آیت الله سید محمد سجادی به همراه دیگر روحانیونی که در زمان حضور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در عراق، نمی توانستند در ایران بمانند به شهر نجف کوچ کرده و در آنجا مجموعه ای به نام روحانیون مبارز خارج از کشور را تشکیل داده و در کنار فعالیت های سیاسی در کلاس های درس آیت الله سید مصطفی خمینی نیز شرکت می کردند.
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
توسط خانم زهرا مصطفوی
من خیلی دوست داشتم که نامش «مصطفی» باشد و نمی دانم آقا چه دوست داشتند، ولی من ایشان را راضی کردم و گفتم که چون نام پدرتان مصطفی بوده است بسیار مناسب است و آقا هم راضی شدند و اسمش را«محمد» گذاشتیم، لقبش را «مصطفی» و کنیه اش را «ابوالحسن» گذاشتیم، ابولقاسم نگذاشتیم که هر سه مشابه حضرت رسول(ص) نشود.
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
23 سال پس از صدور منشور برادری از سوی امام خمینی(س)، سراغ محققان و فعالان سیاسی و اجتماعی رفته ایم تا مراد رهبر کبیر را از «وحدت» و «اختلاف» بپرسیم و چاره چالش های فراروی وحدت ملی و امنیت سیاسی را در برهه ای از حساس ترین دوران نظام جمهوری اسلامی از آنها بخواهیم .آنچه در پی می آید، گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین مسعودادیب از محققان و اساتید حوزه و دانشگاه در این باره است.
به نظر شما نامه حضرت امام در پاسخ آقای محمدعلی انصاری که بعدها به منشور برادری مشهور شد در چه فضا و با چه زمینه هایی نوشته شده است؟
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
آنچه در پی می آید، گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام درباره نامه منسوب به منشور برادری است.
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
برای بررسی و تحلیل پاسخ حضرت امام خمینی(س) به نامه حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری که بعدها به منشور برادری معروف شد به سراغ حجت الاسلام حبیب الله موسوی، رئیس دفتر نمایندگی قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) رفتیم. این پیام به طور صریح به موضوع اختلافات گروه ها و جناح های سیاسی در جمهوری اسلامی می پردازد. مشروح گفت و گوی با حجت الاسلام موسوی را در پی می خوانید :
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
23 سال پس از صدور منشور برادری از سوی امام خمینی(س)، سراغ یاران امام و بزرگان انقلاب رفته ایم تا مراد رهبر کبیر را از «وحدت» و «اختلاف» بپرسیم و چاره چالش های فراروی وحدت ملی و امنیت سیاسی را در برهه ای از حساس ترین دوران نظام جمهوری اسلامی از آنها بخواهیم .آنچه در پی می آید، گفتگوی با حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای در این باره است.
در فراز ابتدایی این نامه حضرت امام به اختلاف در نظرات فقهای شیعه اشاره می کنند. چگونه است که در استنباط حکم الهی میان علما اختلاف پدید می آید و این اختلاف و نظرات و سلایق مختلف چه عواید و دستاوردهایی برای فقه شیعه داشته است؟
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳
23 سال پس از صدور منشور برادری از سوی امام خمینی(س)، سراغ یاران امام و بزرگان انقلاب رفته ایم تا مراد رهبر کبیر را از «وحدت» و «اختلاف» بپرسیم و چاره چالش های فراروی وحدت ملی و امنیت سیاسی را در برهه ای از حساس ترین دوران نظام جمهوری اسلامی از آنها بخواهیم .
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱
در زمانى که امام خمینى توانست ملت ایران را به سمت و سوى مبارزه با شاه به حرکت وادارد، هیچگونه حرکت استراتژیکى که از امت مایه گرفته باشد وجود نداشت و فقط بذرهاى چنین حرکتى به شکل کلى در جامعۀ ایران پاشیده شده بود، اما به کسى نیاز داشت که آن را به حرکت و قیام وادارد و از قوّه به فعل برساند.
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰
امام به مسائلی پافشاری کرده اند که نیاز مبرم امروز ماست. یکی به رسمیت شناختن و تاکید بر ضرورت چند صدایی بودن؛ اینکه اختلاف نظر و عقیده نه تنها چیز بدی نیست بلکه خوب است. ایشان اشاره کردند کتب شیعه و حوزه های ما در طول تاریخ پر بوده است از اختلاف دیدگاه در مسایل گوناگونی که خود حضرت امام فهرست مفصلی از مسایل را ذکر نمودند. در مسایل کلامی و فقهی که اختلاف و معرکه آرای فقها بوده است ولی حضرت امام می فرمایند که چون اینها در کتاب ها و مدارس بوده و عمدتاً به زبان عربی بوده و دغدغه روزانه مردم عادی ما نبوده خیلی تجلی بیرونی نداشته است. ولی حالا که حکومت اسلامی تشکیل شده هر یک از این موضوعات در مجلس و یا دولت مطرح می شود و به صحن و عرصه زندگی مردم کشیده می شود. حضرت امام بر به رسمیت شناختن دیدگاه های مختلف علمی درحوزه های گوناگون هم صحه گذاشتند و هم فرمودند که موجب شکوفایی بوده در حالیکه ما امروز می بینیم که حتی برخی از مراجع تقلید ما به خاطر نوآوری های فقهی که دارند و فتاوایی که احیانا با فتوای مشهور سازگاری ندارد یا با مذاق جمعی خاص در حوزه سازگاری ندارد مورد تاخت و تاز قرار می گیرند
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
من عاشق امام بودم و از لحاظ روحی خیلی به ایشان نزدیک بودم معمولا این ماموریت های دشوار به من واگذارمی شد.
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۹:۵۱
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۹:۴۷
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۹:۴۳
مقام معظم رهبری در خاطره ای جالب می گویند: آن زمان که سریال ژاپنی «سالهای دور از خانه» را پخش می کرد همه اجزاء فیلم بگونه ای بود که همه را جذب خود کرده بود ؛ از جمله خود من را ؛ و حتی حضرت امام را.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲

تأملی مجدد بر قیام حسینی
غم و شادی دو احساس متضاد و واکنش هائی هستند که بطور طبیعی بر انسان در مواجهه با آنچه می خواهد یا نمی خواهد عارض شده و به اختلاف مراتب او را تحت تأثیر قرار می دهند.
منشأ عروض این حالات بطور اعم اغلب عاطفه و در موارد معدودی عقل و اندیشه می باشد. با این تفاوت که عمق و پایداری در مواردی که علت غم و شادی عاطفه است با آنچه که غم و شادی زیربنائی از عقل و اندیشه دارد، متفاوت است و می توان گفت نقطه اوج و فراگیری آن در جائی است که سبب عقل و عاطفه توأماً جمع می شود. از معدود حوادثی که تمام ظرف وجود زمان و مکان و افکار را پرنموده و گذشت قرون و اعصار آن را کهنه نساخته حادثه جانسوز و دلخراش عاشورا در سرزمین عشق و ایثار کربلا و شهادت مظلومانه سالار شهیدان امام حسین علیه السلام و اصحاب و یاران باوفا و فداکارش می باشد.
در این واقعه عظیم تمام علل و عوامل برای تشخیص عقل و تحریک عاطفه در حد اعلاء وجود دارند که شرح و بیان تمام واقعیت آن نه در این مقال که در عالم امکان نمی گنجد، ولی حقیقتی که در آسمان ها و ملأ بالا و در عرش خدا یاد و ذکر آن مایه بهت و حیرت اولیاء و انبیاء و فرشتگان مقرب است در تجلی قابل درک آن برای خاک نشینان عقول قاصر را محروم ننموده و پنجره ای از نور معرفت را به روی مشتاقان و شیفتگان زمینی گشوده اند تا به قول معروف:
«آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید»
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۸
گفتاری از مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی
درباره نهضت عاشورا و ریشههای تاریخی آن، استنباط خود را به طور خلاصه در کتاب پس از پنجاه سال آوردهام و علت اینکه نام آن را پس از پنجاه سال گذشتهام، این است که در سال 11 هجری رسول اکرم (ص) به جوار حق شتافت و در سال 61 هجری این حادث بسیار شگفت- نه تنها در عالم اسلام، بلکه برای تحلیلگران غیرمسلمان هم- اتفاق افتاد.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵
دکتر سیدسلمان صفوی
زیارت عاشورا، زیارت سالار شهیدانِ تاریخ مبارزات حق و باطل، رازنامه زمزمه های عاشقانه سالکان با انسان کامل و زبور شیعیان حسینی است. در میان زیارت نامهها، زیارت عاشورا از منزلت ویژه ای برخوردار است، امامان (ع) و علمای بزرگ در طول تاریخ اهمیت به بزرگی و عظمت از آن یاد کرده اند.زیارت عاشورا یک حماسه عاشقانه »عرفان پویای حسینی» است. ولایت، تولی وَ تبری و بیزاری از دشمنان و طاغوتیان، از ارکان درسهای زیارت عاشوراست. زیارت عاشورا تنها برای اجابت حاجات مادی نیست، که آن را طوطی وار خوانده و کورکورانه از محتوای حماسی و عرفانی آن بگذرند، بلکه باید عزم را جزم کرد که از طریق آن به اوج معنویت رسید و به محبوب سالار شهیدان واصل گردید. زیارت عاشورا، تجدید بیعت با راه و اهداف مقدس اجتماعی و معنوی امام حسین (ع) و شهیدان کربلاست.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳
امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)
در سال 1328 شمسی که برای ادامه تحصیل به شهر مقدس قم آمدم و آیت الله العظمی امام خمینی -رضوان الله علیه- را در مجالس عزاداری می دیدم، به تعبیر امروز، «فرهنگ عاشورا» در نظرم مجسم می شد. امام در بعضی از مجالس سوگواری ائمه اطهار-علیهم السلام- که در مسجد بالاسر حضرت معصومه- سلام الله علیها- یا منزل مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برگزار می شد، چنان با وقار و آرام می نشستند و گوش به سخنان واعظ یا روضه خوان داشتند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کرد.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲
آیت الله استادی در پیش از انقلاب ، دوشادوش مردم به مبارزه برای سرنگونی رژیم شاه پرداخت و پس از انقلاب به عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درآمد. مدیریت حوزه علمیه قم ، عضویت در شورای نگهبان ، نمایندگی مجلس خبرگان در دوره سوم از استان تهران ، سرپرستی کتابخانه مسجد اعظم، عضویت در هیئت امنای دایره المعارف اسلامی ، عضویت در هیئت مدیره موسسه در راه حق ، عضو مشاوران کتابخانه آستان قدس رضوی ، عضویت در شورای عالی حوزه ،امامت جمعه شهر مقدس قم از جمله مسوولیت های ایشان در دوران انقلاب اسلامی است. با آیت الله استادی درباره چارچوب و گستره درس آموزی از نهضت عاشورا، ابعاد مغفول و ناشناخته نهضت عاشورا و ضرورت حفظ قداست عاشورا به گفت و گو نشسته ایم.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰
مطلبی که در ادامه می خوانید گفت و گویی است که با آیت الله جعفر سبحانی استاد و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره واقعه عاشورا صورت گرفته است. در این گفت و گو زمینه ها و بستر وقوع نهضت عاشورا، فلسفه و اهداف این نهضت، مراحل و سیر وقوع نهضت عاشورا و درسها و دستاورد های آن، مبانی نظری تحقیق در نهضت عاشورا، تاریخ نگاری و تبلیغ و بزرگداشت فرهنگ عاشورا مورد بحث قرار گرفته است.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی را بیشتر با وزارتش در دولت اصلاحات می شناسند؛ اما او که اینک نماینده ولی فقیه در استان مرکزی است، بیش از آنکه وزیر اطلاعات عصر اصلاحات شود، یکی از مقامات قضایی مهم بوده و مسولیت هایی چون دادستانی کل کشور، رییس دیوانعالی کشور، مشاورعالی قوه قضاییه و دبیر هیئت عالی گزینش و ... را برعهده داشته است. گفتگو با این چهره برجسته اصولگرا، بصورت مکتوب انجام گرفت. او در این گفتگو دیدگاه های خود را درباره نظام قضا از جایگاه قضاوت در اسلام گرفته تا تبیین فرمان هشت ماده ای امام، ارائه می کند و با تاکید بر اینکه این فرمان یک حکم حکومتی است، می گوید: نافذ و لازم الاتباع و تا نقض نشده بقوّت خود باقی است. آیت الله دری نجف آبادی، در قالب 30 بند جداگانه محورهای فرمان را از دیدگاه خود بیان می کند و در یکی از مهمترین این بندها می گوید: خط بطلان امام بر نقض حریم خصوصی شهروندان با هر توجیه و استدلالی، حاوی پیامهای روشنی است.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
در 24 آذر ماه سال 1361 امام خمینی(س) فرمانی را خطاب به مسئولان نظام صادر کردند که به فرمان هشت ماده ای موسوم شد. این فرمان را که می توان یکی از مهترین پیام های امام دانست شاید در بعد مربوط به تاکید بر رعایت حریم خصوصی افراد و شهروندان در زمره فرمان های موثرامام خمینی باشد. به نظر می رسد با گذشت نزدیک به سی سال از صدور این فرمان تاریخی بیش از هر زمان دیگری نیاز به بازخوانی این فرمان احساس می شود. در سالگرد فرمان تاریخی امام خمینی با حجت الاسلام حسین موسوی تبریزی به گفت و گو نشسته ایم. موسوی تبریزی دادستان کل انقلاب در دوران رهبری امام خمینی و دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم است. این گفت و گوی را در ادامه می خوانید:
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری دبیر مجمع روحانیون مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفت و گو، در توضیح فرمان هشت ماده ای حضرت امام و دلایل صدور این فرمان با بیان اینکه موضوع اصلی پیام 24 آذر 1361 حضرت امام خمینی(س) که به فرمان 8 ماده ای معروف شده، حقوق اساسی مردم و تکیه بر قانون مداری در برخورد با مجرمین و جرایم و مساله استقلال، و قاطعیت و کارآمدی قوه قضائیه و تکیه بر اسلامی بودن قوانین وهمچنین نحوه عملکرد دستگاههای نظام به خصوص قوه قضائیه است، گفت: فرمان هشت ماده ای از افتخارات نظام جمهوری اسلامی و از افتخارات دوران مدیریت حضرت امام است.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
فرمان هشت ماده ای امام، یک فرمان حقوقی است و بیش از هر حوزه ای، نظام قضا و فضای حقوقی کشور را به چالش می کشد. 29 سال پس از صدور، باتوجه به اوضاع نه چندان مطلوب نظام قضایی کشور، بررسی حقوقی این فرمان ضروری می نمود میزگردی با حضور دکتر محمود آخوندی، دکتر محمدهاشمی و دکتر محمدحسین زارعی، حقوقدانان برجسته کشور برگزار شود و در آن به تحلیل مبسوط بستر تاریخی صدور فرمان، حوزه خصوصی، استقلال نظام قضا، حقوق بشر، حقوق زندانیان و... پرداخته شود. این میزگرد با پاسخ به این سوال معروف به پایان می رسد: چه باید کرد؟ این بار پاسخ حقوقی سه حقوقدان برجسته به این سوال بزرگ، خواندنی است.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد علوم اجتماعی از شاگردان آیت الله شهید مطهری است. با او درباره مسائل مطرح شده در فرمان هشت ماده ای امام گفتگو کرده ایم. این استاد دانشگاه در این گفتگو از عدم شفافیت مناسبات حقوقی افراد در جامعه ایران سخن می گوید و اظهار می دارد: فرمان 8 ماده ای امام و تاکیدات ایشان در این فرمان، به صورت کامل و دقیق اجرا نشده است و ما هنوز هم همین مشکلات را داریم و در شرایط فعلی بصورت جدی تر به این پیام نیازمندیم. اظهارات ارمکی در حصوص حریم خصوصی، سامان حقوقی، گزینش، بداخلاقی های سیاسی جای تامل دارد.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد چهره ای آشنا برای اهالی فقاهت و اندیشه است. ایشان فرزند آیت الله سید محمد محقق داماد است و در سال 1324 در شهر قم به دنیا آمد. آیت الله محقق داماد، دارای درجه اجتهاد و همچنین مدرک فوق لیسانس در دو رشته حقوق و فلسفه اسلامی است؛ در سال 1988 برای اخذ درجه دکترا در بخش حقوق بین الملل به دانشگاه فرانسوی زبان لوون بلژیک وارد شد و در سال ۱۹۹۵ موفق به اخذ درجه علمی Ph.d شد. ریاست گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی، ریاست گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران، ریاست گروه حقوق سازمان مطالعه و تدوین کتابهای علوم انسانی دانشگاه ها، عضویت در هیئت داوران خبرگان بدون مدرک، عضویت در شورای علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و سردبیری فصلنامه فرهنگستان علوم از جمله مسئولیتهای فرهنگی و علمی ایشان است.آیت الله محقق داماد همچنین، در دهه 1360 چند سال ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشت. بررسی اندیشه های فقهی و فلسفی امام(س) بهانه ای شد تا به سراغ ایشان برویم تا از زاویه جدیدی آن را مطرح کنند:
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳

در آغاز محرم سال 1383 ق برابر با خرداد 1342 قم به صورت پایگاه ضد رژیم درآمده و شور خاصی در آن برپا بود. عصر عاشورای آن سال برابر با سیزدهم خرداد 1342 حضرت امام خمینی(ره) با حضور در مدرسه فیضیه، طی سخنان کوبندهای، ضمن انتقاد شدید از رژیم پهلوی و اربابان آمریکایی و اسرائیلی شاهِ ایران، پرده از جنایات طاغوت برداشتند. حضور مردم در سخنرانی به اندازهای بود که تمام صحن فیضیه و دارالشفاء، صحن حرم حضرت معصومه، میدان آستانه و اطراف، مملو از جمعیت بود. در پی سخنرانی افشاگرانه حضرت امام، در سحرگاه پانزدهم خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه ساده و بیآلایش امام در قم یورش برده و امام را دستگیر و دور از چشم مردم به زندانی در تهران منتقل کردند. هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که فریاد مردم معترض و انقلابی، علیه حکومت دیکتاتوری شاه بلند شد و خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی شدند. به همین جرم بود که گلولههای برخاسته از خشم و کینه حکومت ننگین شاه، قلب هزاران مسلمان انقلابی بپاخاسته را در این روز نشانه رفت و با به خاک و خون کشیدن آنان، قیام خونبار و جاوید پانزدهم خرداد 42 شکل گرفت.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
قیام گسترده و بی نظیر مردم در پانزده خرداد، نظر تمامی محافل سیاسی و اجتماعی داخل و خارج از کشور را به خودجلب کرد و هر یک از آنها بنا بر دیدگاه ها و موقعیت خود، نظر و موضعی داشتند. شناخت نظرات و جریان های مختلف به دلیل تحولات بعدی، کمک زیادی به شناخت ماهیت آنها، قدرت درک آنها از قضایا و جریانات کشور می کند، که در ذیل به پاره ای از این نظرات و مواضع پیرامون قیام تاریخی پانزده خرداد، در ابعاد داخلی و خارجی می پردازیم.
سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹