هر روز با امام / ۳ مرداد / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

ره توشه ماه مبارک رمضان (1) / اخلاص

ره توشه ماه مبارک رمضان (1) / اخلاص

در نجف که بودم از بعضی از افراد می­ شنیدم ‏که امام خیلی با ما گرم نمی ­گیرد. من این مسأله را به مرحوم حاج آقا مصطفی منتقل کردم. ایشان گفت: ما این مسأله را به امام گفته ­ایم و امام فرموده ‏اند: این از تسویلات و دسیسه­ های شیطان است؛ در حقیقت این نفس من است که مرا دعوت می ­کند با افراد بیش‏تر گرم بگیرم که تعداد علاقه­ مندانم بیش‏تر بشود ولی برای این‏که امر به من مشتبه شود شیطان می­ گوید: برای خدا و اسلام است! لذا من این کار را نمی ‏توانم بکنم.

ضیافت الله؛ مقدمات، فواید درک و مضرات عدم درک آن

ضیافت الله؛ مقدمات، فواید درک و مضرات عدم درک آن

گرچه همه روزها و همه زمان ها از آن خداوند است و در قبضه قدرت و در ساحت رحمت او باری تعالی، اما این قطعه از زمان را فضیلت و شرافت دیگری است تا آن جا که «شهرالله – ماه خدا» نام گذاری شده و از برکات آن همین بس که «دعیتم فیه الی ضیافة الله». از منظر امام ماه های رجب و شعبان و ایام با فضیلت و ادعیه نورانی وارد شده در آن همگی - مقدمه ورود به این ضیافت و مهمانی ویژه و حضور در سفره گسترده قرآن مجید و درک موقعیت لیلة القدر است.

مبانی عرفانی تفسیر امام خمینی(س)

سید رضا مؤدب تشریح کرد:

مبانی عرفانی تفسیر امام خمینی(س)

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم معتقد است که مبانی عرفانی امام در تفسیر مغفول مانده است. حضرت امام شخصیتی عرفانی بودند و عرفان اصیل اسلامی در همه ابعاد زندگی شان از جمله تفسیرشان از قرآن کریم تأثیر داشت. تفسیر عرفانی مورد گفت وگوی مفسران و عالمان بوده برخی این تفاسیر را نپذیرفته اند و گفته اند که این تفسیر نوعی تفسیر به رأی است اما تفاسیر عرفانی وقتی که مصداقش امام یا عارفان بزرگ می شود جایگاه ارزشمندی خواهد داشت.

امام (س) به همۀ طلاب شخصیت مى‏ دادند

گوشه ای از خاطرات آیت ‏اللّه‏ حسین مظاهرى از دوران تلمذ نزد حضرت امام؛

امام (س) به همۀ طلاب شخصیت مى‏ دادند

پیامبر اسلام (ص) با اصحاب خود چنان رفتار مى ‏کرد که هر یک از آنها فکر مى ‏کرد که او عزیزترین افراد نزد پیامبر است. امام هم در درس اینچنین بودند و به همۀ طلاب شخصیت مى‏ دادند و همّ ایشان این بود که استعدادها را شکوفا کنند. حرف خوب را مى ‏پذیرفتند و تشکر مى ‏کردند، گویا درنظر مبارکشان بود امانتى را که پیش ایشان بود به دیگران تحویل دهند.

با جهاد سازندگی ایران را بسازید

سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام:

با جهاد سازندگی ایران را بسازید

باید ما بگوییم یک جهاد سازندگى، موسوم کنیم این جهاد را به «جهاد سازندگى» که همه قشرهاى ملت، زن و مرد، پیر و جوان، دانشگاهى و دانشجو، مهندسین و متخصصین، شهرى و دهاتى، همه با هم باید تشریک مساعى کنند و این ایران را که خراب شده است بسازند.

همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) هشت آبان ماه برگزار می شود

حجت الاسلام حشمتی:

همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) هشت آبان ماه برگزار می شود

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلایل به تعویق افتادن زمان برگزاری همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) از برپایی این همایش در 8 آبان ماه سال جاری خبر داد.

امام خمینى و نقد آراى بزرگان

امام خمینى و نقد آراى بزرگان

امام در عین حال که در مواضع اجتماعى و دینى، صلابت و قاطعیت از خود نشان می داد، کسى را از اظهارنظر باز نمی داشت و نظر مقبول و عادلانه دیگران را رد نمی نمود. در پاریس هم، سران احزاب و جنبش هاى سیاسى و مذهبى را براى دیدار و گفتگو پیرامون کشور و تغییر رژیم می پذیرفت و به آنان مجال طرح آراى خود را می داد. امام خمینى هیچ گاه از شنیدن نظر مخالف برآشفته نمی شد، بلکه به تحلیل آن می پرداخت و بطلان و عدم بطلان آن را یادآور می گشت.

بازجویی از حضرت امام در پادگان قصر/ پاسخ قاطع امام به مامور رژیم

برگی از اسناد ساواک؛

بازجویی از حضرت امام در پادگان قصر/ پاسخ قاطع امام به مامور رژیم

«دستگاه قضایی کشور ما، متأسفانه استقلال خود را از دست داده و به صورت آلتی در دست هیأت حاکمۀ ایران قرار گرفته است. لذا صلاحیت ندارد که مرا محاکمه کند. البته اگر روزی محکمۀ صلاحیتداری که خارج از نفوذ دستگاه حاکمه باشد تشکیل شود، من حرف های خودم را خواهم زد.»

تاکید امام خمینی(س) بر تعلیم و تعلم زنان به دلیل نقش کلیدی آنان در سعادت جامعه است

توران ولی مراد:

تاکید امام خمینی(س) بر تعلیم و تعلم زنان به دلیل نقش کلیدی آنان در سعادت جامعه است

عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب(س) گفت: تعلیم و تعلم زنان ما نقش کلیدی در سعادت جامعه دارد چرا که هم خانواده را حفظ می کند و هم جامعه را. به اعتقاد من تاکید امام خمینی(س) بر تعلیم و تعلم زنان به همین دلیل بوده و باید توجه داشته باشیم که این تعلیم و تعلم همه جانبه است.

نقدی بر بازتاب شکست عملیات کربلای چهار

یادداشت اختصاصی محمد درودیان برای پرتال امام خمینی؛

نقدی بر بازتاب شکست عملیات کربلای چهار

بخشی از پیش فرض های موجود و پذیرفته شده در جامعه ایران درباره جنگ ایران و عراق، در ذیل سه موضوع کلی قابل تعریف است. ددمنشی و تجاوزگری دشمن بعثی در عراق که تصوّر هرگونه جنایتی را از سوی عراقی ها در زمان جنگ امکان پذیر کرده است. باور نسبت به مظلومیت و غربت رزمندگان که تصور وقوع هر نوع وضعیتی را برای آنها از جمله شهادت غریبانه، امکان پذیر کرده است. پرسشها و ابهامات موجود درباره برخی وقایع و مسائل جنگ.

امام الگوی ما در جهاد با نفس بود

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی:

امام الگوی ما در جهاد با نفس بود

این خیلی مسائل مهمی است که کسی با آن روحیۀ حماسی یک مرتبه چنین تصمیمی را بگیرد. اگر کسی خود را نساخته باشد چنین کاری برایش خیلی دشوار یا محال است. مردم و مسئولان این مملکت باید سعی کنند رفتار و کردار و نیات خداپسندانه داشته باشند. یعنی برای خاطر دنیا و پست و مقام یکدیگر را محکوم نکنیم. از یک روستایی تا یک کسی که در رأس نظام است. مسائل نفسانی مسائلی است که در نهاد فرد فرد ما وجود دارد.

اطلاعیه قدردانی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س)

اطلاعیه قدردانی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س)

ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) طی اطلاعیه ای مراتب قدردانی خود را از مردم، مسوولین و دست اندرکاران بزرگداشت امام خمینی(س) اعلام کرد.

تأملی در علل و پیامدهای انقلاب فرهنگی

علی محمد حاضری:

تأملی در علل و پیامدهای انقلاب فرهنگی

با پیروزی انقلاب اسلامی، به لحاظ خصلت غیر سازمانی و فقدان تشکیلات منسجم حزبی در مدیریت انقلاب و نیز عدم اقتدار همه جانبه دولت انقلاب و حاکمیت چندگانه ای که معمول مراحل اولیه پیروزی انقلابات است، نظام دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور، از جمله مراکز و مواردی بود که به نحو کامل تحت مدیریت جریان مذهبی و مدیریت انقلاب قرار نگرفت و مبارزات و رقابت های درون جریان های انقلاب با شدت و صراحت بیشتری ادامه داشت.

روزنگار/ خاتمه نگارش رساله «الاستصحاب» اثر ارشمند امام خمینی(س) + معرفی مشروح کتاب

روزنگار/ خاتمه نگارش رساله «الاستصحاب» اثر ارشمند امام خمینی(س) + معرفی مشروح کتاب

کتاب استصحاب همچون کتابهای اصولی دیگر امام(س) از درخشندگی ویژه ای برخوردار است. زیرا از یکسو در بررسی روایات از افراط و تفریط می پرهیزد، و دقتهای فلسفی و سهل انگاری های عامیانه را کنار می گذارد و از سویی دیگر، در بحثها به شدّت از خلط و اشتباه جلوگیری می کند و مسائل حقیقی را از مسائل اعتباری تفکیک می نماید، و با کمال متانت و استواری به استدلال می پردازد، و سپس با دفاع از نظریۀ برگزیده، آنرا تحکیم و تعمیق می بخشد.

امام (س) ما را به اوج حقیقت یعنی معرفت خدا رسانید

روزنامه نگار تونسی:

امام (س) ما را به اوج حقیقت یعنی معرفت خدا رسانید

منی بن قمره طی مقاله ای در روزنامه فرانسوی زبان «لوتن» در تونس تأکید کرد: امام خمینی (س) اسلامی را به جهانیان معرفی کرد که با علم، فضیلت، اخلاق، عدالت و انسانیت در تعارض نیست و ما را به اوج حقیقت یعنی معرفت خدا رسانید.

همایش «امام خمینی پیام آور وحدت» گامی در تقریب امت اسلامی

معاون آموزشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) دفتر قم عنوان کرد:

همایش «امام خمینی پیام آور وحدت» گامی در تقریب امت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین حاضری با بیان این که امام خمینی(س) در حوزه های مختلف از جمله وحدت ملل مسلمین و وحدت مذاهب اسلامی، منادی وحدت است، گفت: همایش «امام خمینی پیام آور وحدت» به حوزه تقریب مذاهب می پردازد که متأسفانه امروز جامعه اسلامی درگیر آن است و امید است این همایش گامی در تقریب امت اسلامی شود.

مسئولیت خطیر روحانیت و تمام شدن حجت بر آنان‏/  شکست اسلام در صورت مهذب نبودن روحانیت‏

توصیه ها و تذکرهای امام (س) در جمع ائمه جمعه و جماعات:

مسئولیت خطیر روحانیت و تمام شدن حجت بر آنان‏/ شکست اسلام در صورت مهذب نبودن روحانیت‏

اگر ما خدای نخواسته، با اعمالمان طوری بکنیم که این ملت از ما جدا بشود و این‏ ملت ما را زیر سؤال قرار بدهد که شما امروز که دستتان باز است یک نحو دیگر دارید عمل می‏ کنید و جدا بشود از شما، این مسئولیت اسلام به عهده ماست. اسلام به انزوا کشیده می‏ شود و آنهایی که با اسلام مخالف ‏اند روی کار می ‏آیند خدای نخواسته، و این مسئولیت به عهده ماست.

عصر شعر «خورشید جماران»

امروز در مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران برگزار می شود:

عصر شعر «خورشید جماران»

عصر شعر «خورشید جماران» با حضور شاعران برجسته استانی و کشوری در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می شود.

واکاوی الگوی سیاسی امام خمینی(س) در گفت وگو با مجید انصاری

واکاوی الگوی سیاسی امام خمینی(س) در گفت وگو با مجید انصاری

به نظر من ابعاد مختلف وجودی امام تحت الشعاع شخصیت سیاسی وی قرار گرفته که هنوز هم ناشناخته مانده است. امام یکی از عالمان سرآمد زمان در حوزه های فقه، اصول، فلسفه، کالم، عرفان و اخلاق بودند، حتی پژوهشگاه امام خمینی که در مقطع دکتری به صورت تخصصی در حوزه اندیشه کلامی و اصولی دانشجو می پذیرد هنوز نتوانسته است به ژرفای علمی امام(س) دست پیدا کند. امام به شدت به مساله علم و مطالعه اهتمام داشتند.

نامه حضرت امام به فرزندشان درباره عدم دخالت در مسائل مرجعیت پس از رحلت آیت الله حکیم

نامه حضرت امام به فرزندشان درباره عدم دخالت در مسائل مرجعیت پس از رحلت آیت الله حکیم

امام از هرگونه حرکتى که شائبه آینده سازى براى خویشتن داشته باشد سخت گریزان بود و از این رو نمى خواست کارى را که علماى طراز اول نجف انجام داده اند، تقلید کند و از این راه، خود را در ردیف آنان قراردهد و این از روح خداجویى، سلوک عرفانى و تهذیب نفس امام ریشه مى گیرد، چنانکه در شب سه شنبه 12 خرداد ماه 49 وقتى خبر درگذشت حکیم به نجف رسید امام آن شب را نخوابید و شب را به دعا و تفکر گذراند.

صفحه 127 از 339 < قبلی | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | بعدی >