هشدار سید حسن خمینی در خصوص رفتار حاکمیت با مردم

امشب در صفحه اینستاگرام یادگار امام منتشر شد؛

هشدار سید حسن خمینی در خصوص رفتار حاکمیت با مردم

صفحه اینستاگرام سید حسن خمینی، امشب بخشی از سخنان وی که روز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ در دیدار جمعی از علمای اهل سنت سوریه بیان شده را منتشر کرد.

چهارشنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳
نخستین پیروزی نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی

نخستین پیروزی نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی

پیرو مـخالفت های مـراجع عـظام و نیز اعتراض های شدیداللحن امام خمینی با وجود آنکه در آن ایام نوعی سیاست گریزی در میان جامعه اسلامی رواج یـافته و اختناق شدیدی به فضای اجتماعی کشور حاکم بود ، چون این موضع گیری ها با مـذهب و دیانت پیوند داشت، مـوج خـشم و نارضایتی را در میان مردم سراسر ایران برانگیخت. گستردگی خروش مقدس مردم برای کارگزاران رژیم دور از انتظار بود. از آن سو با وجود آنکه متن تلگراف هایی که برای شاه ارسال شدند، آرام و معتدل بود و مطالب آن از نظر خـیرخواهی مطرح شده بود، پاسخ شاه اهانت آمیز و دور از خردمندی و ادب و احترام بود. او در تلگراف ۲۴ مهر ۱۳۴۱ ش خود که پس از چند روز تأخیر به مخابره آن اقدام کرد و مخاطب آن علمای بلندپایه حوزه بودند، آنان را حجت الاسلام خطاب کرد تا با ایـن شـیوه ابلهانه، مقام معنوی و منزلت علمی آنان را پایین آورد.

چهارشنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
چرا کسی به خود حق اعتراض به کلاسهای فلسفه امام را نمی داد؟/ زریاب خویی روایت می کند

چرا کسی به خود حق اعتراض به کلاسهای فلسفه امام را نمی داد؟/ زریاب خویی روایت می کند

دکتر زریاب خویی از شاگردان امام به تقید ایشان به روضه و احکام شرع اشاره کرده و گفته است: هیچ گاه ایشان را ندیدم که به نماز جماعت نروند و همین تقید به شرع و فقه باعث شده بود که کسی نتواند اعتراضی بکند.

چهارشنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۲۱
در کتاب الاستصحاب امام خمینی چهار قاعده مهم فقهی یَد، تجاوز، صحت فعل غیر و قرعه به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرد

معرفی کتاب (۱۲)

در کتاب الاستصحاب امام خمینی چهار قاعده مهم فقهی یَد، تجاوز، صحت فعل غیر و قرعه به تفصیل مورد بررسی ...

یک جلد از دوره شش جلدی اصول فقه امام خمینی نام استصحاب را بر خود دارد؛ کتابی که در آن، مفهوم و ویژگی ها و شرایط این اصل عملی و پرکاربرد در اجتهاد و استنباط مورد و بررسی تخصصی قرار گرفته و در بخشی از آن از چهار قاعده مهم فقهی یَد، تجاوز ، صحت فعل غیر و قرعه به تفصیل سخن به میان آمده است.

چهارشنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۴۱
چه کسانی کشتار خونین مکه را رقم زدند؟

چه کسانی کشتار خونین مکه را رقم زدند؟

اینفو گرافیک پیام امام خمینی به مناسبت سالگرد کشتار خونین زائران در مکه(در سه قسمت)

چهارشنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۰
ماهنامه فرهنگی آموزشی خردسالان دوست شماره ۵۹۹ به چاپ رسید

تازه های نشر؛

ماهنامه فرهنگی آموزشی خردسالان دوست شماره ۵۹۹ به چاپ رسید

ماهنامه فرهنگی آموزشی خردسالان دوست شماره ۵۹۹ توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) چاپ و روانه بازار نشر مجلات گردید.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
نظری بر نقدهای شهید خمینی بر مقدمات پاسخ ابداعی امام خمینی به مسأله ضد

نظری بر نقدهای شهید خمینی بر مقدمات پاسخ ابداعی امام خمینی به مسأله ضد

یکی از مباحث علم اصول بحث ضد است. امام خمینی در جواب به شبهه مـعروف بـحث ضـد، مقدمات هفت گانه ای را طرح کرده اند که مقدمه پنجم آن، بحث خطابات قانونیه است. ایشان در صدد هستند بـا چینش این هفت مقدمه، شبهه مذکور را ــ که مختصراً مورد اشاره قرار خواهد گـرفت ــ پاسخ دهند. این پاسـخ کـه به تعبیر مرحوم شهید مصطفی خمینی، راه حل ابداعی حضرت امام خمینی است، توسط این شهید بزرگوار مورد بررسی قرار گرفته است. ایشان در کتاب تحریرات فی الاصول ضمن بررسی این مبحث، و پذیـرش نتیجه آن به شدت نسبت به ذکر هفت مقدمه برای پاسخ به این شبهه اشکال کرده اند.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
بررسی اصل تقدم تزکیه بر تعلیم برداشتی از دیدگاه های تربیتی حضرت امام خمینی

بررسی اصل تقدم تزکیه بر تعلیم برداشتی از دیدگاه های تربیتی حضرت امام خمینی

در آغاز به علّت انتخاب این موضوع از دیدگاه حضرت امام خمینی (س) اشـاره و سـپس بـه عنوان مقدمه ورود به بحث، تعریف واژه های تزکیه و تعلیم (پرورش و آموزش) و اصول تعلیم و تربیت آورده می شود. اصل بـحث نیز در سه بخش با عنوانهای: کلیات، نقش مثبت اعمال این اصل، زیان نـاشی از عدم اعمال این اصـل در نـظام تعلیم و تربیت، مورد بحث قرار گرفته، در پایان نتیجه گیری مختصری به عمل خواهد آمد.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
اصل شرطیت قدرت در تکالیف و تأثیر آن بر اندیشه سیاسی امام خمینی

اصل شرطیت قدرت در تکالیف و تأثیر آن بر اندیشه سیاسی امام خمینی

در این مقاله بر آنیم تا با نگاه بـه یکی از مسائل اصولی، ضمن آنکه نظر حضرت امام خمینی (س) را در مورد آن بررسی می کنیم بـه تأثیر مبانی اصولی آن بـزرگوار در حـوادث و جریانات انقلاب اسلامی اشاره نماییم. نگارنده ضمن اعتراف به عجز علمی خویش، امیدوار است این سطور فتح بابی باشد در یافتن ردّ پای اصول فقه شیعه در سیره معمار انقلاب شکوهمند اسلامی.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۹
امام خمینی، انقلاب اسلامی و شالوده شکنی سیطره گفتمان های رسمی در حوزه سیاست

امام خمینی، انقلاب اسلامی و شالوده شکنی سیطره گفتمان های رسمی در حوزه سیاست

هـدف انقلاب اسلامی ایران تنها دگرگونی صورت قدیم نظام سلطنتی نبود، بلکه می خواست کـل ساختار اجتماعی ایران را قـبل از انـقلاب نابود کند. بنابراین ضروری بود که علیه همه قدرت های تثبیت شده در چنین جامعه ای به مبارزه بر خاسته و همه امتیاز های به رسمیت شناخته شده برای بسیاری از جریان ها، افکار و اندیشه ها را براندازد و به کار هـمه تشریفات پادشاهی و شاخصه های سلطنتی پایان دهد و شیوه های زندگی و میثا ق های جدیدی را بنا نهد.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۶
ملاک معناداری حروف از دیدگاه زبان شناسی و اصولی با رویکردی به آرای امام خمینی

ملاک معناداری حروف از دیدگاه زبان شناسی و اصولی با رویکردی به آرای امام خمینی

در مباحث مربوط به زبان، چگونگی ارتباط لفظ و معنا از دیرباز در منطق ارسطویی و امروزه در فلسفة تحلیلی و فلسفة زبـان بحث و کنکاش شده است. در این میان جمهور اندیشمندان به جنبة قراردادی رابطه لفظ و معنا نظر داده اند و ملاک معناداری را وضع می دانند. حروف به عنوان یک قسم از اقسام کلمه بیشترین مباحث را به خـود اخـتصاص داده است. زیرا حروف نقش غیرقابل انکار در تعقل و تکلم انسانی دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. به این بیان که اگر انسان معانی حرفیه را نمی توانست تصور بکند، امکان تفکر از او سلب می گردید. بـه دلیـل آنکه تفکر صرف تداعی معانی نیست که تصورات و معانی مجرد و بدون ارتباط با یکدیگر بتواند زمینة تفکر صحیح و درست را پدید آورد. در این نوشتار کوشش شده است که دیدگاه زبان شناسان و ادبـا در کـنار آرای اصولیین بویژه امام خمینی (س)

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳
انسان کامل از منظر امام خمینی

انسان کامل از منظر امام خمینی

انسان کامل از منظر امام خمینی (س) پدیدآورنده (ها): محمدیان، عباس (عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم سبزوار) چـکیده: انسان کامل حقیقة الحقایق و روح الارواح و صورت همة صورتها و مادة المواد و جامع جمیع مراتب کـمال اسـت کـه صفات جمال و جلال را در خود به صورت مخفی دارد. از نظرگاه عارفان، انسان کامل انسانی است که بـه خدا می رسد و مظهر کامل همة نامها و صفات حق می شود. تعبیر انسان کامل در قـرآن و سنّت به کار نـرفته و بـه جای آن از تعبیر مسلمان و مؤمن کامل (انسانی که در مسیر دین و ایمان به کمال رسیده) استفاده شده است. در این مقاله، ابتدا، دربارة صورت انسان کامل و جایگاه او در عالم آفرینش و ارتباطش با سایر موجودات و مـباحث مرتبط با آن، از دیدگاه امام سخن به میان آمده است. در ادامه راجع به مصادیق تام و حقیقی انسان کامل، یعنی پیامبر اکرم (ص) و سایر معصومین (ع) بحث شده است. در پایان نیز مقامات انسان کامل بـه اعـتبارات مختلف بیان شده و انسان برترین موجود آفرینش و شگفت انگیزترین مخلوقی دانسته شده که پا به عرصة وجود نهاده است.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰
قاعده فراغ و تجاوز از منظر امام خمینی

قاعده فراغ و تجاوز از منظر امام خمینی

آیا قاعدة فراغ و قاعدة تجاوز جزو اصول عملیه محسوب می شوند یا جزو امـارات و طـرق هستند؟ پسـ از بررسی ادله به نظر می رسد جزو امارات محسوب می شوند. به علاوه، قاعدة فراغ و قاعدة تجاوز از نـظر مفهوم و مصداق تفاوت دارند. امام راحل (س) معتقدند که غیر معقول است این دو قـاعده از هم جدا باشند. آیـا در قـاعده فراغ و قاعدة تجاوز دخول در جزء بعدی موضوعیت دارد؟ امام راحل (س) خروج از یک جزء و دخول در جزء دیگری را معتبر ندانسته و همچنین قاعده را در مورد وضو جاری نمی دانند.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
نگاهی دیگر به شرح منظومه از منظر تقریرات فلسفه امام خمینی

نگاهی دیگر به شرح منظومه از منظر تقریرات فلسفه امام خمینی

نگارنده در این نوشتار به شرح دو بخش از مباحث کتاب شرح منظومه حاج ملاهادی سـبزواری پرداخـته و در انـجام این مهم، تقریرات فلسفة امام خمینی را مبنای کار خویش قرار داده است. بخش اول در مورد اثبات وجـود واجب تعالی و بخش دوم دربارة توحید واجب الوجود است. روش کار در این مقاله بـدین صورت است که ابـتدا عـبارات کتاب شرح منظومه حاج ملاهادی سبزواری ارائه گردیده و سپس در ذیل آن مطالب شرح می شود.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
دگرگونی معنای دین تحت رهبری امام خمینی

دگرگونی معنای دین تحت رهبری امام خمینی

انقلاب اسلامی ایران در سالهای ۷۸ ـ ۱۹۷۹ را می توان دوره جدیدی برای دین اسلام به شمار آورد. تا پیـش از سـال ۱۹۷۸، دیـن امری این جهانی و واگذارده به قلمرو خصوصی بود که نقش گسترده آن در جامعه انسانی، به اماکن عـبادی محدود و منحصر می شد. این برخورد تنگ نظرانه نسبت به دین در مورد ادیان بـزرگ جهان در غرب نیز صـادق اسـت. در جهان اسلام نیز، کم و بیش، چنین نگرشی نسبت به اسلام وجود دارد. نقش عمومی اسلام چه به صورت ارزشهای شرعی و اجتماعی و چه به صورت خاستگاه مسلّم سیاسی، به گونه تعصب آمیزی به تـعریف تقلیل گرایانه از دین به عنوان نظامی از باورهای مربوط به امور «اُخروی» محدود گردیده بود. اسلام، طبعاً دینی مربوط به هر دو جهان است. این جهان چون آمادگاهی برای آن جهان است. پیوند عمیق میان امور دینی و دنـیوی، آمـوزه بنیادین قرآن است که به مسلمانان می آموزد سعادت انسانها در هر دو جهان، بستگی به اعمال ایمانی شان دارد. همین که فرآیند مدرنیزاسیون از رهگذر غربگرایی و دنیاگرایی و سکولاریسم به جهان اسلام راه یافت سبب جـدایی دیـن از اخلاق، ایمان از عمل، و امور دینی از امور سیاسی شد. این جداییها، موضعی انفعالی را نسبت به انگیزه ها و رهنمودهای دینی در همه زمینه های اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی، در سرتاسر دنیا، در پی داشت.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
جنبش مشروطیت از دیدگاه امام خمینی

جنبش مشروطیت از دیدگاه امام خمینی

بطور قطع یکی از ویژگیهای امام خمینی (س) آگاهی از تاریخ بود، این مسئله با نگاهی اجـمالی بـه سـخنان امام که مملو از استشهادات تاریخی است کاملا روشن است. طـبعا چنین آگاهی تاریخی در کنار دهها عامل فکری و تربیتی دیگر، به عنوان یک عامل در تکوین شخصیت عظیم امام بـه حـساب مـی آید. نتیجه این امر پیش بینی های خاصّ سیاسی حضرت امام بود کـه بـرای بسیاری دیگر حتّی قابل تصوّر نیز بوده است و درست در همین مورد و نظایر آن است که امام از سـایرین مـمتاز گـردیده است.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
امام خمینی و تفسیر هدف گرا

امام خمینی و تفسیر هدف گرا

به نظر مفسر ما امام خمینی، قرآن جز برای ساختن این مثلث (انسان، امت و دولت) با تمام ابعاد الهی و ربانی نازل نشده است. بارها از ایشان مـی شـنویم که اگر مطالعه ای سطحی در قرآن بکنیم، در هر سوره، بلکه در هر آیه این حقیقت را در می یابیم، آیات بسیاری که درجای جای قرآن ما را به جنگ و جهاد و قتال و فدا کردن جـان و مـال در راه خـدا و مستضعفین فرا می خواند، و بـرای رویـارویی بـا ستمگران و مستکبران دعوت می کند.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
ادای احترام جمعی از علمای اهل سنت کشور سوریه به مقام حضرت امام خمینی

ادای احترام جمعی از علمای اهل سنت کشور سوریه به مقام حضرت امام خمینی

جمعی از علمای اهل سنت کشور سوریه با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نسبت به مقام شامخ حضرت امام خمینی (س) ادای احترام کردند.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰
سید حسن خمینی: نباید بگذاریم بحث قدس به فراموشی سپرده شود/ پیروزی مسلمانان از راه اتحاد دل هایشان است/ وحدت شیعه و سنی از آرمان های امام بود/ همه حکومت ها باید با مردمشان در آشتی، رحمت و عطوفت باشند

در دیدار با جمعی از علمای اهل سنت سوریه؛

سید حسن خمینی: نباید بگذاریم بحث قدس به فراموشی سپرده شود/ پیروزی مسلمانان از راه اتحاد دل هایشان ...

آیت الله سید حسن خمینی تأکید کرد: بن مایه حکومت علوی، که پیامبر(ص) هم از ایشان می خواسته، همین مراوده مردم و حکومت به یک مراوده عاطفی همراه با رحمت است. در فرازی که اشاره کردم، عبارت «یُستَدَلُّ عَلَی الصّالِحینَ» یعنی فردای قیامت در دادگاه عدل الهی حکام صالح را به آنچه که مردم درباره آنها می گویند قضاوت می کنند. سپس می فرماید بهترین ذخیره «عمل صالح با مردم» است.

سه شنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۵
پیام غدیر ولایت و حکومت است

پیام غدیر ولایت و حکومت است

پیام امام خمینی به مناسبت عید غدیر

دوشنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰
زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی و قصیده خوانی و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسأله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم

زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی و قصیده خوانی و مداحی بشود، اینها خوب است، اما ...

مسئله غدیر، مسئله ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مسئله ای پیش بیاورد، حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول اللَّه کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد مأمور می کند رسول اللَّه را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن.

یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
امام خمینی: علی (ع) مظهر جمیع اسماء و صفات الهی است

امام خمینی: علی (ع) مظهر جمیع اسماء و صفات الهی است

عضی کمالات حضرت که شاید یک قدری مخفی مانده باشد از ادعیه حضرت معلوم می شود. دعای کمیل یک دعای عجیبی است، بسیار عجیب. بعض فقرات دعای کمیل از بشر عادی نمی تواند صادر بشود.

یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
بهره گیری از ظرفیت عید غدیر برای استمرار مبارزه/ وقتی امام خمینی در روز عید غدیر توطئه رژیم را خنثی کرد

به روایت آیت الله طاهری خرم آبادی:

بهره گیری از ظرفیت عید غدیر برای استمرار مبارزه/ وقتی امام خمینی در روز عید غدیر توطئه رژیم را خنثی ...

روزهای عید معمولا مراجع در خانه می مانند و مردم برای دیدن آن ها به منازلشان می روند. امام برای اینکه در برابر رژیم اتحاد ایجاد بکند، روز عید غدیر، به طور خصوصی به دیدن مراجع دیگر رفتند.

یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
عید غدیر

عید غدیر

روز عید غدیر روزی است که پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله و سلم ـ تکلیف‏‎ ‎‏حکومت را معیّن فرمود

یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
علی(ع) جمع اضداد

سخنرانی در جمع اعضای انجمن تبلیغات فرهنگ اسلامی خرّم آباد (قانون اساسی)

علی(ع) جمع اضداد

سخنی در فضایل حضرت علی (ع)‌ من عید سعید را به همۀ مسلمین و بر ملت شریف ایران، به شما آقایان تبریک عرض‌‎ ‎‌می کنم. عیدی که در آن امامت اُمّت ثبت شد، و پیغمبر اسلام امام را برای امامت اُمّت‌‎ ‎‌نصب کرد. چه شخصی را، چه شخصیتی را! شخصیت این مرد بزرگ که امام اُمّت شد،‌‎ ‎‌شخصیتی است که ‌‌[‌‌در‌‌]‌‌ اسلام و قبل از اسلام و بعدها هم کسی مثل او نمی تواند سراغ‌‎ ‎‌کند. یک موجودی که امور متضاده را در خودش جمع کرده بود. کسی که جنگجوست‌‎ ‎‌اهل عبادت نمی شود. کسی که قوۀ بازو می خواهد داشته باشد اهل زهد نمی تواند باشد. ما شیعۀ یک همچو اعجوبۀ‌‎ ‎‌معجزه آسا هستیم.‌ من می گویم اگر چنانچه پیغمبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلَّم ـ غیر از این یک‌‎ ‎‌موجود تربیت نکرده بود، کافی بود برایش؛ چنانچه پیغمبر اسلام مبعوث شده بود برای‌‎ ‎‌اینکه یک همچو موجودی را تحویل جامعه بدهد، این کافی بود. یک همچو موجودی‌‎ ‎‌که هیچ سراغ ندارد کسی، و بعدها هم سراغ ندارد کسی، امروز روز نَصْب اوست به‌‎ ‎‌امامت اُمّت، یک همچو موجودی امام اُمّت است. صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۲۰-۲۱

یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۳۱
گزارش تصویری مراسم بزرگداشت عید غدیر با حضور رئیس، مدیران و کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در حسینیه جماران

گزارش تصویری مراسم بزرگداشت عید غدیر با حضور رئیس، مدیران و کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام ...

گزارش تصویری مراسم بزرگداشت عید غدیر با حضور رئیس، مدیران و کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در حسینیه جماران

یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰:۰
آینده پژوهشی و برنامه ریزی برای آینده در اندیشه امام خمینی

باید به گذشته برگردیم:

آینده پژوهشی و برنامه ریزی برای آینده در اندیشه امام خمینی

ایشان به شدت شورای نگهبان را از دخالت های بیجا در امور دیگر نهاد ها منع می کنند و از آن ها می خواهند که طوری رفتار نکنند که مردم بگویند که شورای نگهبان در مقابل دولت و مجلس قانونی کشور ایستاده است، نباید خود را ملزم به دخالت در همه امور بدانند که این کارها موجب می شود مردم کم کم به این نتیجه برسند که شورای نگهبان باید کنار گذاشته شود.

شنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
علی همه چیز است

سخنرانی در جمع اعضای تیم ملی و هیأت وزنه برداری تهران (حضرت علی «ع»)

علی همه چیز است

سخنانی از امام خمینی پیرامون ارزش و خصوصیات امیرالمومنین ‏‏انسانی نمونه‏ این علی ـ علیه السلام ـ که در هر جا می رویم اسم او‏‎ ‎‏هست ـ پیش فقها وقتی می رویم فقه علی؛ پیش زاهدها وقتی که می رویم زهد علی؛ پیش‏‎ ‎‏صوفیها وقتی که می رویم آنها هم می گویند تصوف علی؛ پیش ورزشکاران هم که‏‎ ‎‏می رویم آنها هم می گویند که علی و با اسم علی شروع می کنند. این علی همه چیز است.‏‎ ‎‏یعنی در همۀ ابعاد انسانیت درجۀ یک است. و لهذا هر طایفه ای خودشان را به او نزدیک‏‎ ‎‏می کنند. و خاصیت هر طبقه را هم دارد. خاصیت قدرت ورزشکارها را به طور وافی‏‎ ‎‏دارد. می گویند که حضرت این بازوی ایشان مثل اینکه آهن بوده است! و قدرتهایی هم‏‎ ‎‏در شمشیرزنی به کار می برده است که ضربتهای علی را می گویند که «یکی بوده». از این‏‎ ‎‏طرف که می زده دو تا می کرده؛ از این طرف هم که می زده دو تا می کرده. یکدفعه اگر به‏‎ ‎‏فرد می زد، دو نیم می کرد. اگر اینطور هم می زد دو نیم می کرد، که ‏‏ضربات علی وتر‏‎ این‏‎ ‎‏علی همه چیز است. و همه چیز ماست. و ما همه باید تابع او باشیم. در عبادت، فوق همۀ‏ عبادت کنندگان هست؛ در زهد، فوق همۀ زاهدها هست، در جنگ، فوق همۀ‏‎ ‎‏جنگجویان هست؛ در قدرت، فوق همۀ قدرتمندان هست. و این یک اعجوبه ای است‏‎ ‎‏که جمع، مابین متضاد با هم کرده است. صحیفه امام، ج ۷، ص ۲۶۱-۲۶۳

شنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
بازخوانی تفکر امام خمینی به غدیر/ پاسخ امام به سوال: مسئله مهم کجای غدیر است؟ چه بود؟

بازخوانی تفکر امام خمینی به غدیر/ پاسخ امام به سوال: مسئله مهم کجای غدیر است؟ چه بود؟

امام خمینی در پاسخ این سوال، حال که مسئله در روز غدیر به جشن گرفتن خلاصه نمیشود، پس مسئله مهم کجای غدیر است؟ اینگونه پاسخ داده: "مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد. و آن عدل است. اینکه این قدر صدای غدیر بلند شده است و این قدر برای غدیر ارج قائل شده اند - و ارج هم دارد - برای این است که همه انحرافات از بین می رود."

شنبه, ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
صفحه 249 از 4019 < قبلی | 241 | 242 | 243 | 244 | 245 | 246 | 247 | 248 | 249 | 250 | بعدی >