آیت الله سید محمدعلی ایازی:
امام معتقد بودند یک بخش از علوم اسلامی متخذ از کتاب و سنت است و بخش دیگر آن از عقل است. برائت عقلیه و قاعده اشتغال از عقل است. بسیاری از قواعدی که در فقه یا علم اصول یا در فلسفه و عرفان مطرح است الزاما چیزهایی نیست که شما بتوانید از کتاب و سنت استخراج کنید. اینها علوم اسلامی هستند اما علومی هستند که یک بخش آن از این منابع و بخش دیگر آن از منبع عقل، تجربه بشری و تحولات علوم استفاده می شود. نکته دیگری که لازم است در اینجا به آن اشاره شود، تفسیر خاص امام خمینی از جامعیت قرآن است. ایشان با نگاهی عرفانی می گوید قرآن به دلیل این که تمام دایره وجود و تجلیات غیب و شهود را زیر پوشش خود قرار می دهد و ترجمان عالم غیب و شهود است، جامع است؛ از سوی دیگر می گوید: چون تجلی قرآن از مرتبه غیب با اسم اعظم بوده و از آن مرتبه نازل شده، جامع است.
یکشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
مهمترین حادثه در زندگی امام حسن علیه السلام جریان صلح معاویه با آن حضرت است. تحلیل این حادثه ضروری به نظر می رسد زیرا خود امام صلحش را حجتی بر آیندگان می داند؛ یعنی بر اساس عملکرد حضرت، وظیفه انسان نیز در شرایط مشابه با آن زمان، صلح و مصالحه است.
یکشنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۵۴
ماجرای جاده طریق العلما در کربلا که به مسیر امام خمینی (ره) معروف شد
شنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۴۶
معرفی کتاب:
امام خمینی که بیش از ۲ دهه در حوزه علمیه قم به عنوان فیلسوف و عارف بزرگ و مدرس یگانه فلسفه و عرفان شناخته می شد از اواسط دهه ۲۰ به بعد بیشتر تألیف و تدریس دروس اجتهادی فقه و اصول را وجهه همت خود قرار داد و در این میان تعلیق بر کتاب وسیلة النجاة آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی اولین نوشته فقه فتوائی ایشان بوده است. تعلیقه های حضرت امام بر این کتاب معروف فقهی در تاریخ دوازدهم شهریور ۱۳۳۲ به اتمام رسیده است.
شنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۶
جمعی از زائرین اباعبدالله الحسین (ع) از کشور ترکیه با حضور در جماران از بیت، حسینیه و نگارستان امام خمینی (س) بازدید کردند.
شنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۰
۱۱ شهریور ۱۳۶۳ ش ـ (۶ ذی الحجه ۱۴۰۴ ق) ـ تأکید امام بر رعایت مصالح اسلامی و عمل به قوانین ثانویه در دیدار اعضای شورای نگهبان، حضرت امام خمینی(س) در ملاقات با اعضای شورای نگهبان سخنان مهمی با تکیه بر محورهای زیر ایراد کردند.
شنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۲۲
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
در افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛
افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) عصر چهارشنبه( نهم شهریور جاری) با سخنرانی آیت الله سید حسن خمینی و آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
نظر به آن که رسالت اصلی پیامبران -علیهم السلام- ابلاغ می باشد و دین مداران نیز باید در جهت چنین رسالتی حرکت کنند و نسل های بعدی را نسبت به محتوای پیام آنها آگاه نمایند، تبلیغ در تمام ادیان کم و بیش اهمیت فوق العاده یافته و در اسلام تا آن جا پیش رفته که حتی گاه با جهاد توام میشود.
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۵۲
بحث خاتمیت و جامعیت دو بحث جداگانه است. جامعیت بحثی است که تمام ابعاد وجودی انسان را دربرمی گیرد و در بحث خاتمیت، فرازمانی بودن مطرح است. در تمام ازمنه «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» بحث خاتمیت و جاودانگی دین را پوشش می دهد. جاودانگی بحث خاتمیت را پوشش قرار می دهد و در جامعیت ذو ابعاد بودن آموزه های دینی مطرح است. دینی که جامع باشد جاودانگی دارد و فرازمانی است. جاودانگی دین یا به عبارتی خاتمیت را می توان در پرتو جامعیت تعریف کرد. دینی که جامع است می تواند دین جاودان و خاتم باشد و چنان چه دین جامع نباشد جاودانگی نیز نخواهد داشت.
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۴۸
به مناسبت سالروز شهادت حضرت رقیه (س)؛
پرتال امام خمینی (س): همایش سه ساله های حسینی همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه (س) در حرم مطهر امام خمینی (س) برگزار شد.
پنجشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف
در اولین روز سال ۱۹۸۹ میلادی ـ ۱۱ دی ۱۳۶۷ ـ نامه معروف و تاریخی امام خمینی خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکا به غرب انتشار یافت.
چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
در پی درگذشت میخائیل گورباچف:
زمانی که من این پیام را دریافت کردم احساس کردم که شخصی که این پیام را نوشته بود متفکر و دلسوز برای سرنوشت جهان است. من از مطالعه این پیام استنباط کردم که او کسی است که برای جهان نگران است و مایل است من انقلاب اسلامی را بیشتر بشناسم و درک کنم.
چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

در پی درگذشت میخائیل گورباچف:
جناب آقای گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسأله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر این گونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.
چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
در مراسم امضای تفاهمنامه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و پژوهشگاه قوه قضاییه؛
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تاکید کرد: سیره نظری و عملی امام پیش روی ما هست و حتی اگر کسی بخواهد قرائت خودش را ارائه کند، ما فاصله زیادی نگرفته ایم. حتی اگر کسی بخواهد برداشت هرمونتیکی هم داشته باشد، قرائتی که مورد پذیرش همه و جامعه ما با آن آشنا بوده، پیش روی ما هست و کسی نمی تواند این را کتمان یا تحریف کند. حداقل الآن این وضعیت هست و ممکن است گذشت زمان شرایط را متفاوت کند و باید مراقبت شود.
چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۵۲