• اخلاق و عرفان
ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر ازدواج

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک بی سرپرست

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

آب راکد از دیدگاه امام خمینی (س)

آب راکد

آب راکد از دیدگاه امام خمینی (س)

آب راکد به معنی آب ثابت است که از آن در باب طهارت بحث شده است.

آب غصبی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب غصبی

آب غصبی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب غصبی، آب تصرف شده بدون رضایت صاحب آن است و بحث آن در باب طهارت آمده است.

آب قلیل و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب قلیل

آب قلیل و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

به آبی که کمتر از مقدار کر باشد آب قلیل گفته می شود. آب قلیل یکی از مطهرات است و در باب طهارت از آن بحث می شود.

آب کثیر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کثیر

آب کثیر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کثیر، مقابل آب قلیل است. فقیهان آب کثیر را درباره آب غیر قلیل، به کار برده اند که شامل آب کر، آب جاری، باران، چشمه، چاه و حمّام می شود. گاه، آب کثیر مقابل آب جاری به کار می رود که مراد از آن آب کرّ است. از این عنوان در باب طهارت بحث شده است.

صفحه 24 از 24 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24