چنانچه زن یا دختری در خواب ببیند که از نظر جنسی ارضا شده است آیا غسل بر او واجب است یا خیر؟ و اگر بخواهد از روی احتیاط غسل کند آیا وضو هم باید بگیرد؟

چنانچه زن یا دختری در خواب ببیند که از نظر جنسی ارضا شده است آیا غسل بر او واجب است یا خیر؟ و اگر ...

خداوند حکیم در قرآن کریم طهارت از جنابت را شرط صحت نماز قرار داده و در آیه 6 سوره مائده خطاب به اهل ایمان فرموده است وَ إِنْ کُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا جنب شدن انسان، دو عامل دارد: 1- مقاربت کردن 2- بیرون آمدن منى، چه در خواب و چه در بیدارى، چه کم و چه زیاد، با شهوت و چه بى شهوت، با اختیار یا بى اختیار هر زن و مردی که یقین به خارج شدن منى پیدا کند بدون اشکال جنب است و غسل بر او واجب می باشد و تا یقین پیدا نشود رطوبتى که خارج شده منى است، حکم به جنابت نمى شود و غسل واجب نیست و ناگفته نماند که خواهران کمتر یقین پیدا مى کنند. انسان وقتى شک داشته باشد و نداند آنچه که بیرون آمده منى است یا نه، معیار شناختن آن در شخص سالم این است که با فشار و شهوت خارج شده و موجب سستى بدن گردد و ظاهر این است که در شخص بیمار و زن تنها شهوت کفایت مى کند. ضمیمه کردن وضو به غسل مخصوصا براى زن در صورتى که قبل از خروج رطوبت با وضو نباشد احتیاطى است که ترک آن سزاوار نیست. بلکه احتیاط آنست که در صورت جمع نبودن سه حالت فوق اگر قبل از خروج رطوبت بی وضو بوده هم غسل کند و هم وضو بگیرد و اگر مسبوق به طهارت باشد فقط غسل نماید.(رجوع شود به تحریر الوسیلة؛ ج 1، ص:38) بنا بر این طبق فتوای امام خمینی (س) که در استفتاء ذیل نیز بدان تصریح شده است، غسل جنابت بر زن یا دختری که در خواب یا بیداری ...

پنجشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲
اگر زن و شوهری به مدت طولانی دور از هم بوده و به هر دلیلی، رابطه زناشویی نداشته باشند، آیا عقد آنان باطل و منفسخ شده و به همدیگر نامحرم می شوند؟

اگر زن و شوهری به مدت طولانی دور از هم بوده و به هر دلیلی، رابطه زناشویی نداشته باشند، آیا عقد آنان ...

کم رنگ شدن و سستی رابطه عاطفی میان زن و شوهر از پدیده های تلخی است که نه تنها کیان خانواده بلکه به واسطه آن اجتماع را نیز از جهات مختلف آسیب پذیر و با مشکلات و مخاطرات بسیار مواجه ساخته و موجب تشویش خاطر افراد بسیار به جهت پرسش های حقوقی و شرعی مرتبط با آن است. پرسش های زیادی که در این خصوص طرح می شود حکایت از شکل گیری و رشد باورهای اشتباه و به تبع آن کج رفتاری های ناآگاهانه ی خطرناک و مهلکی دارد که آثار و تبعات آن معمولا قابل جبران نیست. در این میان از نقش و اغراء به جهل افراد ضعیف النفس که به هر شکل و هر صورت، در پی رسیدن به خواهش نفس خویش هستند، در به زبان راندن و رواج دادن مطالب غلط نمی توان غفلت ورزید. مطلبی که در سؤال فوق آمده است موضوعی است که امروزه با ادبیات مختلف، مورد سؤال است. بسیار می پرسند که: گفته می شود که اگر زن و شوهری به دلیل اختلاف و ترک زندگی ازسوی مرد، چندین ماه یا چندین سال، عمل زناشویی نداشته باشند، عقدشان باطل میشود و زن می تواند به عقد دائم یا موقت مرد دیگر در آید!! ...

شنبه, ۰۲ تیر ۱۳۹۷ - ۷:۰
کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ غسل های مستحبی مانند غسل جمعه، شب قدر و زیارت آیا کفایت از وضو می کند؟

کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ غسل های مستحبی مانند غسل جمعه، شب قدر و ...

وضو برای انجام اموری که شرط صحت و یا شرط جواز و عدم حرمت آن هاست، واجب است. کما این که برای اموری که شرط کمال آن ها و یا شرط رفع کراهت آن هاست، مستحب می باشد. هر چیزی که به هر نحوی مشروط به وضو است، مشروط به غسل نیز می باشد. سؤال مورد بحث این است که آیا غسل واجبی هست که انجام آن انسان را از وضو گرفتن بی نیاز کند؟ غسل مستحبی چطور؟ در بین فقها حتی فقهای زمان حاضر هستند کسانی که می گویند غسل مستحبی وارد شده مثل غسل جمعه از وضو کفایت می کند. لیکن نظر امام خمینی (س) بر خلاف عقیده آنان است. ایشان می گویند از میان غسل های واجب تنها ...

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۴:۴۰
آیا اموال مادر بعد از فوت، بین فرزندان او به طور مساوی تقسیم می شود یا نه؟

آیا اموال مادر بعد از فوت، بین فرزندان او به طور مساوی تقسیم می شود یا نه؟

در احکام ارث آمده است که آنان که به واسطه خویشاوندی با متوفی، از او ارث می برند بر سه دسته اند. پدر، مادر و فرزندان میت در دسته اول قرار دارند و با نبودن اولاد میت، اولاد اولاد او به ترتیب ارث می برند؛ به این معنی که نوه میت در ارث بردن مقدم بر نتیجه او می باشد. سهم الارث بسیاری از وارث ها را خداوند کریم طی آیات قرآن مجید بیان فرموده است که شش سهم می باشد و به آن "ما فرض الله" گفته می شود و صاحبان فرض مجموعا سیزده نفرند. بقیه وراث که در قرآن کریم سهم معین برای آنان ذکر نشده است به قرابت ارث می برند. دختر یا دختران میت در صورتی که میت فرزند پسر نداشته باشد، از کسانی اند که خداوند تعالی برای آنان سهم تعیین فرموده است. پس هر گاه میت هم پسر و هم دختر داشته باشد، همه به قرابت ارث می برند، لیکن به تصریح قرآن کریم که فرماید: یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِی أَوْلاَدِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ(سوره نساء آیه11) ...

سه شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
خوردن دنبلان حیوانات حلال گوشت مثل گوسفند، گاو چه حکمی دارد؟ حلال است یا حرام؟

خوردن دنبلان حیوانات حلال گوشت مثل گوسفند، گاو چه حکمی دارد؟ حلال است یا حرام؟

دُنبَلان اسمی است فارسی که در اصطلاح عامیانه به بیضه حیواناتی مثل گاو و گوسفند و مانند آن گفته می شود، و غده ای است سفید و پر چربی. فرهنگ دهخدا، در توصیف آن می گوید: «(اصطلاح عامیانه ) تخم گوسپند. خایه ٔ گوسپند و بز و غیره. بیضه ٔ غنم. خصی المواشی. بیضه ٔ گوسپند که کباب کرده خورند. و در معنی بیضه نیز گفته است: [ ب َ / ب ِ ض َ / ض ِ ] (از ع ، اِ) مأخوذ از بیضة تازی بمعنی خاگ و خایه ٔ حیوانات. (ناظم الاطباء )»؛ و نوعی از قارچ یا سماروغ که در جاهای مرطوب می روید (فرهنگ فارسی عمید ). در لغت نامه دهخدا آمده است: «دنبلان ها معمولاً دسته دسته در عمق 30 سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه های گیاهان و درختها می رویند. کاشت آنها نتیجه ٔ مفید نداده است، ولی به حالت طبیعی در بسیاری از زمینهای معتدل دیده می شوند و آنها را به وسیله ٔ سگ یا خوک پیدا می کنند. (از دایرةالمعارف فارسی )». جواز و حرمت خوردن دنبلان حیوانات حلال گوشت مانند گاو و گوسفند و بز، در کتب فقهی و فتوایی، در احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها آمده است. شیخ طوسی درکتاب " الخلاف" در حکم "الخصیتان" می گوید: «عندنا یحرم» در ادامه می نویسد: و قال الشافعی: هو مباح، و هو قول باقی الفقهاء. دلیلنا: إجماع الفرقة، و أخبارهم، و طریقة الاحتیاط. (رجوع شود، ج 6، مسألة 30، محرمات الذبیحة). گرچه اهل تسنن همان گونه که شیخ تصریح ...

سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۷:۵۰
ماه حرام به چه ماه هایی گفته می شود و چه احکامی دارد؟

ماه حرام به چه ماه هایی گفته می شود و چه احکامی دارد؟

آفریدگار آسمان ها و زمین در آیه 36 سوره توبه تعداد ماه های سال را دوازده ماه معرفی کرده و فرموده است: همانا شماره ماه ها در علم خدا دوازده ماه است ، که در کتاب تکوین، روزی که آسمان ها و زمین را آفرید، تثبیت گرداند. از آن، چهار ماه، حرام است و آن دین قیم است که به مصالح عباد قیام دارد. پس در این چهار ماه بر خود ستم مکنید و با مشرکان، جمیع آنان، قتال کنید، چنان که آنان با شما، جمیع شما، جنگ می کنند. و بدانید خدا همواره با پرهیزگاران است. ماه های حرام همان گونه که در کتاب تحریرالوسیله امام خمینی ره آمده است عبارت است از: رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم.

یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۰
انجام غسل حیض در غیر روز هفتم و دهم قاعدگی

انجام غسل حیض در غیر روز هفتم و دهم قاعدگی

برای انجام غسل حیض زمان معین و بخصوصی وجود ندارد و چون دوره حیض کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نیست [۲] پس، از روز چهارم تا دهم، هر روز و هر وقت و ساعتی که خون بند آمده و پاکی حاصل شود، برای انجام عبادت مثل نماز و روزه، و کارهایی که مشروط به طهارت است مانند توقف در مسجد، باید غسل کرد، لذا این گفته که فقط در روز هفتم یا دهم می توان غسل کرد سخن درست و موجهی نیست.

شنبه, ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
مو زدایی و اپیلاسیون کامل بدن، توسط شخص دیگر جایز است یا خیر؟

مو زدایی و اپیلاسیون کامل بدن، توسط شخص دیگر جایز است یا خیر؟

مو زدایی کامل بدن توسط شخص دیگر چون مستلزم نگاه به بدن شخص ... دیگری است، تابع احکام نگاه می باشد.

چهارشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵
ازدواج با خواهر زن در چه صورتی صحیح است؟ آیا مرد می تواند با خواهر زن خود ازدواج کرده و هر دو را در نکاح خویش داشته و هر کدام را در شهر دیگری ساکن کند؟

ازدواج با خواهر زن در چه صورتی صحیح است؟ آیا مرد می تواند با خواهر زن خود ازدواج کرده و هر دو را در ...

ازدواج با خواهر زن و "هم زمان به همسری داشتن دو خواهر" که از آن به "جمع بین الاختین" تعبیر می شود، از موضوعاتی است که خداوند متعال در قرآن کریم حکم آن را به صراحت بیان داشته است. آن جا که در آیه 23 سوره نساء می فرماید: «وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ» این مورد آخرین مورد از مواردی است که در این آیه از ...

یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۵
به فتوای امام (س) کاشت ناخن جایز است یا حرام؟ شرایط درستی غسل و وضوی جبیره با آن چیست؟ و نشان دادن آن به نامحرم چه حکمی دارد؟

به فتوای امام (س) کاشت ناخن جایز است یا حرام؟ شرایط درستی غسل و وضوی جبیره با آن چیست؟ و نشان دادن ...

کاشت ناخن که مستلزم قرار گرفتن جرم غیر قابل رشد و حیات بر روی ناخن طبیعی است به تدریج به امری رایج و حرفه ای گسترده در آمده است. این عمل بر روی ناخن طبیعی انگشتان دست و پا صورت می گیرد. به این منظور گاه بیشتر قطر سطح ناخن طبیعی به وسیله سوهان برداشته می شود تا جا برای قرار گرفتن موادی که برای کاشت استفاده می شود فراهم گشته و کار شکل طبیعی به خود بگیرد؛ زیرا با کمتر شدن برجستگی ناخن اصلی، ناخن مصنوعی شباهت بیشتری به شکل طبیعی آن پیدا می کند. سرانجام موادی که در عمل کاشت بکار رفته است، با بر طرف شدن رطوبت، به شکل ناخن طبیعی استحکام یافته و روی آن قرار می گیرد، با رشد ناخن اصلی، ناخن کاشته شده بتدریج نیاز به ترمیم پیدا می کند تا شکل اولیه خود را باز یابد. برای اقدام به این کار به تناسب شخصیت، باورها و تمایلات افراد دلایل متفاوتی می توان تصور کرد. ضعیف و شکننده بودن ناخنطبیعی، عادت به ناخن جویدن، زشتی ناخن طبیعی، خوشایند شوهر بودن، علایق شخصی و جمال خواهی و زیبایی دوستی و چشم هم چشمی را از علل آن می توان برشمرد که پرداختن به آن ها خارج از موضوع بحث است. طبیعی است آنانی که به خالق خویش باور عمیق و اصیل دارند و خود را ملزم به طاعت و بندگی او می دانند، همواره در پی تطبیق اشتیاق و تمایل و نیاز خویش با مبانی و اصول و قواعد شرعی برآمده و چنین اموری را خارج از مدار دستورات شرعی نمی پند

سه شنبه, ۰۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۸:۰
وضو گرفتن بعد از انجام غسل جنابت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟

وضو گرفتن بعد از انجام غسل جنابت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟

غسل جنابت فی نفسه مستحب است لیکن از آن جا که صحت عبادت هایی نظیر نماز، روزه و طواف؛ و جواز اموری مانند مس آیات قرآن و توقف در مساجد منوط و مشروط به آن است، از این حیث جزء غسل های واجب شمرده می شود. این غسل که در پی خروج منی و یا مقاربت و زناشویی بر عهده زن و مرد می آید و بدون پیش آمدن یکی از این دو سبب معقول و منشأ اثر نیست، گاه از روی احتیاط نیز انجام می شود. از خصوصیات و احکام غسل جنابت آن است که کفایت از وضو می کند و با آن می توان هر عبادت و عملی که نیاز به وضو دارد را انجام داد. واضح و روشن است که کفایت از وضو در صورتی است که غسل جنابت به واسطه سبب قطعی انجام شده باشد نه از روی احتیاط. با توجه به این مقدمه، سؤال این است که: این درست است که برای انجام دهنده غسل جنابت وضو گرفتن لازم نیست و همان غسل کفایت از وضو نیز می کند اما اگر بخواهد قبل از ارتکاب عملی که مبطل وضو است وضو بگیرد چطور؟ این عمل چه حکمی دارد؟ آیا همانند تجدید وضو یعنی وضو گرفتن کسی که وضو دارد، جایز است و مستحب؟ یا که این مورد روایت و حکم خاص داشته و ممنوع و حرام می باشد؟ ...

یکشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
سبب اوّل جنابت: خروج منی

کتاب طهارت

سبب اوّل جنابت: خروج منی

احکام غسل

جمعه, ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۸
استفاده از خمیر دندان و مسواک زدن در ماه مبارک رمضان برای روزه دار آیا جایز است؟ چگونه باید انجام شود تا موجب باطل شدن روزه نگردد؟

استفاده از خمیر دندان و مسواک زدن در ماه مبارک رمضان برای روزه دار آیا جایز است؟ چگونه باید انجام ...

مسواک کردن مستحب مؤکد و مورد سفارش زیاد پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و سنّت آن حضرت می باشد. نقش مسواک در حفظ سلامت انسان و رفع و جلوگیری از عوارض آزار دهنده و غیر قابل تحمل مانند عفونت لثه و بوی بد دهان، قابل کتمان نیست. فوایدی که برای بشر امروز اجتناب ناپذیر است خصوصا برای کسانی که در بیرون از منزل حضور و ملاقات ها و فعالیت اجتماعی و اداری مستمر دارند. به همین جهت و با توجه به احتمال ممنوعیت آن برای روزه دار، مسأله سازگاری و عدم منافات مسواک کردن و استفاده از خمیر دندان با صحت روزه برای مسلمانان بسیاری مطلوب و امر فوق العاده با اهمیت است. برای روشن شدن این موضوع باید در باره خوردن و آشامیدن بحث کنیم. این که اکل و شرب برای روزه دار به چه معنی است؟ به بیان دیگر معیار تحقق آن بلعیدن و از گلو فرو بردن است یا در دهان گذاشتن گر چه از حلق پایین نرود؟ دقت در فتاوای امام خمینی در باب احکام روزه در تحریر الوسیله از جمله مسأله ذیل که در ج 1 ص 523 آن ذکر شده است این نکته را روشن میکند. ...

چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
آیا نمازهای روزانه و روزه هایی که خانم ها در دوره قاعدگی ترک می کنند، قضا دارد؟ نماز آیات و نماز طواف چطور؟

آیا نمازهای روزانه و روزه هایی که خانم ها در دوره قاعدگی ترک می کنند، قضا دارد؟ نماز آیات و نماز ...

دوره قاعدگی بانوان وضعیت خاص و ویژه ای است برای آنان و احکام به خصوصی نیز دارد، که در فقه از آن ها به احکام حائض تعبیر و در کتاب طهارت با همین عنوان بیان می شود. یکی از احکام زن حائض آن است که در این حال، نماز خواندن، روزه گرفتن و طواف و اعتکاف برای او جایز نیست و نمی تواند به چنین عبادت هایی مبادرت ورزد. (رجوع شود به تحریر الوسیلة؛ کتاب الطهارة، القول فی أحکام الحائض) روشن است که پایه ی این محدودیت و ممنوعیت ها، عدم امکان تقرب به حق تعالی و بالکل مسدود بودن راه ارتباط حائض با خدا نمی باشد، بلکه برای حائض در این دوره نیز امکان ذکر و یاد خداوند رحمن و رحیم فراهم بوده و راه دعا و مناجات، تلاوت آیات قرآن کریم به جز سور عزائم، و جلب رضای حق تعالی از طریق خود سازی و مبارزه با نفس و تزکیه آن از صفات رذیله و تخلق به صفات حمیده و انجام کارهای نیک و خدمت به بندگان خدا همواره باز است. بلکه بالاتر آن که، برای زن صاحب معرفت و کمال، ترک صلات و روزه و طواف و اعتکاف در حال حیض، همان قدر می تواند موجب تقرب به قادر متعال باشد که نماز و روزه در وقت دیگر مقرّب است؛ زیرا انقیاد به نواهی و امتثال آن نیز همانند پایبندی به واجبات جلوه بندگی است و موجب تقرب و کمال آدمی. پس دقیق تر آن که زن مؤمن در این دوره برای رضای خدا نماز نمی خواند و در اجرای فرمان آن محبوب دل ها روزه نمی گیرد، ...

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰
حکم لاک زدن روی ناخن های دست و پا برای نماز چیست؟ اگر در وضو ناخن های پا جز یک انگشت از هر پا لاک داشته باشد آیا ایرادی دارد؟

حکم لاک زدن روی ناخن های دست و پا برای نماز چیست؟ اگر در وضو ناخن های پا جز یک انگشت از هر پا لاک ...

خالق علیم و حکیم در آیه 6 سوره مبارکه مائده مؤمنین را فرمان داده است: چون خواهند برای نماز برخیزند، صورت و دست ها را تا آرنج بشویند و سر و پاهای خویش را تا برآمدگی پا مسح کنند. پس به حکم قرآن کریم وضوء شرط صحت و درستی نماز است؛ و خود آداب و احکامی دارد از جمله شرایط وضوء این است که، چیزی که حاجب و مانع شستن است بر اعضاء وضوء نباشد.

چهارشنبه, ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی
دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۶۸ - ۰:۰
اگر دختری مردی را دوست داشته باشد ولی او قصد ازدواج ندارد، آیا می توانند بدون اجازه پدر دختر صیغه ی محرمیّت بین خودشان بخوانند؟

اگر دختری مردی را دوست داشته باشد ولی او قصد ازدواج ندارد، آیا می توانند بدون اجازه پدر دختر صیغه ی ...

... به بیان دیگر در اسلام چیزی به عنوان صیغه محرمیّت نداریم و آن چه در لسان مردم به اسم صیغه محرمیّت مطرح است مقصود از آن صیغه ازدواج می باشد نه غیر آن.برای ازدواج نیز احکام و شرایطی وجود دارد ... یکی از شرایط مورد بحث مسأله لزوم اجازه گرفتن دختر از پدر و جد پدری است که دارای جزئیات و فروع متعددی است و آراء مختلفی نیز وجود دارد. به هر حال؛ امام خمینی س در خصوص لزوم و عدم لزوم این شرط قائل به تفصیل هستند.بنا بر فتوای ایشان ازدواج دائم یا موقت دختر بالغ و رشیده ای که باکره است ...

جمعه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۶:۴۸
چیزهایی که وضو را باطل می کند
یکشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
حمام رفتن و سر را زیر آب دوش بردن در حال روزه چه حکمی دارد؟ آیا استخر رفتن روزه را باطل می کند؟

حمام رفتن و سر را زیر آب دوش بردن در حال روزه چه حکمی دارد؟ آیا استخر رفتن روزه را باطل می کند؟

چنین نیست که اسلام تنها و فقط به طهارت روح و پاکی جان توجه کرده و اهمیت داده باشد، بلکه نظافت و پاکی در همه ابعاد وجودی و شؤون زندگی انسان مورد تأکید بوده و در سخنان اولیای الهی و منابع اسلامی بدان توصیه و سفارش زیادی شده است. جمله معروف "النظافة من الایمان" عمق و ابعاد اهمیت آن را به خوبی روشن می سازد. در این جهت از نقش حمام کردن و زدودن چرک و آلودگی از بدن در بهداشت جسم و روان، حفظ سلامتی و شادابی انسان و ارتقای کمی و کیفی کار و فعالیت روزانه نمی توان چشم پوشی کرد. چه بسا که آداب معاشرت و اصول اخلاقی اقتضا می کند انسان در طول روز اقدام به دوش گرفتن نماید تا که در محیط خانه و عرصه اجتماع دیگران از بوی ناخوشایند بدن وی آزار نبینند. با این وصف در احکام روزه آمده است که "زیر آب فرو بردن تمام سر در یک لحظه" روزه را باطل می کند. این مسأله موجب پیدایش سؤالاتی است؛ مانند: اگر چنین است پس حمام کردن در حال روزه چه می شود و چه حکمی دارد؟ آیا زیر آب دوش قرار دادن سر نیز همین حکم را دارد و مبطل روزه است؟ برای روشن شدن مسأله باید ببینیم از دید فقها این ها در واقع یک موضوع واحد هستند یا دو موضوع متفاوت؟ ...

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کتاب نکاح
دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
کسی که روزه قضای ماه رمضان و یا روزه مستحبی گرفته است، اگر وقت اذان صبح به جهت اشتباه در وقت یا در طول روز از روی فراموشی چیزی خورده باشد آیا روزه اش باطل است؟

کسی که روزه قضای ماه رمضان و یا روزه مستحبی گرفته است، اگر وقت اذان صبح به جهت اشتباه در وقت یا در ...

زمان روزه و امساک از مفطرات آن ابتدای طلوع فجر است تا مغرب شرعی؛ روزه دار در تمام این مدت باید از هر کاری که مبطل روزه است خوداری کند. خوردن و آشامیدن هر چیزی یکی از کارهایی است که روزه را باطل می کند؛ کم باشد یا زیاد، خوردن آن معمول باشد یا نباشد. بطلان روزه در صورتی که خوردن و آشامیدن از روی عمد و اختیار باشد قطعی و مسلّم است. پرسش پیش رو دو مسأله را مدّ نظر دارد: 1- کسی که در طول روز فراموش می کند روزه دار است و به سبب نسیان و فراموشی چیزی می خورد یا می آشامد آیا روزه اش صحیح است یا خیر؟ ... 2- شخصی روزه ای غیر از روزه ماه رمضان گرفته است مثل روزه قضای ماه رمضان یا مستحبی؛ چنین کسی اگر بعد از اذان صبح، به سبب اشتباه در تشخیص وقت چیزی بخورد یا بنوشد، روزه اش چه حکمی دارد؟ صحیح است یا باطل؟ ...

یکشنبه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
خواندن صیغه ازدواج موقت به زبان فارسی آیا کفایت می کند یا حتما باید به زبان عربی باشد؟

خواندن صیغه ازدواج موقت به زبان فارسی آیا کفایت می کند یا حتما باید به زبان عربی باشد؟

عقد ازدواج که از سوی شارع مقدس مظهر عفت و ملاک و مبین آن قرار داده شده است باید واجد شرایطی باشد از قبیل: قصد انشاء و قصد مضمون عقد که متوقف است بر فهم هر چند اجمالی معنای الفاظ، و مانند این ها. یکی از اموری که شرط بودن و نبودن آن بین فقهای عظام محل بحث و نظر می باشد، به زبان عربی خواندن صیغه ازدواج است. در این باره امام خمینی س در جلد 2 ص 220 کتاب تحریر الوسیله می فرماید: «و الاحوط لزوما کونه فیهما باللفظ العربی فلا یجزی غیره من سائر اللغات الا مع العجز عنه و لو بتوکیل الغیر و ان کان الاقوی عدم وجوب توکیل الغیر و یجوز بغیر العربی مع العجز عنه و عند ذلک لا باس بایقاعه بغیره لکن یکون مفادها مفاد اللفظ العربی بحیث تعد ترجمته» ...

چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
جنابت در بانوان

کتاب طهارت

جنابت در بانوان

احکام غسل

چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰
ویژگی های فردی حضرت امام خمینی (س)

ویژگی های فردی حضرت امام خمینی (س)

امام خمینی (س) به بسیاری از رشته های ورزشی علاقمند بودند ولی رشته خاصی را ترجیح نمی دادند. از جمله ورزشهایی که حضرت امام، خود بیشتر به آن اشتغال داشتند، می توان به کوهنوردی، فوتبال در سنین نوجوانی، شنا، ژیمناستیک، پرش طول و ارتفاع و ورزشهای باستانی و کشتی در سنین جوانی اشاره کرد. اما وقتی پا به سن گذاشتند، بیشتر به کوهنوردی و پیاده روی می پرداختند و هیچ گاه به خاطر برنامه ای، از ورزش نمی گذشتند.

سه شنبه, ۰۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۴۹
احکام حیض

کتاب طهارت

احکام حیض

احکام غسل

جمعه, ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۹
آیا نگاه زن و شوهر به تمام قسمت های بدن یکدیگر، و یا نوازش و لمس آن با هر عضوی از اعضا، جایز و حلال است؟

آیا نگاه زن و شوهر به تمام قسمت های بدن یکدیگر، و یا نوازش و لمس آن با هر عضوی از اعضا، جایز و حلال ...

غریزه و کشش جنسی از واقعیت های غیر قابل انکار وجود آدمی است که نه می توان آن را نادیده گرفت و نه رها کردن آن با سعادت انسان و مصالح جامعه بشری سازگار است. همین نگرش است که ضابطه مند بودن آن را می طلبد و آن را توجیه و ضروری می نماید. و به همین جهت قانون مندی غریزه جنسی همواره و در همه زمان ها و در بین همه ملت ها در قالب ازدواج بروز و ظهور یافته است. اسلام نیز به اقتضای جامعیّتی که از آن برخوردار است و خاتمیّتی که دارد از اهمیت ازدواج و نقش و تاثیر سازنده احکام واقع بینانه مربوط به آن در تربیت و حفظ سلامت جسم و جان انسان و رشد و تعالی اجتماع غفلت نورزیده است. در این راستا تشریح و بیان درست احکام شرعی مربوط به روابط زناشویی به حدی مهم می نماید که اولیای دین علیهم السلام در بیان آن در کنار ایماء و اشاره گاه از صراحت لهجه نیز سود جسته اند. داشتن اطلاعات کافی و آگاهی درست نسبت به دستوراتی که دین در این زمینه ارائه نموده است، زن و مرد مسلمان را در بسیاری از موارد و مواقع از غلطیدن در ورطه احساس دوگانگی بین عقیده و عمل، احساس گناه کشنده و بی مورد و قرارگرفتن بر سر دو راهی تمایلات غریزی و گرایشات مذهبی رهایی می بخشد. و همین امر موجب بیشتر شدن آرامش روانی و تعادل در رفتار و به تبع آن افزایش بردباری و قدرت تحمل و مدارا در روابط خانوادگی می گردد. ...

شنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۷:۴۵
عطر و استفاده از ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد؟ آیا بوئیدن گل و رساندن بوی غلیظ به حلق روزه را باطل می کند؟

عطر و استفاده از ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد؟ آیا بوئیدن گل و رساندن بوی غلیظ به حلق روزه را ...

استفاده از عطر و خود را خوش بو نمودن، در اسلام از مستحبات به شمار آمده و همیشه مورد سفارش و اهتمام نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بوده است، تا آنجا که به نمازگزاران سفارش شده است در برابر عظمت و جلال و هیبت حق تعالی و پیشگاه معبود یکتا با هیأتی نیکو و عطر زده وارد نماز شوند. با قطع نظر از استحباب آن، از نظر اجتماعی و در عصر حاضر و به لحاظ ازدحام جمعیت در اماکن و وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو، کار و کثرت فعالیت ها و گرما و تعریق زیاد بدن و مانند این ها، اهمیت و حتی ضرورت عطر زدن، در حفظ حقوق عمومی و رعایت حرمت ها و پیش گیری از آزردن شامه های حساس، را نمی توان نادیده گرفت و از آن غافل بود. بدین توصیف و ضرورت هاست که سؤال پیش رو برای روزه دار که خود را در مسیر طاعت حق تعالی ملتفت به جمیع جهات می خواهد حایز اهمیت می باشد. استفاده از عطر و ادکلن در حال روزه از آن جهت که بوی آن معمولا از راه مجاری و منافذ سر وارد حلق می گردد، محل سؤال می شود. به هر حال به نظر امام خمینی (ره) استفاده از ادکلن و عطر زدن ...

دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰