مجله نوجوان 206 صفحه 15
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 206 صفحه 15

خوب از آب درآمده‏اند ولی نکتۀ آزاردهندۀ آن سفر قریبیان به گذشته و قرار گرفتن او در بطن اتفاقات عاشوراست. این نکته گاه و بی‏گاه ریتم فیلم را می‏گیرد و بیننده را در تجزیه و تحلیل مسائل عقب می‏اندازد. بازی بازیگران این سریال بسیار قدرتمندانه است؛ حامد بهداد برای بازی در این سریال تلاش بسیاری کرده است حتی با رژیم غذایی مناسب خود را از نظر فیزیکی نیز به نقش نزدیک کرده است. او از حرکات بدن و لحن کلام خود به خوبی بهره می‏برد. بهداد در این مسیر از یک بازیگر تیپیک فاصله گرفته است و با تلاشی مضاعف سعی می‏کند نقشش را باورپذیرتر کند. شهرام عبدلی و الهام حمیدی در نقشهای خود بسیار قدرتمندانه عمل می‏کنند. مرجان شیرمحمدی که برای اولین بار نقشی تاریخی را پذیرفته است در بازی خود مابین راحلۀ فیلم روز واقعه و قطّامِ سریال امام علی در رفت و آمد است تا نقش دختر عرب دیگری را خلق کند. باقی بازیگران سریال نیز با هدایت مناسب کارگردان به خوبی از عهدۀ نقشهایشان برآمده‏اند. تنها نکته‏ای که گاهی اوقات ذهن بیننده را در مورد بازی بازیگران به خود درگیر می‏کند بازی «پرویز فلاحی‏پور» است. بازی او در این نقشِ به‏خصوص در بسیاری از مواقع به بازی «حسن‏پورشیرازی» شبیه است. این نوع بازی او در شیوۀ ادای کلمات، حرکات سر و گردن و دستها و حتی مکثها و ادای دیالوگهای طولانی نمایان می‏شود. فلاحی­پور در سریالهای مختلف مانند شب دهم، «وقتی بابام زنده بود.»، «ملاصدرا» حتی در این اواخر گلهای گرمسیری کاراکترهای مختلفی را بازی کرده است. اینکه چنین اتفاقی در بازی او در این سریال افتاده است جای تأمل دارد. متن این سریال را علیرضا کاظمی­پور، سعید جلالی و محمد بیرانوند به صورت مشترک نوشته‏اند نکتۀ قابل توجه در متن این سریال لحن دیالوگهای آن است که با وسواس زیادی کنار هم چیده شده است. شاید این انتخاب مناسب نتیجۀ همفکری و همکاری سه نویسندۀ زبردست باشد که تمام تلاش خود را برای ارائۀ یک اثر زیبا و در شأن حضرت اباعبدالله ­ علیه‏السلام به کار بسته‏اند. آرمان موسی‏پور، آهنگساز این سریال با خلق دو جنس موسیقی متفاوت برای زمان حال و گذشته و ساخت یک ترانۀ زیبا برای پایان بندی سریال با ترانۀ عبدالجبار کاکایی و صدای محمد اصفهانی کار شایسته‏ای را ارائه کرده است. هر دو بخش این سریال چه از نظر مضمونی و چه از نظر اجرایی بسیار گیرا و موفق است ولی تلفیق آنها در کنار هم به همان دلیلی که در ابتدا آمد،از موفقیت آن کم می‏کند. حتی موجب می‏شود که بیننده پس بزند. شکی نیست که تکرار چنین آثاری ذهن بیننده را برای تماشای چنین اتفاقاتی در سریالها و فیلمهای ایرانی آماده می‏کند ولی سریال آخرین دعوت قربانی چنین فرهنگ‏سازی‏ای می‏شود و سریالی که می‏تواند جزو پر بیننده‏ترین سریالهای مناسبتی باشد مخاطب خود را از دست می‏دهد و به اثری کم بیننده تبدیل می‏شود.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 206صفحه 15