حضرت امام ضمن مبارک شمردن عید نوروز بر فقیر و غنی و پوشیدن جامۀ نو در این روزها، رفتن به کوه و صحرا و باغ و بـستان را سـتوده است. ایشان نو شدن بهار و سال جدید را فرصتی برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به خدا دانسته است.
در پی درگذشت آیت الله حاج شیخ محمدرضا رحمت از یاران قدیمی امام راحل پیام تسلیتی از سوی رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد.
مسئله وکالت به یک تفکر فقهی سنگین در عرصه وجوه شرعی برمی گردد. از بعضی فقهای قدیم داریم که معتقد بودند وجوه شرعی را باید دفن کنیم و فقط حق مسلم امام زمان(عج) است که بعد از ظهور آن ها را دریافت کند: )وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا(.[۲] لذا وجوه را به نقود تبدیل می کردند و آن را در زمین دفن می کردند. اما این نظریه منسوخ است و آنچه ملاک کار است این است که مسئله سهمین رواج دارد.
آیت الله سید حسن خمینی در پیامی با تسلیت درگذشت آیت الله رحمت نوشت: فقید سعید از زمره دوستان و یاران وفادار امام خمینی (س)در نجف اشرف بود و تا آخرین روزهای عمر در پایبندی به راه و آرمان امام ثابت قدم ماند و با حضور در دفتر امام ارادت خود را به آن راحل عظیم الشأن نشان داد.
امام خمینی فلسفه ملاصدرا را با رویکرد عرفانی تفسیر کرده است؛ در نتیجه فلسفه امام را می توان تلفیقی هماهنگ میان حکمت متعالیه و عرفان به شمار آورد که خود اندیشه فلسفیِ تازه ای است. افزون بر این که در بسیاری از مباحث، سرفصل های جدیدی را گشوده که در گفته های فلاسفه گذشته، سابقه نداشته است. پژوهش حاضر نتیجه می دهد که نظام فلسفی امام خمینی در مواردی متمایز از نظام های فلسفی فلاسفه پیشین است.
شهاب الدین حائری شیرازی در نامه ای خطاب به سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، بابت انتساب دروغ به حضرت امام عذرخواهی کرد.
اجازه نامه ها را باید گنجینه هایی ارزشمند در حوزۀ فرهنگ و تمدن اسلامی و یکی از منابع اصیل و جدی در تدوین تاریخ گذشته مسلمانان و تاریخ علم آنان به شمار آورد؛ چرا که اجازه نامه ها، کشکولی از تاریخ، ادبیات، حدیث، فقه و فرهنگ عمومی جوامع اسلامی اند.
پنجم آذرماه سالروز صدور فرمان حضرت امام برای تشکیل سازمان بسیج مستضعفین است، نهادی که امام آن را مدرسه عشق نامید و فرمود: در دنیا همه افتخارم این است که خود بسیجی ام.
امام خمینی در جامعیت دین نگاه اعتدالی داشت. دیدگاه افراطی را که معتقد است تمام معارف بشری را می توان از قرآن، یا قرآن و سنت گرفت و نیازی به عقل، دانش و تجربه بشری نیست، رد می کرد؛ همانگونه که دیدگاه تفریطی که می گوید قلمرو دین تنها در مسائل مربوط به ارتباط انسان با خدا منحصر است، قبول نداشت. ایشان بر این باور بود که مقصود از جامعیت دین این نیست که همه مسائل نظری و عملی مربوط به زندگی مادی و معنوی انسان، خواه در سطح مسائل کلی و کلان، و خواه در زمینه مسائل جزئی و خاص توسط پیامبران الهی بیان شده باشد و مطالعه کتب آسمانی، انسان را از هرگونه بحث و کاوش فکری در شناخت انسان و جهان و جوانب حیات بشری بی نیاز سازد، بلکه مقصود این است که دین در راستای هدف و رسالتی که دارد یعنی هدایت انسان به سمت کمال واقعی و همه جانبه او، از بیان هیچ نکته لازمی فروگذار نکرده است. بنابراین جامعیت دین را باید نسبت به هدف و رسالت دین مورد تحقیق و بررسی قرار داد، نه فراتر یا فروتر از آن.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با بیان اینکه امام فرمودند می خواهیم آنگونه زندگی کنیم که متکی به شرق وغرب نباشیم و مستقل و آزاد باشیم، گفت: در نهایت حاکمیتی مبتنی بر دین و آموزش های دینی شکل گرفت. این نگاه، تمدن جدیدی را در دنیا نوید می داد و این تمدن نُوین به رهبری امام (ره) آغاز شد.
در زمینه مباحث عرفانی اولین کتابی که به قلم امام خمینی نوشته شده است،کتاب «شرح دعاء السحر» به زبان عربی میباشد. نگارش این شرح ارزشمند در سال ۱۳۴۷ ق / ۱۳۰۷ ش به پایان رسیده است.
حماسه طوفان الأقصی واکنش های متعددی از رجال دینی و سیاسی هم چون کثیری از آزادی خواهان در سراسر عالم به همراه داشت، در این میان یادگار اندیشمند امام، آیت الله سید حسن خمینی در توصیف این حماسه از تعبیر «مظلومیت مهاجمانه» یاد کرد که برای نخستین بار در تاریخ معاصر و پس از سال ها «مظلومیت مدافعانه» توسط فلسطینیان پدید آمده است.
حضرت امام در آبان ۱۳۶۱ در مورد حق طبع و نشر کتاب در پاسخ به یک استفتاء بر رعایت قانون تاکید فرمودند و اضافه کردند: اگر دولت اسلامی مصلحت دید [و] مقرراتی در این باره وضع نمود مراعات آن لازم است.
مرجعیت، عنوان و مقام عامی است که از یک سو، وظیفه خطیر فقاهت و استنباط احکام الهی را بر دوش مرجع گذاشته و از سوی دیگر، رسیدگی جدی به زندگی اجتماعی شیعیان را، متوجه او می سازد. عملاً در دو قرن گذشته، مراجع تقلید شیعه، درگیر مسائل سیاسی ـ اجتماعی پیروان اهل بیت(ع) بوده و سازمانی قدرتمند، در دل دولت ها و حکومت ها داشته اند و با در اختیار داشتن وجوه شرعی مختلف، به تکفل امور شیعیان پرداخته اند.
همایش بین المللی«همبستگی با زنان و کودکان مظلوم و مقتدر غزه-فلسطین» شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲، در سالن اجلاس دانشگاه جامعة الزهرا البنات شهر کربلا توسط تشکل فعال بانوان با عنوان من عراقی هستم با همکاری مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و امور بانوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) برگزار شد.
عوامل گوناگونی پیروزی انقلاب اسلامی ایران را رقم زد. ازجمله، بهره گیری رهبران انقلاب از شبکه ارتباطی و پیام رسانی سنتی و شفاهی فرهنگِ شیعه توانست نهضت را از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ پیش برده و به پیروزی برساند.
امام خمینی رحمه الله پس از تشکیل نظام اسلامی در گام اول با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» عملاً قضیه اشغال فلسطین و قدس شریف را از حاشیه به متن زندگی دینی مسلمانان آورد. اقدامی که اجازه نداد تا جوامع اسلامی فلسطین را فراموش کنند. اقدام دیگر امام، فرمان تشکیل سپاه نهضت ها بود که بعدها به عنوان «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» با مأموریت مشخص تلاش برای «آزادی فلسطین» و «حذف رژیم غاصب اسرائیل از صفحه روزگار» به نیروهای نظامی ایران اضافه شد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.