امّا مقتضی آن دو امر است: اول نسبت، دوم سبب.
       امّا انساب میت سه طبقه هستند مُرتَّب:  خصوص ابوین و اولاد؛  چه بلاواسطه و چه مع الواسطه، به تقدیم الاقربُ فالاقرب.  جد و  جده و اخوه و اخوات و اولاد اخوه و اخوات؛ چه بلاواسطه و چه مع  الواسطه به تقدیم الاقربُ فالاقرب.  عمومه و عمّات و خئوله و  خالات و اولاد آنها ایضاً به تقدیم الاقربُ فالاقرب؛ چه بلاواسطه و چه  مع الواسطه.
       و امّا اسباب، چهار مرتبه دارند:  زوجیت.  ولاءِ عتق.   ولاءِ ضمانِ جریره.  ولاءِ امامت، که این اسباب هم به غیر زوجیت  
      
کتابحاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 51 
      مُرتّبند و امّا زوجیت پس با جمیع طبقات انساب و مراتب اسباب به غیر  ولاء امامت ارث می برند و شراکت دارند. و امّا با ولاء امامت زوجه  شراکت دارد. و امّا زوج تمام را وارث است، در صورت انحصار وارث به  او و حضرت امام زمان - ارواح العالمین له الفداء - .  پس معلوم شد که شش  مرتبه از ورّاث مُرتّبند که با وجود یک نفر از مرتبه مقدم مراتب موخره  ارث نخواهند برد؛ سه مرتبه از انسابند و سه مرتبه از اسباب. و امّا یک  مرتبه دیگر از اسباب که مرتبه زوجیت باشد، تفصیلش گفته شد که زوجه  با همه شش مرتبه شراکت می کند، و امّا زوج پس با پنج مرتبه شراکت  می کند و امّا با مرتبه ششم که امامت باشد، شراکت ندارد.
      
         
      
      
        
کتابحاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانیصفحه 52