• اخلاق و عرفان
ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر ازدواج

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک بی سرپرست

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

اجتهاد مطلق و اجتهاد متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد (فقه)

اجتهاد مطلق و اجتهاد متجزی از دیدگاه امام خمینی (س)

واژه مجتهد از کلمه «اجتهاد» مشتق شده است. اجتهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش است، اما مقصود از آن در اصطلاح اسلامی، بذل جهد و کوشش برای استنباط احکام شرعی فرعی از منابع فقه اسلامی است. منابع فقه اسلامی عبارتند از: قرآن، سنت، عقل و اجماع. از این عنوان در اصول فقه، مبحث اجتهاد و تقلید، و نیز نخستین باب از ابواب برخی کتب فقهی تحت همین عنوان (اجتهاد و تقلید) و باب های قضاء و حدود، بحث شده است.

امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد متجزی

امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.

اجتهاد مطلق (متجزی) از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد مطلق (متجزی)

اجتهاد مطلق (متجزی) از دیدگاه امام خمینی (س)

اجتهاد متجزی به توانایی استنباط بخش محدودی از احکام فقهی به دلیل ضعف مرتبه اجتهاد اطلاق می شود.

مقدّمات، نیت و تنبیه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

احرام

مقدّمات، نیت و تنبیه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

نخستین عمل از مناسک عمره و حج را احرام گویند. احرام با نیت و تلبیه و پوشیدن دو جامه احرام تحقق می یابد. از آن در باب حج بحث شده است.

آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

احرامی

آداب و احکام جامه احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

جامه نادوخته که حاجیان در شروع احرام بر تن می کنند آن را اِحرامی گویند.

احضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار

احضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار بازماندن از اتمام حج یا عمره به سبب بیماری است. از این عنوان در باب حج سخن رفته است.

احصار و صد از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار و صد

احصار و صد از دیدگاه امام خمینی (س)

احصار و صدّ، بازداشتن مُحْرم از ادامه حج یا عمره است.

احصان قذف از دیدگاه امام خمینی (س)

احصان قذف

احصان قذف از دیدگاه امام خمینی (س)

هرگاه شخصی به دیگری نسبت زنا یا لواط دهد اولی را قاذف و دومی را مقذوف می نامند.

امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام تجزی

امکان تجزی در اجتهاد و اعتبار آن از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام مرتبط با « تجزّی در اجتهاد » و « مجتهد متجزّی » را احکام تجزی گویند

احکام طواف از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام طواف

احکام طواف از دیدگاه امام خمینی (س)

احکامی که فرد محرم باید این احکام را رعایت کند.

ولایت بر باکره از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام فقهی بکارت

ولایت بر باکره از دیدگاه امام خمینی (س)

مشهور مفسران و فقیهان امامیه و اهل سنت ولایت دیگران از جمله پدر و جد را بر طفل و بکر صغیر ثابت دانسته اند. در مورد ولایت بر باکره رشید اختلاف نظر وجود دارد.

نکاح صغار و تضمین مهریّه از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام نکاح بر صغار

نکاح صغار و تضمین مهریّه از دیدگاه امام خمینی (س)

صغیر به کسی گفته می شود که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد بنابر اتفاق فقها، پدر و جدّ پدری بر تزویج صغیر ولایت دارند.

صفحه 21 از 24 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24