• اخلاق و عرفان
مکتب فکری امام خمینی(ره) در رویارویی با انحرافات فکری وتهدیدات امریکا و صهیونیسم

امت اسلام که در عصر حاضر، با انواع توطئه های نظامی، امنیتی و اقتصادی طراحی شده توسط امریکا، صهیونیسم و دیگران دست به گریبان است، به خوبی دریافته که سیاست خودباختگی فرهنگی که از سوی صهیونیسم جهانی به منظور از بین بردن تاریخ و فرهنگ ملتها اِعمال می شود، از بمب افکنها و هواپیماهای پیشرفته و موشکهای قاره پیما و حتی از بمب اتم هم خطرناکتر است، چرا که تهاجم فرهنگی، از درون جوامع به تخریب آنها پرداخته و بدون هیچ سر و صدا و یا کوچکترین مقاومتی، جامعه را ویران می کند.

نقد و تفسیر دموکراسی و آزادی از دیدگاه امام خمینی(س)
برگرفته از ایدئولوژی رهبری و فرآیند انقلاب اسلامی

نقد و تفسیر دموکراسی و آزادی از دیدگاه امام خمینی(س)

به یقین مشخص است که باور امام بر مبنای امتناع تحقق دموکراسی غربی در جامعه دینی است و بارها ایشان برتری حکومت اسلامی را بر دموکراسی یادآور شده و آن را دموکراسی حقیقی و درست، به شمار آورده اند. در این راستا، اندیشه امام سرشار از حس خودباوری جوامع اسلامی و اعتقاد و اتکال به جامعیت و کمال حکومت اسلامی است و حتی انضمام واژۀ دموکراتیک را به نام نظام اسلامی، مایه وهن می دانند. دموکراسی غربی به نظر امام در بهترین شکل و کارآمدترین صورت، تنها تأمین کنندۀ مصالح مادی مردم است. در حالی که حکومت اسلامی علاوه بر این، وظیفه اصلی خود را انسان سازی و بازسازی و ارتقاء امور معنوی مردم به شمار می آورد و خدامداری را جایگزین فردگرایی و انسان محوری می کند.

نیم نگاهی به وصف عشق در دیوان امام (س)
برگرفته از کتاب امام خمینی و اندیشه ‏های اخلاقی ـ عرفانی، مقالات عرفانی(3)

نیم نگاهی به وصف عشق در دیوان امام (س)

هر فرهنگ و اندیشه ای، زبان شعر را برمی گزیند تا خود را در آن پنهان کند و از طریق شعر، اندیشۀ خود را به دیگران منتقل نماید. در حقیقت، شعر و لطافت شعور، ودیعه ای الهی است و آنچه در اسلام منع شده است، انحراف در کاربرد این ودیعه می باشد؛ اما شعرِ دارای تعهد و موضع صحیح، ستوده شده است.

اصلاح الگوی مصرف از منظر امام خمینی
برگرفته از فصلنامه حضور

اصلاح الگوی مصرف از منظر امام خمینی

در این نوشتار پس از بررسی جایگاه رعایت الگوی مصرف در متون دینی و اندیشه امام خمینی، به این نتیجه رسیدیم که اسراف، تبذیر و سخت گیری در امور زندگی ناپسند و مذموم بوده، معیار درست الگوی مصرف از نگاه آموزه های دینی و امام خمینی در تمام عرصه های فردی و اجتماعی مانند: خوراک، پوشاک، مسکن، وسیله نقلیه، ازدواج، مهمانی، انفاق به مستمندان، ادارات دولتی و بیت المال، میانه روی و اجتناب از زیاده روی و ریخت و پاش است؛ که پیامدهای مثبت فراوان فردی و اجتماعی در پی دارد.

مکتب فکری امام خمینی(ره) در رویارویی با انحرافات فکری وتهدیدات امریکا و صهیونیسم

دکتر فتحی یکن

مکتب فکری امام خمینی(ره) در رویارویی با انحرافات فکری وتهدیدات امریکا و صهیونیسم

امت اسلام که در عصر حاضر، با انواع توطئه های نظامی، امنیتی و اقتصادی طراحی شده توسط امریکا، صهیونیسم و دیگران دست به گریبان است، به خوبی دریافته که سیاست خودباختگی فرهنگی که از سوی صهیونیسم جهانی به منظور از بین بردن تاریخ و فرهنگ ملتها اِعمال می شود، از بمب افکنها و هواپیماهای پیشرفته و موشکهای قاره پیما و حتی از بمب اتم هم خطرناکتر است، چرا که تهاجم فرهنگی، از درون جوامع به تخریب آنها پرداخته و بدون هیچ سر و صدا و یا کوچکترین مقاومتی، جامعه را ویران می کند.

نقد و تفسیر دموکراسی و آزادی از دیدگاه امام خمینی(س)

برگرفته از ایدئولوژی رهبری و فرآیند انقلاب اسلامی

نقد و تفسیر دموکراسی و آزادی از دیدگاه امام خمینی(س)

به یقین مشخص است که باور امام بر مبنای امتناع تحقق دموکراسی غربی در جامعه دینی است و بارها ایشان برتری حکومت اسلامی را بر دموکراسی یادآور شده و آن را دموکراسی حقیقی و درست، به شمار آورده اند. در این راستا، اندیشه امام سرشار از حس خودباوری جوامع اسلامی و اعتقاد و اتکال به جامعیت و کمال حکومت اسلامی است و حتی انضمام واژۀ دموکراتیک را به نام نظام اسلامی، مایه وهن می دانند. دموکراسی غربی به نظر امام در بهترین شکل و کارآمدترین صورت، تنها تأمین کنندۀ مصالح مادی مردم است. در حالی که حکومت اسلامی علاوه بر این، وظیفه اصلی خود را انسان سازی و بازسازی و ارتقاء امور معنوی مردم به شمار می آورد و خدامداری را جایگزین فردگرایی و انسان محوری می کند.

نیم نگاهی به وصف عشق در دیوان امام (س)

برگرفته از کتاب امام خمینی و اندیشه ‏های اخلاقی ـ عرفانی، مقالات عرفانی(3)

نیم نگاهی به وصف عشق در دیوان امام (س)

هر فرهنگ و اندیشه ای، زبان شعر را برمی گزیند تا خود را در آن پنهان کند و از طریق شعر، اندیشۀ خود را به دیگران منتقل نماید. در حقیقت، شعر و لطافت شعور، ودیعه ای الهی است و آنچه در اسلام منع شده است، انحراف در کاربرد این ودیعه می باشد؛ اما شعرِ دارای تعهد و موضع صحیح، ستوده شده است.

اصلاح الگوی مصرف از منظر امام خمینی

برگرفته از فصلنامه حضور

اصلاح الگوی مصرف از منظر امام خمینی

در این نوشتار پس از بررسی جایگاه رعایت الگوی مصرف در متون دینی و اندیشه امام خمینی، به این نتیجه رسیدیم که اسراف، تبذیر و سخت گیری در امور زندگی ناپسند و مذموم بوده، معیار درست الگوی مصرف از نگاه آموزه های دینی و امام خمینی در تمام عرصه های فردی و اجتماعی مانند: خوراک، پوشاک، مسکن، وسیله نقلیه، ازدواج، مهمانی، انفاق به مستمندان، ادارات دولتی و بیت المال، میانه روی و اجتناب از زیاده روی و ریخت و پاش است؛ که پیامدهای مثبت فراوان فردی و اجتماعی در پی دارد.

انقلاب امام(س) در گام سوم

آیت الله سید حسن خمینی

انقلاب امام(س) در گام سوم

در دیدگاه انقلاب تاریخی امام، فردای بهتر در گرو بازگشت به اصالتهای انسانی، اخلاقیات فراموش شده امروز جامعۀ جهانی، خلوص و تقوای اجتماعی می باشد و در این دیدگاه که دنیا را مزرعه ای برای آخرت می داند، حیات این جهانی مقدمه ای است برای حیات جاودان.

آزادی در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

دکتر عماد افروغ

آزادی در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

امام(س) بر خلاف تلقی رایجی که دموکراسی را در برابر اقتدارگرایی و خودکامگی می نشاند، دموکراسی را در برابر استبداد، دیکتاتوری و ظلم قرار می دهند و بدین وسیله و با تأکید بر قانون مداری حکومت اسلامی از خطر دیکتاتوری اکثریت منتخب جلوگیری می نمایند.

ایالات متحده امریکا؛ مظهر استکبار جهانی

فرازی از کتاب رویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشۀ امام خمینی(ره)

ایالات متحده امریکا؛ مظهر استکبار جهانی

امام خمینی(ره) با بینش و آگاهی خاص خود، عمق خطری را که از سوی ایالات متحده امریکا و صهیونیسم جهانی به وجود آمده، درک کرده و بر این اساس، از دیدگاهِ روشِ شناخت مشکل و مقابله با آن، موضوع را به عنوان «مسأله برخورد با دیگر اندیشه ها» مطرح نمودند.

مفهوم و مصداق تروریسم در اسناد و معاهدات بین المللی و دیدگاه امام خمینی رحمه الله

فرازی از کتاب دفاع مشروع، بررسی فقهی مسئلۀ ترور از دیدگاه امام خمینی(س)

مفهوم و مصداق تروریسم در اسناد و معاهدات بین المللی و دیدگاه امام خمینی رحمه الله

ظهور تروریسم در عرصۀ بین الملل و در مطالعات حقوقی و بین المللی محصول تحولات و توسعۀ روابط بین المللی و رابطۀ انسان با انسان به سوی ساختار قدرت گرایی است. ترور و تروریسم، ابزاری برای ساختارسازی قدرت، و رسیدن به اهداف اقتدارگرایی است. تروریسم پدیده ای است با گونه های گوناگون و پیچیده که در هر زمانی به تناسب شرایط زمانی و مکانی، امنیت و آرامش انسان ها را با خطر مواجه کرده است.

مرگ اندیشی در ادبیات گذشته، معاصر، انقلاب

برگرفته از مجموعه مقالات کنگره بررسی تأثیر امام خمینی و انقلاب اسلامی بر ادبیات معاصر

مرگ اندیشی در ادبیات گذشته، معاصر، انقلاب

جهره ی مرگ در شعر این دوره چهره ای تلخ و کدر نیست که فیض عظیم شهادت است. مرگ حماسه رنگ و شکوهمند، عارفانه و عاشقانه، اندوهناک اما عظیم و حرکت آفرین و مرگی که با الگوهای عاشورایی و فرهنگ حسینی همراه است

امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

حجت الاسلام و المسلمین علی دوانی

امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.

 نهضت عاشورا در نگاهی تحلیلی

آیت الله معرفت

نهضت عاشورا در نگاهی تحلیلی

امام حسین از انسانهای هدفدار است، از اینرو برای او فرد معنا ندارد، زنده ماندن یا کشته شدن فرد مطرح نیست، آنچه مطرح است، هدف است و حرکتی را که او آغاز کرده به منظور دستیابی به یک هدف مقدس است و این هدف زنده می گردد، گر چه افراد کشته می شوند.

شرح دنیا طلبی در کلمات امام خمینی

برگرفته از نشریه حضور

شرح دنیا طلبی در کلمات امام خمینی

دنیاطلبی یکی از مهم ترین گرفتاری های بشر کنونی است. چنانکه در حدیث شریف آمده است که دوستی دنیا منشأ هر گناهی است. وقتی به رفتار خود و دیگران نگاه می کنیم، صحت حدیث مذکور را مشاهده می کنیم. برای به دست آوردن مال بیشتر دست به هر معصیتی می زنیم. دزدی، رشوه، احتکار، ربا، طمع، ذلت پیش بنده و صدها گناه دیگر از مفاسدی است که با دنیاطلبی انسان همراه است.

صفحه 1 از 48 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >