گفت‌وگو با شخصیت‌هایی که نام‌شان در صحیفه امام و در دیدارها آمده

امام خمینی (س): بالاترین شکستی که ممکن است بر ما وارد بشود، شکست در مکتب است.

امام خمینی (س): بالاترین شکستی که ممکن است بر ما وارد بشود، شکست در مکتب است.

اگر خود ما یک کارهایی بکنیم که در بین مردم، در بین جوامع، در بین متفکرین، با دامن ‏زدن‏ دشمنهای ما در داخل و خارج بر مسائل، و اسباب این بشود که مکتب ما شکست بخورد، این شکست است که دیگر جبران ندارد.

فرهنگ پهلوانی

گزیده ای از صحیفه امام

فرهنگ پهلوانی

عقل سالم در بدن سالم است. ورزش همان طور که بدن را تربیت می کند و سالم می کند، عقل را هم سالم می کند و اگر عقل سالم شد، تهذیب نفس هم دنبال او باید باشد. شما همان طور که ورزش می کنید و اعصاب خودتان را قوی می کنید، و ان شاءالله برای مملکت و آتیه مملکت مفید واقع خواهید شد، لازم است که همه ابعاد وجودی خودتان را تحت تربیت ورزشی درآورید.

گفت‌وگو با اندیش‌مندان و فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی

روش های مبارزاتی امام خمینی (س)

برگرفته از نشریه حضور

روش های مبارزاتی امام خمینی (س)

مبارزه امری کلی و عام است، و به معنای قیام، مقاومت، ایستادگی، ستیز و تلاش برای دستیابی به یک هدف ـ شامل امور مادی یا معنوی ـ می شود و این انسان است که با جهت گیری به آن معنا می بخشد. اهداف اکثر انقلابات تاریخ معاصر را غلبه جهت کسب قدرت، تغییر و تحول در جهت نیاز مادی و یا حاکمیت ایدئولوژی های مادی تشکیل می دهد و انقلابی پیروز است که به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد ولی در انقلاب اسلامی چنین مسیری طی نمی شود. نه کسب قدرت و نه تحول و حاکمیت ایدئولوژی مادی، بلکه مهمترین هدف رهبری آن، ادای تکلیف و وظیفه ای که خداوند تعیین کرده است، می باشد.

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

ابوالفضل مروی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

در زمینۀ تطبیق نقشهای آرمانی مطبوعات و سایر رسانه ها - نقش خبری، نقش راهنمایی، نقش آموزش، نقش تفریحی - با دیدگاههای حضرت امام، باید گفت این نقشها در وضعیت آرمانی خود کاملاً با اندیشه های حضرت امام تطبیق دارد الا اینکه آن حضرت بر نقش آموزشی و ارشادی رسانه ها بیشتر تأکید می کند و نقش راهنمایی و رهبری را نیز امری دو سویه می داند. یعنی روزنامه نگاران و متصدیان رسانه ها بایستی هم از مردم کشور خود راهنمایی بگیرند و در جهت آرمانها و اهداف آنان حرکت کنند و هم در این جهت آنان را راهنمایی و ارشاد نمایند.

روش های مبارزاتی امام خمینی (س)

برگرفته از نشریه حضور

روش های مبارزاتی امام خمینی (س)

مبارزه امری کلی و عام است، و به معنای قیام، مقاومت، ایستادگی، ستیز و تلاش برای دستیابی به یک هدف ـ شامل امور مادی یا معنوی ـ می شود و این انسان است که با جهت گیری به آن معنا می بخشد. اهداف اکثر انقلابات تاریخ معاصر را غلبه جهت کسب قدرت، تغییر و تحول در جهت نیاز مادی و یا حاکمیت ایدئولوژی های مادی تشکیل می دهد و انقلابی پیروز است که به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد ولی در انقلاب اسلامی چنین مسیری طی نمی شود. نه کسب قدرت و نه تحول و حاکمیت ایدئولوژی مادی، بلکه مهمترین هدف رهبری آن، ادای تکلیف و وظیفه ای که خداوند تعیین کرده است، می باشد.

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

ابوالفضل مروی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

در زمینۀ تطبیق نقشهای آرمانی مطبوعات و سایر رسانه ها - نقش خبری، نقش راهنمایی، نقش آموزش، نقش تفریحی - با دیدگاههای حضرت امام، باید گفت این نقشها در وضعیت آرمانی خود کاملاً با اندیشه های حضرت امام تطبیق دارد الا اینکه آن حضرت بر نقش آموزشی و ارشادی رسانه ها بیشتر تأکید می کند و نقش راهنمایی و رهبری را نیز امری دو سویه می داند. یعنی روزنامه نگاران و متصدیان رسانه ها بایستی هم از مردم کشور خود راهنمایی بگیرند و در جهت آرمانها و اهداف آنان حرکت کنند و هم در این جهت آنان را راهنمایی و ارشاد نمایند.

مبدأ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی

منصور حاجی

مبدأ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی

امام خمینی از ابتدا پیروزی انقلاب اسلامی در صدد بودند با ارائه تعاریف ناب از ماهیت انقلاب اسلامی اذهان مردم را به این واقعبت متوجه سازند که انقلاب اسلامی علی رغم مشابهت ظاهری با دیگر انقلاب ها از خصائص دیگری برخوردار است. لذا می فرمایند : تردید نیست که این انقلاب اسلامی یک تحفه الهی و هدیه غیبی بود که از جانب خداوند منان بر این ملت غارت زده عنایت شده است

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

برگرفته از کتاب کوثر

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

طبق قرار و اعلام اولیه بنا بود امام در روز جمعه 6 بهمن به ایران وارد شوند؛ از این رو حدود 5 / 1 میلیون نفر از مردم تهران در مسیر خیابان انقلاب و آزادی (آیزنهاور سابق) به سمت فرودگاه راهپیمایی کرده فریاد می زدند: «خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست». تانکهای ارتشی از نزدیک شدن جمعیت به حوالی فرودگاه ممانعت کردند و در طول خیابان انقلاب (شاهرضا) دهها تن با گلوله های امریکایی دولت بختیار شهید و مجروح شدند. در تظاهرات 8 بهمن، که به دلیل اعتراض به بسته شدن فرودگاه و در تداوم راهپیمایی روز جمعه صورت گرفته بود، در خیابانهای مرکز شهر (میدان انقلاب و اطراف دانشگاه) درگیریهای خونینی به وقوع پیوست که طی آن دهها تن کشته و صدها نفر زخمی شدند.

دیدگاههای امام خمینی (س) در مورد جایگاه زنان

سِلینا پِروین

دیدگاههای امام خمینی (س) در مورد جایگاه زنان

تأثیر دیدگاههای امام خمینی (س) در مورد مسائل زنان بر جامعه ایران آشکار است. ایرانیان به یک انقلاب موفقیت آمیز و استقرار یک نظام اسلامی اصیل دست یافتند که در آن زنان نقش مهمی ایفا کردند.

بازتاب پیام امام به گورباچف

برخی شخصیت های جهانی

بازتاب پیام امام به گورباچف

اگر آن روز ما پیشگویی آیت ‏اللّه‏ خمینی را جدی ‏تر می‏ گرفتیم شاهد چنین وضعیتی نبودیم و اجازه نمی‏ دادیم که وضعیت کشور بدین شکل درآید. دریافتم، شخصی که این پیام را نوشته فردی متفکر و دلسوز برای سرنوشت جهان است

‏‏امام خمینی فرعون زمان را از میان برد‏

مصاحبه با ‏‏کشیش مسروپ راتوسیان

‏‏امام خمینی فرعون زمان را از میان برد‏

‏‏کشیش مسروپ راتوسیان در این مصاحبه پیشینه تاریخی کلیسای ارامنه و ساختار کلیسا و نگاه ارامنه و مسیحیان را به امام و انقلاب مورد توجه قرار داد

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

برپرفته از مجموعه مقالات کنگره بین المللی امام خمینی و احیاء تفکر دینی

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

امام خمینی(س) رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران از عالمان متعهد و بیداری است که هم در عرصۀ اندیشه و هم در میدان عمل پرچم مبارزه برای احیاء اندیشۀ دینی (در مورد ظلم ستیزی و عدالتخواهی) را در دوران معاصر برافراشت. او با احساس ضرورت امر احیاگری ابتدا به شناخت جوانب متعدد مسئله و علل و عوامل آن پرداخت، آنگاه به مقابله با علل و عوامل مرگ اندیشۀ عدالتخواهی و ظلم ستیزی همت گماشت.

جلوه های رحمانی پیامبر اکرم (ص)  در اندیشه سیاسی امام خمینی

برگرفته از نشریه حضور

جلوه های رحمانی پیامبر اکرم (ص) در اندیشه سیاسی امام خمینی

پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، آینه و تجلی صفات الهی، از جمله نماد رحمانیت و رحیمیت الهی است. خداوند رحمن و رحیم، حضرت پیامبر اکرم(ص) را نه تنها برای پیروان راستین آن حضرت، بلکه برای تمامی مخلوقات عالم، رحمت معرفی کرده است و از او در تمامی زوایای زندگی، از جمله در مسائل سیاسی و اجتماعی به عنوان ناب ترین الگوی نیکوی رحمت و مهرورزی حتی برای مخالفان خود معرفی کرده است. امام خمینی نیز رسول گرامی اسلام را به عنوان واسطه فیض الهی، نماد رحمت حق دانسته و بر الگو گیری از سیره نظری و عملی آن حضرت برای تمامی انسانها به خصوص برای زمامداران ممالک اسلامی تأکید ورزیده است.

شیوه های ارتباطی امام خمینی (س) با مردم

برگرفته از مجموعه مقالات اندیشه های ارتباطی امام خمینی (س)

شیوه های ارتباطی امام خمینی (س) با مردم

ارسال و توزیع بیانیه های امام در نقاط ‎‏مختلف کشور توسط نیروهای مخلص و گمنام در مدت بسیار ‎‏کوتاه به دست آحاد مردم می رسید. البته با خطرات جانی هم توأم بود و چه بسیار عزیزانی که سال ها زندان و شکنجه را به خاطر توزیع ‎‏اطلاعیه های امام به جان خریدند. اگر لیست زندانیانی که فقط به خاطر ‎‏توزیع و تکثیر و یا به همراه داشتن یک برگ اعلامیه امام دستگیر و ‎‏زندانی شدند از مجموعۀ پرونده های ساواک جمع آوری شود عظمت کار ‎‏روشن تر خواهد شد.

مستکبرین و مستضعفین از دیدگاه امام خمینی(س)

برگرفته از مجموعه مقالات کنگره بین المللی امام خمینی و احیاء تفکر دینی

مستکبرین و مستضعفین از دیدگاه امام خمینی(س)

امام خمینی(س) به این معنی اشاره دارند که «حب الدنیا راس کل خطئیه» یک واقعیتی است و ریشه حب دنیا را حب نفس می دانند، که بالاخره به استکبار ختم می شود. از طرف دیگر تا زمانی که مستکبران سیستم یا نظام و تشکیلاتی ایجاد نکرده اند، به استضعاف کشیدن توده های مردم به طور کامل محقق نمی شود. به وسیله نظام اقتصادی، نظام استعماری، نظام سیاسی و نظام فرهنگی استکباری است که تسلط بر توده مردم و ضعیف نگاه داشتن آنها عملی می شود.