• اخلاق و عرفان
ادلّه اعتبار مصلحت در تصرّفات از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اجماع علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. اِعمال ولایت اولیا بر اموال صغار مشروط به شرایطی است، از جمله این شرایط: عدم مفسده و ضرر، رعایت اصلحیت، مصلحت و سود بیش تر برای صغار است.

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر ازدواج

ولایت بر ازدواج از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک

ولایت پدر و جدّ پدری از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)
ولایت بر کودک بی سرپرست

ولایت بر کودک بی سرپرست از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت بر کودک در اصطلاح شرعی، قدرت شرعی و قانونی است که شارع آن را به اصالت و یا به صورت عرضی، جعل نموده است و به صاحب آن اجازه می دهد در امور کودک دخالت نماید.

احکام ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام ولی فقیه

احکام ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

احکام ولی فقیه به احکام جزئی صادر از فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت اطلاق می شود.

اختیارات ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

اختیارات ولی فقیه

اختیارات ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

وظیفه تشکیل حکومت دینی و مدیریت جامعه و اختیارات لازم در جهت استقرار حکومت و اجرای قوانین الهی رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) بر عهده دارد و در عصر غیبت این وظیفه بر عهده مجریان صالح می باشد.

شرایط ازار برای احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

ازار

شرایط ازار برای احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

از قطعات واجب کفن، ازار است؛ یعنی پوشش سراسری که همه بدن میّت را می پوشاند که پس از پوشاندن دو قطعه دیگر، بر بدن میّت پوشانده می شود.

ازدواج و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

ازدواج

ازدواج و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.

حکم استمناء در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

استمنا

حکم استمناء در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

خارج کردن منی به قصد انزال با استفاده از دست و امثال آن را استمناء می گویند.

اداره و تصرف حقوق مالی کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

استیفای حقوق کودک

اداره و تصرف حقوق مالی کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

احکام افضاء از دیدگاه امام خمینی (س)

افضاء

احکام افضاء از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی کردن مجرای بول و حیض را اِفضاء می گویند و از آن در بابهای نکاح، حدود و دیات سخن گفته اند.

اقامه کننده حد از دیدگاه امام خمینی (س)

اقامه حدود

اقامه کننده حد از دیدگاه امام خمینی (س)

جاری کردن حدود الهی بر مجرم را اقامه حدود می گویند و از آن در باب حدود بحث شده و احکام آن افزون بر این باب، در باب جهاد نیز آمده است.

اقسام رد کردن فضولی (اقسام رد) از دیدگاه امام خمینی (س)

اقسام رد کردن فضولی

اقسام رد کردن فضولی (اقسام رد) از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از شرایط متعاملین این است که مالک تصرف باشند که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح نموده اند. بر همین اساس «بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.»

اقسام امانت از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت

اقسام امانت از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت به معنی ضد خیانت می باشد و نیز به مال به امانت گذاشته شده نزد امین اطلاق می شود.

امانت شرعی از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت شرعی

امانت شرعی از دیدگاه امام خمینی (س)

اثبات ید و استیلای انسان بر مال دیگران یا از روی ظلم و عدوان است و یا بدون آن، در صورت دوم به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود؛ و بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.

امانت مالکی از دیدگاه امام خمینی (س)

امانت مالکی

امانت مالکی از دیدگاه امام خمینی (س)

درصورتی که استیلای انسان بر مال دیگری از روی ظلم و عدوان نباشد از جهت فقهی به مال تحت اختیار انسان امانت گفته می شود که بر دو قسم است: امانت مالکی و امانت شرعی.

صفحه 22 از 24 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24