اجتهاد در اندیشه امام رمز بقای امام برای آیندگان است
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1391

ناشر مجله : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : خمینی، سید حسن

اجتهاد در اندیشه امام رمز بقای امام برای آیندگان است

سید حسن خمینی:

اجتهاد در اندیشه امام 

رمز بقای امام برای آیندگان است 


‎ ‎‎ ‎‏10 / 3 / 91- یادگار‏‎ ‎‏امام گفت: تفکیک بین قضایای حقیقیه و خارجیه یکی از اصول اساسی اجتهاد‏‎ ‎‏است. نمی شود برخی از صحبت ها را که در یک شرایط خاص اظهار شده، در شرایط‏‎ ‎‏دیگر به کار برد. چون بسیاری از صحبتها قضیه خارجیه هستند و نمی توان به‏‎ ‎‏همه زمان ها تعمیم داد. اگر این تفکیک صورت نگیرد، مشکلات زیادی به بار‏‎ ‎‏می آید‏‎.‎

‏ ‏

wIMG_2701ok

‏ ‏‏به‏‎ ‎‏گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن‏‎ ‎‏خمینی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی مدرسین و انجمن اسلامی‏‎ ‎‏دانشجویان دانشگاه تهران و علوم ‏


‏پزشکی تهران، در سخنانی به تبیین مبسوط‏‎ ‎‏چرایی و چگونگی بقای اندیشه امام پرداخت و گفت: برای پاسخ به این سوال که‏‎ ‎‏اندیشه امام را چگونه برای امروز و فردا نگه داریم؟ باید سوال اساسی دیگری‏‎ ‎‏مطرح کرد که اساسا چرا باید اندیشه امام باقی بماند؟ آیا اینکه نسل گذشته،‏‎ ‎‏جوانی خود را با امام سیر کرده، نسل بعدی هم باید همین کار را بکند؟ این،‏‎ ‎‏سوال مهمی است باید اندیشمندان جامعه همواره به پاسخ این سوال بپردازند. یادگار‏‎ ‎‏امام اظهار داشت: حقیقت این است که همه جوامع، احتیاج به پرچم و نماد‏‎ ‎‏دارند. کعبه سنگ نشانی است که ره گم نشود. عاشورا و غدیر به عنوان نمادهای‏‎ ‎‏جامعه، مورد نیاز انسان هستند تا در زندگی راه خود را فراموش نکند‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏با بیان اینکه امام نماد تلاقی آرزوی سه جریان تاریخی کشور است، گفت: دینداری، استقلال طلبی و آزادیخواهی سه مطالبه اصلی مردم ایران در طول صد‏‎ ‎‏سال گذشته است. تا پیش از امام، مبارزات مردم به یکی از این سه جریان ختم‏‎ ‎‏می شد. مشروطه، آزادیخواه بود اما استعمارستیز و دیندار نبود. ملی شدن صنعت‏‎ ‎‏نفت، ضداستعماری بود اما جریان دینی نتوانست در کنار آن باقی بماند‏‎.‎

‏سید حسن‏‎ ‎‏خمینی اظهار کرد: این سه خواسته تاریخی در سال 57 در قامت یک شخصیت متبلور‏‎ ‎‏شد و انقلاب را به پیروزی رساند. امام خمینی، هم به مطالبه استقلال طلبی‏‎ ‎‏پاسخ گفت هم به آزادیخواهی و هم به دینداری. امام نماد و پرچم بزرگ این‏‎ ‎‏جامعه است و به همین دلیل، باید باقی بماند‏‎.‎

‏یادگار‏‎ ‎‏امام افزود: جریانات دینی که براساس اندیشه امام فعالیت می کردند علاوه بر‏‎ ‎‏دینداری به استقلال و مبارزه با استعمار و استبداد اعتقاد داشتند. ملت ما‏‎ ‎‏باید این مطالبات را حفظ کند تا سر پیچ ها راه را گم نکند‏‎.‎

‏سید حسن‏‎ ‎‏خمینی در ادامه به طرح  این پرسش پرداخت که چه کنیم اندیشه امام باقی‏‎ ‎‏بماند؟ و گفت: روحانیون بزرگی در جهان تشیع داشتیم که برخی از آنها وارد‏‎ ‎‏عرصه مبارزه هم شدند همانند مرحوم مدرس، آیت الله کاشانی و میرزای شیرازی؛‏‎ ‎‏اما هیچکدام همانند امام به مطالبات جریانهای تاریخی پاسخ ندادند. امام‏‎ ‎‏فرزند زمانه خویشتن است. ایشان درد روزگار خود را می شناخت و به آن پاسخ‏‎ ‎‏می داد. وقتی امام در سال 42 خود شاه را مستقیما خطاب قرار داد، درد جامعه‏‎ ‎‏را فهمید. کسانی بودند که دوباره مدل مشروطه و مدلهای دیگر را معرفی‏‎ ‎‏می کردند اما امام دقیقا به درد اصلی پرداخت.‏‎ ‎

‏وی‏‎ ‎‏افزود: امام اعتقاد داشت برای آزادیخواهی باید استعمارستیزی، استقلال طلبی‏‎ ‎‏و دینداری را تواماً ‏


‏پیگیری کرد. نمی شود بدون هر یک از اینها به نتیجه‏‎ ‎‏مطلوب رسید.‏

‏یادگار‏‎ ‎‏امام در ادامه، اجتهاد در اندیشه امام را شرط حفظ این اندیشه دانست و گفت‏‎: ‎‏امام برای روزگار ما پاسخ دارد. این پاسخ ها هرگز از پیش، آماده و ارائه‏‎ ‎‏نشده است. باید پاسخ سوالات امروز را با روشهای خاص اجتهادی از متن اندیشه‏‎ ‎‏امام به دست آورد‏‎.‎

‏سیدحسن‏‎ ‎‏خمینی اظهار داشت: ما اگر می خواهیم به عنوان کسانی که دلباخته اندیشه‏‎ ‎‏امام هستیم اندیشه ایشان را برای امروز و فردا معرفی کنیم باید به سوالات‏‎ ‎‏روز براساس پیچیدگی های عصر حاضر بر مبنای اندیشه امام پاسخ بدهیم‏‎.‎

‏یادگار‏‎ ‎‏امام به تفکیک بین قضایای حقیقیه و خارجیه در امر اجتهاد تاکید کرد و گفت: تفکیک بین این دو قضیه یکی از اصول اساسی اجتهاد است. نمی شود برخی از‏‎ ‎‏صحبت ها را که در یک شرایط خاص اظهار شده، در شرایط دیگر به کار برد. چون‏‎ ‎‏بسیاری از صحبت ها قضیه خارجیه هستند و نمی توان به همه زمان ها تعمیم داد. اگر این تفکیک صورت نگیرد، مشکلات زیادی به بار می آید‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏اضافه کرد: برای مثال یکبار یک نفر در نامه ای در زمان جنگ نوشته بود؛‏‎ ‎‏امام می گوید:"من توی دهن این دولت می زنم". این نوع به کار بردن قضایای‏‎ ‎‏خارجیه در زمان های متفاوت کاملا خنده دار و اشکال آن آشکار است. اما در‏‎ ‎‏بسیاری از موارد چنین اشتباهاتی آشکار نیست و باعث بدفهمی می شود‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏با خواندن این بیت؛ «گمان مبر که به پایان رسید دور مغان / هزار باده‏‎ ‎‏ناخورده در رگ تاک است»، تاکید کرد: ممکن است سبو بشکند و پیمانه بریزد اما‏‎ ‎‏ساقه تاک همواره باقی می ماند. باید کسی بیایید و از آن،  شراب معنویت و‏‎ ‎‏آزادگی بگیرد.‏

‏سید حسن‏‎ ‎‏خمینی در پایان گفت: حفظ و ترویج اندیشه امام یک شرط اساسی دارد و آن این‏‎ ‎‏است که نباید در فراز و فرودهای روزگار ناامید شویم. فراز و فرودها یک‏‎ ‎‏قاعده الهی است مهم این است که انسان خود را بشناسد و ایمانش قوی باشد و‏‎ ‎‏درد را فراموش نکند. با خستگی و خمودگی نمی توان به جایی رسید. باید هر‏‎ ‎‏لحظه به آینده چشم داشت‏‎.‎

‏در‏‎ ‎‏این مراسم پیش از سخنان یادگار امام، دکتر ظفرقندی، رییس انجمن اسلامی‏‎ ‎‏پزشکان و دکتر حاضری، رییس انجمن اسلامی مدرسین و جعفری دبیر انجمن اسلامی‏‎ ‎‏دانشگاه تهران، سخنانی درباره ضرورت بازخوانی رابطه امام خمینی و‏‎ ‎‏دانشگاهیان ایراد کردند‏‎.‎

‏این مراسم با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی پایان یافت‏‎.‎

‎ ‎