روایت عکس، عنوان مجموعه جدیدی از پرتال امام خمینی(س) است که نسبت به گویا سازی عکس ها اقدام کرده و افراد و شخصیت های حاضر در زمان ملاقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معرفی می گردند.
یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۶
در برنامه «حضور» مطرح شد؛ /بخش دوم/
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری» یکی از یاران نزدیک و عضو دفتر حضرت امام(ره) در برنامه حضور با اشاره تأکیدات رهبر انقلاب بر استمرار خط و راه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: صحبت های حضرت آقا در مراسم امسال و صحبت های ایشان در سال گذشته که فرمودند امام روح جمهوری اسلامی است، صحبت های ایشان در طول سی و چند ساله بعد از امام، بیانگر این واقعیت است که اصلاً هویت و بقای جمهوری اسلامی و عزت ما در داخل و خارج از کشور و در تاریخ به این است که راه امام را خیلی جدی تر از گذشته بپیماییم و تعصب داشته باشیم و در مقابل برخی جوسازی ها و فضاسازی ها صحنه را ترک نکنیم و کوتاه نیاییم.
شنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴
جمعه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
آیت الله جواد فاضل لنکرانی: امام در بین شاگردان خود، روحیه قیامت باوری را جا انداخته و تثبیت کرده بود؛ اینکه انسان هر کاری کند، هر حرفی بزند و فکری کند، باید اول ببیند که در قیامت چه جوابی دارم؟ امام این باور را در بین شاگردان خود نهادینه کرده بود و مرحوم والد ما واقعاً این گونه بود. اگر قیامت باوری در انسان ثابت شود و رسوخ پیدا کند، دنبال دنیا و مقام نمی رود.
جمعه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۱
رئیس دفتر نمایندگی موسسه در قم: از زمان اعلان فراخوان عمومی تا کنون بیش از یکصد و یازده اجازه نامه از امام خمینی(س) به افراد و شخصیت ها و یکصد و سی دستخط و سند به دبیرخانه همایش نکوداشت وکلای امام خمینی رسیده است.
سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
امام خمینی و ابداع نظریه جمهوریت در فقه شیعه؛
محمد سروش محلاتی: اقیانوس مردم به عنوان «جمهوری اسلامی» آمدند و حضورشان یک روز در راهپیمایی و یک روز پای صندوق رأی بوده و ما این را پذیرفته ایم؛ و بعدا یک مفهوم و تفسیر مضیق از جمهوری ارائه بدهیم که شاید اکثریت این مردم را کنار بزند؟! این فروپاشی و ابطال «جمهوری اسلامی» است. این خطری است که وجود داشته و همچنان هم وجود دارد. وقتی ما می توانیم جمهوری اسلامی را بپذیریم و تحلیل کنیم که بدانیم از نظر اسلام، این جمهوریت چه نقشی دارد. اگر مثل کتاب انوارالفقاهه بحث کردیم و نقشی برای جمهور مردم ندیدیم، اصلا جمهوریت جمهوری اسلامی یک پوسته بی ارزش است. اگر خواستیم مانند امام مبنا مطرح کنیم، فرمودند تولی و تشکیل حکومت بستگی به رأی اکثریت جامعه اسلامی دارد.
سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۲
آزادی زنان، موقعیت آنان و فعالیت های سیاسی و اجتماعی شان از جمله مسائل مهمی بود که خبرنگاران خارجی، به مطرح کردن آن در دیدار با امام می پرداختند. لوسین ژرژ، خبرنگار لوموند فرانسه به روایت دیدار خود با امام در نجف پرداخته است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۱۲
«امام و حوزه»، «استقلال سیاسی و اقتصادی حوزه های علمیه»، «حوزه مطلوب در نگاه امام خمینی(س)»، «جایگاه مرجعیت در دیدگاه امام خمینی(س)»، «دغدغه ها و نگرانی های امام خمینی(س) درباره حوزه»، «استقلال حوزه ها»، «صراط مستقیم روحانیت و راه های انحرافی پیش روی آن» و «آیت الله خمینی چگونه با امام خمینی(س) ملقب شد؟» از جمله مطالب شماره 104 نشریه حضور است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۲
در برنامه حضور مطرح شد: بخش اول
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری: آقای بنی صدر تا روزی که رئیس جمهور بود، امام به ایشان احترام می گذاشتند؛ آقای بازرگان و شخصیت های دیگر هم در جایگاه خودشان؛ و امام برای آن جایگاه احترام قائل بودند و این درس بزرگی است. به نظر من برای جامعه ما درس بزرگی است که به راحتی جایگاه شخصیت ها را در جامعه خراب نکنیم. بالاخره وقتی نظام مستقر هست، در موقع، برخورد می کند و به تعبیری افشا می کند و آنها را از کار برکنار کند ولی در موقعی که در مسند مسئولیت هستند، من معتقدم که باید مثل امام عمل کنیم.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۴
پس از بازگشت امام خمینی به ایران تا رحلت ایشان، علاوه بر ارسال روزانه دهها نامه از شخصیتهای سیاسی و مذهبی و گزارشات مختلف نهادهای رسمی کشور، به طور متوسط روزانه 420 نامه ارسالی از سوی مردم و افراد عادی از سراسر کشور و خارج کشور برای دفتر امام خمینی و خطاب به ایشان ارسال می گردید.
سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۳
احمد مسجدجامعی: امام یک شخصیت فرهنگی بود و حوزه اش هم وسیع بود؛ برجستگی ایشان فقط به جهات فقهی نبود. خاطرم هست که در همین مناسبت ها برخی ها که به لحاظ نگاه های سیاسی، با امام فاصله داشتند به جنبه حِکمی ایشان تأکید می کردند. افراد صاحب نظری هم بودند و می گفتند ایشان به لحاظ حِکمی فرد برجسته ای است که می شود حتی در قرن های بعد هم برای او مراسم گرفت و افکارش را بازخوانی کرد.
دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
آیت الله دری نجف آبادی، در مراسم بزرگداشت امام خمینی (س) در خمین، گفت: امام راحل راه را به ما نشان داد و یاد داد که "ما می توانیم" و امروز قدرت مطلق منطقه هستیم و با همت های بلند می توان بر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بی بند باری پیروز شد.
یکشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰
به مناسبت ۶۰ امین سالروز قیام ۱۵ خرداد؛
شصت سال پیش در چنین روزهایی به مخیله کسی هم خطور نمی کرد، که مرجعی طلایه دار نهضتی شود که سال ها بعد به ثمر می نشیند، خون ها برای آبیاری اش به زمین می ریزد و رهبر نهضت به دست غربت سپرده می شود اما خدا می خواهد و زحماتشان به بار می نشیند. اکنون شصت سال از آن روزها گذشته است.
یکشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
زمانی که امام موضوع ولایت مطلقه فقیه را مطرح کردند آن را در نقطه مقابل استبداد فردی دانستند. به عبارتی بر ولایت مطلقه تأکید کردند نه ولی مطلق؛ به این معنا که سیستم آنقدر قدرت داشته باشد که فراتر از احکام دست و پا گیر بتواند برای کشور تصمیم بگیرد. مثلا اگر اکنون مسأله حجاب در حال تبدیل شدن به معضل است، نظام اسلامی بر اساس اقتضای زمان موضوع را حل کند.
یکشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰
مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) در حرم مطهر امام؛
یکشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) در حرم مطهر امام؛
آیت الله سید حسن خمینی در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) تأکید کرد: فقه ما بن مایه این نظام سیاسی است، اما و هزار اما اینکه امام یک نکته دیگر را هم اشاره کردند و آن تأثیر نقش زمان و مکان در این اجتهاد بود. فقهی که امام معرفی کردند فقه جامد، خشک، درجا زننده و متحجر نیست. امام می فرمودند فقه ما باید خودش را با زمان و مکان و نقشی که از زمان و مکان در اجتهاد می گیرد، پیش ببرد؛ فقهی پویا که توان حل مشکلات جامعه را دارد.
یکشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
در مراسم بزرگداشت امام خمینی در حرم امام؛
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت امام خمینی (س) تاکید کرد: امروز بیش از هر زمانی لازم است شخصیت شکوهمند و انقلابی که امام پایه گذاری کرد را بشناسیم.
شنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶
میثاق اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با آرمان های امام خمینی(س)؛
یادگار امام در میثاق اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با آرمان های امام خمینی(س)، گفت: انقلاب اسلامی با جوانان شکل گرفته و پیروز شده است. تصدی مسئولیت های مختلف را باید به جوانان داد. یعنی فقط به عنوان یک موتور محرکه نباید از آنها استفاده کرد.
شنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام گفت: امام هیچ چیزی غیر از خدا نمی دید و به همین خاطر خدا او را عزیز می کند و محبت او را در دل ها می گذارد. علی رغم تمام تخریب های دشمن و کم کاری های ما نسبت به امام و با وجود اینکه در ترویج ایشان خیلی کوتاهی می کنیم و دشمنان ما به هر روشی دست می زنند و تخریب می کنند، اما می بینیم نور ایشان هرروز فروزنده تر و بالنده تر است.
شنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۳
«گفتمان توحیدی اخلاقی امام خمینی(س) در دنیای معاصر؛ دستاوردها و آینده فرارو»
سید حسن خمینی گفت: دنیا محلی برای عبور به سوی آخرت است و ما هم روزی می رویم اما اگر اینجا را درست نسازید آن طرف خراب است؛ و ساختن درست اینجا به این است که دین را وارد حیات اجتماعی و تأثیرگذاری کنید. نمی شود نسبت به جامعه بی تفاوت باشیم و بگوییم در قیامت به بهشت می رویم.
جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س): به شهادت تاریخ و شاگردان و یاران امام گامی در جهت ترویج خود برنداشت و محو در خدا بود و در عمل و نظر خود را در نظر نگرفت . حتی زمانی که می خواست رساله عملیه منتشر کند اجازه نداد که دفترش رساله توضیح المسائل چاپ کنند.
جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
دکتر مقدم: آنچه امام در جستجوی آن بود، دین باوری بر اساس توحید در نظر و توحید در عمل بود. توحید در نظر یک جهان شناسی و جهان بینی و توحید در عمل یعنی همه انسان ها در پیشگاه خدا برابرند با برابری است که می توان هم به آزادی رسید و هم به عدالت.
جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
دبیر ستاد خارجی مراسم بزرگداشت حضرت امام مطرح کرد:
دبیر ستاد خارجی مراسم بزرگداشت حضرت امام میهمانان خارجی را سفیران جهاد تبیین در کشورهای جهان توصیف کرد که با برنامه ریزی ستاد بین الملل موسسه روایت صحیح و صادقانه از امام را به جهان ارائه می کنند.
جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
در محفل شعر «در بیت خورشید»؛
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) بیان داشت که باید از میان روایت های مختلفی که درباره امام راحل مطرح می شود هوشیار بود و به این مساله توجه داشت که چهره حقیقی امام را دشمن مخدوش نکند و روایتی مخالف اهداف و مسیر امام را در اعتقاد و باور مردم وارد نکنند.
جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
بمناسبت گرامیداشت یکصدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم؛
... یا حاج آقا مسیح بروجردی از قول پدربزرگش که از دوستان امام بود نقل می کرد که امام یک شب رفقا را در منزل خود جمع کرد، نامه ای نوشت تا آنها از روی نامه، به علمای بلاد نامه های متعددی بنویسند، فقط اسامی را امام وارد و امضا می کرد. حاج آقا مسیح می گفت در یک شب ۳۰۰ نامه نوشته شد.
همچنین سید حسین خمینی فرزند حاج آقا مصطفی در مصاحبه ای گفت که امام یک روز از قم ماشین دربست گرفت و به اراک رفت، در آنجا یکی از علما را دید و به وی گفت که شما به بروجرد برو و به آیت الله بروجردی بگو که الان زمان مناسبی است که به حوزه علمیه قم برود. خلاصه حضرت امام این گونه تلاش سنگینی داشت.
چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۷
به همت معاونت فرهنگی و هنری و ارتباطات؛
رویداد فرهنگی و هنری «باده ی عشق» به همت معاونت فرهنگی و هنری و ارتباطات در سالن کوثر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.
چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
یادگار امام: یکی از مهمترین شاکله های شخصیتی آن بزرگوار پایبندی به این بود که پذیرفته جهان بر مدار خدا می گردد. انقلاب اسلامی یک ویژگی متمایز با سایر انقلاب ها دارد؛ انقلاب اسلامی انقلاب دینی است. همه کسانی که در طول تاریخ انقلاب کرده اند دنبال ایجاد سعادت برای بشریت بوده اند؛ اما سعادت چیست؟ آیا سعادت دنیایی است که بعد از آن مرحله ای وجود ندارد و یا سعادت دنیایی است که قرار است مزرعه آخرت باشد؟
سه شنبه, ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
در دیدار اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی در دیدار اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: ما «جمهوری اسلامی» هستیم و امارت اسلامی، خلافت اسلامی و حتی حکومت اسلامی نیستیم. نتیجه انقلاب جمهوری اسلامی است و اگر به این نتیجه توجه نکنید از بستر واقعی انقلاب خارج شده اید. همان طور که اگر کسی تصور کند با حذف دین، ارزش های دین، اخلاق دینی و معیارهای دینی می تواند جمهوری اسلامی داشته باشد، غلط است، همان اندازه اگر کسی فکر کند می تواند بدون اقبال اکثریت و حضور جمهور جامعه اسم حکومت را «جمهوری» بگذارد، غلط است. البته امام در رابطه با اسلامی بودن هم قید بسیار مهمی داشتند؛ اسلام فقاهتی. اما فقهی که وامدار زمان و مکان است و در بستر زمان و مکان در او اجتهاد می شود؛ و فقه متسلب، خشک و درجا زن نیست و قابلیت اجتهاد پویا دارد.
سه شنبه, ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴