دین زرتشت از دیدگاه امام خمینی (س)

دین زرتشت

دین زرتشت از دیدگاه امام خمینی (س)

زردشت نام پیامبر ایران باستان می باشد. به نظر برخی وی از پیامبران الهی بوده است. وی مدعی بود آیین خود را از آهورمزدا دریافت کرده تا جهان را از تیرگی ها پاک کند و آن را به سوی نیکی و روشنایی رهنمون شود.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
اهمیت نماز از دیدگاه امام خمینی (س)

نماز

اهمیت نماز از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از اعمال و تکالیفی که از طرف خداوند بر انسان واجب شده است نماز می باشد.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
وهابیت از دیدگاه امام خمینی (س)

وهابیت

وهابیت از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از فرقه های افراطی اسلامی که در قرون اخیر به وجود آمده که با نظرات خلاف کتاب و سنت موجب مشکلات فراوانی در جوامع اسلامی شده، فرقه وهابیت است، از نامهای دیگری که وهابیان بر روی خود می گذارند و در دوره جدید تقریبا ابا دارند که نام وهابیت بر آنها گذارده شود و دوست دارند که از نامهای دیگر بر آنها استفاده شود سلفی می باشد و می گویند ما تابع یک شخص (محمدبن عبدالوهاب) نیستیم بلکه تابع یک مسلک فکری به نام سلفی گری هستیم.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
غدیر در همۀ اعصار باید باشد

امام خمینی:

غدیر در همۀ اعصار باید باشد

زنده نگه‏داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده ‏خوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسئله این نیست. مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همۀ اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست ‏اندرکاران باشد.

یکشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵
تفاوت اساسی انسان با حیوان از دیدگاه امام خمینی (س)

انسانیت

تفاوت اساسی انسان با حیوان از دیدگاه امام خمینی (س)

از ویژگی های انسان مومن داشتن انسانیت است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
یهود از دیدگاه امام خمینی (س)

یهودیت

یهود از دیدگاه امام خمینی (س)

درباره ورود یهودیت به جزیرة العرب اقوالی مطرح است که از جمله؛ عده ای ورود آن ها را به دوران حضرت موسی (ع) می دانند، عده ای هم به ایام بخت النصر و عده ای هم ظهور دولت روم و حمله آنان به عبرانیان، یهودیان بسیاری ناگزیر از سکونت در یثرب، حجاز و یمن شدند، مربوط می دانند. و در نهایت قبایل یهود در عصر ظهور پیامبر اکرم (ص)، یکی پس از دیگری، مغلوب سپاه اسلام شدند، بسیاریشان کشته و بسیاری هم به سرزمین های دیگر کوچ کردند.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
برداشت های غلط از انتظار فرج از دیدگاه امام خمینی (س)

برداشت های غلط از انتظار فرج از دیدگاه امام خمینی (س)

بعضی ها انتظار فرج را به این می دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان ـ سلام اللّه علیه ـ را از خدا بخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند. اینها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل می کردند و نهی از منکر هم می کردند و امر به معروف هم می کردند، لکن همین، دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند، نبودند.

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
در دعای عرفه حضرت سید الشهدا مسائلی هست که ما از آن غافلیم

دعای عرفه در منظر امام خمینی(س)

در دعای عرفه حضرت سید الشهدا مسائلی هست که ما از آن غافلیم

ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را «قرآن صاعد می ‏خوانند از ائمه معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیه» امامان و «دعای عرفات» حسین بن علی- علیهما السلام- و «صحیفه سجادیه» این زبور آل محمد و «صحیفه فاطمیه» که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است [و] از ما است. [مفتخریم]

یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۶
نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار

نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار به معنای حالت حضور مرگ و در آستانۀ مرگ قرار گرفتن آمده است و در باب طهارت از آن بحث شده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ (فلسفه)

تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ به معنی باطل کردن، متداول کردن و پی در پی آمدن است. اما در اصطلاح فلسفی عبارتست از انتقال نفوس اشقیا است بعد از فساد ابدان انسانی به ابدان دیگر که مناسب آن ابدان است در اخلاق و افعال.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
معنای انتظار در اصطلاح از دیدگاه امام خمینی (س)

انتظار فرج

معنای انتظار در اصطلاح از دیدگاه امام خمینی (س)

انتظار فرج در اصطلاح «مهدویّت»، به معنای چشم به راه بودن ظهور واپسین ذخیرۀ الهی و آماده شدن برای یاری او در برپایی حکومت عدل و قسط در سراسر گیتی است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
حقیقت بهشت و دوزخ از نگاه امام خمینی (س)

بهشت و دوزخ

حقیقت بهشت و دوزخ از نگاه امام خمینی (س)

در قرآن کریم به مسئله معاد و قیامت به دفعات اشاره شده و آیات زیادی در این مورد بیان گردیده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
تعریف شیطان از دیدگاه امام خمینی (س)

شیطان

تعریف شیطان از دیدگاه امام خمینی (س)

هر موجود سرکش و متمرد از فرمان خداوند متعال از جن و انس که دور از رحمت است و کارش وسوسه خلق است را شیطان می گویند. عنوان یاد شده به مناسبت در بسیاری از بابهای فقهی همچون طهارت، صلات، حج و نکاح آمده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
برزخ از دیدگاه امام خمینی (س)

برزخ

برزخ از دیدگاه امام خمینی (س)

از دیدگاه قرآن و روایات، برزخ و قبر یک چیز است که گاهی از آن به عالم قبر و گاهی از آن به عالم برزخ یاد می شود. برزخ در لغت یعنی چیزی که حایل بین چیزی و چیز دیگر باشد. از این رو به جهانی که میان دنیا و آخرت واقع می شود برزخ اطلاق می گردد؛ چنان که در آیاتی از قران، برزخ بیانگر فاصله میان دو دریاست. برزخ در اصطلاح حکمت: به همان عالم مثال اطلاق می شود، زیرا عالم مثال حد فاصل بین عالم عقل و عالم ماده است. و در اصطلاح شریعت: فاصله میان مرگ تا قیامت کبری را گویند.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
حقیقت ایمان از نگاه امام خمینی (س)

ایمان

حقیقت ایمان از نگاه امام خمینی (س)

ایمان از مفاهیم کانونی ادیان الهی از جمله اسلام می باشد که نقش تعیین کننده ای در سعادت انسان دارد.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)

هدایت

هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)

هدایت، شناختن درست و صحیح هدف، انتخاب راه و طریق صحیح برای رسیدن به هدف و پایداری در مسیر است.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
عقاید شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

شیعه

عقاید شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

پس از رحلت پیامبر (ص) مسلمانان به دو فرقه «شیعه» و «اهل سنت» تقسیم شدند.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
اقسام شرک از دیدگاه امام خمینی (س)

شرک (کلام)

اقسام شرک از دیدگاه امام خمینی (س)

در دین اسلام، شرک در برابر توحید قرار دارد یعنی اعتقاد داشتن به چندین خدا و از گناهان کبیره محسوب می شود که نابخشودنی است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
مهدویت در نگاه امام خمینی (س)

مهدویت

مهدویت در نگاه امام خمینی (س)

مهدویت به معنای اعتقاد به امام مهدی (عج) می باشد.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
تعریف امامت از دیدگاه امام خمینی (س)

امامت

تعریف امامت از دیدگاه امام خمینی (س)

. امامت رهبری امت اسلامی پس از پیامبر گرامی اسلام.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
توحید افعالی از دیدگاه امام خمینی (س)

توحید افعالی (فلسفه)

توحید افعالی از دیدگاه امام خمینی (س)

منظور از توحید در افعال این است که خداوند در هیچ یک از افعال خود، محتاج یار و یاوری نیست و فاعل هر فعلی که از او سر میزند، منحصراً ذات واحد اوست. به عبارت دیگر، همان گونه که خداوند در ذات خود شریکی ندارد، در فاعلیت نیز هیچ گونه شریکی ندارد؛ «ماشأ اللّه لا قوّة إلاّ باللّه (کهف، ۳۹) هر چه خدا بخواهد، (همان می شود) نیرویی جز به (قدرت) خدا نیست».

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
امام محمد باقر (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام محمد باقر (علیه السلام)

امام محمد باقر (ع) در نگاه امام خمینی (س)

الباقر، امام محمد بن علی علیه السلام، ابوجعفر محمّد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، امام پنجم از ائمّه اثنا عشر و یکی از چهارده معصوم می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
انواع جنت از دیدگاه امام خمینی (س)

جنت عرفانی

انواع جنت از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از واژه هایی که در عرفان به آن توجه شده است جنت می باشد و در مورد آن بحث شده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
امام علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام علی (علیه السلام)

امام علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

علی بن ابی طالب (۲۳ قبل از هجرت - ۴۰ق.)، امام اول شیعیان، صحابی، راوی، پسرعمو و داماد پیامبر اکرم (ص)، کاتب وحی و چهارمین خلیفه از خلفای راشدین نزد اهل سنت است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
مواقف قیامت از دیدگاه امام خمینی (س)

مواقف قیامت

مواقف قیامت از دیدگاه امام خمینی (س)

قرآن کریم در مورد طولانی بودن روز قیامت یک بار به پنجاه هزار سال و یک بار به هزار سال تعبیر کرده است و برای قیامت مواقفی از جمله حساب و سنجش اعمال ذکر شده است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
اهداف بعثت از دیدگاه امام خمینی (س)

بعثت

اهداف بعثت از دیدگاه امام خمینی (س)

بعثت در اصطلاح کلامی، به برانگیختن محمد بن عبدالله (ص) به پیامبری در سن چهل سالگی، از سوی خدا اطلاق می شود. طبق نقل مشهور امامیه، پیامبر (ص) حدود ۴۰ سال پس از رخداد اصحاب فیل، در ۲۷ رجب، و مجاور غار حرا به پیامبری مبعوث شدند. عربستان در دوران بعثت، شاهد آشفتگی های اخلاقی و اجتماعی و دینی بود، که از این عصر در منابع اسلامی به روزگار جاهلیت یاد می شود. از این رو، پیامبر از سوی خداوند برای هدایت انسان ها مبعوث شد تا مردم را از جهل و گمراهی نجات دهد. پیامبر مدتی مردم را پنهانی به دین اسلام دعوت می کردند، اما با نزول نخستین آیات از پیام وحی، پیامبر رسالت خویش را به صورت آشکارا آغاز نمود. بر همین اساس، ایشان نخست سران و بزرگان قریش را به اسلام دعوت کرد. حضرت علی (ع) نخستین مردی بود که دعوت ایشان را قبول کرد. در مورد نخستین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده و نیز شریعت ایشان قبل از بعثت، در منابع تاریخی اختلاف نظر وجود دارد.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
فضائل حضرت زهرا (س) از دیدگاه امام خمینی (س)

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

فضائل حضرت زهرا (س) از دیدگاه امام خمینی (س)

حضرت فاطمه سلام الله علیها، دختر پیامبر اکرم (ص) و محبوب ترین فرد نزد رسول خدا بود. ایشان معصوم سوم و یکی از پنج بانوی قدسی جهان به شمار می رود. مشهورترین لقب آن حضرت «زهرا» است. کنیه ایشان ام ابیها بوده همچنین آن حضرت، دختر معصوم، همسر معصوم و مادر معصوم نیز هست. و سرانجام رحلت پدر بزرگوار، مظلومیت همسر، از دست رفتن حق، روح و جسم فاطمه را سخت آزرد و به شهادت رسید. بنابر وصیت خویش شبانه و به صورت پنهانی دفن گردید. به طوری که محل قبر شریفش نیز نامعلوم است.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
معراج از دیدگاه امام خمینی (س)

معراج

معراج از دیدگاه امام خمینی (س)

معراج، به ماجرای عروج پیامبر اسلام (ص) به آسمان ها گفته می شود.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
وحی از دیدگاه امام خمینی (س)

وحی الهی

وحی از دیدگاه امام خمینی (س)

وحی و مشتقات آن در معانی متفاوتی نظیر اشاره، الهام، نوشتن، تفهیم و القای پنهانی به کار رفته است. وجه مشترک تمام معانی، تفهیم و القای سریع و پنهانی است. وحی اصطلاحی در قرآن به معنای ارتباط خداوند با پیامبران و القای پیام تشریع به پیامبران به کار رفته است؛ گاهی وحی در معنای ارتباط خداوند با دیگر انسانها به غیر از وحی نیز اطلاق شده است.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
عدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

عدل الهی (اعتقادات)

عدل الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

در آیات قرآن کریم، عادل بودن و قیام به عدل به عنوان یک صفت مثبت برای خداوند ذکر شده است یعنی در قرآن تنها به تنزیه خداوند از ظلم و ستم در آیات قرآن قناعت نشده است بلکه به طور مستقیم نیز صفت عدالت برای خداوند اثبات شده است چنانکه می فرماید: «شهد الله انه لا اله الا هو والملائکة واولوالعلم قائما بالقسط؛ خدا و فرشتگان و دارندگان دانش گواهی می دهند که معبودی جز خدای یکتا که بپادارنده عدل است، نیست». بنابراین از نظر اسلام، عدل الهی حقیقی است و عدالت از صفاتی است که قطعا باید خداوند را به آن موصوف نمود.

یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵