دعوت به تشکیل حکومت و اقامه عدل
قرآن و دعوتهای اجتماعی
دعوتهای قرآن، هم در مکۀ مکرمه و هم در مدینۀ مشرفه
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 42
قرآن و دعوتهای اجتماعی
دعوتهای شخصی بین فرد و خدای تبارک و تعالی نبود. می شود گفت که بی استثنا دعوتهای خدا حتی در آن چیزهایی که وظایف شخصی افراد است، روابط شخصی افراد است بین خود و خدا، از معنای اجتماعی و سیاسی برخوردار است.(66)
23 / 2 / 63
* * *
اقامۀ عدل همراه معنویات
قرآن دعوت به معنویات تا حدی که بشر می تواند به او برسد و فوق او [کرده] و بعد هم اقامۀ عدل. پیغمبر هم و سایر کسانی که لسان وحی بودند، آنها هم این دو رویّه را داشتند. خود پیغمبر هم عملش اینطور بود، تا آن روزی که حکومت تشکیل نداده بود، معنویات را تقویت می کرد. به مجرد اینکه توانست حکومت تشکیل بدهد، علاوه بر معنویات، اقامۀ عدل کرد، حکومت تشکیل داد و این مستمندان را از زیر بار ستمگران تا آنقدر که اقتضا داشت وقت، نجات داد.(67)
21 / 4 / 62
* * *
دعوت سیاسی در کنار ذکر و عبادت
این قرآن کریم که در بین ید مسلمین هست و از صدر اول تا حالا یک کلمه، یک حرف در او زیاد و کم نشده است، این قرآن را وقتی که به عین تدبیر مشاهده بکنید، می بینید که مسأله، مسألۀ این نیست که دعوت برای این بوده است که مردم توی خانه بنشینند و ذکر بگویند و با خدا خلوت کنند، او بوده است، لکن انحصار نبوده است. مسأله، مسألۀ دعوت به اجتماع، دعوت به سیاست، دعوت به مملکت داری، و در عین حال که همۀ اینها عبادات است،
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 43
عبادات جدای از سیاست و مصالح اجتماعی نبوده است. در اسلام تمام کارهایی که دعوت به آن شده است جنبه عبادی دارد.(68)
23 / 2 / 63
* * *
دعوت عمومی به عدالت
اسلام برای یک کشور، برای چند کشور، برای یک طایفه، حتی برای مسلمین نیست. اسلام برای بشر آمده است. خطابهای اسلام «یا ایهاالناس» است. گاهی «یا ایّهاالمؤمنون» و یا «یاایهاالناس» است؛ و همۀ بشر را اسلام می خواهد زیر پوشش عدل خودش قرار بدهد.(69)
26 / 9 / 58
* * *
کتابقرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 44