• اخلاق و عرفان
جایگاه صداقت در اخلاق سیاسی

به مناسبت سالروز صدور فرمان هشت ماده ای امام خمینی(س)

جایگاه صداقت در اخلاق سیاسی

از نظر امام، اعتراف به اشتباه، نه تنها نقص به‏شمار نمی‏رود؛ بلکه یک ارزش است و جلوه‏ای از صداقتِ سیاستمدار نسبت به خودش و در رابطۀ با دیگران.

حاشیه عرفانی حضرت امام بر صحیفه سجادیه

حاشیه عرفانی حضرت امام بر صحیفه سجادیه

صحیفه کامله سجادیه، نمونه کامل قرآن صاعد است و از بزرگترین مناجات عرفانی در خلوتگاه انس است که دست ما کوتاه از نیْل به برکات آن است؛ آن کتابی است الهی که از سرچشمه نور اللَّه نشأت گرفته و طریقه سلوک اولیای بزرگ و اوصیای عظیم الشأن را به اصحاب خلوتگاه الهی می‏ آموزد. کتاب شریفی است که سبک بیان معارف الهیه اصحاب معرفت را چون سبک قرآن کریم بدون تکلف الفاظ در شیوه دعا و مناجات برای تشنگان معارف الهیه بیان می‏ کند.

نگاه حضرت امام (س) به ضرورت شادی و نشاط در جامعه

نگاه حضرت امام (س) به ضرورت شادی و نشاط در جامعه

مقوله شادی در متون دینی اسلام مطرح شده است به این معنا که هم قرآن و هم روایات معصومان به اهمیت آن تذکر داده اند.

هدیه ارزشمند امام به عروسشان

هدیه ارزشمند امام به عروسشان

امام در روز 5 آبان ماه سال 1363 نامه ای خطاب به خانم فاطمه طباطبایی، عروسشان نوشتند و ضمن نصایحی چند، کتاب «آداب الصلاه» را نیز به ایشان اهدا کردند.

اسم اعظم خداوند از نظر امام خمینی(س)/

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/2

اسم اعظم خداوند از نظر امام خمینی(س)/

آیا امام خمینی قائل به وحدت وجود است؟/نحوه ظهور حق از نظر امام خمینی(س)

جهان شناسی عرفانی امام خمینی/1

آیا امام خمینی قائل به وحدت وجود است؟/نحوه ظهور حق از نظر امام خمینی(س)

دز آثار و مکتوبات امام خمینی(س) چنین برمی ‏آید که وی معتقد به به وحدت شخصی وجود (وحدت تجلّی و وحدت سعی) ‏ است. به اعتقاد وی حقیقت وجود الف) سرچشمه همه کمالات و خیرات است و جز وجود او وجود دیگری قابل تصور نیست. ( شرح چهل حدیث،، ص 607) ب) بسیط من جمیع الجهات است و ترکیب در آن به هیچ وجه راه ندارد. (همان). ج) کامل من جمیع الجهات و دارای همه اسماء و صفات است. (همان ص 608) د) صرف وجود است و غیر وجود در او راه ندارد چرا که در این صورت «شر تراکیب که عبارت از ترکیب از وجود و عدم است در او راه داشت»

 انسان شناسی در مکتب امام خمینی(س)

دکتر عبدالحسین خسروپناه

انسان شناسی در مکتب امام خمینی(س)

امام خمینی(س) در اندیشه انسان شناسی خود، مطابق انسان شناسی قرآنی به صورت جامع ­نگرانه به ابعاد مختلف انسان و مباحث گوناگون انسان شناسی طبیعی، فلسفی، شهودی و ارزشی پرداخته است.

 حاشیه هوشمندانه امام بر نظرات ابن عربی

دکتر علامحسین دینانی

حاشیه هوشمندانه امام بر نظرات ابن عربی

این عمل امام بسیار ظریف است و نیز مطلب بسیار مهمی است؛ چرا که ممکن است فرد آنقدر دچار گرفتاری شود که حالت نفس خویش را در مکاشفه ببیند و بدین جهت در این راه خطرهایی است که بدون استاد نمی توان جلو رفت و بیان این مطلب بسیار فنی و دقیق است

معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

معناشناسی و جایگاه تفکر در قرآن، احادیث و آرای حضرت امام خمینی(س)

با دقت در برخی آیات، روایات و دیدگاه اخلاقی حضرت امام خمینی پیرامون تفکر روشن می شود که تفکر از مهره های اصلی در مهار نفس و تسلط بر شیطان درون و برون و شاه کلید درهای بستة علوم و معارفی است که دستیابی به آنان تغییردهنده و تحول آفرین شیوة زندگی انسان ها است.

انسان و آزادی در قرآن

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی ایازی

انسان و آزادی در قرآن

در میان پیامبران بزرگ، در فرجام نبوت، پیامبر اسلام، با رسایی و شفافیت از جایگاه انسان سخن گفته است؛ ظرفیت های وجودی او را نشان داده و حقوق انسانی او را یادآور شده و از او دفاع کرده است؛ کتاب آسمانی وی نیز قرآن کریم است. برای مسلمانان جای بسی افتخار است که اگر اُمانیسم با داعیه ای محدود از انسان گرایی در سده های اخیر، در غرب سربرآورد و شعار اصالت انسان را سر داد، چهارده قرن پیش، شخصیتی در جزیرة العرب و در بطن توحش جاهلی، جنگ و خون ریزی، ستم و نادانی و تحقیر انسانیت، از کرامت وجودی او سخن گفت و او را به ارزش هایی والاتر از آنچه خود می شناخت و در نهاد او نهفته بود، فراخواند و راه های رسیدن به کمال و آرمان های سعادت آفرین را نشان داد.

ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

امام خمینی(س) نمونه کامل و مصداق بارز این سخن شریف امام صادق(ع) است که: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم...»؛ ایشان در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی خویش چنان زیست که گفته اش بر کرده اش پیشی نگیرد. همچنان که اجداد طاهرینش که رهبران مطلق بشریت می باشند چنین بودند.

انا الحق، از حلاج تا امام خمینی(س)

انا الحق، از حلاج تا امام خمینی(س)

ویژگی خاص گفتار امام در این باره آن است که شرایط دریدن حجاب علم را هم به تفصیل برای خواننده بیان می کنند. پس شرط دریدن حجاب علم، عنایت خداوند متعال است؛ یعنی حتماً باید الهامی از سوی خداوند به عارف برسد و بدون یاری گرفتن از آن، نمی توان به چنین مرحله ای رسید.

امام خمینی و ماهیت عرفان در ادعیه و مناجات

امام خمینی و ماهیت عرفان در ادعیه و مناجات

حضرت امام (س) به متون ادعیه و مناجات از حیث منبعی که سرشار از معارف ناب الهی است، افزون بر جنبه های عبادی و لطیف ترین و عمیق ترین ارتباط میان بنده و خالق توجه داده، به جنبه معرفتی آن بسیار تأکید نموده است. ایشان معتقدند آنچه را که در قرآن از معارف به رمز آمده، در ادعیه و مناجات با تفصیل بیشتری ذکر گردیده است. پس باید معارف را از ادعیه معصومین علیهم السلام آموخت، چون طرف خطاب در ادعیه حق سبحانه است.

عارفانه ها در دیوان حضرت امام

عارفانه ها در دیوان حضرت امام

بسیاری از مفاهیم و مضامینی که در غزلیات امام خمینی(س) دست مایۀ شعر شده اند، پیش تر در شمار معانی و قواعد عرفانی، جایی برای خود یافته اند. بدین رو، دیوان امام(س) یکی از چندین مجموعه های شاعرانه است که صدف وار، گوهر عرفان را در آغوش دارند و آن را در خود، چنان می پرورند که شایستۀ آویختن برگوش حقیقت شود.

عوامل مؤثر بر تربیت اخلاقی و عرفانی امام خمینی(س)

حجت الاسلام و المسلمین همت بناری

عوامل مؤثر بر تربیت اخلاقی و عرفانی امام خمینی(س)

تهذیب اخلاق و سیر و سلوک، در اندیشه و سیرۀ امام خمینی(س) جایگاه ویژه ای دارد؛ امام(س) تهذیب نفس و پای بندی به مسائل اخلاقی را پیش درآمد موفقیت در سایر ابعاد زندگی انسان می دانستند و در کنار علم و دانش و سیاست و حکومت داری، بر آن تأکید می نمودند.

علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص)  از منظر امام خمینی

حصین صالحی مالستانی

علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص) از منظر امام خمینی

امام خمینی، با توجه به بینش عرفانی خود، علم غیب و علم لدنی پیامبر را از زاویه مظهریت پیامبر اکرم (ص)، از اسم اعظم حق بررسی کرده است، وی ضمن اعتقاد به داشتن چنین علمی برای پیامبران الهی به طور عام، علم لدنی و علم غیب پیامبران را دارای مراتب متفاوت می¬داند که پیامبر خاتم (ص) در اوج قله وصل به مبدء غیب قرار دارد.

صفحه 4 از 6 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >