عـدالت اجتماعی یکی از مهمترین اصولی است که در اندیشه دینی و دیدگاههای بشری ازدیرباز مورد عنایت ویژه قرار داشته است. در این مـقاله ضمن اشاره به تعریف ها را مختلفی که از این مسأله طرح شد، بر آثار و لوازم عینی تـحقق عدالت اجتماعیتأکید شده اسـت. بـراین اساس عمومیت استفاده از امکانات دولتی برای همه مردم و رسیدنبه مرز بی نیازی در جامعه، از شاخصه های مهم تحقق عدالت اجتماعی است. در ادامه به اسوه عدالت اجتماعی در اسلام (امام علی علیه السلام) و سیره ایشان در حکومت و همچنین بـه دیدگاه ها و سیره عملی امام خمینی در این زمینه اشاره شده است.
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

مـقاله حـاضر با هدف بررسی دیدگاههای جهانی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران تنظیم شده است؛ بنابراین، سـؤال موردنظر در این نوشته عبارت است از این که «بنیانگذار و موسس انقلاب اسلامی، حضرت امام خـمینی (س)چه رویکردی نـسبت بـه نظام بین الملل و مسائل جهانی داشته است؟» با هدف نظم بخشیدن به شیوه پاسخگویی به این سؤال، مطالعات انجام شده در این مقاله، براساس آزمون این فرضیه انجام پذیرفته است که «روکرد کلی حـضرت امام (س) نسبت به نظام بین الملل، رویکرد فعال و مقتدرانه بوده است.» به عبارت دیگر، فرضیه این مقاله آن است که حضرت امام (س) برخلاف بیشتر رهبران کشورهای جهان سوم و جهان اسلام، در رویارویی با مـسائل بـین المللی و جهانی، به جای مقهور شدن در مقابل قدرتهای بزرگ و مستکبر و ارائه تصویری منفعلانه و ضعیف از خود، رویکردی تهاجمی و مقتدرانه داشته است. این رویکرد، از یک سو، موجب نگرانی و ترس قدرتهای استکباری مسلط بر نـظام بـین الملل شده و از سوی دیگر، نور امید را در دل مستضعفان جهان تابانده است. بررسی های انجام شده در این مقاله نشان می دهد که فرضیه موردنظر، دارای اعتبار بوده و وجود این رویکرد در روش برخورد حضرت امام (س) نسبت بـه مـسائل جهانی، امری مشهور و غیرقابل انکار است.
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
امام خمینی (س) از شخصیت های برجسته و دارای ابعاد گوناگون علمی و عملی است. نسل امروز بیشتر با شخصیت سیاسی و فقهی وی آشناست و به نظر می رسد نقش امام (س) در بنیانگذاری و معماری انقلاب اسلامی، سایر ابعاد ایشان را تحت الشعاع قرار داده است؛ از این رو ضرورت دارد سایر ابعاد این ابرشخصیت قرن، برای نسل جوان و نوجوان تبیین گردد؛ به ویژه بعد اخلاق شناسی و عرفان امام (س) که زیربنای سایر فعالیت های علمی و عملی ایشان بوده است. در این مقاله سعی شده است آفت اخلاص و نقطه نظرات امام (س) در مورد پیدایش، عوامل، آثار و راه های درمان آن را مورد بحث قرار دهیم.
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
امام خمینی (س) در آثار متنوع خویش، پاره ای از اندیشه های قرآنی خود را ابراز نموده اند. ایشان در وصیت نامه الهی ـ سیاسی خود، پس از شرح سرگذشت کتاب و سنت در میان جامعه اسلامی در بستر تاریخ، به آیات متعددی از قرآن کریم استناد نموده اند. تحقیق حاضر، ضمن تبیین و تحلیل موارد مذکور، دیدگاه تفسیری اهل سنت را نیز در مقام مقایسه با آن مطرح کرده است. محورهای قرآنی وصیت نامه امام (س) عبارتند از: اخراج قرآن از صحنه زندگی، قرآن نجات بخش بشر از جمیع قید و بندها، مشارکت زنان در جهت تحقق مقاصد قرآن، قرآن و علم، قرآن و سیاست، قرآن و جهاد، قرآن و نصرت الهی، قرآن و توصیه به برادری.
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
پرتال امام خمینی(س): فرماندهی امام از زبان سردار سلیمانی
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
پرتال امام خمینی(س): جلوه هایی از زیست مومنانه حضرت امام خمینی(س)
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
پرتال امام خمینی(س): خاطرات دوران تبعید در نجف اشرف
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۳۰
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۴۳
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی مصاحبه اوریانا فالاچی با امام خمینی
یکشنبه, ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۵:۰
شنبه, ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹
شنبه, ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
این مقاله در صدد بررسی و تطبیق فقه و سیاست در اندیشه سیاسی امام محمد غزالی و امـام خـمینی اسـت با تأمل در اندیشه آن دو می توان گفت که فقه و سیاست در حوزه حکمت عملی قرار می گیرد و نیز سـیاست تابعی از فقه است. برای تبیین نسبت سنجی فوق به مباحثی چون ماهیت فقه سـیاسی ماهیت عمل سیاسی و مـاهیت فـقهی سیاست از منظر این دو اندیشمند پرداخته شده است.
شنبه, ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

مـهاجرت، ریـشه ای بـس قدیم در تاریخ دارد، از ازمنه بسیار دور درباره مهاجرت قبایل و اقوام از سرزمینی به سرزمین دیگر، سخن رفته اسـت که دلیل غالب آنها را اقتصادی دانسته اند، ولی نوع دیگری از مهاجرت وجود داشت است کـه به دلایل سیاسی یـا مـذهبی یا سیاسی مذهبی صورت گرفته اند، مانند مهاجرت صغری و کبرای دوران مشروطیت و همچنین مهاجرت علما به تهران، که در سال ۱۳۴۲ اتفاق افتاد. این مهاجرتها در واقع نوعی مقابله با نظام سیاسی حاکم محسوب مـی شدند که با انگیزه و اعتقاد دینی و مذهبی صورت گرفتند. مهاجرت علما به حضرت عبد العظیم و قم، خروج از محیط پلید یا رهایی از چنگال حاکمان ظالم بود، و نوعی اعتراض و شکوه علیه نظام سیاسی حـاکم مـحسوب می گردید. به عبارتی دیگر جایی که حاکمان ظالم وجود دارند مناسب برای زندگی انسانهای پاک و شریف و متدیّن نسیت. باید توجه داشت که مهاجرت سال ۱۳۴۲ هـ. ش به معنی فرار نیست بـلکه هـجوم و رویارویی با حاکمان ظالم در بی توجهی به دین است تا انسان مجتهد جامع الشرایطی را بنابر اصلی قانونی از چنگال رژیمی ستم پیشه نجات دهند. بنابراین هر دو مهاجرت یاد شده توسط عـالمان دیـن با انگیزه ای سیای و مذهبی صورت پذیرفته است تا عدم مشروعیت نظام سیاسی حاکم را نشان دهد. هر دو مهاجرت به نوعی بست نشینی را همراه داشته که بست نشینی خود مجالی و تاریخچه ای دیگر مـی طلبد.
شنبه, ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
درعرصه روابط اجتماعی برای اینکه حقی، که ریشه آن اراده شخص یا اشخاص باشد، بـه وجـود آیـد و موجودی به نام عقد تولد یابد. بی تردید عناصری مانند قصد، رضا، اراده، ایجاب و قبول و مانند آن، نـقش جوهری و اساسی دارند. در این راستا مراحل و منازلی مانند تصور، تصدیق به فایده، شـوق، رضا، اراده و غیره در درون آدمی طـی شـده و در نتیجه انشای مفاد آن ادراک در امور اعتباری می شود که در اصطلاح فقه وحقوق «رضا» نامیده می شود و ایجاد مفاد آن توسط اراده موجود شده «قصد انشاء» نام دارد که تمام واقعیت قرارداد با قصد باطنی است و قـصد باطنی هم در صورتی می تواند اثر حقوقی داشته باشد که با کاشف خارجی و مبرز همراه شود و با ایجاب و قبول اعلام گردد. از فرمایشات مرحوم امام خمینی (س) قابل استنباط است که تمام هویت عـقد بـه ایجاب موجب است و قبول، شأنش تثبیت و تنفیذ آن چیزی است که موجب با قصد انشاء موجود کرده است. در این مقاله، مبانی و آثار این نظریه مورد مداقّه و تتبع قرارگرفته است.
شنبه, ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
نوشتار حاضر عهده دار بررسی تطبیقی بحث عقل از دیدگاه امام خمینی (س) و غزالی، به عـنوان یـکی از مـبانی انسان شناسی اندیشة سیاسی این دو اندیشمند احیاگر، است و مباحث آن در راستای مدلل نمودن این فرضیه اند: «در حالی که انـدیشة سیاسی غزالی در پارادایم اندیشة سیاسی سنّتی تحلیل پذیر است، اندیشة امام خمینی از شاخص های انـدیشة سیاسی سنتّی فراتر مـی رود».
شنبه, ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

مباحث مربوط به مصلحت و مبتنی بودن احکام واقعی بر مصالح و مفاسد نفس الامـری در عـلم اصـول از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به نحوی که پذیرش یا عدم پذیرش آن می تواند تـأثیرات در خور توجهی در فقه و حقوق اسلامی پدید آورد، به ویژه آنکه اگر معتقد به آرایـی چون آرای امام خمینی (س) بـاشیم کـه مصالح و مفاسد را در حوزه معاملات قابل دسترسی می دانند. در مباحث مربوط به ظنون و امارات مسأله مربوط به مصلحت های فائته (فوت شده) در صورتی که امارات به خطا روند و به احکام واقعی نرسند هـمواره ازدغدغه های اصولیینی بوده که در زمان غیبت قائل به انفتاح باب علم و علمی بوده اند. در این مسألة پر اهمیت شیخ انصاری (ره) با ابتکار و نظریه پردازی مصلحت سلوکیه سعی کرد که این مشکل را حل نماید. لکـن نـظر او آرای موافق و مخالفی با تقریرات مختلف را در پی داشت. در این میان امام خمینی (س) ، به عنوان یک اصولی دارای ابتکار، تأملاتی را در این نظریه پردازی مطرح ساخت و سعی نمودکه با واقع گرایی بیشتری با این مسأله که در لبـة تـیزبین تخطئه و تصویب قرار دارد، برخورد نماید. در این مقال کوشش گردیده که ابعاد این مسأله از حوزة نگاه اصولیین مطرح عصر اخیر به ویژه امام راحل مورد تدقیق و بررسی قرار گیرد.
شنبه, ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
در برنامه «حضور» مطرح شد؛
سردار فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران که به مناسبت هفته دفاع مقدس در برنامه «حضور» حضور یافته بود، با بیان اینکه هرچند اولویت اصلی برای رزمنده ها جنگ بود ولی برخی از سیاسیون این اولویت را رعایت نکردند، گفت: خیلی از آنها واقعاً اولویت شان جنگ بود. اما نمی توانم قسم بخورم که همه اینطور بودند چون اگر اولویت همه شان جنگ بود، باید شرایط بهتری می داشتیم.
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۹
آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از اعضای حزب همبستگی گفت: ما در سالهای پس از انقلاب اگر گل خورده ایم، گل هم زده ایم. کدام یک از وقایع تاریخی، نمادهای تاریخ و انسان های بزرگ، «صد درصدی» و بی نقص بوده اند؟! غیر از معصومین که ما عصمت آنها را قبول داریم. آن وقت شما فقط روی آن ۱۰ درصد غلط دست می گذارید؟ در دنیایی که همه ۱۰ درصد هستند، داشتن یک ۹۰ درصد بی نظیر است؛ ولی متأسفانه برخی از ما از آن ۹۰ درصد دفاع نمی کنیم.
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
اگر مجامع بین المللی ذره ای میتوانستند ایران را با استناد به کوچکترین حرف امام خمینی به عنوان آغازگر معرفی کنند، تردید نکنید که رژیم صدام که تا بن دندان از او حمایت کردند را متجاوز معرفی نمیکردند.
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱
به مناسبت هفته دفاع مقدس
توجه به ثمرات جنگ
ما و ملت اسلامی ما جنگجو و هجومگر نبوده ایم و نیستیم و از این جنگ تحمیلی هم خوشمان نمی آمد و کراهت داشتیم که دو طایفه از مستضعفان به تحریک مستکبران و تحریک امریکا و اغفال حزب بعث، به روی یکدیگر حربه بگشایند و آتش. لکن همه می دانید و همه هم در جهان می دانند که این جرم متوجه به حزب بعث و صدام و صدامیان است. در عین حالی که ما از جنگ گریزان هستیم، لکن دفاع، که حق هر انسانی است و واجب است بر هر انسانی دفاع از خود و دفاع از کشور خود و دفاع از دین خود، ما به عنوان دفاع در مقابل این قدرتها ایستاده ایم.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۰۰
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۴۵
دفتر بیست و پنجم از آثار موضوعی تبیان؛
همانگونه که انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی (س) به پیروزی رسید، در دفاع مقدس نیز با رهنمودها و فرماندهی ایشان ادامه یافت، و آنچه حاصل شد دستاوردی عظیم بود؛ چرا که در دویست سال اخیر، برای اولین بار ایران در جنگی نابرابر حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد؛ از مستشاران خارجی کمک نگرفت؛ روی پای خود مردانه ایستاد؛ در صنایع دفاعی به خودکفایی رسید؛ حتی در اوج جنگ از رفتن به پای صندوقهای رأی برای تعیین سرنوشت، غفلت نکرد و خود را به عنوان قدرتی که می تواند پشتوانه مستضعفان جهان باشد تثبیت کرد.
پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی سالروز دفاع مقدس
پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
سؤال و پرسش، منشأ تعقل، تأمل، تفکر و اندیشیدن، و نخستین گام برای هر تحقیق و پژوهشی و نقطه آغاز حرکت و مبدأ جهش فکری برای دستیابی به حقیقت است. کسی که می پرسد، درصدد افزودن فهم خویش و به دنبال یافتن حقیقت است و کسی که نمی پرسد راهی به سوی حقیقت نخواهد یافت و اگر نداند که باید بپرسد برای همیشه در جهل باقی خواهد ماند.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
هر چند تعریف ماهوی (به اصطلاحِ منطقی) از دین میسّر نیست، ولی تعریف مفهومی آن ممکن است. تعاریف مفهومی زیادی از دین ـ با توجه به ویژگی های خاص و متفاوت ادیان مختلف نظیر انجام مناسک، دعا و ارتباط با حقیقت غایی ـ ارائه شده است که به نظر می رسد هر کدام از این تعاریف در عین اینکه بهره ای از اعتبار و معقولیت دارند، به دلیل تفاوت های عظیمی که میان ادیان وجود دارد خالی از اشکال جامعیت و مانعیت نیستند.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
فلسفه قواعد خاصی دارد، مضامین و مفاهیم خاصی دارد که قابل فهم برای عموم نیست، از این رو بسیار طبیعی است که در بطن جامعه نبوده و عده ای خاص بدان اشتغال دارند. این از جمله گفته هایی است که مدافعین یا موافقین مهجوری فلسفه و کنارگیری آن از جامعه می گویند. اما به نظر می رسد اگر فیلسوف در بین مردم زندگی نکرده و با ایشان ارتباط نداشته باشد، به مرور از واقعیت دور گشته و حقایق را به خوبی درک نمی کند.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
بی شک اسلام و قرائت شیعی آن، به شدت با تفکر و مشی فلسفی عجین است. در قرائت شیعی نگرش های فلسفی و توصیه های عقلانی به وفور یافت می شود. در این قرائت است که سبک توحیدی زیستن آغشته به تفکر، تامل و تدبر است. اگر عالمان هر حوزه و به خصوص فیلسوفان اسلامی تلاش کنند نگرش های فلسفی را توسعه داده و محدود به شناخت قوانین کلی عالم و مفاهیم کلی نکنند، بی شک در حوزه فردی، اجتماعی، سبک زندگی و معنای زندگی قدم های شگرفی برداشته می شود.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵