سیره و زندگینامه امام جواد (ع)؛ از تولد تا شهادت

به مناسبت ولادت امام محمد تقی (ع)؛

سیره و زندگینامه امام جواد (ع)؛ از تولد تا شهادت

هر یک از این القاب امام (ع) بیانگر ویژگیهای اخلاقی و روحی، برجستگی های معنوی و رفتاری و فضایل و کمالات نفسانی است که آن حضرت را از دیگران ممتاز می ساخته است. آن حضرت باتقواترین فرد اهل زمان خود بود و کسی در جود و بخشش در مرتبه آن حضرت قرار نداشت.

یکشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۷:۰
انا الحق، از حلاج تا امام خمینی(س)

انا الحق، از حلاج تا امام خمینی(س)

ویژگی خاص گفتار امام در این باره آن است که شرایط دریدن حجاب علم را هم به تفصیل برای خواننده بیان می کنند. پس شرط دریدن حجاب علم، عنایت خداوند متعال است؛ یعنی حتماً باید الهامی از سوی خداوند به عارف برسد و بدون یاری گرفتن از آن، نمی توان به چنین مرحله ای رسید.

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷
علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص)  از منظر امام خمینی

حصین صالحی مالستانی

علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص) از منظر امام خمینی

امام خمینی، با توجه به بینش عرفانی خود، علم غیب و علم لدنی پیامبر را از زاویه مظهریت پیامبر اکرم (ص)، از اسم اعظم حق بررسی کرده است، وی ضمن اعتقاد به داشتن چنین علمی برای پیامبران الهی به طور عام، علم لدنی و علم غیب پیامبران را دارای مراتب متفاوت می¬داند که پیامبر خاتم (ص) در اوج قله وصل به مبدء غیب قرار دارد.

شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱:۰
ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

امام خمینی(س) نمونه کامل و مصداق بارز این سخن شریف امام صادق(ع) است که: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم...»؛ ایشان در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی خویش چنان زیست که گفته اش بر کرده اش پیشی نگیرد. همچنان که اجداد طاهرینش که رهبران مطلق بشریت می باشند چنین بودند.

شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱:۴۶
معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

با دقت در برخی آیات، روایات و دیدگاه اخلاقی حضرت امام خمینی پیرامون تفکر روشن می شود که تفکر از مهره های اصلی در مهار نفس و تسلط بر شیطان درون و برون و شاه کلید درهای بستة علوم و معارفی است که دستیابی به آنان تغییردهنده و تحول آفرین شیوة زندگی انسان ها است.

جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
انسان و آزادی در قرآن

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی ایازی

انسان و آزادی در قرآن

در میان پیامبران بزرگ، در فرجام نبوت، پیامبر اسلام، با رسایی و شفافیت از جایگاه انسان سخن گفته است؛ ظرفیت های وجودی او را نشان داده و حقوق انسانی او را یادآور شده و از او دفاع کرده است؛ کتاب آسمانی وی نیز قرآن کریم است. برای مسلمانان جای بسی افتخار است که اگر اُمانیسم با داعیه ای محدود از انسان گرایی در سده های اخیر، در غرب سربرآورد و شعار اصالت انسان را سر داد، چهارده قرن پیش، شخصیتی در جزیرة العرب و در بطن توحش جاهلی، جنگ و خون ریزی، ستم و نادانی و تحقیر انسانیت، از کرامت وجودی او سخن گفت و او را به ارزش هایی والاتر از آنچه خود می شناخت و در نهاد او نهفته بود، فراخواند و راه های رسیدن به کمال و آرمان های سعادت آفرین را نشان داد.

دوشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱
عارفانه ها در دیوان حضرت امام

عارفانه ها در دیوان حضرت امام

بسیاری از مفاهیم و مضامینی که در غزلیات امام خمینی(س) دست مایۀ شعر شده اند، پیش تر در شمار معانی و قواعد عرفانی، جایی برای خود یافته اند. بدین رو، دیوان امام(س) یکی از چندین مجموعه های شاعرانه است که صدف وار، گوهر عرفان را در آغوش دارند و آن را در خود، چنان می پرورند که شایستۀ آویختن برگوش حقیقت شود.

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۶
ابعاد وجودی انسان از منظر امام خمینی(س)/چرا انسان فقط جسم نیست؟

انسان شناسی عرفانی امام خمینی(س)/1

ابعاد وجودی انسان از منظر امام خمینی(س)/چرا انسان فقط جسم نیست؟

آیا انسان فقط همین جسم است و غیر از این ساحت، ساحات وجودی دیگری ندارد؟ این سؤال البته معرکه ی آراء گوناگون بوده است و متفکران و اندیشمندان، نظرات متفاوتی را درباره آن بیان کرده اند. عده ای به تک ساحتی بودن انسان معتقدند و حتّی ذهن را بخشی از بدن و به تعبیری همان مغز می دانند. عده ای دیگر، با اعتقاد به چند ساحتی بودن انسان، از مراتبی چون ذهن (mind) که همان آگاهی است، نفس (soul) که فاعل آگاهی است و روح(spirit) که ساحت عدم تفرّد آدمی است، نام می برند

سه شنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
عرفان چیست؟

معنا و مفهوم عرفان/1

عرفان چیست؟

اگر آثار منثور عرفانی امام یکسره تحت تأثیر عرفان ابن عربی است، دیوان اشعار امام رنگ و بویی دیگر دارد و یادآور تعالیم عرفانی مکتب خراسان است. گویی که امام در اواخر دوران حیات خویش به این مکتب روی آورده است.اما عرفان نزد امام چه معنایی داشته است ؟در این نوشتار می کوشیم که عرفان را معنا کنیم و مراد خویش را از این واژه معین نماییم. پس ازارائه تعریفی از عرفان، آن را به دلایلی به چهار معنا افزایش می دهیم و در بسط و شرح هر یک از معانی می کوشیم. در این قسمت به بسط دو معنا از عرفان همت خواهیم گمارد بعد از ارائه و بررسی این معانی، در قسمت های بعد به بررسی رابطة میان عرفان اسلامی و تصوف خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که تصوف، نه عین عرفان اسلامی، بلکه یکی از شعب و تقسیمات آن است. این بحث در بررسی رای امام خمینی (ره) پیرامون عرفان و تصوف، بسیار سودمند و راهگشا خواهد بود.

یکشنبه, ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
امام خمینی: صحیفه کامله سجادیه، نمونه کامل قرآن صاعد است

امام خمینی: صحیفه کامله سجادیه، نمونه کامل قرآن صاعد است

دعا و مناجات سلاح برنده و مؤثر امام سجاد (ع) در برابر سیل هجوم ظلم و تعدی و انحراف حاکمان وقت بود، سلاحی که آن حضرت رسالت الهی و نورانی خود را در قالب آن متبلور ساخت و پیام های عبادی و سیاسی خود را در قالب دعا و گفت و گویی مابین عبد و معبود منتقل ساخت.

سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
برترین ذکر ذاکران در مشرب امام عارفان

برترین ذکر ذاکران در مشرب امام عارفان

مراد از ذکر قالبی آن است که فقط بر زبان یا قلب جاری گردد، بدون آن که به معنای آن توجه شود. حضرت امام خمینی (س) در این باره نظر دیگری دارد و تمام انواع و مراتب ذکر را واجد آثار خاصی می داند و می فرماید: گر چه ذکر حق و تذکر از آن ذات مقدس، از صفات قلب است و اگر قلب متذکر شد، تمام فوایدی که برای ذکر است، بر آن مترتّب می شود، ولی بهتر آن است که ذکر قلبی متعقّب به ذکر لسانی نیز گردد.

شنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(س)

برگرفته از مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی(س)

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(س)

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا. حضرت امام خمینی(س) با اشاره به آیه فوق بر وحدت و دوری از تفرقه تأکید نموده، می فرماید: اینجانب به همه نسل های حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید.

شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
برگی از صحیفه/ نامه اخلاقی عرفانی امام به فاطمه طباطبایی

برگی از صحیفه/ نامه اخلاقی عرفانی امام به فاطمه طباطبایی

دخترم! سرگرمى به علوم حتى عرفان و توحید اگر براى انباشتن اصطلاحات است- که هست- و براى خود این علوم است، سالک را به مقصد نزدیک نمى‏کند که دور مى‏کند العلم هو الحجاب الاکبر؛ و اگر حق‏جویى و عشق به او انگیزه است که بسیار نادر است، چراغ راه است و نور هدایت.

جمعه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰
سیمای حضرت مهدی در اندیشه امام خمینی (س)

محمدامین صادقی اُرزگانی

سیمای حضرت مهدی در اندیشه امام خمینی (س)

ظاهراً در میان صاحب نظران که درباره عدالت گستری حضرت مهدی سخن گفته اند، امام خمینی نخستین فردی است که قلمرو عدالت گستری دولت کریمه حضرت مهدی را فراتر از ابعاد اقتصادی و اجتماعی و مانند آن که نوعاً مورد توجه عمومی است، مطرح کرده و اصلاح تمام شئون عالم و آدم را جزء قلمرو عدالت گستری آن حضرت خوانده و از این رهگذر روزنۀ جدیدی برای افراد محقق در مسئله مهدویت گشوده است.

دوشنبه, ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴
مقامات عرفانی از نظر امام خمینی

سیرو سلوک عرفانی امام خمینی(س)/2

مقامات عرفانی از نظر امام خمینی

چهارشنبه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰
عوامل مؤثر در شرح صدر و ضیق آن

مفاهیم اخلاقی در آینه آثار امام خمینی:

عوامل مؤثر در شرح صدر و ضیق آن

در این جامعه، تنها راه‏گشای انسان به خصوص جوانان ـ که سراسر شور و نشاط و هیجان هستند ـ به‏ کارگیری عامل تعدیل کننده است که آن‏را در اصول اخلاقی می‏ توان جست. ادیان الهی و اکثر ادیان بشری، مانند: برهما، بودا، کنفسیوس و... توجه خاصی به این عوامل تعدیل کننده نموده و آن‏را مبنای کمال انسان قرار داده‏ اند.

جمعه, ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۶
تعریف فقه از نگاه امام خمینی(س)

سید جواد ورعی

تعریف فقه از نگاه امام خمینی(س)

امام خمینی در تعریف خود از علم فقه، جایگاه آن را نیز روشن می کنند. «علم فقه» از نظر رسیدن به مقام قرب الهی و در رتبه بندی علوم -به اعتبار غایتی که دنبال می کنند - در رتبة متأخر از «علم به معارف» قرار دارد. مقصود از علم به معارف، آگاهی از جهان آفرینش، مبدأ نظام هستی و اسماء و صفات او، توحید، معاد و احوال قیامت، نبوت عامه و خاصه و امامت است که از آن ها به اصول اعتقادی یاد می شود و عرفان، حکمت و کلام عهده دار آن هستند.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
برگرفته ای از سرّ الصلاة امام خمینی

برگرفته ای از سرّ الصلاة امام خمینی

نماز در بین عبادات، جامع ترین اظهار بندگی به درگاه خدا است و اهل معرفت برحسب مراتب خود، در نماز سفر معنوی دارند؛ از منتهای نزول عالم خاکی تا غایة القصوای معراج حقیقی روحانی که وصول به فناء اللّه است. نماز مقامات و مراتبی دارد و در هر مرتبه ای که مصلّی قرار دارد، نمازش با مرتبۀ دیگر فرق دارد؛ همچنان که مقامش با مقامات دیگر تفاوت دارد

دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
آیا عرفان همان تصوف است؟

عرفان چیست؟/2

آیا عرفان همان تصوف است؟

به نظر می‏ رسد مترادف قرار دادن تصوف با عرفان عملی بیشتر محصول قرون اخیر بوده است و مبتنی بر واقعیات تاریخی نیست. البته شروع تصوف با زهد بوده و مسلماً در ابتدا به صورت طریقه‏ ای عملی بوده است. اما در قرون سوم و چهارم در تصوف سخن از فنا اتحاد و کشف و شهود به میان می‏ آید و بعدها عده‏ ای آن را به صورت علمی نظری درمی آورند.

شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۵:۱۸
جایگاه حضرت عباس (ع) در زیارت معصومین (ع)

جایگاه حضرت عباس (ع) در زیارت معصومین (ع)

حضرت عباس(ع) از معدود غیر معصومینی است که مورد مدح حضرات معصومین قرار گرفته اند و از امام صادق(ع) زیارتنامه ای برای ایشان روایت شده است و در زیارت ناحیه مقدسه نیز به صورت اختصاصی بیانات بلندی در مورد ایشان وجود دارد و این به سبب غرق بودن ایشان در معرفت به ولایت است.

یکشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰
دیدگاه امام خمینی درباره معاد و جهان پس از مرگ

دیدگاه امام خمینی درباره معاد و جهان پس از مرگ

مقام جسمانیت و صورت ظاهرۀ انسان در عالم آخرت و نشئۀ ماورای طبیعت تابع صورت روحانیه و مقام نفس است و قوای غیبیّه و باطنیّۀ نفس (عاقله، واهمه، غضبیه و شهویّه) سرچشمۀ تمام ملکات حسنه و سیّئه و منشأ تمام صور غیبیّۀ ملکوتیه اند. پس برحسب غلبۀ هر یک از این قوا بر مملکت بدن، صورت اخروی مناسب آن تعیّن یابد چنانچه انسان اگر خلق باطن و ملکۀ سریره اش انسانی باشد، صورت ملکوتی او نیز صورت انسانی است. ولی اگر ملکاتش غیر ملکات انسانی باشد، صورتش انسانی نیست بلکه تابع آن سریره است.

جمعه, ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
اهمیت نماز در کلام و سیره عملی امام خمینى(س)

اهمیت نماز در کلام و سیره عملی امام خمینى(س)

حضرت امام خمینی(س) نماز را بلندترین فریاد دانسته، مى ‏فرمایند: نگویید که ما انقلاب کردیم، حالا باید هى فریاد بزنیم. خیر، نماز بخوانید، از همۀ فریادها بالاتر است

یکشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱
سرّ نامگذاری پیامبر به احمد و محمد صلی الله علیه و آله و سلم

سرّ نامگذاری پیامبر به احمد و محمد صلی الله علیه و آله و سلم

اسم «احمد» که به گفتۀ امام خمینی اسم ملکوتی پیامبر اعظم است، رمزی از تجلی احدیت در وجود ختمی مرتبت است و به جهت آن که حقیقت وجود آن حضرت تجلی احدیت است، اسم ملکوتی او «احمد» و اسم مُلکی او «محمد» است.

شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۸:۱
فلسفه حج در بیان حضرت علی (ع): حج بیت الله الحرام عصاره اسلام است

فلسفه حج در بیان حضرت علی (ع): حج بیت الله الحرام عصاره اسلام است

حج از مهم ترین فرائضی است که بر مسلمین قرار داده شده است. ائمه (ع) به طرق گوناگون بر اهمیت و جایگاه آن تأکید داشته اند و در این میان نهج البلاغه مستثنا نیست. کلمات و سخنان فراوانی از مولا علی (ع) در نهج البلاغه گزارش شده است که اهمیت و ضرورت این فریضه را در اسلام بیان می دارد.

پنجشنبه, ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۲
سلوک عرفانی و امام خمینی (س)

سلوک عرفانی و امام خمینی (س)

امام راحل عرفان را جدای از حضور در صحنه های مختلف اجتماعی نمی داند، بلکه آن را وسیله ای برای تحوّل و اصلاح جامعه و مردم معرفی می کند و عارف واقعی را کسی می داند که انگیزۀ او الهی باشد. آنچه سلوک عرفانی امام(س) را از ویژگی خاصی برخوردار می نماید، طی نمودن سفرهای چهارگانۀ معنوی که به صورت کامل است؛ به گونه ای که ایشان را از سایر عارفان ممتاز ساخته بود.

دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱:۱
 تألیفات اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)

تألیفات اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)

اگر کسی بخواهد تسلط کامل بر مشرب عرفانی امام رحمه الله و سفارش ها و رهنمودهای اخلاقی ـ عرفانی آن بزرگوار داشته باشد، حداقل باید آشنایی اجمالی با کتاب های عرفانی ایشان داشته باشد و آن ها را مطالعه کند؛ لذا معرفی آثار اخلاقی ـ عرفانی آن حضرت ضروری به نظر می رسد.

یکشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
نامه عرفانی و هدیه ویژه حضرت امام به فرزندشان سید احمد خمینی

به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول

نامه عرفانی و هدیه ویژه حضرت امام به فرزندشان سید احمد خمینی

پسرم! ما که عاجز از شکر او و نعمت های بی منتهای اوییم، پس چه بهتر که از خدمت به بندگان او غفلت نکنیم که خدمت به آنان خدمت به حق است؛ چه که همه از اویند. هیچ گاه در خدمت به خلق اللَّه خود را طلبکار مدان که آنان به حقّ منّت بر ما دارند، که وسیله خدمت به او- جلّ و علا- هستند. و در خدمت به آنان دنبال کسب شهرت و محبوبیت مباش که این خود حیله شیطان است که ما را در کام خود فرو برد.

پنجشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
رابطۀ فطرت و اخلاق از دیدگاه امام خمینی(س)

برگرفته از مجموعه مقالات امام خمینی و اندیشه های اخلاقی عرفانی

رابطۀ فطرت و اخلاق از دیدگاه امام خمینی(س)

میان اخلاق و فطرت رابطه ای دوسویه برقرار است. هم اخلاق در فطرت مؤثر می باشد و هم فطرت در اخلاق. ولی همۀ این رابطه ها را نمی توان در مقولۀ هماهنگی فطرت و اخلاق جای داد. در این جا به بررسی آن دسته از روابط میان فطرت و اخلاق می پردازیم که حاکی از هماهنگی میان این دو است و در مورد سایر رابطه ها به ذکر نام و توضیح مختصر آن ها اکتفا می کنیم. به طور کلی، می توان انواع روابط میان اخلاق و فطرت را در چهار مقولۀ: رابطۀ هستی شناختی، رابطۀ معرفت شناختی و منطقی، رابطۀ ارزش شناختی و رابطۀ انطباق و سازگاری قرار داد.

پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۹
جلوه ای از حالات و مقامات معنوی پیامبر(ص)

محمد امین صادقی ارزگانی

جلوه ای از حالات و مقامات معنوی پیامبر(ص)

اگر از پیامبر اکرم(ص) در سخنان امام خمینی به حقیقت لیلة القدر یاد شده، مراد این است که در میان تعیّنات هستی که از آن ها به لحاظ تعیّن و تقیّد به «لیالی» یاد می شود، تعیّن اول (حقیقت محمدی) لیلة القدرِ آن تعیّن ها به حساب می آید، زیرا شمس وجود در حقیقتِ آن تعیّن متجلی گردیده است و به این لحاظ درک کامل آن حقیقت برای همگان و حتی شخص انسان کامل تا وقتی که در مرتبه تعیّن وجودی خویش است قابل دسترسی نخواهد بود.

دوشنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶