آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با خانواده شهید فریدون عباسی گفت: دشمنان خواب خیلی آشفته ای برای کشور دیده بودند، ولی خون شهدا اجازه تحقق این خواب ها را نداد که باعث شد امروز با افتخار از این نتیجه یاد کنیم.
امام خمینی(س) که از قبل هم متوجه برنامه های رژیم شاه برای اسلام زدایی از کشور و خطرات آن برای استقلال کشور شده بود و می دید که این برنامه در همین راستا و برای باز گذاشتن راه نفوذ پیروان مسلک بهائیت و گسترش روابط رژیم با صهیونیست ها، تدارک دیده شده است، در روشن ساختن اهداف واقعی رژیم شاه و بیان رسالت خطیر علما و حوزه های علمیه نقشی بی بدیل ایفا کرد.
هرچند موضوع اخلاق دارای ابعاد مختلف بوده و دیدگاه های حضرت امام (ره) در این زمینه بسیار گسترده است، در این نوشتار به اجمال به نظریات کلی امام (ره) به اخلاق اجتماعی در دو بعد نظری و عملی و به عبارت دیگر از نظریه تا عمل که شامل مبانی و رفتارهای سیاسی و اجتماعی است، اشاره می شود. ارتباط اخلاق نظری و اخلاق عملی در حیات آدمی بسیار عمیق و روشن است؛ به نحوی که رفتارهای فردی و اجتماعی انقلاب اسلامی و اخلاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی (ره)؛ از نظریه تا عمل۳۱ انسان ناشی از پایه های نظری اخلاق دارد که در اندیشه او رسوخ کرده و استقرار یافته است.
وحدت و انسجام از مسائل مهم و مؤکد دین اسلام است که در قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) به آن سفارش شده، و به همان سان از تفرقه و اختلاف نهی شده است. بر همین اساس امام خمینی نیز به این مسئله توجه ویژه داشت. بر وحدت ملی در داخل کشور بسیار سفارش می کرد؛ تا آنجا که به راحتی می توان وحدت ملی را از اصول اندیشه ایشان دانست. در این شماره از سلسله نوشتارهای اصول اندیشه امام خمینی، به تبیین وحدت ملی از دیدگاه ایشان خواهیم پرداخت.
رژیم شاه پس از گذشت یازده ماه از تبعید امام خمینی به ترکیه بنا به دلایل مختلف ایشان را به عراق تبعید کرد. هر چند که این رژیم دچار خطای استراتژیک در این تبعید شد، اما خود مقدمه ای برای فعالیت های بیشتر امام فراهم آورد. از جمله این دلایل می توان به فضای غیرسیاسی حوزه نجف، برتری علمی حوزه نجف نسبت به حوزه قم، وجود شخصیت های برجسته این حوزه مانند آیت الله حکیم و آیت الله خویی ونیز نفوذ رژیم در عراق و حوزه علمیه نجف و... اشاره کرد.
مطلب انتقادی و گلایه آمیز نسبت به مدیران و برنامه ریزان حوزه ها این است که در این تغییر و تحول پیشنهادی شما، «آثار و اندیشه امام خمینی» چه جایگاهی دارد و آیا عمل شما با سخنانتان سازگار است؟! امام خمینی جدای از شخصیت تاریخی در عرصه اجتماع و سیاست و رهبری انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی، و پیش از این مراحل؛ عالمی جامع می باشد که کارنامه و جایگاهی ممتازی در تحصیل، تدریس و تألیف علوم اسلامی اعم از عقلی و نقلی دارد.
یکی از اصول پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل ولایت فقیه و حکومت دینی است. به این جهت مورد اهتمام نظریه پردازان فلسفه سیاسی و حقوقی است و این سؤال مطرح است که ویژگیهای این حکومت چیست و چه تفاوتهای اساسی با سایر حکومتها دارد؟ در این مقاله به ویژگیها و آفتهایی که صرفاً از حکومتهای دینی بر می خیزد یا در گرایش های عام حکومت دینی بروز میکند و وصف متمایز حکومت دینی به حساب میآید، و در نهایت به شبهه هایی در این زمینه پاسخ می دهد.
در چنین روزی، پس از اتمام هشت سال جنگ جانفرسای کشور در جبهه حق علیه باطل، جمهوری اسلامی در یکی از نقاط عطف خود قرار داشت: اتمام جنگ و آغاز دوران بازسازی و سازندگی. امام خمینی(س)، در این دوره، همچون دیگر نقاط حساس انقلاب و دفاع مقدس، نقش راهبری خود را درکنار مردم بجا آورده و طی پیامی، نکاتی را به مردم و به ویژه مسئولین تذکر می دهند تا در دوران سازندگی همچون دوران جنگ، استقلال کشور بر پایه سیاست نه شرقی نه غربی حفظ شده و دست تفرقه از جریانات داخلی کوتاه گردد.
ماهنامه فرهنگی آموزشی خردسالان دوست شماره ۶۰۲ ویژه مهر ماه توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) چاپ و روانه بازار نشر مجلات گردید.
باید ما همه کوشش کنیم به اینکه همانطور که جمهوری اسلامی را با کوشش این مردم و جمعیتهای میلیونی اسلامی، این جمهوری اسلامی را به پیروزی رساندند و همه ما مرهون زحمات و فداکاریهای آنها هستیم... و ما آن مقصدی را که آنها داشتند موظفیم که دنبال کنیم. مقصد آنها در شعارهای آنها از اول انقلاب تا حالا و ان شاءاللَّه، بعدها هم شعارها محفوظ است، منعکس است. آنها استقلال می خواهند، آزادی می خواهند و جمهوری اسلامی می خواهند.
امام خمینی با اشاره به تفاوت حکومت اسلامی با سایر حکومتها چنین فرمودند: یکی از فرق های بین حکومت اسلام با سایر حکومت ها، این است که در حکومت اسلام جوّ، جوّ محبت است. بین شخص اول مملکت مثل رسول خدا که شخص اول بود و در زمان خلافت امیرالمؤمنین شخص اول امیرالمؤمنین بود با اَدنی فردی که به حسب نظر مردم اَدنی حساب می شدند فرق اساسی مربوط به دنیا نبود.
باید به همت همه باشد یعنی یک قشر که نمی تواند بسازد، همان طور که این نهضت را اگر یک قشر می خواست که به آخر برساند، نمی شد، همه اقشار وقتی با هم شدند این سد شکسته شد از اینجا به بعد هم باید همه اقشار با هم باشند تا بتوانند این بار را به آخر برسانند و این نهضت را به آخر، ... این وحدت کلمه باید محفوظ بماند که اگر خدای نخواسته این وحدت کلمه از دست برود و خدای نخواسته به شکست برگردیم تا آخر دیگر ایران روی خوش به خودش نخواهد دید
کتاب رساله توضیح المسائل حضرت آیه الله العظمی امام خمینی(س) چاپ نهم ۱۴۰۱، توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)) منتشر شد. این کتاب ۵۱۶ صفحه با جلد گالینگور روانه بازار نشر شد.
تجسس از احوال اشخاص در غیر مفسدین و گروههای خرابکار مطلقاً ممنوع است، و سؤال از افراد به اینکه چند معصیت نمودی، چنانچه بنا به بعضی گزارشات این نحوه سؤالات میشود، مخالف اسلام و تجسس کننده، معصیت کار است.
من از شما آقایان که از راه دور و از مرکز ولایت و از محل قدس ملکوتی آمدید تشکر می کنم. چه سعادتی دارید که چشم های شما به آن بارگاه عظیم ملکوتی باز میشود و در آن حرم شریف؛ مرکز علم و مرکز ملائکة اللَّه می روید و ما حسرت آن را داریم.
اوایل جنگ بود و شرایط سخت و دشوار. عراق تقریباً داشت آبادان را به محاصره در می آورد. به همراهی حجة الاسلام والسلمین محلاتی و آقای محسن رضایی و تعدادی از فرماندهان جبهه آبادان خدمت حضرت امام رسیدیم.
ملت ایران نباید خیال بکنند که جنگی شروع شده است و حالا فرض کنید که دست و پای خودمان را گم کنیم. نه، این حرفها نیست. یک چیزی آوردند و یک بمبی اینجا انداختند و فرار کردند، رفتند. الآن هم دولت ایران جواب آنها را مشغولند که جواب آنها را بدهند و میدهند جواب آنها را.
امام راحل همزمان با اغاز بحران های داخلی در سالهای اول پیروزی انقلاب با تدبیر، هوشمندی و مدیریت فرا انسانی خود توانستند کشور را از این بحران های نفس گیر نجات دهند. صلابت، تسلط امام بر رموز پیچیده مدیریتی کلان، قاطعیت در تصمیم گیری های حساس و قرار دادن مصلحت عامه مردم و مسلمین در اولویت سیاست های کشورراه را برای رسیدن ایران به قله های ترقی وپیشرفت هموار ساخت. پس از مدیریت خارق العاده امام در هدایت نیروهای مسلح برای مقابله با توطئه های درون مرزی و فرامرزی و پایان دادن به بحران های نفس گیر داخلی، جمهوری اسلامی با یک هجوم سازمان یافته رژیم صدام مواجه شد.
خمینی خوش قیافه ترین پیرمردی بود که در عمرم دیده ام. زمین تا آسمان با دیگر رهبران خاورمیانه مثل قذافی و عرفات که مثل عروسک های خیمه شب بازی بودند فرق داشت. خمینی چیزی مثل پاپ یا یک سلطان مقتدر بود، یک رهبر واقعی. مردم ایران بیش از اندازه او را دوست داشتند. در حد یک پیامبر، یا از آن بالا تر، در اندازه یک خدا
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.