در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
امام(س) تاکید داشتند که بحث شنود فقط در مواقع خاص و با دستور قاضی شنود انجام شود و مرحوم مروی را برای این مساله تعیین کرده بودند. در آن زمان کسی حق نداشت بدون حکم قاضی شنود اقدام به این کار کند و وارد حریم شخصی افراد شود
به قصد تقسیم پول به مدرسۀ خان رفتم و اعلام کردیم که از طرف امام قرار است به طلبه ها پولی داده شود. پس از آن به هر یک از طلبه ها چهل و پنج تومان پول دادیم و اگر کسی ادعا میکرد که اثاثیه یا پولش را هم از دست داده است، به همان مقدار به او پول اضافه میدادیم. هنوز ظهر نشده بود که از طرف امام پیغام آوردند که شیوۀ تقسیم پول ما مورد تأیید ایشان نیست. پیامآور گفت: «نظر امام این است که پول به کسانی که اثاث آنها در فیضیه غارت شده است یا مجروح شده اند، تعلق دارد، نه همۀ طلبه ها
انقلاب اسلامی که پیروز شد «اسلامی شدن» دانشگاه ها و «وحدت حوزه و دانشگاه» به عنوان بخشی از اهداف مهم فرهنگی پیش روی آن از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و سایر چهره های اصلی نهضت مانند آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی، آیت الله دکتر مفتح و... قرار گرفت.
روزی خدمت امام رسیدم و گفتم از آنچه در نجف فرمودید و ما شنیدیم و عشق میورزیدیم، دست برداشتید؟! امام تکانی خوردند که مگر چه شده و من مواردی را گفتم. امام گفتند من چه کنم. من کارها را به آقایان سپردم و این آقایان نه انقلاب را شناختند و نه مرا و نه مردم را و لذا به این صورت در آمد. در جلسه ای دیگر خدمتشان عرض کردم آقا شما اصول مالکیت را منکرید؟! با تعجب فرمودند این یعنی چه؟! عرض کردم متعرض اموال مردم میشوند. این قضایا را من خدمت امام عرض میکردم و امام متأثر میشد به گونه ای که در اکثر این جلسات من به گریه می افتادم
کارى که نه من و نه حاج سیداحمدآقا هیچکدام به خود اجازه این درخواست را از آقا نمىدادیم. روزى دور هم نشسته بودیم. خانم گفتند آقا، احمد و همسرش مىخواهند به مکه بروند. آقا فرمودند: خوب بروند. خانم گفتند آقا، مکه رفتن پول مىخواهد. آقا در جواب گفتند: هرکسى که مکه مىخواهد برود،پول مىخواهد؛ اگه پول داشته باشد مىرود و اگر نداشته باشد، نمىرود.خانم گفتند، خوب شما قرضشان بدهید. آقا گفتند: من قرض نمىدهم
حجت الاسلام حسن پویا در نشستی که به مناسبت گرامیداشت روز پژوهش در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار می شود، به تبیین «علم و پژوهش از منظر امام خمینی(س)» می پردازد.
امام خمینی(س) قرآن را با قرائت فعلی صحیح می دانست و بقیه قرائت ها را محل شک دانسته اند
باید در قالب میزگردها و بحث های چالشی اندیشه امام بررسی شود و حتی اگر کسی مخالف بود حرف خودش را بزند. اگر یادتان باشد مناظره های اول انقلاب خیلی ارزش مند بود؛ زیرا ما معتقدیم اسلام توان پاسخگویی به جریانات الحادی را هم دارد.
آذرماه سال 1361 آنگاه که گزارش هایی از برخورد های برخی از انقلابیون به نام اسلام و انقلاب انجام می گرفت؛ حضرت امام خمینی (س) فرمانی را صادر کردند که بار دیگر چهره انسانی از اسلام را برای جهانیان و آیندگان به نمایش می گذاشت. آنچه که در پی می آید حاصل گفت و گویی تفصیلی با حضرت آیت الله سید حسین موسوی تبریزی دادستان وقت کل کشور درباره فرمان هشت ماده ای است که تقدیم حضور خوانندگان گرامی می شود.
در تساوی حقوق شهروندی هم مصداقی در مورد آن حضرت وجود دارد. در دوره آن حضرت، ایشان اختلافی با یک یهودی داشتند؛ وقتی که برای حل مشکل به محکمه مراجعه کردند، هنگامی که وارد محکمه شدند قاضی گفت: سلام علیکم یا امیرالمومنین. حضرت علی (ع) فرمودند: من اینجا یک طرف دعوا هستم و شما نباید مرا اینگونه خطاب کنی...
امام خمینی(س) به عنوان فرزند شایسته دین اسلام همواره بر این موضوع (کرامت انسانی) تاکید داشتند. مقدمتا برای تبیین مطلب، باید به مهمترین دیدگاه و باور حضرت امام یعنی موضوع عزت، احترام و کرامت انسان رجوع کرد. به کرات از خانواده حضرت امام شنیده ایم که برای اعضای خانواده و تک تک آحاد جامعه احترام قائل بودند؛ وقت شناسی در دیداره ، صداقت، نظم، نصایح، پرهیز از غیبت، عدالت، قانون مداری، عمل به تکلیف، احترام به همسایه و... . نمونه بارز آن هم مربوط می شود به بعضی تجسس ها در مورد نحوه زندگی خصوصی افراد که در اوایل انقلاب انجام می شد؛ که برخی ها وارد زندگی شخصی و خصوصی افراد می شدند و حضرت امام آن پیام مهم هشت ماده ای را در دفاع از حقوق شهروندی ارائه کردند. بدیهی است که حفظ آبروی مسلمان و عدم تجسس در مسائل شخصی و عدم استراق سمع جزء اصول و مبانی اسلام است که در همین راستا حضرت امام بیانیه هشت ماده ای را در دفاع از حقوق شهروندان صادر کردند.
ایشان تابع محض امام بود. ایشان تعبیر بسیار زیبایی از امام دارد. در روایت های عرفانی ماست که: «قلب المومن، عرش الله». ایشان می گفت یکی از تعبیرات مؤمن، امام است. همیشه هم موقع بردن نام امام می گفت: «امام امت، اطال الله عمره».
روز جمعه 20 آذر 1360/14 صفر 1402 ه. ق، آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، مردی که عمری را در محراب عبادت و در خدمت به خلق خدا سپری کرده بود، در حالی که عازم سنگر نماز جمعه در شهر شیراز بود، در یکی از کوچه ها با انفجار بمبی توسط منافقین، به شهادت رسید
بیست وهفتم آذرماه، روز شهادت آیت الله محمد مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه است. امری که امام خمینی از آغازین روزهای حضور اجتماعی خود آن را مورد عنایت خویش قرار داده و تا آخرین کلامهای خود در وصیت نامه سیاسی الهی بر آن تأکید کرده است.
محمد منصورنژاد، نویسنده آثار دینی و فلسفی، این روزها نگارش مجموعه دو جلدی «آشنایی با اندیشه امام خمینی(س)» را در دست دارد. این دو کتاب از سوی انتشارات جوان پویا منتشر می شوند.
به نظرم تمام مواردی که امام فریادی کشیدند یا فرمانی دادند بر اساس گزارش صحیح دقیقی بود که به ایشان رسیده بود و بلافاصله هم اقدام می کردند. ایشان بعد هم گله کردند که چرا فرمانشان دقیق اجرا نشد.
استاندار گلستان گفت: نظام اسلامی، ولایت فقیه، مردم داری و خدمت به مردم سه میراث امام خمینی(س) بوده که برای مردم به جا گذاشته اند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.