حلوقمهای باز را ببندیم

حلوقمهای باز را ببندیم

حلقومها خیلی گشاد است

یکشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۳۹
بیدارگری امام در موضوع فلسطین، مسیر تاریخ مبارزات را تغییر داد
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
مخالفت با دشمن اسلام
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳
غافلگیری بزرگ... چرا فلسطین سنگر مقاومت است؟

غافلگیری بزرگ... چرا فلسطین سنگر مقاومت است؟

اخطار به دوَل اسلامی در قضیۀ فلسطین من به دول اسلامی می گویم که آقا چرا سر نهر ‎ دعوا می کنید؟ فلسطین مغصوب ‎ ‎ است؛ یهود را بیرون کنید از فلسطین؛ ای بی عرضه ها! خودشان که ریخته اند به جان هم. ‎ ‎ فلسطین مغصوب است، شما سر نهر دعوا می کنید؟! وقتی سر نهر دعوا کردید، تثبیت شد حکومت اسرائیل بر فلسطین؛ این حکومت بود؟ این اعراب بیچاره را که بیرون ریختند، ‎ ‎ و الآن یک میلیون یا بیشترشان گرسنه و بیچاره خوابیده اند در بیابانها، اصلاً بیچاره و ‎ ‎ آواره شدند، آیا دول اسلامی نباید در این معنا اعتراضی بکنند؟ حرفی بزنند؟ با یک ‎ ‎ همچو دولتی که یک میلیون مسلمان یا بیشتر را بیرون ریخته و آواره کرده شما ائتلاف ‎ ‎ می کنید؟! ‎صحیفه امام، ج ۱، ص ۳۸۷-۳۸۸

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
اتحاد دولتهای منطقه
شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
امام خمینی: اگر مسلمین مجتمع بودند و هر کدام یک سطل آب می ریختند او را سیل می برد/ جز ادامه جهاد راهی نیست/ مشکل مسلمین، حکومتهای مسلمین است

امام خمینی: اگر مسلمین مجتمع بودند و هر کدام یک سطل آب می ریختند او را سیل می برد/ جز ادامه جهاد ...

قدس قبله اول مسلمانان جهان سالهاست که در اسارت اشغالگران است، سرزمین مقدسی که زیر چکمه های صهیونیستها لگدکوب شده است، اما حملات امروز جبهه مقاومت صاعقه ای بود که بر پیکر پوشالی این دولت غاصب و کودک کش فرود آمد.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
رزق خونخواهی حسین (ع)

رزق خونخواهی حسین (ع)

محرم و صفری دیگر بر ما گذشته است؛ اربعین سالار شهیدان و اجتماع عظیم عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به پایان رسیده، و حاضران در این اجتماع عظیم خانه دلدار را ترک گفته، هر یک به منزل و موطن خود بازگشته اند...

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
سیاست: پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی

سیاست: پیوند دین و سیاست از نگاه امام خمینی

یکی از مـوضوعاتی کـه تـحلیل آن ضرورت دارد، پیامدهای پیوند دین و سیاست است که در ضمن آن، آثار جدایی دین و سیاست نیز روشـن خواهد شد. امام خمینی (س) در این باره به دو پیام مهم اشاره فرموده است کـه در این بخش مورد بـررسی قـرار می گیرد.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۷
کاپیتولاسیون؛ سابقه آن در ایران، الغاء، احیای دوباره و عکس العمل امام خمینی و پیامدهای آن

کاپیتولاسیون؛ سابقه آن در ایران، الغاء، احیای دوباره و عکس العمل امام خمینی و پیامدهای آن

کـاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی براساس قرارداد خاص یا استفاده از شرط دولت کاملة الوداد است. در تاریخ معمولا کشورهای نیرومند، بنابر دلایل و شرایط و بهانه های بسیار، این اختیارات را در ممالک ضعیف به دست آورده اند. برطبق کاپیتولاسیون، اتباع بیگانه از شمول قوانین جـزایی و مـدنی در قـلمرو کشور میزبان مستثنی هستند و رسـیدگی بـه دعـاوی حقوقی و جرایم آنها در دادگاههای مخصوص و یا محاکم مختلط یا با حضور کنسول کشور خارجی انجام می گیرد. این وضعیت نشان می دهد کـشوری کـه بـرتری نظامی و سیاسی و فرهنگی دارد می تواند به تحقیر دیگر مـلتها پرداخـته دستگاه قضایی آنها را بی اعتبار بشناسد. در قرون اخیر، در کشورهای چین، ترکیه، ایران، مصر و سایر کشورهای مشابه در آسیا و آفریقا قضاوت کـنسولی بـه نـفع کشورهای سلطه جو بر قرار شده درحالی که با قواعد اسـلامی تطبیق نداشته است.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
بررسی دیدگاه های اختلافی امام خمینی در تعلیقه بر مقدمه و شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی

بررسی دیدگاه های اختلافی امام خمینی در تعلیقه بر مقدمه و شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی

امام خمینی (س) بر تقسیم بندی قیصری بر مراتب عالم اشکال کرده، آن را از لواحـق ماهیت دانسته نه و جود و اسم رحمن را مقام بسط (ظهور) و اسم رحیم را مقام قـبض (بطون) وجود آورده، اسم «اللّه» را جـمع بـسط و قبض دانسته، لذا مانند فلاسفه، اسم رحمن را رب عقل اول و اسم رحیم را رب نفس کلی نمی گیرد. جعل را متعلق به ماهیت می گیرد و در حضرت علمیه و غیر آن بین وجود و ماهیت فرقی قائل نمی شود. در بحث «شیئیت ثبوت» می گوید: عـین ممکن هرگز بوی وجود به مشامش نمی رسد و وجود واحد شخصی اطلاقی است ولی به واسطهء اسماء و صفات وصور اسماء متعدد می شود و اختلاف جواهر جنسیه را توسط جواهر فصلیه آورده نه با اعراض کـلیه و دربـارهء انواع حمد می گوید: حمد فعلی اظهار کمال محمود با عمل است و حمد خداوند را در آینهء تفضیلی می داند و انواع حمد را ذاتا یکی می گیرد که فقط بر حسب تکثر اسماء و صفات مختلف مـی شوند.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
امام خمینی در سال های قبل از وقوع انقلاب: ۱۹۶۲ - ۱۹۲۰

امام خمینی در سال های قبل از وقوع انقلاب: ۱۹۶۲ - ۱۹۲۰

جاذبه ماندگار امام خمینی (س) به هیچ وجه محدود به ایران یـا جـوامع شیعه خـاورمیانه نـیست. تـعداد بی شماری از مسلمانان در آسیا و آفـریقا با گرمی و اشتیاق به پیام همبستگی او پاسخ داده اند. تصاویر او را می توان بر دیوار روستاها از مومباسا تـا مـانیل یافت. با در نظر گرفتن محبوبیت وسـیع امـام در مـیان امـت وسـیع تر اسلامی و نیز شـکنندگی و تـصنع بسیاری از ساختارهای سیاسی در سرزمینهای اسلامی، منطقی نیست که پیش بینی کنیم انقلاب اسلامی در ایران موردی منزوی و اسـتثنایی بـاقی بـماند. شکل گیری شخصیت امام خمینی (س) به عنوان رهـبر هـمچنان مـمکن اسـت بـا دامـنه ای به مراتب گسترده تر از تاریخ ایران از آب درآید.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
اهمیت و ضرورت تربیت دینی از منظر امام خمینی

اهمیت و ضرورت تربیت دینی از منظر امام خمینی

از دیدگاه امام خمینی (س)، انسان عصاره هستی و داریا قوا و استعدادهای مختلف است. مهم ترین ویژگی انسـان، جنبه الهی و ملکوتی اوست که او را در کل نظام هستی ممتاز نموده و محور نظام خلق قرار داده است. معنی و مفهوم تربیت، با توجه به این بینش و برداشت از انسان، مفهومی خاص است که بیش تر بـا بـعد معنوی انسان ارتباط دارد و در واقع همان شکوفا ساختن فطرت انسان، یا جلوگیری از آن است. این معنی از تربیت، در سعادت، رستگاری و خوشبخیتی انسان و یا شقاوت و بدبختی او نقش موثر و تعیین کننده ای دارد و از آنجا که انـسان مـوضوع تربیت است و موجودی اثر گذار و اثر پذیر و دارای قدرت اختیار، انتخاب و اراده آزاد است، برای شکوفایی و به فعلیت رسیدن قوا و استعدادهای فطری اش، نیاز به تربیت دارد و تنها تربیت دینی است که می تواند نـیازهای مـختلف او را تأمین و زمینه تکامل همه جانبه او را به خصوص در بعد معنوی و الهی فراهم نماید. البته نیاز به یادآوری است که در منابع اسلامی و آثار امام (س) تزکیه و تهذیب، هم مقدم بر تـعلیم و آمـوزش وارد شـده و هم بیش تر مورد تأکید قـرار گـرفته اسـت.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
‏‏راه دست یابی به استقلال؛ رهایی از خودباختگی‏

‏‏راه دست یابی به استقلال؛ رهایی از خودباختگی‏

در دیدار امام خمینی(س) با اعضای انجمن اسلامی نیروی هوایی در ۱۰ شهریور ماه سال ۱۳۵۸ امام خمینی(س) توصیه‏ هایی به ایشان نمودند

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۵۵
 انسان سازی، هدف انبیاء

انسان سازی، هدف انبیاء

انبیای خدا برای این مبعوث شدند...

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۴۱
نفس خمینی طوفان الاقصی

نفس خمینی طوفان الاقصی

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی نفس خمینی طوفان الاقصی

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۰
آیا قبول دارید که دیدگاه های امام در هنگام اقامت در پاریس و مصاحبه با خبرنگاران بسیار روشنفکرانه و منطبق با دموکراسی و حقوق بشر بود، اما با ورود به ایران و برقراری جمهوری اسلامی این دیدگاه ها تغییر کرد؟

آیا قبول دارید که دیدگاه های امام در هنگام اقامت در پاریس و مصاحبه با خبرنگاران بسیار روشنفکرانه و ...

دو «آیا» در عبارات فوق دیده می شود که اگر آنها را برداریم، قضایای زیر قابل انتزاع می شود: - دیدگاه های امام در پاریس روشنفکرانه و منطبق با دموکراسی و حقوق بشر بود.  - دیدگاه های امام پس از ب...

جمعه, ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵
مهر خوش یمن

بمناسبت ۱۴ مهر ١٣٥٧، سالروز ورود حضرت امام خمینی (س) به پاریس؛

مهر خوش یمن

کلیپ عزیمت امام خمینی به فرانسه؛ بمناسبت ۱۴ مهر ١٣٥٧، سالروز ورود حضرت امام خمینی (س) به پاریس

جمعه, ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴
قربت در غربت/ چرا و چگونه حضرت امام پاریس را برای مهاجرت انتخاب کردند؟

قربت در غربت/ چرا و چگونه حضرت امام پاریس را برای مهاجرت انتخاب کردند؟

اول مهرماه مصادف است با محاصره کامل بیت امام خمینی(س) در نجف توسط نیروهای امنیتی حکومت بعثی عراق در سال ۱۳۵۷، عملی که منجر به هجرت تاریخ ساز حضرت امام به پاریس و در نهایت فرار شاه و بازگشت پیروزمندانه ایشان به وطن در ۱۲ بهمن ۵۷ گردید.

جمعه, ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۱۴
روایتها از چرایی انتخاب فرانسه به عنوان مقصد هجرت امام

روایتها از چرایی انتخاب فرانسه به عنوان مقصد هجرت امام

امام تصمیم خود را برای ترک عراق گرفته بود و باید کشوری به عنوان مقصد نهایی انتخاب می شد، کویت با وجود ویزا، ایشان و فرزندشان را نپذیرفت و شاید هر کشور عربی دیگری نیز همین برخورد را داشت اما چرا فرانسه مقصد هجرت امام شد؟

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
یادگار امام: مردم باید امنیت را در همه حوزه ها احساس کنند/ بسترهای ناامنی را باید در جامعه از بین برد

یادگار امام: مردم باید امنیت را در همه حوزه ها احساس کنند/ بسترهای ناامنی را باید در جامعه از بین ...

آیت الله سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق فرماندهان و کادر فراجا با آرمان های امام تاکید کرد: مردم به عنوان موضوع، ولی نعمتان و اربابان ما و عیال الله؛ امنیت را باید در همه حوزه ها احساس کنند: امنیت در رابطه با یکدیگر، با حکومت و امنیت حکومت در مقابل مردم. دست بردن در هر یک از این سه نوع امنیت، برهم ریختن ساختار امنیت است.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی

مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی

کـیفیت نصب و انتخاب ولی فقیه و فعلیت یافتن مقام ولایت و به طور کلی مشروعیت و مقبولیت ولیـ فـقیه از مـباحث اصلی و مهم بین گروه های اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. برای تبیین مسأله مشروعیت و مـقبولیت ولی فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)، پس از طرح مبانی و نظریات موجود در باب مشروعیت و مقبولیت ولایت فـقیه و بحثِ ابتنا یا عـدم ابـتنای مشروعیت بر مقبولیت، دیدگاه دو گروه سیاسی موجود در نظام جمهوری اسلامی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. به نظر می رسد نظریه نصب الهی (مشروعیت الهی) با آثار و سیره عملی امام خمینی (س) مطابقت دارد؛ اگـر چه تأکید و اهتمام امام به مقبولیت و رأی مردم، آن را در حد ابتنای مشروعیت بر مقبولیت ارتقا داده است.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
ولایت سیاسی در فقه شیعه با تاکید بر دیدگاه امام خمینی

ولایت سیاسی در فقه شیعه با تاکید بر دیدگاه امام خمینی

امام در کتاب کشف الاسرار از همراهی های بسیاری از علمای بزرگ عالی مقام در تشکیلات مملکتی با سلاطین یاد می کند و نیز بر همین اساس، پذیرش حکومت مـشروطه توسط مرحوم میرزای نائینی به دلیل کاهش فشار و ستم تلقی شده است، یعنی حکومت مشروطه مرتبه نازله «ولایت فقهی یا نیابی» فقهاست که بر حکومت استبدادی ترجیح دارد. درهر صورت، از دیدگاه امـام اجـرای احکام فردی و اجتماعی اسلام که از مهم ترین واجبات است، بدون «حکومت ولایی» غیرممکن است و از لوازم و مقدمات مهم حکومت اسلامی، «ولایت سیاسی فقیه» است.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

الهیات فازی: روایت دیدگاه عرفانی امام خمینی در مسأله تنزیه و تشبیه

پیش از این در شمارة ۱۱ و ۱۲ نخستین بخش از معرفی و شرح نقدهای عرفانی امام خمینی (س) بر مـتن و شـرح کـتاب فصوص الحکم ابن عربی، ضمن معرفی و توصیف کمّی و کیفی این نقدها که در قالب مجموعه ای از تـعلیقات ایشان بر شرح فصوص قیصری به جا مانده است، به طرح فهرست وار گـوشه ای از این تعلیقات و سپس شـرح یـکی از آنها پرداختیم. اکنون در این مقاله در نظر داریم که به شرح و تحلیل یک تعلیقة انتقادی دیگر از امام بپردازیم. این تعلیقه در فص نوحی و به مناسبت بحث تنزیه و تشبیه در دعوت نوح (ع) به نگارش درآمـده است. شکی نیست که یکی از مهمترین و بنیادی ترین مباحث در حوزة کلام و الهیات, مبحث الهیات تنزیهی و تشبیهی و طبقه بندی ادیان براساس این دو نوع الهیات است. بحث از الهیات تنزیهی و تشبیهی در واقع بحث بر سر مـسألة مـنطق دعوت انبیا یعنی تعیین نوع این دعوت در انبیا و ادیان الهی از میان دو نوع تنزیهی یا تشبیهی آن است. حضرت امام در این تعلیقه, ضمن بیان دیدگاه انتقادی خود در این خصوص, به نقد دیـدگاه اسـتادش، عارف شاه آبادی، نیز می پردازد.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
تربیت دینی در کلام امام خمینی

تربیت دینی در کلام امام خمینی

در فعالیت تربیتی، هدف نقش اساسی دارد. کلیه برنامه ها و فـعالیت های تـعلیم و تربیت در پرتو هدف جهت می یابد و به وسیله هدف منطق پیدا می کند. بنابراین بـا ایـن کـه تربیت های اجتماعی و حرفه ای اهمیت ویژه ای دارند و برای زندگی اجتماعی ضروری هستند، اما جهت گیری آنـ ها بـاید بر اساس هدف نهایی که تربیت انسان الهی است تعیین شود. در اندیشه امام (س) تـربیت الهی یک هدف اساسی تربیتی است و ایشان در موقعیت های مختلف بر این امر تأکید ورزیده اسـت کـه هدف از تربیت اسلامی، آن است که شخص به مقام عبودیت الهی برسد و بـا سـیر الی اللّه خـود را هر چه بیش تر به منبع فیض ازلی نزدیک کند.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
انسان شناسی: ویژگی ها و انواع، از دیدگاه امام خمینی

انسان شناسی: ویژگی ها و انواع، از دیدگاه امام خمینی

در میراث اسلامی سخن بسیاری از سوی عالمان دینی درباره ی انسان با صبغه ی روایی، کلامی، فلسفی و عرفانی بیان شده است. در این میان امام خمینی (س) نیز به مباحث انـسان شناسی های بشری و انسان شناسی قرآنی و تفاوت های این روش ها پرداخته اند و علم انسان شناسی وحیانی، صحیح و جامع را برای زندگی فردی و جمعی ضروری می دانستند. امام خمینی (س) بر اساس قرائت ویژه ای که از هستی دارد و بر مبنای اعتقاد بـه اصـل توحید و بسط آن در حرکت انسان در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی، ابعاد مختلف وجودی انسان را مورد توجه قرار می دهند و با در نظر گرفتن آموزه های اسلامی، جهت به فعلیت رساندن استعدادهای او توصیه هایی را مطرح می کنند. در این مـقاله بـه انواع انسان سناسی به لحاظ نگرش و روش، که به لحاظ نگرش شامل (انسان شناسی کل نگر و انسان شناسی جزءنگر) و در انسان شناسی به لحاظ روش به انسان شناسی طبیعی، فلسفی، عرفانی و وحـیانی تـقسیم شده است. در این تحقیق روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و فیش برداری بوده، روش تحقیق نقلی -تاریخی و روش پردازش توصیفی – تحلیلی است.

پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
دلیل انتخاب پاریس در بیان امام
پنجشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۱۷
صفحه 112 از 4024 < قبلی | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | بعدی >