاً در تعالیم اسلامی، به خصوص شیعة امامیه و در فلسفة امامت، هم از بعد سیاسی و هم عرفانی و نیز عرفان ابن عربی ریشه دارد.

جمعه, ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱
دیدگاه امام خمینی درباره معاد و جهان پس از مرگ

دیدگاه امام خمینی درباره معاد و جهان پس از مرگ

مقام جسمانیت و صورت ظاهرۀ انسان در عالم آخرت و نشئۀ ماورای طبیعت تابع صورت روحانیه و مقام نفس است و قوای غیبیّه و باطنیّۀ نفس (عاقله، واهمه، غضبیه و شهویّه) سرچشمۀ تمام ملکات حسنه و سیّئه و منشأ تمام صور غیبیّۀ ملکوتیه اند. پس برحسب غلبۀ هر یک از این قوا بر مملکت بدن، صورت اخروی مناسب آن تعیّن یابد چنانچه انسان اگر خلق باطن و ملکۀ سریره اش انسانی باشد، صورت ملکوتی او نیز صورت انسانی است. ولی اگر ملکاتش غیر ملکات انسانی باشد، صورتش انسانی نیست بلکه تابع آن سریره است.

جمعه, ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
صاحبان انقلاب؛ واکاوی مفهومی واژه مستضعف در کلام امام خمینی(س)

صاحبان انقلاب؛ واکاوی مفهومی واژه مستضعف در کلام امام خمینی(س)

امام خمینی(س) جماعت محروم و مستضعف را نقش آفرینان اصلی انقلاب اسلامی و صاحبان حقیقی انقلاب و ولی نعمتان راستین جمهوری اسلامی می دانستند و خدمت به آنان را نخستین و مهمترین وظیفه دولتهای اسلامی بر می شمردند

جمعه, ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۷:۱۵
تفسیر عرفانی امام خمینی از حروف مقطعۀ قرآن

تفسیر عرفانی امام خمینی از حروف مقطعۀ قرآن

قرآن از لایه های متعدد معنایی برخوردار است و گذار از لایه های بیرونی، لازمۀ وقوف بر معانی درونی است؛ که البته جز خدا و راسخان در علم، آن را نمی دانند و جز پاک شدگان از رِجس و پلیدی، آن را در نمی یابند و هر کس که پاکی و بی آلایشی او فزون تر باشد، تجلّی قرآن بر وی بیش تر می باشد

جمعه, ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱:۰
شورای انقلاب

دکتر یحیی فوزی

شورای انقلاب

هاشمی رفسنجانی یکی از اعضای بلندپایه انقلاب و شورا که بعدها سمتهای عالی حکومتی را نیز پذیرفتند، ... گفته است: شورای انقلاب در شرایطی کار را به عهده گرفت که هیچ ارگان قابل اعتمادی در این کشور وجود نداشت و مشکلاتی که از برخورد نیروهای پلیسی و ارتش با مردم ایجاد شده بود و انتظاراتی که مردم از حکومت انقلابی داشتند و صف بندیهایی را که در مقابل انقلاب می شد شورای انقلاب مسئولیت اداره کشور را در این شرایط به عهده گرفت همه چیز را می بایست از صفر شروع می کردیم.

چهارشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
بازخوانی نامه اخلاقی-عرفانی حضرت امام به حاج سید احمد خمینی

حجت الاسلام والمسلمین حسین مستوفی

بازخوانی نامه اخلاقی-عرفانی حضرت امام به حاج سید احمد خمینی

مردان خدا، سیاست را وسیله برقراری عدالت و گرفتن حق مظلوم می دانند.

یکشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
امام خمینی نافی طاغوت و استعمار

برگرفته از کتاب انقلاب و مقاومت اسلامی در سیرۀ امام خمینی رحمه الله

امام خمینی نافی طاغوت و استعمار

مشکلی که رژیم پهلوی در ایران به وجود آورده بود، ایجاد جامعه‏ ای بسته و حکومتی مطلقه بود. جامعه ‏ای که در آن مشارکت فکری و عملی نبود؛ آزادی در تمامی ساحت‏ ها معنایی نداشت؛ انتخابات و رقابت در سیاست بازیچه ‏ای بیش نبود؛ جامعه‏ ای که تمام تلاش خود را برای کنار زدن دین در عرصه اجتماعی گذاشته بود.

یکشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۹:۵۲
حضرات خمس، در نگاه عرفانی امام خمینی(ص)

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/4

حضرات خمس، در نگاه عرفانی امام خمینی(ص)

سید حیدر آملی در کتاب نقد النقود خویش تفاوت آراء متفکران در باب مخلوق اوّل را به خوبی بیان کرده است. البته وی بیان حکما را درباره مخلوق نخستین، کامل و درست نمی داند و خود وجود عام و منبسط (فیض مقدس) را صادر نخستین می داند(سید حیدر آملی، ساحت ربوبی (شرح رساله نقد النقود فی معرفة الوجود)، ص 129.) او نام های مختلفی را که متفکرین بنا به اعتبارات مختلف به این حقیقت اوّل داده اند چنین ذکر می کند: عقل اوّل، نفس اوّل، حضرت واحدیّت، حضرت الوهیّت، انسان کبیر، آدم، جبرئیل، روح القدس، امام مبین، مسجد الاقصی, روح اعظم، نور حقیقت حقایق، هیولی، جوهر، هباء، عرش، خلیفة الله، معلّم اوّل، برزخ جامع، مفیض مراة حق، قلم اعلی، مرکز دایره و نقطه(همان، ص 130). او همه این اسامی را بنا به اعتبارات مختلف صحیح می داند و برای هر یک توجیهی ذکر می نماید

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
تأثیر سیره نبوی در زندگی عبادی امام خمینی

تأثیر سیره نبوی در زندگی عبادی امام خمینی

امام هر شب در هر حالی که باشند نماز شب می‏خوانند و هنگامی که برای نماز شب از خواب برمی‏خیزند، این‏قدر آرام و آهسته قدم برمی‏دارند که هیچ‏کس از خواب بیدار نشود و به ندرت اتفاق می‏افتد که از حرکت امام در دل شب، کسی بیدار شود.

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
امام خمینی(س) بزرگترین احیاگر تفکر دینی

عباس ایزدپناه

امام خمینی(س) بزرگترین احیاگر تفکر دینی

امام به آرمان های بلند دیرینه و آرزوهای تحقق نیافتۀ مصلحان، احیاگران و دردمندان تاریخ – در قلمرو نظر و عمل – عینیت بخشید؛ از همین روی باید او را خاتم احیاگران و مصلحان تاریخ اسلام بلکه بشریت خواند.

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
از نظرامام خمینی(س)، عشق عامل  پیدایش خلق است

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/3

از نظرامام خمینی(س)، عشق عامل پیدایش خلق است

به اعتقاد امام خمینی انسان می تواند در یک نماز حقیقی قلبش را جلوه گاه تجلّیات ربّانی کند: «تکبیرات افتتاحیه برای شهود تجلیّات است از ظاهر به باطن و از تجلیّات افعالی تا تجلّیات ذاتی ... و تکبیرات اختتامیه برای تجلیّات از باطن به ظاهر و از تجلیّات ذاتیه تا تجلیّات افعالیه است.»

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
انتقال امام خمینی به پادگان عشرت آباد /  مکاتبات امام از داخل زندان

انتقال امام خمینی به پادگان عشرت آباد / مکاتبات امام از داخل زندان

امام در آن دوران خفقان ‏باری که در زندان به سر می‏ بردند، به وسیله برخی از افسران و سربازان مخلص و متعهدی که با ایشان سر و کار داشتند، توانستند ارتباط ‏هایی با یاران و نزدیکان خود در بیرون از زندان برقرار سازند و پیام ‏هایی با آنان رد و بدل کنند. امام به وسیله سربازان و نگهبانانی که شیفته شخصیت و عظمت امام شده بودند، پیام ‏های شفاهی و گاهی کتبی به بیرون از زندان دادند و پاسخ گرفتند.

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲
اسم اعظم خداوند از نظر امام خمینی(س)/

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/2

اسم اعظم خداوند از نظر امام خمینی(س)/

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۵:۶
آیا امام خمینی قائل به وحدت وجود است؟/نحوه ظهور حق از نظر امام خمینی(س)

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/1

آیا امام خمینی قائل به وحدت وجود است؟/نحوه ظهور حق از نظر امام خمینی(س)

دز آثار و مکتوبات امام خمینی(س) چنین برمی ‏آید که وی معتقد به به وحدت شخصی وجود (وحدت تجلّی و وحدت سعی) ‏ است. به اعتقاد وی حقیقت وجود الف) سرچشمه همه کمالات و خیرات است و جز وجود او وجود دیگری قابل تصور نیست. ( شرح چهل حدیث،، ص 607) ب) بسیط من جمیع الجهات است و ترکیب در آن به هیچ وجه راه ندارد. (همان). ج) کامل من جمیع الجهات و دارای همه اسماء و صفات است. (همان ص 608) د) صرف وجود است و غیر وجود در او راه ندارد چرا که در این صورت «شر تراکیب که عبارت از ترکیب از وجود و عدم است در او راه داشت»

جمعه, ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۴:۵۹
 انسان شناسی در مکتب امام خمینی(س)

دکتر عبدالحسین خسروپناه

انسان شناسی در مکتب امام خمینی(س)

امام خمینی(س) در اندیشه انسان شناسی خود، مطابق انسان شناسی قرآنی به صورت جامع ­نگرانه به ابعاد مختلف انسان و مباحث گوناگون انسان شناسی طبیعی، فلسفی، شهودی و ارزشی پرداخته است.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
تعریف فقه از نگاه امام خمینی(س)

سید جواد ورعی

تعریف فقه از نگاه امام خمینی(س)

امام خمینی در تعریف خود از علم فقه، جایگاه آن را نیز روشن می کنند. «علم فقه» از نظر رسیدن به مقام قرب الهی و در رتبه بندی علوم -به اعتبار غایتی که دنبال می کنند - در رتبة متأخر از «علم به معارف» قرار دارد. مقصود از علم به معارف، آگاهی از جهان آفرینش، مبدأ نظام هستی و اسماء و صفات او، توحید، معاد و احوال قیامت، نبوت عامه و خاصه و امامت است که از آن ها به اصول اعتقادی یاد می شود و عرفان، حکمت و کلام عهده دار آن هستند.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
امام(س) عقلانیت را وارد حوزه های دین شناسی کرد

بررسی دیدگاه های اجتماعی امام خمینی(س) در گفت وگو با حجت الاسلام مهریزی؛

امام(س) عقلانیت را وارد حوزه های دین شناسی کرد

امام منطقی را ایجاد کرد که نسبت به گذشته تفاوت جدی دارد، یعنی آنچه که بر منطق دین شناسی گذشته حوزه ‏های شیعی حاکم بود، با آنچه که مثلاً بعد از این دوره اتفاق افتاد، وقتی مقایسه می ‏کنیم به نکات برجسته و قابل توجهی می ‏رسیم.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
قانون مداری و حقوق مردم در حکومت از دیدگاه امام خمینی(س)

قانون مداری و حقوق مردم در حکومت از دیدگاه امام خمینی(س)

رعایت قانون به خودی خود حقوق مردم را تأمین نمی کند. ممکن است قانونی ظالمانه یا با هدف پایمال کردن حقوق همه یا بخشی از مردم در مواردی موجود باشد. اما قانون اگر در جهت عدالت و تأمین حقوق مردم باشد باز هم به رعایت و تأمین این حقوق نمی انجامد. اینجاست که رعایت قانون یا قانون مداری نقش خود را در تأمین حقوق مردم نشان می دهد. پس حقوق مردم وقتی تأمین می شود که اوّلاً قانون، عادلانه باشد و ثانیاً سازمان ادارۀ دولت ـ کشور به آن عمل کند.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
 اشتغال به نماز شب بهتر است یا مطالعه کتابهای علمی؟

آیت الله حسین تقوی اشتهاردی

اشتغال به نماز شب بهتر است یا مطالعه کتابهای علمی؟

از بعضی از نزدیکان امام شنیده می شد که نماز شب را ترک نمی کردند. بعضی از طلاب از ایشان پرسیدند که آیا اشتغال به نماز شب قبل از سپیده صبح بهتر است یا مطالعه کتابهای علمی؟ در جواب فرمودند: نماز شب را سریعتر بخوانید، سپس مشغول مطالعه شوید.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
تاکید امام بر احترام به اقلیت های مذهبی از بدو پیروزی انقلاب

تاکید امام بر احترام به اقلیت های مذهبی از بدو پیروزی انقلاب

در پانزدهمین روز پیروزی انقلاب، حضرت امام خطاب به ارامنه‏ ای که کنار ایشان نشسته‏ اند با تأکید بر اینکه «ما برای اقلیتهای مذهبی احترام قائل هستیم و اینها اهل ملت ما هستند و اهل مملکت ما هستند» برای آنها در سایه اسلام، زندگانی مرفه و آزاد همراه با سربلندی آرزو می ‏کند.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
 حاشیه هوشمندانه امام بر نظرات ابن عربی

دکتر علامحسین دینانی

حاشیه هوشمندانه امام بر نظرات ابن عربی

این عمل امام بسیار ظریف است و نیز مطلب بسیار مهمی است؛ چرا که ممکن است فرد آنقدر دچار گرفتاری شود که حالت نفس خویش را در مکاشفه ببیند و بدین جهت در این راه خطرهایی است که بدون استاد نمی توان جلو رفت و بیان این مطلب بسیار فنی و دقیق است

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

با دقت در برخی آیات، روایات و دیدگاه اخلاقی حضرت امام خمینی پیرامون تفکر روشن می شود که تفکر از مهره های اصلی در مهار نفس و تسلط بر شیطان درون و برون و شاه کلید درهای بستة علوم و معارفی است که دستیابی به آنان تغییردهنده و تحول آفرین شیوة زندگی انسان ها است.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
امام چگونه سیاست های مذهبی محمدرضا شاه را نقد کرد؟

امام چگونه سیاست های مذهبی محمدرضا شاه را نقد کرد؟

امام خمینی(س) در زمره رجال و شخصیتهای نادر و بی‏ نظیر تاریخی هستند که از حوادث اعصار، متوالیاً درسهای فراوانی آموخته و بدین‏سان هنرمندانه با تلفیق دین و سیاست، بزرگترین رویداد تاریخ معاصر را رقم زدند.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۸:۵۶
انسان و آزادی در قرآن

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی ایازی

انسان و آزادی در قرآن

در میان پیامبران بزرگ، در فرجام نبوت، پیامبر اسلام، با رسایی و شفافیت از جایگاه انسان سخن گفته است؛ ظرفیت های وجودی او را نشان داده و حقوق انسانی او را یادآور شده و از او دفاع کرده است؛ کتاب آسمانی وی نیز قرآن کریم است. برای مسلمانان جای بسی افتخار است که اگر اُمانیسم با داعیه ای محدود از انسان گرایی در سده های اخیر، در غرب سربرآورد و شعار اصالت انسان را سر داد، چهارده قرن پیش، شخصیتی در جزیرة العرب و در بطن توحش جاهلی، جنگ و خون ریزی، ستم و نادانی و تحقیر انسانیت، از کرامت وجودی او سخن گفت و او را به ارزش هایی والاتر از آنچه خود می شناخت و در نهاد او نهفته بود، فراخواند و راه های رسیدن به کمال و آرمان های سعادت آفرین را نشان داد.

دوشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱
عکاسی که اولین تصاویر رهبر انقلاب در فرانسه را ثبت کرد

عکاسی که اولین تصاویر رهبر انقلاب در فرانسه را ثبت کرد

میشل ستبون عکاس فرانسوی که مهمترین بخش از تاریخ انقلاب اسلامی را ثبت و ضبط کرده است امسال برای دومین سال پیاپی به ایران آمده تا نتیجه سفر سال گذشته اش را به تماشا بنشیند، او در مرور خاطراتش بار دیگر درباره عکس هایش از انقلاب و همچنین شناسایی خانه امام خمینی(س) پس از 35 سال سخن گفت.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
ماجرای عکسی از امام خمینی که به دست بازاریان تکثیر شد

در گفتگو با میشل ستبون عکاس فرانسوی مطرح شد؛

ماجرای عکسی از امام خمینی که به دست بازاریان تکثیر شد

«میشل ستبون» عکاس 26 ساله فرانسوی از جمله اولین عکاسانی بود که به محض ورود امام خمینی(س) به فرانسه، موفق به ثبت تصاویری از ایشان شد. از آن جمله عکس معروفش از حضرت امام است که به رهبر ایران زیر درخت سیب در باغ نوفل لوشاتو موسوم است.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
صفحه 33 از 44 < قبلی | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | بعدی >