در مقدمه کتاب کتاب بررسی روابط هاشمی رفسنجانی با امام خمینی و سید احمد خمینی؛
هاشمی عصای دست امام بود، بخشی از نیروی بازوی او بود، مشاور امام بود، امین آن بزرگوار بود، گره گشای هر مشکل و معضلی برای امام بود؛ ثابت قدم و استوار در آنچه از امام می دانست. از خود فکر داشت اما حریم پدر، حرمت او بود. در مکتب امام آموخته بود و بی شک یکی از بزرگترین مجتهدین مدرسه امام خمینی(س) به حساب می آمد و چه بسیار می توان در این باره گفت و شنید.
یکشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
خطاب امام به آیت الله خامنه ای: این جانب که از سالهای قبل از انقلاب با جنابعالی ارتباط نزدیک داشته ام و همان ارتباط بحمد الله تعالی تاکنون باقی است، جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می کنید، می دانم و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می دهید
یکشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰
حکومت پهلوی دوم از تجربه های مکرر پند نگرفته و در نوزدهم دی ماه سال ۱۳۵۶ پس از تظاهرات گسترده دو روزه در قم، درگیری شدیدی میان مأموران حکومتی و مردم درگرفت. در این درگیری عده ای کشته و زخمی شدند. اگر بخواهیم واقعه نوزدهم دی را درست بشناسیم باید زمینه های آن را به اختصار مرور کنیم.
یکشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۹:۳۷

واژه های استضعاف و مستضعفین، استکبار و مستکبران ریشه قرآنی دارند. مستضعف یعنی کسی که به استضعاف کشیده شده و خودش و دیگران او را ضعیف و ناتوان می شمارند. مستکبران نیز کسانی اند که خودشان و دیگران آنها را برتر می شمارند. در حالی که به راستی چنین نیستند. استکبار مراتبی دارد. چه از جانب شخص و یا کشورها ممکن است دارای خصلت استکباری باشند؛ اما روی هم رفته مستکبران می گویند: ما سیاست مدار، دانشمند و عالم و عاقل هستیم و مصالح شما را بهتر از خودتان تشخیص می دهیم. از ما اطاعت کنید تا سعادت و خوشبختی شما را فراهم سازیم. با عناوین مختلفِ رنگ، نژاد، دین، مذهب، زبان، قومیت، ملیت، کشور، شهر و دیگر عنوان های اعتباری در میان مردم تفرقه می اندازند تا تضعیف شوند و نیروی اجتماعی خود را از دست بدهند. مفاسد اخلاقی را ترویج می کنند تا مردم سرگرم شده و هویت انسانی خود را فراموش کنند و در برابر خواسته هایشان تسلیم گردند.
همه چیز از مردم است و خود آنان منابع عظیم قدرت و ثروت هستند؛ نه مستکبران. مستکبران اقلیتی بیش نیستند و اگر توده های مردم با آنان همکاری نکنند قدرتی ندارند. قدرت آنها غیرواقعی و پوشالی است. با حیله گری و تلقینات دروغین اکثریت را از خود بیگانه کرده تا نتوانند به قدرت واقعی خویش پی ببرند و از آن بهره بگیرند. بنابراین، مستضعفین واقعاً ضعیف و ناتوان نیستند؛ بلکه خودشان را ضعیف می پندارند. مش
شنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۹:۵۱
مراسم تشییع مرحوم حاج عیسی جعفری، خادم امام خمینی (ره) امروز جمعه ساعت 9 صبح از مقابل مسجد امام حسن عسکری (ع) در قم به طرف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، برگزار شد؛ و بعد از انتقال آن مرحوم به تهران و اقامه نماز توسط آیت الله سید حسن خمینی، پیکر حاج عیسی جعفری در حرم حضرت امام خمینی(ره)، در صحن حاج آقا مصطفی به به خاک سپرده شد.
جمعه, ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰
همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا، مراسم پنجمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور آیت الله سید حسن خمینی، جمعی از روحانیون، مسئولین لشکری و کشوری و خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام خمینی(س) برگزار شد.
جمعه, ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
پنجشنبه, ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰
در پی درگذشت حاج عیسی جعفری؛
آیت الله سید حسن خمینی در پیامی با تسلیت درگذشت حاج عیسی جعفری نوشت: حضور او در زمان امام و پس از آن، در دوره مرحوم یادگار ایشان و پس از درگذشت یادگار امام تا دوران کهولت، حضوری سرشار از عاطفه و محبت بود. و این ارتباط و پیوند حتی در دوره بعد از کهولت نیز با گرمی و صمیمیت ادامه داشت.
پنجشنبه, ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
آیت الله محمد محمدی قائینی مدرس خارج فقه و اصول و علوم عقلی حوزه علمیه قم و امام جمعه موقت همدان در گفت وگو با حریم امام ضمن اشاره به علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا (س)، به جنبه هایی از سیره آن حضرت اشاره کرد.
چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰

حضرت امام (ره) بر خلاف سایر فلاسفه مانند ارسطو به هیچ وجه قائل به دیدگاه تقدیرگرایانه در خصوص طبقات پایین جامعه نبود؛ بلکه از منظر امام وضعیت فلاکت بار طبقات مستضعف، نتیجه به استضعاف کشاندن آن ها توسط قدرتهای مستکبر و دولت های جائر داخلی و ابرقدرت ها می باشد. توجه حضرت امام به مستضعفان، عمدتاً با دیدگاه و قائل بودن به جایگاه اکتسابی طبقات پایین اجتماع معطوف است؛ طبقاتی چون کوخ نشینان، زاغه نشینان، گرسنگان، محرومان و فقرا، نشان از شاخص های مربوط به مسکن، شغل، تحصیلات و درآمد، عمده توجه ایشان بود؛ نه جایگاه نسبت داده شده به آنان، مثل قومیت، نژاد یا اموری که به طور غیرارادی، فرد وارث آن است. این را در تفکر مکاتب غربی مشاهده می کنیم؛ اما در اندیشه حضرت امام خیر.
حضرت امام راحل، محرومان و مستضعفان را صاحبان اصلی انقلاب می دانست و می فرمود اگر ایثار و فداکاری آنان نبود انقلاب به پیروزی نمی رسید. ایشان می فرمود: «این پایین شهریها و این پابرهنه ها به اصطلاح شما، اینها ولی نعمت ما هستند. اگر تا آخر عمر به اینها خدمت کنیم، نمی توانیم از عهده خدمت برآییم.» حضرت امام محرومان و مستضعفان را به عنوان پرچم داران اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی مطرح می فرمود. ایشان محرومان را نور چشم خود و اولیای نَعَم همه می دانست که نشان از جایگاه بالای این قشر اجتماعی در منظومه فکری امام می باشد. در ن
چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۷:۳۵
کتاب بوستان ایران بقلم خانم مشرف مبشر در پیشاور منتشر شد.
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

یکی از عوامل صداقت در گفتار و رفتار است. یکی از عواملی که مردم را جذب می کند، همین است. اینکه مردم ببیند آنچه مسئولان می گویند و عمل می کنند، تطبیق دارد. امام صادق علیه السلام می فرماید: «کُونُوا دُعَاه النَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع / مردم را به غیر از زبانتان دعوت به دین کنید، تا سعی و کوشش و درستی و پرهیزگاری و خویشتن داری را از شما مشاهده کنند.» این صداقت در قول و عمل یکی از عوامل ایجاد محبوبیت است. وقتی مردم محروم و مستضعف صداقت در گفتار و رفتار را در حامی خود می بینند به او اقبال پیدا می کنند.
عامل دیگر نگاه فقیهانه است. بالاخره وقتی تفکر یک فقیهی ریشه در قوانین دینی دارد، روی مخاطبان هم اثر می گذارد. ممکن است عده ای یک نگاه عاطفی صرف به محرومین داشته باشند که قوام چندانی هم نداشته باشد؛ اما یک رویکرد اصل ایجاد حکومت را برای احقاق حق محرومان و مستضعفیان می خواهد. چنین رویکردی منحصر به حضرت امام است. ساده زیستی و دوری از تجملات ایشان نیز در این راستا مؤثر بوده است. این ها سلسله عواملی بودند که باعث شد مردم به سمت امام راحل سوق یابند و با جان و دل از انقلاب و نهضت حمایت کنند. این محبوبیت ادامه دارد و با تعویض یک نسل به نسل دیگر یا گذشت یک قرن و رسیدن به قرن دیگر، پایان نمی پذیرد؛ چرا که این بر پایه اصول انسانی بنیان
دوشنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
دوشنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
بمناسبت دومین سالگرد شهادت سردار دلها؛
شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در آخرین وصیت خود خطاب به همسرش می نویسد: "همسرم من جای قبرم را در مزار شهدای کرمان مشخص کرده ام. محمود می داند. قبر من ساده باشد مثل دوستان شهیدم. بر آن کلمه سرباز قاسم سلیمانی بنویسید نه عبارت های عنوان دار"
دوشنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۷:۳۸
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی و دکتر نجفقلی حبیبی در نشست علمی «بازخوانی نامه حضرت امام خمینی(س) به گورباچف» به این مسأله اشاره کردند که امام خمینی(س) در نامه به گورباچف هشدار داده که با شکستن دیوار کمونیسم به دامان غرب نیفتند و فلسفه اسلامی را به او معرفی کرده است.
یکشنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
یکشنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
نشست علمی «بازخوانی نامه حضرت امام خمینی(س) به گورباچف» از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نمایندگی قم و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و دکتر نجفقلی حبیبی برگزار شد.
یکشنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۸:۰
مراسم نشست تحلیلی صدور پیام امام به میخائیل گورباچف، ساعتی قبل در حسینیه جماران با حضور معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات، مدیران و کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برگزار شد. در این مراسم دکتر جواد منصوری در سخنانی گفت: بحث در باره پیام امام به گورباچف به نظر بنده دارای سه محوراست؛ اول: زمینه هایی ارسال پیام تاریخی و چگونگی تدوین و ارائه آن؛ دوم: واکنش دولت شوروی؛ و سوم: پیامدهای پیام.
شنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
مراسم نشست تحلیلی صدور پیام امام به میخائیل گورباچف، ساعتی قبل در حسینیه جماران با حضور معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات، مدیران و کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برگزار شد. در این مراسم دکتر جواد منصوری و محمدعلی سبحانی سخنرانی کردند.
شنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نوراللهیان:
اینکه امام خمینی بدنبال گسترش معنویت اسلامی و دینی و گشودن پنجره ای به سوی معنویت برای جهانیان بود، بله خیلی حرف درستی است. اصلا نگاه امام به همه جهان اینگونه بود. در نظر بگیریم که این فریاد عدالت خواهی امام در میان مستضعفان چقدر طرفدار پیدا کرد. مردم مستضعف فریاد این پیر عرفان و جهاد و معنویت و خداخواهی و توحید را توسط برخی رسانه های دنیا شنیدند. از دریای کارائیب در آمریکای جنوبی گرفته تا بسیاری از مناطق جهان؛ از مردم عادی تا رهبران برجسته به زندان رفته، طرفدار این سیره امام بودند.
جمعه, ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۸:۴۲
یکی از فعالیت های مهم امام خمینی در ماههایی که در فرانسه بودند، تبیین و توضیح مباحث پیرامون وضعیت بعد از سقوط حکومت پهلوی بود. سؤالاتی که اکثر خبرنگاران و سیاسیون داشتند غالباً پیرامون حکومت پس از سقوط سلطنت خاندان پهلوی بود که برگشت به نوع حکومت و ارکان آن می کرد و آنچه حضرت امام در این مصاحبه ها و یا در سخنرانی های خود بیان کرده است، گویای خط مشی و خطوط اصلی و اساسی جمهوری اسلامی است که پس از بازگشت به ایران نیز بر آن استوار ماند و آن را به همه پرسی گذاشت و با رأی بالای ۹۸ درصد تحقق پیدا کرد.
پنجشنبه, ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
سروده زیبای دکتر سید عبدالله حسینی بمناسبت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با عنوان «برای سردار دلها شهید قاسم سلیمانی که نامش لشکری بود».
چهارشنبه, ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری در پیامی درگذشت مادر همسر گرامی خدابخش مالمیر را تسلیت گفت.
چهارشنبه, ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
تذکری پدرانه به اعضای عزیز شورای نگهبان می دهم که خودشان قبل از این گیرها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای پرآشوب کنونی نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم گیریها است...
چهارشنبه, ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۸:۲۴
آیت الله هادوی تهرانی مدرس حوزه علمیه قم گفت: خانواده انقلاب تنوع دارد. مگر در یک خانواده همه فرزندان، برادران و فامیل یک جور فکر می کنند؟ یک شکل لباس می پوشند یا یک غذا را دوست دارند؟ چگونه است که توقع داریم همه خانواده انقلاب یک نوع فکر کنند و تحلیل کنند. تنوع تحلیل های خانواده انقلاب به رشد و حفظ انقلاب کمک می کند.
سه شنبه, ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۸
نشست علمی «بازخوانی نامه حضرت امام خمینی(س) به گورباچف» از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قم و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می شود.
سه شنبه, ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۷:۲۶