تجلی فرهنگ عاشورا؛ روایت مرحوم دوانی از عزاداری امام خمینی

امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.

عناوین مطالب رویدادها

ترویج اندیشه امام خمینی به سبک آزادگان در بند عراق/ ماجرای نقاشی عکس امام روی دیوار اردوگاه

ترویج اندیشه امام خمینی به سبک آزادگان در بند عراق/ ماجرای نقاشی عکس امام روی دیوار اردوگاه

بچه ها با ترفند خاصی عکس امام را روی دیوار کشیده بودند و جوری هم کشیده بودند که عراقی ها متوجه آن نشوند. یادم هست هر وقت عرصه بر بچه ها تنگ می شد، جلوی این عکس می ایستادند و به این عکس نگاه می کردند و اشک می ریختند و با دیدن آن، هم خاطراتشان زنده می شد و هم امیدواری شان بیشتر می شد

توصیه مهم امام خمینی: مطبوعات باید به صورتی شایسته از انحرافات جلوگیری و با  ‎ آرامش در رفع آن بکوشد

توصیه مهم امام خمینی: مطبوعات باید به صورتی شایسته از انحرافات جلوگیری و با ‎ آرامش در رفع آن بکوشد

در بیست و ششم مرداد ماه سال ۶۲ مطابق با هشتم ذیقعده ۱۴۰۳ در دیدار با مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، نماینده وقت ایشان در روزنامه اطلاعات و سرپرست این مجموعه) و نیز اعضای شورای سرپرستی بر رسالت مطبوعات بر اطلاع رسانی درست به مردم تاکید کردند.

نهمین دوره مسابقات قرآنی گلهای محمدی و فاطمی خمین، در بیت تاریخی امام خمینی برگزار می شود

نهمین دوره مسابقات قرآنی گلهای محمدی و فاطمی خمین، در بیت تاریخی امام خمینی برگزار می شود

نهمین دوره مسابقات قرآنی گلهای محمدی و فاطمی خمین ویژه کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

توصیه امام خمینی در رعایت نظم در قوّۀ قضائیه: حفظ نظم از واجبات الهی است

توصیه امام خمینی در رعایت نظم در قوّۀ قضائیه: حفظ نظم از واجبات الهی است

امام خمینی در بیست و پنجم مرداد ماه سال ۵۹ در جمع قضات عالی کشور و دست اندرکاران امر قضا به بیان اهمیت نظم در امور و به ویژه امر قضاوت پرداختند.

امام در حمایت  از اقشار مستضعف صداقت داشت

امام در حمایت از اقشار مستضعف صداقت داشت

ضرت امام اعتقاد داشت که اولاً استضعافی که در کشور ما به وسیله رژیم طاغوت وجود داشته، در جهان اسلام هم وجود دارد و تمامی ملت های مسلمان جهان زیر سلطه استعمارگران و سلطه گران قرار دارند و تاکنون نتوانستند حکومت مبتنی بر دین و عقیده خودشان داشته باشند و در سایه نظام اسلامی زندگی مناسبی داشته باشند. اموال و ثروت آنها در حال چپاول توسط زورمداران و قدرتمندان است. لذا اعتقاد داشت برای اینکه این الگوی انقلاب و جمهوری اسلامی در همه ملت های اسلامی پیاده بشود، همه مستضعفین جهان را در درجه اول علیه مستکبرین بسیج و متشکل کنیم و این ها یک حزب تشکیل بدهند و در برابر مستکبرین بایستند و تا مستکبرین در جوامع بشری هستند و به حیات خودشان ادامه می دهند، قطعاً امکان اینکه بشود مستضعفین را نجات داد، نیست.

امام خمینی در آسمان علم و فضیلت

امام خمینی در آسمان علم و فضیلت

تخصص ویژۀ امام خمینی در علوم عقلیه موجب شد که او در همان عنفوان جوانی، تنها پاسخگوی اشکالات و شبهات عقلی نسبت به اسلام، در حوزۀ علمیۀ قم باشد و در آن روز اگر کسی نسبت به مسائل دینی اشکالی داشت و برای حل آن به قم رجوع می کرد ـ با اینکه علمای زبردست و طراز اول در قم می زیستند ـ او را برای برطرف کردن ابهام و اشکالش به حضور امام خمینی راهنمایی می کردند.

اصلاح در اندیشه سیاسی امام خمینی/ مســلمین از دو منبع مهم مادی و معنوی برای اصلاح جامعه برخوردار هستند

اصلاح در اندیشه سیاسی امام خمینی/ مســلمین از دو منبع مهم مادی و معنوی برای اصلاح جامعه برخوردار هستند

اصلاح و افســاد یکی از زوجهای متضاد قرآن است که مکرر در قرآن مطرح می شود. استعمال آن گاهی بــه رابطه میان دو فرد یا افراد اســت. و گاهی محیط خانوادگی اســت. و گاهــی راجع بــه محیط بزرگ اجتماعی است. سنت نبوی به پیروی از قرآن در سه زمینه نفسانی روابط میان مردم و اوضاع اجتماعی به کار رفته است.

بررسی اجمالی قلمرو، جایگاه و مرجع مصلحت با تاکید بر دیدگاه های امام

بررسی اجمالی قلمرو، جایگاه و مرجع مصلحت با تاکید بر دیدگاه های امام

مصلحت به معنای خیر و نفعی که متوجه عموم مردم در دنیا و آخرت گردد، با خوانش و تئوری امام خمینی از مصلحت و مصلحت اندیشی هم خوانی بیشتری دارد. ایشان با بهره گیری از سیره نبوی معتقد است همه وظایف حکومتی پیامبر اسلام(ص) به طور یکجا به حاکم اسلامی جامع الشرایط سپرده می شود. حاکم اسلامی نیز با مصلحت سنجی و بنا بر اقتضائات زمانی و مکانی باید به صدور حکم حکومتی اقدام نماید.

مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی/ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد

مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی/ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد و کارآمدی و لزوم استقامت در برابر طاغوت بر آنان آشکار شد. از این رو حرکت های مقاومتی با الگوبرداری از روش امام خمینی (س) در مواجه با استکبار در کشورهای اسلامی شکل گرفتند. یکی دیگر از موانع رشد روحیه استقامت در انسان که امام به آن توجه می داد، رفاه طلبی و تن آسایی است. از منظر امام، کسی که تصور کند مبارزه و استقامت در راه استقلال و آزادی، منافاتی با رفاه طلبی و سرمایه داری ندارد، الفبای مبارزه را نفهمیده است. ایشان تاکید داشت که سرمایه داران و قشر مرفه که درد اقشار مستضعف را درک نمی کنند هرگز با نصیحت به یاری محرومان نخواهند شتافت. نفوذ منافقین و مفسدان نیز از دیگر عوامل تضعیف مقاومت است. منافقین در زمان جنگ و سختی در پشت جبهه در تلاش برای تضعیف روحیه ملت هستند و هرگاه احساس کنند پیروزی نزدیک است برای کسب منافع وارد میدان می شوند. امام به مردم توصیه می کردند این افراد را بشناسند و اجازه دست درازی به آنها ندهند.

تحلیل حقوقی فتوای امام خمینی در مورد سلمان رشدی

تحلیل حقوقی فتوای امام خمینی در مورد سلمان رشدی

اگر حضرت امام (س) به استناد قوانین جزایی ایران و یا اصول حاکم بر حقوق جزای بین الملل و به عنوان رئیس حکومت اسلامی ایران، حکم به اعدام سلمان رشدی می دادند، از نقطه نظر حقوقی، قابل توجیه نبود؛ زیرا اساسا عمل مزبور از مصادیق اعمال اصل صلاحیت واقعی قوانین جزایی ایران قلمداد نشده است (ماده۵ قانون مجازات اسلامی)، اما حال که ایشان به عنوان یک مفتی، فتوای شرعی خود را اعلام و مستندات و ادلّه قوی فقهی نظر ایشان را تأیید می کنند، هیچ تعارضی با اصول حاکم بر حقوق جزای بین الملل پیدا نمی کند. عدم آشنایی غربی ها با تأسیس فقهی «فتوا» مانع درک ساده این مسئله توسط آن هاست و به همین دلیل، آن ها عملکرد ایشان را نمی پذیرند و مسئله را صرفاً از دیدگاه خویش با تکیه بر اصول حاکم بر جزای بین الملل عرفی تحلیل می نمایند. در نتیجه، عملکرد ایشان را خارج از صلاحیت قانونی حکومت ایران می دانند. بدین روست که در صورت عملی ساختن فتوای حضرت امام(س) و قتل سلمان رشدی، اقدام مزبور یک اقدام تروریستی تلقّی شده، و حکومت ایران را سبب آن قلمداد خواهند نمود.

بررسی مختصر ضوابط تشخیص مصلحت در اندیشه امام خمینی/ مصلحت باید در مسیر تحقق اهداف اسلام مانند عدالت و امنیت باشد

بررسی مختصر ضوابط تشخیص مصلحت در اندیشه امام خمینی/ مصلحت باید در مسیر تحقق اهداف اسلام مانند عدالت و امنیت باشد

قوانین اسلام می رساند که اسلام حکومتی را تاسیس کرده است که به نحو استبدادی نیست که در آن یک نفر مثل نظام شاهنشاهی رأی بدهد و حرف بزند و نیز بر اساس قوانین جمهوری و مشروطه که بر اساس قوانین بشری باشد هم نیست بلکه حکومتی است که در همه شوون خود از قرآن و روایات و از قوانین اسلام بر می خیزد.

بازخوانی فلسفه عزاداری در کلام امام در کتاب قیام عاشورا

بازخوانی فلسفه عزاداری در کلام امام در کتاب قیام عاشورا

کتاب «قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (س)» توسط‏‏ ‏‏مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)‏‏ ‏‏استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است.

یادداشت یادگار امام به یاد هوشنگ ابتهاج: زبان شعرش سعدی گونه بود

یادداشت یادگار امام به یاد هوشنگ ابتهاج: زبان شعرش سعدی گونه بود

آیت الله سید حسن خمینی در پیامی به مناسبت درگذشت هوشنگ ابتهاج نوشت: زبان شعر هوشنگ ابتهاج سعدی گونه است و از پیچیدگی های سبک هندی فاصله دارد و کمتر رندی های حافظ را همراه دارد و اگرچه در چند غزل طنین ترقص مولانا را همراه شعر خود کرده اما باز هم استحکام اشعارش به سعدی می ماند. و همین هم طعم سخن او را دلنشین تر می سازد.

در سیره امام خمینی، رابطه مستقیم میان تشخیص مصلحت و کارشناسی امور برقرار است

در سیره امام خمینی، رابطه مستقیم میان تشخیص مصلحت و کارشناسی امور برقرار است

در دیدگاه امام خمینی مصلحت، ارتباط تنگاتنگی با مفهوم ولایت دارد و در همه مسائل مرتبط با ولایت در فقه، مانند قیّم بر صغیر، نکاح فرزند غیر بالغ، تصرف در مال فرزند و دیگر موارد، در مورد تصرف های ولیّ، موضوع مصلحت را مطرح کرده است. از نگاه ایشان ولایت فقیه نیز در امور سیاسی و اجتماعی به مصلحت عامه مقید است و در تزاحم میان مصالح، بنا به تشخیص حاکم اسلامی مصلحتِ مهم تر مقدم است و این مصلحت، مقید به احکام اولی نیست؛ بنابراین ولی فقیه می تواند مالکیت اشخاص را در جهت مصالح عمومی مسلمانان محدود کند. اهمیت رعایت مصالح مسلمانان به اندازه ای است که به نظر امام خمینی پذیرفتن منصبی که سلطان ستمگر داده، به نیت برآورده شدن مصالح و دفع مفاسد از بندگان خدا، جایز است.

شعر مرحوم هوشنگ ابتهاج درباره امام خمینی/ پرده به یکسو زنید از رخ مهتاب...

شعر مرحوم هوشنگ ابتهاج درباره امام خمینی/ پرده به یکسو زنید از رخ مهتاب...

شعری که هوشنگ ابتهاج به مناسبت بازگشت امام خمینی به کشور در 12 بهمن 1357 سرود در صفحه اول روزنامه کیهان در آن زمان چاپ شد.

 تمام چیزهایی که در جهنم و بهشت هست این از خود ماست

تمام چیزهایی که در جهنم و بهشت هست این از خود ماست

امام خمینی در بیست و یکم مرداد ماه سال ۵۹ در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر حل مشکلات با تفاهم تاکید کردند.

امام در نگاه سیاوش کسرایی و احسان طبری به روایت هوشنگ ابتهاج (سایه)

امام در نگاه سیاوش کسرایی و احسان طبری به روایت هوشنگ ابتهاج (سایه)

هوشنگ ابتهاج در گفت وگو با یکی از مجلات کشور در سالها پیش گفت: سیاوش کسرایی رفته بود نزد امام و آمده بود و گفته بود چشم هایش ابهت داشت و نمی شد به آن نگاه کرد. احسان [طبری] خیلی از آقای خمینی شعر برای ما خواند.

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی: وزارت اطلاعات وجود هرگونه سندی درباره احتمال ترور بیولوژیک حضرت امام خمینی را قاطعانه تکذیب کرد

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی: وزارت اطلاعات وجود هرگونه سندی درباره احتمال ترور بیولوژیک حضرت امام خمینی را قاطعانه تکذیب کرد

وزارت محترم اطلاعات در پاسخ رسمی به این استعلام وجود هرگونه سندی در این باره را قاطعانه تکذیب نموده است و شخص آقای نقاشیان هم ضمن اشاره به اینکه آنچه مطرح کرده است صرفا یک احتمال ابتدایی بوده که دلیل روشنی برای اثبات آن موجود نیست، در ضمن مصاحبه ای که در جماران منتشر می شود ادعای خود را تصحیح کرده است.

صفحه 67 از 207 < قبلی | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | بعدی >