اسرائیل از نگاه پست صهیونیست ها
جمعه, ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۹
امام خمینی(س) و رویارویی با صهیونیسم

سید حسن نصرالله

امام خمینی(س) و رویارویی با صهیونیسم

امام از همان آغاز نهضت مبارک خود، دیدگاه روشن و صریحی را در مورد صهیونیسم و رژیم آن (اسرائیل) و میزان خطرهایی که بر امت وارد می آورد را بیان کرده و روش علمی و قاطعی را جهت مقابله با این خطر تاریخی که امت را تهدید می کند، فرا روی ما قرار داد.

جمعه, ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
فکر وحدت مسلمین و دولت های اسلامی در رأس برنامه زندگی این جانب است

گزیده ای از صحیفه امام

فکر وحدت مسلمین و دولت های اسلامی در رأس برنامه زندگی این جانب است

امام خمینی (س) در تلگرافی به رئیس جمهور وقت عراق در تاریخ 4 تیر 1354 نوشتند: فکر وحدت مسلمین و دولتهای اسلامی در رأس برنامه زندگی این جانب است. من از اختلافات دولت های اسلامی نگران هستم، من از واقعه ‏هایی که به شکاف بین مسلمین و دولت های آنها منتهی شود خائف هستم و نظر شما را به مفاسد حاصله از این عمل جلب می ‏کنم و مقتضی می‏ دانم دستور دهید متعرض حوزه مبارکه نشوند و اقامه آنها را چنانچه وعده کرده ‏اند بدهند.

پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲
اهمیت دانشگاه از منظر امام خمینی (س)

اهمیت دانشگاه از منظر امام خمینی (س)

دانشگاه مسئولیت تربیت متخصصان متعهدی را دارد که بتوانند جسارت ایجاد داربستهایی بر محور کرامت انسانی را داشته‏‎ ‎‏باشند و با عنصر «علم و آگاهی» در مناسبات فعلی و ‎ ‎‏آیندۀ جهان نقش آفرین باشند. اهمیت دانشگاه به حدی است که امام خمینی (س) در بحبوحه گرفتاریها و در شرایطی که بحران و‏‎ ‎‏مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی به اوج رسیده بود، فرمودند: " جنگ‏ چیز مهمی‏ نیست، حل می‏ شود، ... اما مسئله دانشگاه یک مسأله فوق العاده است."(صحیفه امام؛ ج19،ص443) ‏

پنجشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۸
نگاه راهبردی به حوزه و دانشگاه

نگاه راهبردی به حوزه و دانشگاه

امام دانشجویان و طلاب را دو قوه اسلام می دانستند که همواره دشمنان در صدد جدایی و بی اثر کردن آنها بودند. ایشان همواره با محافل دانشجویی ارتباط مستقیم داشتند و برای تشکل های دانشجویی پبام می فرستادند و با اشاره به اینکه مراکز علمی و فرهنگی قدیم و جدید و روحانیون و دانشمندان فرهنگی و طلاب علوم دینیه و دانشجویان دانشگاهها و دانشسراها دو قطب حساس و دو مغز متفکر جامعه هستند، وحدت حوزه و دانشگاه را بزرگترین پیروزی دانسته و فرموده اند اگر نهضت اسلامی مردم ایران هیچ دستاوردی غیر از وحدت حوزه و دانشگاه نداشت، باز هم می ارزید.

سه شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
ارتباط حوزه و دانشگاه در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی

گزیده ای از صحیفه امام

ارتباط حوزه و دانشگاه در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی

ما موظفیم ابهامی را که نسبت به اسلام به وجود آورده اند برطرف سازیم. تا این ابهام را از اذهان نزداییم، هیچ کاری نمی توانیم انجام بدهیم. ما باید خود و نسل آینده را وادار کنیم؛ و به آنها سفارش کنیم که نسل آتیه خویش را نیز مأمور کنند این ابهامی را که بر اثر تبلیغات سوء چند صدساله نسبت به اسلام در اذهان حتی بسیاری از تحصیلکرده های ما، پیدا شده رفع کنند؛ جهان بینی و نظامات اجتماعی اسلام را معرفی کنند. حکومت اسلامی را معرفی نمایند تا مردم بدانند اسلام چیست و قوانین آن چگونه است. امروز حوزه قم، حوزه مشهد، و حوزه های دیگر موظفند که اسلام را ارائه بدهند و این مکتب را عرضه کنند. مردم اسلام را نمی شناسند. شما باید خودتان را، اسلامتان را، نمونه های رهبری و حکومت اسلامی را، به مردم دنیا معرفی کنید. مخصوصاً به گروه دانشگاهی و طبقه تحصیل کرده. دانشجویان چشمشان باز است. شما مطمئن باشید اگر این مکتب را عرضه نمایید و حکومت اسلامی را چنانکه هست به دانشگاهها معرفی کنید، دانشجویان از آن استقبال خواهند کرد.

سه شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
پیوند نسل جوان دانشگاهی با امام خمینی از روزهای آغازین نهضت

گزیده ای از نهضت امام خمینی

پیوند نسل جوان دانشگاهی با امام خمینی از روزهای آغازین نهضت

نسل جوان در آن روزهای کوتاه و زودگذر که امام در ایران به سر می‏ برد، بارها به حضورش شتافتند، با او به گفتگو نشستند، راز دل گفتند و رهنمودها گرفتند.

پنجشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۴۹
کتابشناسی نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی

کتابشناسی نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی

مبارزات دانشجویان به صورت های صنفی، اعتصاب و تظاهرات و تکاپوی متناسب با تحولات سیاسی ادامه یافت و با اوج گیری حرکت مردم در سال های 1356 و 1357 به عنصر موثری در پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 تبدیل شد.

پنجشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۴۵
انتظارات امام از دانشجویان

انتظارات امام از دانشجویان

شما جوانان دانشجو و جوانان عزیزی که از هر جا آمده اید، امید این ملت هستید که باید این راهی را که فرا راه شما گذاشته شده است به آخر برسانید. و این نهضتی را که در راه او آن همه جانفشانی شده است، ادامه بدهید.

پنجشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۱۶
افضلیت پیامبر- صلوات اللَّه علیه و آله-

گزیده ای صحیفه امام

افضلیت پیامبر- صلوات اللَّه علیه و آله-

آری، رسول اکرم (ص) آن مقام شامخ را حایز است، مقامی که در آن اسمی بر اسمی دیگر غلبه ندارد و هیچ اسمی بر دیگری ترجیحی ندارد، به خلاف انبیای دیگر که مقام آنها، مقام غلبه اسمی بر اسم دیگر بوده و آن حضرات اسما و صفات را تعدیل نکرده بوده اند.

دوشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
رمز ماندگاری نام و اندیشه امام خمینی (س)

رمز ماندگاری نام و اندیشه امام خمینی (س)

رمز ماندگاری نام و اندیشه امام (ره) اخلاص و اندیشه ناب ایشان است. همواره و به ویژه در سده اخیر در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آسیب های بسیاری از ناحیه نگرش های التقاطی و ناخالص دیده ایم. امام(ره) منادی اسلام نابی است که آیین پاسخگویی به نیازهای فطری همه انسان ها بوده و این نگرش برای همیشه مخاطبان خود را خواهد داشت.

چهارشنبه, ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
اگر امام را منحصر کنیم بین امام و جامعه و حقیقت فاصله انداخته ایم

حجت الاسلام و المسلمین علی پورمحمدی

اگر امام را منحصر کنیم بین امام و جامعه و حقیقت فاصله انداخته ایم

اگر امام تنها یک فقیه بودند، می توانست مرجعی باشد که مشکلات شرعی مردم -که مهم هم هست- را حل و فصل کند. اگر امام، تنها یک عارف نظری بود؛ می توانست ابعاد رسیدن به خدا را خیلی خوب تحلیل کند، اما از آن جمهوری اسلامی در نمی آمد. اینجاست که وقتی امام در جای یک هدایتگر می نشیند، باید جامع این علوم باشد و البته هست.

چهارشنبه, ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۶
امام خمینی(س) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان

جعفر سطوتی

امام خمینی(س) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان

التزام عملی امام به آزادی های اساسی و سیاسی مردم و بالاخص جوانان را باید در تشویق ایشان از حضور گسترده جوانان در انتخابات اعم از رأی دادن و نامزد شدن، از انتقاد کردن و انتقاد شدن و از پذیرش یا عدم پذیرش مسئولیت ها دانست.

چهارشنبه, ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
سیمای حضرت مهدی در اندیشه امام خمینی (س)

محمدامین صادقی اُرزگانی

سیمای حضرت مهدی در اندیشه امام خمینی (س)

ظاهراً در میان صاحب نظران که درباره عدالت گستری حضرت مهدی سخن گفته اند، امام خمینی نخستین فردی است که قلمرو عدالت گستری دولت کریمه حضرت مهدی را فراتر از ابعاد اقتصادی و اجتماعی و مانند آن که نوعاً مورد توجه عمومی است، مطرح کرده و اصلاح تمام شئون عالم و آدم را جزء قلمرو عدالت گستری آن حضرت خوانده و از این رهگذر روزنۀ جدیدی برای افراد محقق در مسئله مهدویت گشوده است.

دوشنبه, ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴
مسئله انتظار

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

مسئله انتظار

اگر ما به مفهوم واقعی انتظار یک مقداری توجه کنیم در همین منابع معرفتیمان، در آیات و روایات و سیره ائمه علیهم السلام، می بینیم که واقعاً انتظار یکی از ضرورت های ایمانی هر مومنی در طول تاریخ بوده است.

دوشنبه, ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
 آغاز امامت امید مستضعفان جهان

آغاز امامت امید مستضعفان جهان

نهم ربیع الاول سال 260 ه.ق، برابر با آغاز امامت حضرت مهدی(عج) امام بزرگ و امید مستضعفان جهان است. او خواهد آمد و جهان را از عدل و داد پر خواهد کرد، همان‏گونه که از ظلم و جور، پر شده است. شیعیان، این روز را به عنوان عید، جشن می‏ گیرند و در آن به شادمانی و عبادت می‏ پردازند

دوشنبه, ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
سجاده نماز

به یاد جانبازان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

سجاده نماز

اینک تابلوی پر نقش و نگار این حماسه تو را نشان می دهد؛ آن روز با قامتی استوار و گامهایی بلند عازم شدی. مادر با سجاده نماز و دعای خیر بدرقه ات کرد و حالا که در بستر بیماری آرمیدی لبان خندانت با من سخن می گوید. تبسم تو یادآور پیمانی است که با امام بسته‏ ایم.

پنجشنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰
مأمون از قیام حضرت امام رضا(ع) بر ضد سلطنت می ترسید

به مناسبت سالروز شهادت امام هشتم

مأمون از قیام حضرت امام رضا(ع) بر ضد سلطنت می ترسید

هجرت تاریخی امام از مدینه به مرو، استقبال گستره شیعیان و هواداران اهل بیت در مسیر حرکت کاروان آن حضرت و انتشار حدیث سلسلة الذهب و اقدام به برگزاری نماز عید فطر و برگزاری جلسات مناظره با علمای اهل کتاب از این دوره زندگی امام در تاریخ به یادگار مانده است

شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰
نبوت، تجلی رحمت حق

نبوت، تجلی رحمت حق

عبادت و عبودیت خداوند، ریشه در فطرت و سرشت آدمیان دارد و از این رو زمینه عبادت و بندگی درهمه انسان‏ها وجود دارد.عقل آدمی، اصل ضرورت پرستش خداوند را به صورت کلی می‏ تواند درک نماید، چون عبادت و بندگی تنها راه رستگاری و کمال و سعادت انسان است و انسان بدون عبادت و بندگی هرگز به کمال حقیقی خود نمی‏رسد. در نتیجه، عقل به طور یقین برضرورت عبادت و بندگی خدا حکم می ‏کند

پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
جایگاه مساوات در راه و رسم پیامبر اکرم (ص)

مصطفی دلشاد تهرانی

جایگاه مساوات در راه و رسم پیامبر اکرم (ص)

مساوات در اسلام بر مبنایی شکل گرفته است که در تمام حوزه های عمومی همۀ تبعیض ها زیر پا گذاشته شود و امتیاز جویی ها و برتری طلبی ها زیر پا گذاشته شود و مردم از حقوق شهروندی در حوزه های مختلف به مساوات بهرمند گردند. به تعبیر امام راحل: اسلام شخص اول مملکتش با یکی از رعایا فرق نداشت بلکه پایین تر از او بود در استفاده از مادیات. آزادی آرا در اسلام از اول بوده است، در زمان ائمۀ ما(ع) بلکه در زمان خود پیغمبر آزاد بود. حرفهایشان را می زدند.

پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۲۱
اولویت و اهمیت کمک رسانی به زلزله زدگان

گوشه ای از بیانات حضرت امام(س)

اولویت و اهمیت کمک رسانی به زلزله زدگان

اگر زلزله مثلًا بیاید، من بخواهم بنشینم مطالعه کنم، آقا هم بخواهند بنشینند، بروند نماز بخوانند، شما هم بخواهید بنشینید کسب بکنید، نمی شود این. همه باید بروند آنهایی را که در زلزله گرفتار شده اند نجات بدهند؛ نه من می توانم بروم سراغ کار دیگر، نه شما. هیچ کدام نمی توانیم به احتیاجات فعلی خودمان برسیم.

دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
پاسخ حضرت امام(س) در جواب کسانی که دین و سیاست و حکومت را از هم جدا می دانستند، چه بود؟

پاسخ حضرت امام(س) در جواب کسانی که دین و سیاست و حکومت را از هم جدا می دانستند، چه بود؟

با مروری کوتاه بر قوانین اسلامی و آیات قرآن، روشن می گردد که اسلام دین جامع و همه سونگر است که تمام ابعاد زندگی انسان را در نظر گرفته است. این دین همان گونه که مردم را به عبادت و یکتاپرستی دعوت می کند.

یکشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
مبارزه و فعالیت بی وقفه امام در آبان 57

مبارزه و فعالیت بی وقفه امام در آبان 57

امام خمینی(س) با روشن بینی ویژۀ خود، نه تنها شخصاً به اهداف طرحها و کوششهای آمریکا کاملاً آگاه بودند، بلکه در هر فرصتی آگاهیهای لازم را به مردم منتقل می کردند. امام در سخنرانی خود در این روز 22 آبان 57، ضمن تشریح نمایی از کارنامۀ سیاه سلسلۀ پهلوی در ایران، بر سه اصل محوری نهضت در شرایط کنونی تأکید می کنند؛ سه اصلی که هر یک خط بطلانی است بر همۀ امیدها و تلاشهای اخیر امریکا.

یکشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
سیاست، روی دیگر دیانت از منظر امام خمینی

سیاست، روی دیگر دیانت از منظر امام خمینی

امام خمینی(ره)، تعریفی که از سیاست ارائه داده ­اند چنان دامنه وسیعی دارد که گویی روی دیگر سکه دیانت می ­باشد. به بخشی از جملات ایشان که در خلال تفسیر سوره حمد بیان کرده ­اند بنگریم: «... سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد، و اینها را هدایت کند به طرف آن چیزی که صلاحشان هست، صلاح ملت هست، صلاح افراد هست و این مختص به انبیاست. دیگران این سیاست را نمی‏ توانند اداره کنند. این مختص به انبیا و اولیاست و به تبع آنها به علمای بیدار اسلام. و هر ملتی علمای بیدارش در زمانی که آن ملت نبیشان بوده است. اینکه می ‏گویند شما دخالت در سیاست نکنید و بگذارید برای ما، شماها سیاستتان، سیاست صحیحتان هم یک سیاست حیوانی است. آنهایی که فاسدند، سیاستشان سیاست شیطانی است، آنهایی که صحیح راه می ‏برند باز سیاستی است که راجع به مرتبه حیوانیت انسان، راجع به رفاه این عالم، راجع به حیثیاتی که در این عالم هست راه می ‏برند.

یکشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۵۴
گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

دکتر حمید انصاری

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

مستنداً و قاطعانه بر این باورم که با توجه به روند حرکت دولت موقت و تحرکات ضد انقلاب و ارتباطات و توطئه های سفارت آمریکا و موج دشمنی دولت آمریکا و غرب در برابر نظام نوپای جمهوری اسلامی اگر اقدامی نمی شد و جریان 13 آبان سال 58 اتفاق نمی افتاد، یقیناً و مطمئناً به استناد همۀ موارد دیگر مشابه که الان می بینیم در کشورهای مختلف، از جمله در همین قضیۀ بهار عربی به قول غربی ها یا بیداری اسلامی که چطوری دگرگون شد و قدرتهای بزرگ مسائل را در مصر در جاهای دیگر مانند لیبی به نفع خودشان تمام می کنند، همین بلا را سر انقلاب ایران می آوردند.

یکشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۸
مربی خاموش

دکتر احمد احمدی

مربی خاموش

قیام حسین بن علی (علیه السلام) که اوج آن در روز عاشورا نمودار شد، و به همین جهت، گاهی آن را «قیام عاشورا» می نامند، قیامی است بی همانند و سرشار از نمونه ها، الگوها و سرمشق های عملی که خاموش و مهر بر لب، عالی ترین پیام الهی، انقلابی و سیاسی، پیام فتوت و شرف و شجاعت و مردانگی را در طول روزگاران دراز به گوش دل هوشمندان رسانده و خواهد رساند.

جمعه, ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳
نگاهی به آثار اخلاقی امام خمینی(س)

مقاله ارائه شده در همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)

نگاهی به آثار اخلاقی امام خمینی(س)

حضرت امام به آثار اخلاقی اش بیش از دیگر آثارش تعلّق خاطر داشته و نشر آن ها را لازم تر می دانسته است. دلیل این نکته، بند ششم وصیت نامۀ ایشان است که در 15 دی ماه 1356 برابر با 25 محرّم 1398 در نجف اشرف نوشته اند: کتب خطّی این جانب را در صورت امکان، طبع کنند و اگر کسی خواست طبع کند در اختیار او بگذارند به طوری که ضایع نشود؛ خصوصاً کتب اخلاقی را.

چهارشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
توسعه، فرهنگ و دیدگاههای امام خمینی (س)

قربانعلی دری نجف آبادی‏

توسعه، فرهنگ و دیدگاههای امام خمینی (س)

شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
صفحه 58 از 226 < قبلی | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | بعدی >