بمناسبت شهادت استاد مطهری و روز معلم/ جانِ جانان، پاره تن

مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود رفت و به ملاء اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی رود.

عناوین مطالب رویدادها

اصلاح در اندیشه سیاسی امام خمینی/ مســلمین از دو منبع مهم مادی و معنوی برای اصلاح جامعه برخوردار هستند

اصلاح در اندیشه سیاسی امام خمینی/ مســلمین از دو منبع مهم مادی و معنوی برای اصلاح جامعه برخوردار هستند

اصلاح و افســاد یکی از زوجهای متضاد قرآن است که مکرر در قرآن مطرح می شود. استعمال آن گاهی بــه رابطه میان دو فرد یا افراد اســت. و گاهی محیط خانوادگی اســت. و گاهــی راجع بــه محیط بزرگ اجتماعی است. سنت نبوی به پیروی از قرآن در سه زمینه نفسانی روابط میان مردم و اوضاع اجتماعی به کار رفته است.

بررسی اجمالی قلمرو، جایگاه و مرجع مصلحت با تاکید بر دیدگاه های امام

بررسی اجمالی قلمرو، جایگاه و مرجع مصلحت با تاکید بر دیدگاه های امام

مصلحت به معنای خیر و نفعی که متوجه عموم مردم در دنیا و آخرت گردد، با خوانش و تئوری امام خمینی از مصلحت و مصلحت اندیشی هم خوانی بیشتری دارد. ایشان با بهره گیری از سیره نبوی معتقد است همه وظایف حکومتی پیامبر اسلام(ص) به طور یکجا به حاکم اسلامی جامع الشرایط سپرده می شود. حاکم اسلامی نیز با مصلحت سنجی و بنا بر اقتضائات زمانی و مکانی باید به صدور حکم حکومتی اقدام نماید.

مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی/ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد

مقاومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی/ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نگاه امت های اسلامی به مقوله مقاومت تغییر کرد و کارآمدی و لزوم استقامت در برابر طاغوت بر آنان آشکار شد. از این رو حرکت های مقاومتی با الگوبرداری از روش امام خمینی (س) در مواجه با استکبار در کشورهای اسلامی شکل گرفتند. یکی دیگر از موانع رشد روحیه استقامت در انسان که امام به آن توجه می داد، رفاه طلبی و تن آسایی است. از منظر امام، کسی که تصور کند مبارزه و استقامت در راه استقلال و آزادی، منافاتی با رفاه طلبی و سرمایه داری ندارد، الفبای مبارزه را نفهمیده است. ایشان تاکید داشت که سرمایه داران و قشر مرفه که درد اقشار مستضعف را درک نمی کنند هرگز با نصیحت به یاری محرومان نخواهند شتافت. نفوذ منافقین و مفسدان نیز از دیگر عوامل تضعیف مقاومت است. منافقین در زمان جنگ و سختی در پشت جبهه در تلاش برای تضعیف روحیه ملت هستند و هرگاه احساس کنند پیروزی نزدیک است برای کسب منافع وارد میدان می شوند. امام به مردم توصیه می کردند این افراد را بشناسند و اجازه دست درازی به آنها ندهند.

تحلیل حقوقی فتوای امام خمینی در مورد سلمان رشدی

تحلیل حقوقی فتوای امام خمینی در مورد سلمان رشدی

اگر حضرت امام (س) به استناد قوانین جزایی ایران و یا اصول حاکم بر حقوق جزای بین الملل و به عنوان رئیس حکومت اسلامی ایران، حکم به اعدام سلمان رشدی می دادند، از نقطه نظر حقوقی، قابل توجیه نبود؛ زیرا اساسا عمل مزبور از مصادیق اعمال اصل صلاحیت واقعی قوانین جزایی ایران قلمداد نشده است (ماده۵ قانون مجازات اسلامی)، اما حال که ایشان به عنوان یک مفتی، فتوای شرعی خود را اعلام و مستندات و ادلّه قوی فقهی نظر ایشان را تأیید می کنند، هیچ تعارضی با اصول حاکم بر حقوق جزای بین الملل پیدا نمی کند. عدم آشنایی غربی ها با تأسیس فقهی «فتوا» مانع درک ساده این مسئله توسط آن هاست و به همین دلیل، آن ها عملکرد ایشان را نمی پذیرند و مسئله را صرفاً از دیدگاه خویش با تکیه بر اصول حاکم بر جزای بین الملل عرفی تحلیل می نمایند. در نتیجه، عملکرد ایشان را خارج از صلاحیت قانونی حکومت ایران می دانند. بدین روست که در صورت عملی ساختن فتوای حضرت امام(س) و قتل سلمان رشدی، اقدام مزبور یک اقدام تروریستی تلقّی شده، و حکومت ایران را سبب آن قلمداد خواهند نمود.

بررسی مختصر ضوابط تشخیص مصلحت در اندیشه امام خمینی/ مصلحت باید در مسیر تحقق اهداف اسلام مانند عدالت و امنیت باشد

بررسی مختصر ضوابط تشخیص مصلحت در اندیشه امام خمینی/ مصلحت باید در مسیر تحقق اهداف اسلام مانند عدالت و امنیت باشد

قوانین اسلام می رساند که اسلام حکومتی را تاسیس کرده است که به نحو استبدادی نیست که در آن یک نفر مثل نظام شاهنشاهی رأی بدهد و حرف بزند و نیز بر اساس قوانین جمهوری و مشروطه که بر اساس قوانین بشری باشد هم نیست بلکه حکومتی است که در همه شوون خود از قرآن و روایات و از قوانین اسلام بر می خیزد.

بازخوانی فلسفه عزاداری در کلام امام در کتاب قیام عاشورا

بازخوانی فلسفه عزاداری در کلام امام در کتاب قیام عاشورا

کتاب «قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (س)» توسط‏‏ ‏‏مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)‏‏ ‏‏استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است.

یادداشت یادگار امام به یاد هوشنگ ابتهاج: زبان شعرش سعدی گونه بود

یادداشت یادگار امام به یاد هوشنگ ابتهاج: زبان شعرش سعدی گونه بود

آیت الله سید حسن خمینی در پیامی به مناسبت درگذشت هوشنگ ابتهاج نوشت: زبان شعر هوشنگ ابتهاج سعدی گونه است و از پیچیدگی های سبک هندی فاصله دارد و کمتر رندی های حافظ را همراه دارد و اگرچه در چند غزل طنین ترقص مولانا را همراه شعر خود کرده اما باز هم استحکام اشعارش به سعدی می ماند. و همین هم طعم سخن او را دلنشین تر می سازد.

در سیره امام خمینی، رابطه مستقیم میان تشخیص مصلحت و کارشناسی امور برقرار است

در سیره امام خمینی، رابطه مستقیم میان تشخیص مصلحت و کارشناسی امور برقرار است

در دیدگاه امام خمینی مصلحت، ارتباط تنگاتنگی با مفهوم ولایت دارد و در همه مسائل مرتبط با ولایت در فقه، مانند قیّم بر صغیر، نکاح فرزند غیر بالغ، تصرف در مال فرزند و دیگر موارد، در مورد تصرف های ولیّ، موضوع مصلحت را مطرح کرده است. از نگاه ایشان ولایت فقیه نیز در امور سیاسی و اجتماعی به مصلحت عامه مقید است و در تزاحم میان مصالح، بنا به تشخیص حاکم اسلامی مصلحتِ مهم تر مقدم است و این مصلحت، مقید به احکام اولی نیست؛ بنابراین ولی فقیه می تواند مالکیت اشخاص را در جهت مصالح عمومی مسلمانان محدود کند. اهمیت رعایت مصالح مسلمانان به اندازه ای است که به نظر امام خمینی پذیرفتن منصبی که سلطان ستمگر داده، به نیت برآورده شدن مصالح و دفع مفاسد از بندگان خدا، جایز است.

شعر مرحوم هوشنگ ابتهاج درباره امام خمینی/ پرده به یکسو زنید از رخ مهتاب...

شعر مرحوم هوشنگ ابتهاج درباره امام خمینی/ پرده به یکسو زنید از رخ مهتاب...

شعری که هوشنگ ابتهاج به مناسبت بازگشت امام خمینی به کشور در 12 بهمن 1357 سرود در صفحه اول روزنامه کیهان در آن زمان چاپ شد.

 تمام چیزهایی که در جهنم و بهشت هست این از خود ماست

تمام چیزهایی که در جهنم و بهشت هست این از خود ماست

امام خمینی در بیست و یکم مرداد ماه سال ۵۹ در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر حل مشکلات با تفاهم تاکید کردند.

امام در نگاه سیاوش کسرایی و احسان طبری به روایت هوشنگ ابتهاج (سایه)

امام در نگاه سیاوش کسرایی و احسان طبری به روایت هوشنگ ابتهاج (سایه)

هوشنگ ابتهاج در گفت وگو با یکی از مجلات کشور در سالها پیش گفت: سیاوش کسرایی رفته بود نزد امام و آمده بود و گفته بود چشم هایش ابهت داشت و نمی شد به آن نگاه کرد. احسان [طبری] خیلی از آقای خمینی شعر برای ما خواند.

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی: وزارت اطلاعات وجود هرگونه سندی درباره احتمال ترور بیولوژیک حضرت امام خمینی را قاطعانه تکذیب کرد

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی: وزارت اطلاعات وجود هرگونه سندی درباره احتمال ترور بیولوژیک حضرت امام خمینی را قاطعانه تکذیب کرد

وزارت محترم اطلاعات در پاسخ رسمی به این استعلام وجود هرگونه سندی در این باره را قاطعانه تکذیب نموده است و شخص آقای نقاشیان هم ضمن اشاره به اینکه آنچه مطرح کرده است صرفا یک احتمال ابتدایی بوده که دلیل روشنی برای اثبات آن موجود نیست، در ضمن مصاحبه ای که در جماران منتشر می شود ادعای خود را تصحیح کرده است.

باز اندیشی میراث امام خمینی در حقوق شهروندی/ شاخص ترین رفتار امام در موضوع شهروندی توجه به حقوق زن در جامعه بود

باز اندیشی میراث امام خمینی در حقوق شهروندی/ شاخص ترین رفتار امام در موضوع شهروندی توجه به حقوق زن در جامعه بود

یکی از مهم ترین حقوق اساسی مردم در جامعه، حق تعیین سرنوشت است. این حق، از جمله حقوقی است که قانون اساسی بسیاری از کشورها آن را برای مردم برسمیت شناخته است. از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) حق تعیین سرنوشت از حقوق اساسی مردم می باشد که بموجب آن، هر ملتی باید سرنوشت خودش را خودش معین کند...

آیت الله ایازی: قانون اساسی بر حقوق شهروندی همه انسان ها تاکید کامل دارد/ ضرورت رعایت کرامت انسانی دگراندیشان

آیت الله ایازی: قانون اساسی بر حقوق شهروندی همه انسان ها تاکید کامل دارد/ ضرورت رعایت کرامت انسانی دگراندیشان

انقلاب اسلامی ایران که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان ی میثاق ملی تبلور پیدا کرده است، کرامت انسانی را در سطح بسیار بالایی به رسمیت شناخته است؛ در قانون اساسی بر حقوق شهروندی همه انسان ها تاکید کامل شده است. هرچند در رسمیت شناختن چهار دین تاکید کرده است.

شهاب مرادی: مراقب زبانمان باشیم/ سخن حق و در موضع بگویید

شهاب مرادی: مراقب زبانمان باشیم/ سخن حق و در موضع بگویید

سخن حق و در موضع بگویید؛ در غیر این تا جایی که می توانید بین دو گزینه شنیدن و حرف زدن، شنونده باشید و یاد بگیرید. بعضی ها امام یک مسجد هستند و آنقدر مردم از او ایراد می گیرند و مورد سؤال قرار می دهند، شنونده باش؛ این خیلی هنر بزرگی است.

محرم و عاشورا در کلام امام خمینی/حضرت سیدالشهدا به ملت آموخته ‎ که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد، باید چه کرد

محرم و عاشورا در کلام امام خمینی/حضرت سیدالشهدا به ملت آموخته ‎ که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد، باید چه کرد

امام خمینی: با زنده بودن نام مبارک حضرت سیدالشهدا اسلام زنده نگه داشته می شود.

کمساری: امر به معروف و نهی از منکر ناشیانه به جای اصلاح، افساد می کند/ بهترین نمونه از الگوگیری قیام امام حسین(ع) در کشور ما اتفاق افتاد/ امام هیچ هدفی جز احیای کلمه «الله» نداشت

کمساری: امر به معروف و نهی از منکر ناشیانه به جای اصلاح، افساد می کند/ بهترین نمونه از الگوگیری قیام امام حسین(ع) در کشور ما اتفاق افتاد/ امام هیچ هدفی جز احیای کلمه «الله» نداشت

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ظهر تاسوعا در حسینیه جماران گفت: امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) از نوع نازلی نیست که در ذهن من و شما نقش بسته یا نوع نازلی که ناشیانه آن را در جامعه اعمال می کنیم و بعضی اوقات بدون علم، توجه، مهارت، تسلط بر امر، شناختن جوانب و امر به معروف و نهی از منکری داریم که به جای اصلاح، افساد می کند. امام حسین(ع) اصلاح را در طبقات پایین جست و جو نمی کند و ریشه فتنه را نشانه می گیرد. امر به معروف و نهی از منکر را در حد عالی خودش در نزاع با انحراف و اعوجاجی به کار می گیرد که توسط بنی امیه در اسلام ایجاد شده بود.

علیرضا بروجردی: خیال نکنیم با معصیت و مسیر کج می توان منکری را از جامعه برداشت یا معروفی را در جامعه مستقر کرد

علیرضا بروجردی: خیال نکنیم با معصیت و مسیر کج می توان منکری را از جامعه برداشت یا معروفی را در جامعه مستقر کرد

اگر ما قصد از بین بردن منکر یا اشاعه معروفی را به وسیله یک منکر داشتیم، یک معروف در جامع مستقر نخواهد شد. درد امروز جامعه ما هم در بخش های مختلف همین است. ما خیال نکنیم با معصیت و مسیر کج می توان منکری را از جامعه برداشت یا معروفی را در جامعه مستقر کرد.

صفحه 64 از 204 < قبلی | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | بعدی >