هنر در گفتمان امام خمینی

دکتر ابوالفضل مروی

هنر در گفتمان امام خمینی

هنر ایران زمین با عرفان اصیل درآمیخته است و بسیاری از هنرمندان بزرگ کشور ما عرفای بنامی نیز بوده اند. شاید مهم ترین تفاوت امام خمینی با چنین هنرمندان و عرفایی، مسئله عرفان عملی ایشان باشد. مسیر عرفان امام در درجه اول از راه بسیار دشوار مبارزه با نفس و سپس از راه مبارزه عملی با ستمگران، می گذرد. اول، باید مرد خدا بود تا بتوان در جهت مبارزه در راه حق به اوج حرکت متعالی انسانی یعنی لقاء الله رسید. اقتضای چنین هنری، مقابله با ستمگران و وابستگان آنان و دفاع از ستمدیدگان و محرومان و تلاش درجهت حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و تصویرگری عدالت و انصاف و شرافت و نیز نشان دادن درد و رنج مغضوبان قدرت و پول است. هنر در عرفان اسلامی در خدمت جامعه است. در گفتمان امام خمینی، عرفان و هنر از یکدیگر جدا نیست و با هدفی مشترک در عرصه جامعه معنا پیدا می کند و معرفی می شود.

شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰
گسترش و نوسازی تمدن اسلامی عوامل و موانع

گسترش و نوسازی تمدن اسلامی عوامل و موانع

بعضی از صاحبنظران، این مسأله را مطرح کرده اند که تمدنها روزی متولد می شوند، بتدریج رشد می کنند، بعد ساکن می شوند، اندک اندک منحط می شوند و بتدریج از بین می روند؛ در حالیکه این یکی از نظریاتی است که در باب تمدن هست. الان نظریات دیگری هم مطرح است. حداقل نظریۀ برخورد تمدنها که آقای «هانتینگتون» معرفی کرده و نظریه ای که در مقابل نظریۀ هانتینگتون مطرح شده یعنی، نظریۀ «تعامل تمدنها» به عنوان دو نظریه دیگر وجود دارند. نظریۀ دیگری هم هست که نظریۀ مهاجرت تمدنهاست و مدعی است تمدنها نمی میرند. تمدنها هجرت می کنند و در هجرت قالب جدیدی را می پذیرند و لباس نویی را به تن می کنند.

شنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲
احیاگری امام برمبنای نظریۀ وحدت از درون تضادها

محمد منصور نژاد

احیاگری امام برمبنای نظریۀ وحدت از درون تضادها

منظور از "نظریۀ وحدت از درون تضادها" آن است که اگر در موضوعات گوناگون می توان گرایشی یکجانبه، تک بعدی و احیاناً افراطی یا تفریطی داشت، از دیدگاهها و مواضع امام(ره) اینگونه برمی آید که مواضع متضاد و متعارض را همزمان جمع می کرده و تعارضها در شیوۀ تفکر و سیرۀ امام، جای خود را به آشتی می دهند. مثلاً اگر در فقه، عده ای به "فقه سنتی" و دیگران به "فقه پویا" معتقد بودند، نظریۀ امام فقه "سنتی پویا"ست. اگر در اعمال، عده ای به "عملگرایی" و دیگران به "آرمانگرایی" تمایل دارند، امام خمینی(ره) "آرمانگرایی عملگرا"ست. اگر در میان گرایشهای دینی عدّه ای به عرفان گرایش داشته و با اصطلاح دغدغه شان لب و باطن دین است و عده ای به فقه گرایش داشته به ظواهر و اخبار عنایت داشتند، امام خمینی، "فقیه عارف" است و به ظاهر و باطن همزمان توجه داشتند. اگر در جهان اسلام عده ای برای حفظ وحدت با اهل سنت، پیشنهاد عدول از مواضع تشیع را می دادند و عده ای به بهانه دفاع از ولایت به اختلافات، دامن می زدند، امام خمینی در عین "دفاع از ولایت، منادی وحدت شیعه و سنی" بود.

دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
نگاهی به توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی از دیدگاه امام خمینی(س) و ضرورت توجه به آن

شکرخدا حیدری

نگاهی به توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی از دیدگاه امام خمینی(س) و ضرورت توجه به آن

مدتها است که مفهوم توسعه به جای پرداختن صرف به رشد اقتصادی به مسئله تحول در ساختارها و بنیانهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نهادی و فرهنگی تعمیم داده شده است. برای رسیدن به این تغییرات در ساختارها، نیازمند رعایت ظرافتهای فرهنگی در اجرای سیاستها هستیم.

جمعه, ۰۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱
تربیت زن در ساحت عقلانی و عاطفی

دکتر احمد احمدی

تربیت زن در ساحت عقلانی و عاطفی

آنچه در باب تفاوت مرد و زن در پاره ای از خصایص و برخی احکام حقوقی گفته می شود، تنها در حوزۀ اجتماع انسانی است و گرنه مرد و زن در برابر خدا و به لحاظ کیفر و پاداش اخروی یکسانند. قرآن کریم می فرماید: من عمل صالحاً من ذکر او انثیٰ و هو مؤمن فلنحیینَّه حیاة طیّبة و لنجزینّهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون: هر کس، خواه مرد و خواه زن، کاری نیکو کند (یا نیکو کار کند) و مؤمن باشد او را به زندگانی پاکیزه ای زنده سازیم و پاداش ایشان را به نیکوترینِ اعمالی که انجام می دادند به ایشان خواهیم داد.

دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۸:۵۳
توسعه و عدالت از دیدگاه حضرت امام خمینی (س)

مرتضی عزتی

توسعه و عدالت از دیدگاه حضرت امام خمینی (س)

عدالت و توسعه دو مفهوم مهم و تحقق هر یک از آنها از آرمانهای بزرگ انسانی است. اندیشمندان مختلف برای این دو موضوع اهمیت ویژه ای قائل شده اند و در زمینه آنها مباحث گسترده ای را مطرح کرده اند.

سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
اصول تربیت اسلامی و بیان نکات اساسی در تعلیم و تربیت اسلامی

اصول تربیت اسلامی و بیان نکات اساسی در تعلیم و تربیت اسلامی

ملت عزیز ایران و سایر کشورهای مستضعف جهان اگر بخواهند از دامهای شیطنت آمیز قدرتهای بزرگ تا آخر نجات پیدا کنند، چاره ای جز اصلاح فرهنگ و استقلال ندارند و این میسّر نیست جز با دست اساتید و معلمان متعهدی که در دبستانها تا دانشگاهها راه یافته آند.

شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
نگاهی به سبک غزلِ امروز

نعمت الله ایران زاده

نگاهی به سبک غزلِ امروز

غزل» مهمترین قالبِ شعریِ ادبِ امروز است؛ در این قالب، هم شاعرانِ متمایل به سنت ادبیِ گذشته و سنت گرایان، شعر سروده اند و هم شاعرانِ متمایل به شعرِ نو و نوگرایان. مروری کوتاه بر دفترهایِ شعرِ شاعرانِ روزگار ما و نیز روزگاران گذشته، نشان دهنده ی آن است که «غزل» «محبوبِ» همه ی شاعران بوده است و در آثار شاعران دوره ی انقلابِ اسلامی این دلبستگی و تعلقِ خاطر به غزل بیشتر دیده می شود.

پنجشنبه, ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
حقوق مردم در حکومت دینی

آیت الله سید حسن خمینی

حقوق مردم در حکومت دینی

حقوق مردم در یک حکومت دینی از دو منظر قابل بحث است یکی این که بگوییم مردم در حکومت دینی دارای چه حقی هستند، به عبارت دیگر در یک نظام حقوقی که حاکمیت را از آن دین می داند چه حقی برای مردم قرار داده شده. این یک منظر است، یک منظر این که در فرض تزاحم بین این حقوق با هم، ما کدام حق را بر دیگری اولویت می بخشیم.

سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۸:۰
نگرش امام خمینی(ره) نسبت به زن با رویکرد فلسفی

محموده خاتون

نگرش امام خمینی(ره) نسبت به زن با رویکرد فلسفی

حوزۀ فعالیتهای زنان تنها محدود به مسئولیتهای خانوادگی نیست، بلکه شامل کسب دانش، انتقال تحقیق و ارائۀ خدمات به جامعه با استفاده از تجربیات زندگی واقعی می باشد.

یکشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۹:۲۴
مفهوم زن نمونه در غزلیات و نامه های عرفانی ـ فلسفی امام خمینی(ره)

جمیله زهرا عبید

مفهوم زن نمونه در غزلیات و نامه های عرفانی ـ فلسفی امام خمینی(ره)

اسلام می خواهد که زن و مرد رشد پیدا کنند و پیشرفت کنند. اسلام زن را از آنچه که در زمان جاهلیت بود، (نادانی، در زمان پیش از اسلام) رهانید. اسلام به زن تا آن اندازه خدمت کرده است که خدا عالم است که نسبت به مرد اینقدر خدمت نکرده است.

دوشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
خدمت به مردم (2)

خوش قدم زندی اسد آبادی

خدمت به مردم (2)

کسی که می خواهد متخلّق به اخلاق حسنه باشد، باید بکوشد تا روح همیاری و همدردی را در خود ایجـاد کند و با ریاضت و اقـدام عملی، حالت بی تفاوتی و خونسردی را به خون گرمی و سوز و گداز، و حسّ فردگرایی را به روح اجتماعی مبدل سازد.

دوشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
بررسی عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان در حوزۀ فرهنگ

علی محمد حاضری ، یحیی علی بابائی

بررسی عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان در حوزۀ فرهنگ

عوامل مؤثر بر احساس وحدت دو قشر دانشگاهی و حوزوی را باید در پنج شاخص مهم نامبرده در زیر جستجو کرد که به اشکال مختلف و ترکیبات متفاوت روی «احساس وحدت آن دو قشر نسبت به هم» مؤثر می باشند: 1- وفاق نقشی، 2- وفاق منزلتی، 3- وفاق معرفتی، 4- وفاق فرهنگی (سیاسی)، 5- کنش ارتباطی

چهارشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
انتظارات امام از دانشجویان

انتظارات امام از دانشجویان

شما جوانان دانشجو و جوانان عزیزی که از هر جا آمده اید، امید این ملت هستید که باید این راهی را که فرا راه شما گذاشته شده است به آخر برسانید. و این نهضتی را که در راه او آن همه جانفشانی شده است، ادامه بدهید.

پنجشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۱۶
بحثی پیرامون کار مایه و مبانی اندیشه های تربیتی حضرت امام خمینی(س)

دکتر سید علی اکبر حسینی

بحثی پیرامون کار مایه و مبانی اندیشه های تربیتی حضرت امام خمینی(س)

در مورد کار مایۀ ادبی اندیشه های تربیتی حضرت امام(ره) کافی است که به نثر ادبی آن عزیز نظر افکنیم و به تماشای جلوه های جلال و جمال آن: از لحاظ زیبائی، مضمون آفرینی، شیوائی، جزالت و استواری، و خلق حماسه ها و شورآفرینی های کم نظیر اگر نه بی نظیر در تاریخ این ملت بزرگ، بنشینیم.

سه شنبه, ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
مربی خاموش

دکتر احمد احمدی

مربی خاموش

قیام حسین بن علی (علیه السلام) که اوج آن در روز عاشورا نمودار شد، و به همین جهت، گاهی آن را «قیام عاشورا» می نامند، قیامی است بی همانند و سرشار از نمونه ها، الگوها و سرمشق های عملی که خاموش و مهر بر لب، عالی ترین پیام الهی، انقلابی و سیاسی، پیام فتوت و شرف و شجاعت و مردانگی را در طول روزگاران دراز به گوش دل هوشمندان رسانده و خواهد رساند.

جمعه, ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳
استاد وحـدت

مصاحبه با شیخ حسین آکایی از هلند

استاد وحـدت

امام خمینی فرموده وحدت را رعایت کنید، به حقوق انسانها احترام بگذارید، چه مسلمان و چه غیرمسلمان. اگر ما چنین عمل کنیم کلام امام خمینی تطبیق شده و او در میان ما زنده است و نهضت او زنده است.

سه شنبه, ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
مقایسه عرفان امام خمینی با حافظ و مولانا
پنجشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۳۲
دولت در دیدگاه امام خمینی(ره)

ابوالفضل نجفی

دولت در دیدگاه امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) نخستین فقه شیعه است که مشکلات فقهی حکومت را لمس کرد و برای آن ها راه حل های جدید اندیشید، و این راه حل ها بود که قلمرو و اختیارات حاکم و محدود دولت اسلام را از دیدگاه ایشان رقم زد. وی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلام و عینیت یافتن حکومت اسلامی در مقاطع مختلف به تبیین و تشریح حدود اختیارات آن پرداخته وظایف مهم این نوع حکومت را برشمرده اند.

یکشنبه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۹:۵
مبانی و اهداف تربیتی  از منظر مکتب تربیتی امام خمینی رحمه الله و دیگر مکاتب

حجت الاسلام حسنعلی نوریها

مبانی و اهداف تربیتی از منظر مکتب تربیتی امام خمینی رحمه الله و دیگر مکاتب

هدف نهایی یا برترین هدف تربیتی از دیدگاه امام خمینی، نایل شدن به کمال انسانی است؛ که در پرتو شناخت خداوند، اخلاص برای او، پرستش و در نهایت عشق راستین و شورانگیز نسبت به او حاصل می شود.

یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۹:۵۷
مسئله پاسخ گویی مسئولان نظام اسلامی به نهادهای قانونی و مردم

تقی نجاری راد

مسئله پاسخ گویی مسئولان نظام اسلامی به نهادهای قانونی و مردم

پاسخ گویی مسئولان و کارگزاران به نهادهای قانونی و مردم یکی از مسائل مورد توجه دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی است. با نگاهی به سیره و بیانات پیامبر(ص) و امام علی(ع)، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان عالی رتبه کشور می توان به اهمیت پاسخ گویی در اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران پی برد. البته باید توجه داشت که پاسخگویی بدون وجود سیستم های نظارت و کنترل امری مشکل است. لذا در تحقیق حاضر با بهره گیری از روش های نظارتی در اسلام و جمهوری اسلامی ایران، مسئلۀ پاسخ گویی مسئولان عالی رتبه نظام اسلامی به نهادهای قانونی و مردم بررسی می شود.

سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
تکریم ملت در کلام، روش و منش حضرت امام خمینی(س)

تکریم ملت در کلام، روش و منش حضرت امام خمینی(س)

آنچه بنیان گذار جمهوری اسلامی در گفتار و کردار خود نسبت به ملت بزرگ ایران متجلی ساخت، پرتوی بود از حیات و حکومت الهی پیامبر و مولای متقیان(ع). حضرت امام در دیدارهایی که با کارگزاران نظام داشت، پیوسته رعایت اخلاق و آداب اسلامی در بستر روابط با مردم را سفارش کرده و آن را به منزله یک فریضه الهی می دانست.

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۹:۰
قلمرو حقوق فردی در حکومت اسلامی

محمد کاظم رحمان ستایش

قلمرو حقوق فردی در حکومت اسلامی

از دیدگاه فقه اسلامی منشأ و خاستگاه حق در مواردی طبیعت می باشد. شارع به عنوان این که شأن تکوینی و خالق بودن را نیز دارد، با خلق انسان و با توجه به نیازهای وی، حقوقی را به عنوان حقوق فطری وی پذیرفته است که آن ها از لوازم طبیعی خلقت او است. این حقوق را هر انسانی به حسب طبیعتش می پذیرد و می پسندد، مانند حق حیات و زندگی، حق آزادی.

یکشنبه, ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۹:۲۶
نقش تعلیم و تربیت در سعادت و شقاوت‏‏ ‏‏از نظر محقق خراسانی و امام خمینی(ره)‏‏ ‏

دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی

نقش تعلیم و تربیت در سعادت و شقاوت‏‏ ‏‏از نظر محقق خراسانی و امام خمینی(ره)‏‏ ‏

امام خمینی در کتاب انوارالهدایة، به علل و اسباب اختلاف و تفاوت انسانها در دوران قبل و‏‎ ‎‏بعد از تولد اشاره می کنند و پس از اثبات علل پذیری این تفاوتها به اثبات تغییرپذیری و‏‎ ‎‏تربیت پذیری انسانها از سعادت به شقاوت و از شقاوت به سعادت می پردازند و یکی از دلائل‏‎ ‎‏امکان تغییر و تأثیر تعلیم و تربیت را دعوت اطباء نفس و روان یعنی پیامبران(ع) و انسانهای‏‎ ‎‏تغییر یافته و دگرگون شده ذکر می کنند.

دوشنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰
امام خمینی، و گسترۀ آزادی زن

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی

امام خمینی، و گسترۀ آزادی زن

مسأله «آزادی زنان» بسان بسیاری از مفاهیم اجتماعی و سیاسی جدید چند پهلو و لغزنده است، چرا که می ‏توان آن را بر بستر فرهنگ و اندیشه ‏های گوناگون ارایه و نتایج متفاوت از آن برگرفت. به تعبیر دیگر، آزادی زنان مانند اصل آزادی از منظرهای گوناگون بدان نگریسته می ‏شود و صف ‏بندی ‏های ویژه ‏ای را ایجاد می‏ کند. ممکن است آزادی زن در معنای اباحی ‏گری و ابتذال به کار گرفته شود. چنان‏ چه ممکن است آن را به معنی رهایی از قید و بند سنت ‏های قومی و مردسالارانه به کار گرفت، یعنی زن انسانی مستقل است که می ‏تواند خود انتخاب ‏گر باشد. در این نوشتار، آزادی زن به معنای دوم از دیدگاه امام خمینی مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
سیره عملی امام خمینی(س) در ماه رمضان

سیره عملی امام خمینی(س) در ماه رمضان

ورود به ضیافت الهی، روزه ماه رمضان با رعایت جوانب و الزامات آن، بهره گیری از مائده آسمانی قرآن، بستن راه های شهوات و ترک خواهش های نفسانی و مهیا شدن برای فرصت لیلةالقدر که شب نزول قرآن است و قدر و منزلت آن از هزار ماه بیشتر است، و سنت های الهی در آن احیا و سرنوشت انسان ها در آن تعیین می شود و طبیعی است که او این همه فرصت را قدر می داند و غنیمت می شمارد.

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳
امام خمینی (س) و اصلاح اخلاق دولتمردان با لسان سعدی

عبدالکریم بی آزار شیرازی

امام خمینی (س) و اصلاح اخلاق دولتمردان با لسان سعدی

شاید برای بسیاری علاقمندی به شعر و شاعری به خصوص برای رهبری انقلابی و سیاستمدار چون امام خمینی (س) غیر منتظره و عجیب به نظر رسد، اما تعجب آنان رفع می شود اگر بدانند که شعر و زبان فارسی تنها یک زبان موزون نیست، بلکه یک فرهنگ و یک تمدن زبان مشترک و حلقه اتصال زبانی و فرهنگی تمام آسیای میانه، شبه قاره هند و ایران و قفقاز بوده است، وابن بطوطه در تمام جغرافیای این منطقه با زبان فارسی مشکل گفتاری خود را حل می کرد.

دوشنبه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
گفت و گو با نویسنده کتاب "دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی"

علی عرب سرخی اردستانی

گفت و گو با نویسنده کتاب "دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی"

ما دموکراسی مکتبی داریم، مردم سالای دینی هم داریم، جمهوری اسلامی هم که اصل موضوعمان است، هر سه معنایی بیش از این ندارند، ارادۀ عمومی بر پایۀ قوانین دینی.

دوشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
درآمدی بر  انسان شناسی و تعلیم و تربیت  در آراء امام خمینی

سمیه شاه حسینی

درآمدی بر انسان شناسی و تعلیم و تربیت در آراء امام خمینی

مسئله تعلیم و تربیت، عموم جنبه های وجودی انسان اعم از اعمال و رفتار و حتی افکار او را در بر می گیرد؛ لذا درهم تنیدگی و اثرگذاری تربیت در ابعاد مختلف وجود انسانی و همچنین تاثیر و تاثر آن بر نهادهای جمعی و جمعیت های انسانی نظیر خانواده و اجتماع، آن را یکی از دغدغه همیشگی شکل دهندگان و ترسیم کنندگان نظام های فرهنگی و تربیتی و نیز مورد تحقیق و کنکاش بسیاری از دانشمندان قرار می دهد.

چهارشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
دیدگاه امام خمینی درباره «فعالیت سیاسی زنان»

الهام باقر

دیدگاه امام خمینی درباره «فعالیت سیاسی زنان»

افتخار امام به شرکت زنان در کنار مردان، نشانه آن است که زن نقش فعالی در حرکت اجتماعی و برابر با نقش مرد ایفا می کند و حتی ممکن است در سازندگی جامعه از مرد پیشی بگیرد. این نظر حضرت امام در مقابل نظریه ای قرار دارد که نقش زن را فرعی و حاشیه ای می داند و نقش اصلی و فعال در سازندگی جامعه را از آنِ مرد می داند.

پنجشنبه, ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰
صفحه 3 از 10 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10