امام ولایت عرفانی را قبول داشت
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1391

ناشر مجله : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین

امام ولایت عرفانی را قبول داشت

امام ولایت عرفانی را قبول داشت 

 

‏10 / 3 / 91- رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: رویکرد امام خمینی (س) به فلسفه یک رویکرد عرفانی، برهانی و استدلالی است‏‎.‎

‏به‏‎ ‎‏گزارش ستاد خبری بیست و سومین بزرگداشت سالگرد امام(س)، حجت الاسلام و‏‎ ‎‏المسلمین عبدالحسین خسروپناه طی سخنانی در نشست بررسی اندیشه های فلسفی و‏‎ ‎‏عرفانی امام خمینی (س) با بیان اینکه فلسفه می خواهد به پرسش های بیرونی‏‎ ‎‏فلسفه بپردازد، تصریح کرد: اینکه امام (س) همه این سوالات را پاسخ‏‎ ‎‏داده اند، جای بحث دارد اما اگر تامل دقیق داشته باشیم می بینیم که امام‏‎(س) یک شخصیت جامع فقاهت، فلسفه و عرفان بود‏‎.‎

‏وی ادامه داد: این امر نشان می دهد که امام (س) نگاه بیرونی به فقه داشته اند‏‎.‎

‏به‏‎ ‎‏نقل از ایسنا،خسروپناه با اشاره به موضوع فلسفه و تعریف آن از نگاه امام‏‎ ‎‏خمینی (س) اظهار کرد: امام (س) رویکرد فلسفه را هم برهانی و هم شهودی‏‎ ‎‏می داند و همچون ملاصدرا روش عقلی و کشفی را دنبال می کند لذا رویکرد‏‎ ‎‏ایشان به فلسفه یک رویکرد عرفانی، برهانی و استدلالی است‏‎.‎

‏رییس‏‎ ‎‏مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه خاطرنشان کرد: علاوه بر روش استدلالی و‏‎ ‎‏برهانی،  امام خمینی (س) از روش قرآن نیز در فلسفه استفاده کرده اند یعنی‏‎ ‎‏می توان از قرآن فلسفه ساخت و پرسش های فلسفی را پاسخ داد‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏به رابطه حکمت و فطرت از دیدگاه امام خمینی (س) اشاره کرد و یادآور شد: امام (س) احکام فطرت را بدیهی ترین احکام می داند لذا اگر کسی این مطلب‏‎ ‎‏امام را منتشر کند شاید بتواند نظام جدید فلسفی از این مطلب تأسیس کند‏‎.‎

‏خسروپناه‏‎ ‎‏همچنین با طرح این سوال که آیا امام (س) فلسفه را غایت می دانست یا ابزار؟‏‎ ‎‏گفت: امام(س) فلسفه را مقدمه و وسیله ای برای صعود و رسیدن به هدف متعالی‏‎ ‎‏می دانستند و درتفسیر سوره حمد معتقدند فلسفه وسیله است نه اینکه خود‏‎ ‎‏مطلوب باشد. از نظر امام (س) همه علوم وسیله است و به لحاظ کارکردی فلسفه،‏‎ ‎‏ابزار و وسیله لازمی است‏‎.‎

‏رییس‏‎ ‎‏مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با اشاره به ارتباط فلسفه با طبیعیات و نظر‏‎ ‎‏امام خمینی(س) در این ارتباط تصریح کرد: امام (س) قبول ندارد که گذاره های‏‎ ‎‏طبیعی مقدمه استدلال ‏


‏برای ادعای فلسفی است اما در بحث های اصول از فلسفه‏‎ ‎‏استفاده کرده است. بنابراین امام (س) معتقد است از فلسفه می توان در اصول و‏‎ ‎‏الهیات به معنای اخص استفاده کرد اما اینکه نتایج طبیعیات برای ما نتایج‏‎ ‎‏فلسفی ارائه دهد قابل قبول نیست‏‎.‎

‏خسروپناه‏‎ ‎‏در ادامه با اشاره به رابطه حکمت و سیاست از دیدگاه امام خمینی (س) اظهار‏‎ ‎‏کرد: امام(س) حکمت عرفانی داشت که کاملا با سیاست یعنی فقه سیاسی عجین شده‏‎ ‎‏بود یعنی امام ولایت عرفانی را قبول داشت و معتقد بود کسی که به آن رسیده‏‎ ‎‏از ولایت سیاسی نیز برخوردار است اما در بحث ولایت فقیه از ولایت عرفانی‏‎ ‎‏استفاده نمی کند چون ولایت عرفانی باید سه منزل را طی کند و راه طولانی تری‏‎ ‎‏دارد که اگر قرار باشد نظام سیاسی و اجتماعی مبتنی بر ولایت عرفانی باشد‏‎ ‎‏تعطیل می شود چرا که شاید کسی به این مرحله نرسد و یا سال ها به طول‏‎ ‎‏انجامد‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏تاکید کرد: امام (س) ولایت سیاسی را از فقه گرفتند و بر این اساس حفظ نظام‏‎ ‎‏را از اوجب واجبات می دانند و می گویند اگر نیاز باشد می توان حج را نیز‏‎ ‎‏موقتاً تعطیل کرد‏‎.‎

‏خسروپناه‏‎ ‎‏با بیان اینکه فقه جواهری امام (س) با نگاه عرفانی است و کشور را با‏‎ ‎‏رویکرد عرفانی اداره می کند، گفت: این جمله از امام که «خرمشهر را خدا آزاد‏‎ ‎‏کرد» و روحی که ایشان در کالبد جامعه می دمید این فقط به صرف احکام فقهی‏‎ ‎‏نبود. امام (س) پایبند حکمت عرفانی و فقه سیاسی بود که توانست این حقیقت را‏‎ ‎‏در جامعه ایجاد کند که جامعه بر فتوای مرجع تقلیدش با رویکرد عرفانی پیش‏‎ ‎‏برود و این ثمره پیوند حکمت عرفانی و فقه سیاسی امام (س) بود‏‎.‎

‏ ‏

‎ ‎

taz7

‏ ‏

‎ ‎