پرتال امام خمینی (س): همزمان با فرارسیدن نهم ذی الحجه؛ دعای پر فیض عرفه در حرم مطهر امام خمینی (س) برگزار شد.
یکشنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰:۰
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
هـر چند جهان اسلام به دلیل منابع انسانی و طبیعی و ذخایر استراتژیک و از سویی اشتراک دینی، دارای قابلیت هـای فراوانی برای تبدیل شدن به یک قدرت اثر گذار در هندسه قدرت جهانی اسـت اما به دلیل بـرخی عـوامل و زمینه های داخلی و خارجی، دچار چالش های جدی است و تاکنون از این پتانسیل عظیم استفاده شایسته ای نشده است. این پژوهش به دنبال بررسی چالش ها و آسیب های دنیای اسلام از منظر وحدت اسـلامی با تکیه به دیدگاه های امام خمینی (س) می باشد. در این راستا، رویکرد قرآن به وحدت، دیدگاه امام خمینی (س) پیرامون وحدت، موانع و چالش های فراروی وحدت جهان اسلام و رویکرد غرب پیرامون اسـلام مـورد بررسی قرار گرفته و به راهکارهای تقویت وحدت در بین مسلمانان نیز اشاره شده است.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
ریاستیزی در اشعار امام خمینی (س)
پدیدآورنده (ها): فاکرمیبدی، محمد (عضو هیأت علمی و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی)
چکیده
در این مقاله ، پس از مقدمه و بـیان مـعنای لغـوی و اصطلاحی ریا، آمده است که در بینش امام، ریا نشان دادن اعمال حسنه به مردم و وانـمود کردن خصال پسندیده یا عقاید حقه برای آنان برای ایجاد منزلت خود در قـلوب آنهاست. در دیدگاه امام، سـمعه از شـجرۀ خبیثۀ ریاست. پس از آن منشأ ریا و حقیقت ریا و تزویر زنجیرگونۀ آن و راهکار رهایی از ریا موردتوجه قرار می گیرد. نویسنده در ادامۀ مقاله به ملاک ریاکارانه بودن عمل و نیز به گسترۀ ریا و قلمرو آن اشاره می کند و آن را در حوزۀ عـقیده، عمل، اخلاق و اوصاف پسندیده می داند.
در بخش دیگری از مقاله این مهم موردتوجه قرار می گیرد که در نگاه امام خمینی (س) ریا به عنوان بیماری مهلک اخلاقی قلمداد می شود و آن را دارای آثار سوء دنیوی و عواقب بد اخـروی مـی دانند. سپس به ابزار پیکار با ریا اشاره می شود. در پایان ایشان نیز اثرات این پیکار و ضرورت وجود مرشدی آگاه در این مسیر پر پیچ و خم یادآوری می شود.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کاوش در ابتدا و انتهای حرکـت افـلاک، از موضـوعات پـژوهش درعلـوم مختلف است. این مسئله در قرآن کریم، کـتاب آفرینندة افلاک نیز آیاتی را به خـود اختصاص داده است که دارای وجوه و تفاسیر متفاوتی اسـت. مفسران قرآن، با تـکیـه بـر اصول و مبانی تفسیری و منابع روایی، درپی تفسـیر وتبیـین ایـن وجـوه بـوده انـد. اخترشناسان به کمک قـوانین فیزیـک و تجهیـزات و تلسـکوپ هـای نجـومی درپـی اثبات فرضیات بوده و هستند. عرفا با قدرت نفس مجرد و منخلع از قید زمان و مـکان و فیلسوفان با پای استدلال عقلی در این جستجو با سایرین همگام شده انـد. در میـان این نظریات، نظریه ادوار و اکوار - معادل تئوری مدل چرخه ای در فیزیک نجـوم - یکی از وجوه تفسیری قرآن کـریم اسـت کـه تأییـد روایـی داشـته وتوسـط عـرفـای شـامخی همچون ابن عربی و اعاظم فلاسفه مانند ملاصـدرا در حکمـت متعالیـه آن را مطرح نمـوده انـد. امـام خمینـی عـارف و فیلسـوف شـهیر نیـز در تأییـد آن از اصـول عرفانی مدد جسته و به اثبات آن پرداخته است.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

مسئلۀ جامعیت قرآن از جمله موضوعات مـهم و بـنیادی اسـت که تا حدودی در آراء و نظرات شماری از مشاهیر مفسرین فریقین انعکاس یافته است. اما به رغم اذعـان و اعتقاد جازمی که عموم اندیشــمندان اســلامی نســبت به این موضــوع روا داشته اند، از یکسو بـاید اعتراف نمود که مـسئله جـامعیت قرآن، هیچ گاه به طور مستقل و مستوفا در دستور کار مطالعاتی قرآن پژوهان مسلمان قرار نگرفته و در مواردی هم که از این مقوله سخن گفته اند، همواره تابع و تحت الشعاع مبحث تفسیر علمی آیات واقـع شده است و از سوی دیگر در تبیین مفهوم جامعیت قرآن و تعیین دامنه و گسترة آن با یکدیگر مناقشه نموده اند، به گونه ای که عده ای بر جامعیت مطلق و حداکثری و برخی دیگر برجامعیت خاص و اعتدالی قرآن رأی داده انـد. این در حـالی است که در میان اندیشه وران اسلامی، امام خمینی را باید از جمله معدود عالمانی دانست که در آراء و آثار قرآن شـــناختی خویش از جامعیت قرآن با نگرشـــی خاص، واقع بینانه، مبتکرانه و در عین حال کاربردی ســـخن رانـده کـه چنین باور و بینشـــی در نگاه ها و نگاشته های هیچ یک از متفکرین شیعه و سنی در ادوار مختلف تاریخ تفسیر قرآن به چشم نمیخورد. لذا تبیین اندیشه های قرآن شناختی امام خمینی با تأکید بر تـمرکز بـر مسئلۀ جامعیت قرآن و ترسیم ابعاد و مؤلفه های آن، از اهداف اساسی این مقاله است.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
در این کتاب با تدبر و تأمل در فرازهایی از دعای بلند عرفه، آداب سیر و سلوک الی الله را بیاموزیم و آن را بپوییم.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
سخنرانی در جمع مسئولان و اقشار مختلف مردم (فیوضات معنوی عید قربان)
برکات ادعیۀ وارده از ائمه
ادعیه ای که از ائمۀ اطهار وارد شده است این هم یک سفره ای است، پهن شده است برای اینکه همه از آن استفاده کنند، هر کس به مقدار فهمش.
همین در دعای عرفه ای که حضرت سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ در روز عید خوانده، در روز عرفه خوانده اند، این دعا اکثراً چیزهایی است که اکثر بینندگان از آن استفاده می کنند، لکن در بین آن یک چیزهای دیگری هست که استفاده از او مشکل است، حتی برای عرفای بزرگ.
صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۱۲۰
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۲
گزیده سخنان امام خمینی در رابطه با روز عرفه و مراتب دعای عرفه
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۹
ما مفتخریم که ادعیۀ حیاتبخش که او را «قرآن صاعد» می خوانند از ائمۀ معصومین ما است.
شنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۱۱
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
جمعه, ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵