قناعت، به معنای «دوری از زیاده خواهی و پرهیز از تبذیر و اسراف و رضایت به قدر کفاف» می باشد. قناعت هرگز به گستردگی مال مربوط نمی شود و به این معنا نیست که انسان حتماً باید در هنگام فقر و تنگدستی قناعت ورزد؛ بلکه این ویژگی همواره کارآمد بوده و انسان توانمند نیز باید قانع باشد و در زندگی خود با قناعت، راه میانه روی را پیش گیرد؛ نه اینکه ثروت و توانگری سبب بالا بردن خرج و مخارج زندگی بشود و اسراف و تبذیر نماید.
دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
فاطمه زهرا(س) برترین الگوی دعا است؛ او که از مردم مدینه بسیار بی وفایی و جفا دید، اما همچنان آنان را دعا می نمود و زمزمه دعای او برای همسایگان در نیمه شب قطع نشد. اسماء بنت عمیس نقل می کند که در روزهای پایانی عمر شریف فاطمه(س) روزی مشغول راز و نیاز با خدای خود شد. جلوتر رفتم دیدم که رو به قبله نشسته و با حالت زار و بیمار دست به دعا برداشته می گوید: پروردگارا از تو می خواهم که از گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان من درگذری.
یکشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
مراسم پر فیض دعا و نیایش واحیاء لیلی قدر و سوگواری شهادت مظلومانه مولای متقیان امیر مومنان علی ابن ابیطالب علیه السلام در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزاری می شود.
شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
تواضع، به معنای «فروتنی، افتادگی و دوری از خودبرتربینی» است که از جمله اوصاف برگزیدگان و مؤمنان است. انسان موحد که خدای بلند مرتبه را سرچشمه کمال می داند و باور دارد که هر نعمتی از جانب خداوند است، در برابر دیگر انسان ها فروتنی می نماید و هرگز خود را از دیگران برتر نمی شمارد. البته این به معنای اظهار عجز و زبونی نیست؛ بلکه مؤمن در عین خاکساری و افتادگی، توانمند و عزّتمند نیز هست؛ اما در برابر دیگران جانب فروتنی را برمی گزیند.
چهارشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
سخنان امام (س) در جمع مسئولان و مردم:
ما مهمان های خوبی نبودیم برای خدای تبارک و تعالی. ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم در مقابل این نعمت بزرگ الهی که ملت ها را دعوت کرده است به ضیافة اللَّه، ضیافة اللَّه با همه اسماء. و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم. ما که خودمان را می شناسیم که هیچ نیستیم و هر چه هست، اوست. لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول می کند و ما را میهمان و خودش را می زبان ما قرار می دهد.
چهارشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
امام تمام کارهایشان از نظم کافی برخوردار بود. بعد از چند روز که آن جا (نجف) ماندم، متوجه شدم که در هر ساعت چه برنامه هایی دارند. حتی وقتی به ایشان نگاه می کردم، می دانستم که ساعت چند است. گاهی از خانم درباره برنامه روزانه آقا می پرسیدم، می گفتند: اگر برنامه یک روز آقا را بگویم شما می توانید آن را در 360 روز ضرب کنید. امام دقیقاً روی نظم و برنامه عمل می کردند به من هم توصیه زیادی در مورد نظم و برنامه ریزی داشتند.
سه شنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
یک بار خانم امام ناراحتی معده پیدا کرد که قرار شد به بیمارستان منتقل شوند و نمونه برداری شود. امام به من فرمودند لحظه به لحظه وضعیت خانم را تلفنی بپرس و به من اطلاع بده که نشانگر توجه و اهتمام خاص امام به وضع مزاجی خانم بود. همزمان با اینکه خانم را آماده عمل در بیمارستان می کردند، امام به من پنجاه هزار تومان پول دادند و فرمودند اینها را ببر و در میان مردم مستضعف جنوب شهر تقسیم کن که معلوم شد ایشان برای بهبودی خانم صدقه می دهند.
شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
حضرت امام خمینی (س) به صیانت و مراقبت از بیت المال و وجوه شرعی مردم بسیار حساس بودند تا جایی که برای هزینه یک تلفن هم مراقب بودند که از محل بیت المال هزینه نامناسب نشود به طوری که در نامه به اعضای دفترشان نوشته اند: «حتی المقدور سعی کنید در تلفن افراط نشود؛ چون با سهم مبارک امام تأمین می شود.»
یکشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
بعضی ها انتظار فرج را به این می دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان ـ سلام اللّه علیه ـ را از خدا بخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند. اینها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل می کردند و نهی از منکر هم می کردند و امر به معروف هم می کردند، لکن همین، دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند، نبودند.
سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
فداکاری و ایثار عقیله بنیهاشم هم در طول تاریخ مثال زدنی است؛ زینب کبری (س) وقتی احساس کرد مسئولیت بزرگ جهاد در راه خدا و پیکار و مبارزه با بی دینان به دوشش آمده است و در این راه باید از مال و منال و شوهر و زندگی و فرزند بگذرد، حتی اگر لازم شود از دادن جان نیز دریغ نکند، با کمال شهامت و فداکاری از خانه و کاشانه و شوهر و زندگی دست می کشد.
دوشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
به مناسبت سیزدهم رجب سالروز تولد حضرت علی علیه السلام؛
ابعاد متفاوت و گوناگون شخصیت امیر المؤمنین (ع) در جنبه های مختلف انسانی، عرفانی و حکمی، حکومت مداری و اجتماعی، پارسائی، فروتنی و تواضع، حشر و نشر با توده مردم و به ویژه محرومین، معرفت ناب و اخلاص در عمل و بسیاری خوبیهای دیگر در منظر امام خمینی (س) از چنان جایگاه و موقعیتی برخوردار است که در حد «اعجوبه معجزه آسا» بروز می کند و به ویژه در بعد عدالت و دادگری، چنان است که «اعجوبه عالم» قلمداد می شود.
یکشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
حضرت امام روز 6 اردیبهشت 62 در دیدار با جمعی از پرسنل نیروی هوایی بیان داشتند: در هر بُعدی اگر کسی بخواهد مَثَل بزند، به ایشان مَثَل می زند. در بُعد زهد و علم، و در بُعد رحمت به مستضعفین و مستمندان. و در بُعد جنگ و شجاعت، و خلاصه در همه ابعاد به ایشان مَثَل زده می شود. و در حقیقت یک موجود هزار بُعدی است و ما باید تابع یک همچو فردی باشیم. به آن اندازه ای که می توانیم باید از ایشان تبعیت کنیم.
یکشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
سروده های امام خمینی، بازتابی از همان جذبه های شورانگیز است که فضای اندیشه و جان آن عارف بالله را پر کرده بود. اشعار او که ره آورد عالم قدس است خوانندگان را همراه خود به سیر در عوالم معنوی و گلزارهای معرفت می برد و در هر بیت، بابی از مقامات عرفانی و منازل سیر و سلوک می گشاید.
یکشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
امام خمینی از آغاز نهضت اسلامی و احیای دین در عصر حاضر زنان را از غرب زدگی و تجددمآبی و تقلید از فرهنگ وارداتی برحذر می داشت و از طرف دیگر بر خلاف سنت رایج زنان را به عرصه اجتماع وارد کرد و در طول مبارزه با رژیم پهلوی و در جریان دفاع مقدس از حضور جدّی آنان در عرصه های سیاسی ـ اجتماعی، نه تنها دفاع کرد بلکه از زنان جامعه به دلیل این حضور و احساس مسئولیت تقدیر و تشکر می کرد؛ البته ایشان همواره بر حفظ شئون اسلامی تأکید داشتند.
شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی:
در آغاز آن دوران در بین راه بارها حضرت امام را زیارت کردم که از حرم مطهر حضرت معصومه(ع) یا از درس برمی گشتند. ایشان را در مسیر راه اغلب کسی همراهی نمی کرد. علت آن را روزی از پدرم پرسیدم و جواب شنیدم که ایشان پرهیز دارد از اینکه کسی پشت سرشان حرکت کند. اگر هم کسی پشت سر ایشان حرکت می کرد، با احترام و ادب از او خواهش می کردند که به زحمت نیفتند و بروند.
سه شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
یکی از مسائلی که در حول و حوش فعالیت های مجلس خبرگان مطرح شد شایعه تصویب قوانینی بر ضد زنان در آن مجلس بود. قضیه از این قرار بود که گروهی از عناصر ضد انقلاب به همراه جمعی از گروه های معاند ـ که می کوشیدند از هر وسیله ای، عاملی برای ایجاد آشوب و جنجال درست کنند ـ با انتشار بیانیه ای (در تاریخ 6 آبان 1358)، مجلس خبرگان را متهم کردند که درباره مسائل مربوط به طلاق و ازدواج و حقوق زن و مرد، قوانینی به ضرر زنان تصویب کرده است.
شنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
سید حسن خمینی در مراسم گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کراچی گفت: کی از اهداف امام حرکت در جهت بیدار کردن روح و جان ملت های اسلامی از جمله ملت ایران است و از این منظر است که امام به دغدغه های مشترک همه جوامع اسلامی از جمله مسأله اسراییل اشاره می فرمودند و همیشه بر بیداری ملت ها توجه می دادند.
شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
سیدالشهدا ـ سلام اللّه علیه ـ که همۀ عمرش را و همۀ زندگی اش را برای رفع منکر و جلوگیری از حکومت ظلم و جلوگیری از مفاسدی که حکومتها در دنیا ایجاد کردند، تمام عمرش را صرف این کرد و تمام زندگی اش را صرف این کرد که این حکومت، حکومت جور بسته بشود و از بین برود؛ معروف در کار باشد، منکرات از بین بروند.
جمعه, ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۹
تمام وجوهی که نزد خودم و نزد آقای خلخالی است وجوه شرعیه است و یک فلس آن مال شخصی که مربوط به ورثه شود نیست مگر یک پاکت که مختصر وجهی در آن است و پشتش نوشته شده: «مال شخص خودم است». آقایان این وجوه را به طور شهریه، به هر نحو صلاح می دانند، در حوزه های علمیه مصرف نمایند.
سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
بیت الغزل اندیشه سیاسی امام خمینی(س) تأسیس حکومتی اسلامی بود که در آن کرامت، حرمت، شرافت وحیثیت شهروندان پاس داشته شود. در این اندیشه، همه چیز به مردم ختم می شود. کسانی که با عنوان محروم و مستضعف سال ها طوق فرمانبرداری توسط رژیم های گذشته ایران بر گردنشان گذاشته شده بود، در جایگاه واقعیشان به عنوان شهروند قرار گرفته اند.
شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
در نگاه امام خمینی حکومت و تشکیل حکومت یک وسیله و ابزاری برای تحقق عدالت در جامعه و جلوگیری از انحراف و پرورش نفوس آدمیان و تهذیب آنها می باشد و عدالت در این معنا به اخلاق و معنویت پیوند تام و تمام دارد و اصولاً عدالت بدون انگیزه و قصد الهی معنا نخواهد داشت.
یکشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
درسی از امام خمینی(س)
همان مقداری که فداکاری حضرت ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین- سلام اللَّه علیه- کمک کرده است، خطبه های حضرت سجاد و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است.
یکشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۹:۴۰
امام خمینی(س) که شاگرد مکتب حسین(ع) است، همه مقصد خویش را مکتب خود می داند و می فرماید: « تمام مقصد ما مکتب ماست و مسلمانهای ما برای مکتب ماست که این طور قدرت دارند. و این طور در مقابل دیگران می ایستند. اگر چنانچه سایر ممالک اسلامی هم مکتب خودشان را حفظ کنند - این مکتب اسلام را- اگر مکتب اسلام را حفظ بکنند، مطمئن باشند که هیچ قدرتی به آنها آسیب نمی رساند.»
یکشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۷:۵۹
درسی از امام خمینی(س)
اهل منبر- ایّدهم اللَّه تعالی- کوشش کنند در اینکه مردم را سوق بدهند به مسائل اسلامی و مسائل سیاسی- اسلامی. مسائل اجتماعی- اسلامی و روضه را دست از آن برندارید که ما با روضه زنده هستیم.
شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
امام خمینی(س) در جایگاه یکی از بزرگترین احیاگران ارزشها و مجد واقعی حقیقت فرهنگ عاشورا، ضمن بهره گیری از این واقعه عظیم، همواره بر سنت بزرگداشت فداکاری حضرت سیدالشهدا در همه ابعاد آن تأکید ویژه داشتند.
چهارشنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
زنهایی که می خواهند ازدواج کنند، از همان اول می توانند اختیاراتی برای خودشان قرار بدهند که نه مخالف شرع باشد و نـه مخالف حیثیت خودشان. می توانند از اول شرط کنند کـه اگر چنانچه مرد فساد اخلاق داشت، اگر بد زندگی کرد با زن، اگر بدخلقی کرد با زن، وکیل باشند در طلاق، اسلام برای آن ها حق قرار داده است.
چهارشنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۹:۲۵
امام خمینی:
زنده نگهداشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسئله این نیست. مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همۀ اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد.
یکشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵
عیدی که انسانهای آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می اندازد؛ قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد را در راه خدای بزرگ به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا می دهد. عمق جنبه های توحیدی و سیاسی این عمل را جز انبیای عظام و اولیای کرام ـ علیهم الصلوة و السلام و خاصّۀ عباداللّه کس دیگری نمی تواند ادراک کند. این پدرِ توحید و بت شکنِ جهان به ما و همۀ انسانها آموخت که قربانی در راه خدا، پیش از آنکه جنبۀ توحیدی و عبادی داشته باشد، جنبه های سیاسی و ارزشهای اجتماعی دارد.
دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
امام خمینی در این سخنرانی که در مدرسه شیخ انصاری نجف ایراد شده است به روحانیون نسبت به برداشت های غلط از احکام اسلام هشدار دادند و متذکر شدند اسلام دینی چند بعدی است و بین سیاست و دین جدایی نیست. همچنین امام به فحشا در جشن هنر شیراز اشاره کردند.
یکشنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
اول کار این است که ما خودمان را تهذیب کنیم؛ به طوری که ما وقتی که اسم خودمان را «روحانی» گذاشتیم؛ الهی باشیم، روحانی باشیم. عرضه بکنیم خودمان را به دنیا، بگوییم که ما اشخاصی هستیم که روحانی هستیم و مربی جامعه هستیم. اگر از مربی جامعه خدای نخواسته یکوقت- یک چیز خلاف دیدند خوب، چه خواهد شد؟ این خواهد شد که خدای نخواسته اگر زیاد شد، خوب روحانیت شکست می خورد. شکست روحانیت، شکست اسلام است.
چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۷