بیداری اسلامی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1391

ناشر مجله : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : مصطفوی، زهرا

بیداری اسلامی

بیداری اسلامی


‏24 / 2 / 91- دکتر‏‎ ‎‏زهرا مصطفوی در همایش نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (س) و‏‎ ‎‏حضرت آیت الله خامنه ای گفت: نگاه به فلسفه و عرفان امام در بحث خداشناسی و انسان‏‎ ‎‏شناسی اهمیت بالایی دارد زیرا این امر زیربنای اصلی فلسفه سیاسی ایشان را تشکیل می دهد‏‎.‎

‏فرزند‏‎ ‎‏حضرت امام خمینی ضمن تأکید بر ضرورت شناخت بیداری اسلامی، گفت: اگر به درستی‏‎ ‎‏حقیقت بیداری اسلامی را بشناسیم، آینده جهان اسلام را بهتر درک خواهیم کرد و خطراتی‏‎ ‎‏که مسلمانان را تهدید می کند، بهتر شناسایی خواهیم کرد‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏در ادامه با اشاره به تفکر سیاسی امام خمینی گفت: نگاه به فلسفه و عرفان امام‏‎ ‎‏در بحث خداشناسی و انسان شناسی اهمیت بالایی دارد زیرا این امر زیربنای اصلی فلسفه‏‎ ‎‏سیاسی ایشان را تشکیل می دهد. وی افزود: تحلیل مقام معظم رهبری در تبیین بیداری‏‎ ‎‏اسلامی و پیوند آن با انقلاب همانند اندیشه های امام بوده و مبانی فکری استواری بین‏‎ ‎‏آن ها برقرار است، که این امر ریشه در اندیشه عرفانی آنها دارد‏‎.‎

‏زهرا‏‎ ‎‏مصطفوی در ادامه برای تحلیل اندیشه عرفانی حضرت امام(ره) توضیح داد: مرتبه ای از‏‎ ‎‏توحید که توحید افعالی است، مرتبه ای است که انسان دریابد هر کاری که در جهان واقع‏‎ ‎‏می شود وابسته به اراده الهی است. اگر انسان به این حقیقت ایمان پیدا کند، از هیچ‏‎ ‎‏قدرتی در جهان نمی هراسد و هرچه ایمان او بیشتر شود، اعتماد او به قدرت های بشری‏‎ ‎‏کمتر می شود‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏ادامه داد: از سوی دیگر حضرت امام معقد است که بشر دارای فطرت ثابت انسانی است که‏‎ ‎‏عاشق کمال مطلق است. یعنی هر انسانی در درون خود کمال را درک می کند و به دنبال آن‏‎ ‎‏می رود و از نقص گریزان است‏‎.‎‏ فرزند‏‎ ‎‏حضرت امام افزود: این فطرت الهی غیر قابل تردید و تبدیل است. البته گاهی انسان ها‏‎ ‎‏در تشخیص اشتباه می کنند و با آن که چیزی را کمال خود می دانند، دنبال آن نمی روند. یا فکر می کنند چیزی کمال است و دنبال آن  می روند که کمال نیست‏‎.‎

‏دکتر‏‎ ‎‏مصطفوی در ادامه با تحلیل حضرت امام از نفرت همگانی از دیکتاتوری و دلایل آن افزود: دیکتاتوری در داخل کشورها که آزادی را از بین برده، مورد تنفر هر انسانی است. انسان ها دردرون خود آزادی خواه و استعمار ستیزند‏‎.‎

‏مصطفوی‏‎ ‎‏با اشاره به فطری بودن این نفرت از دیکتاتوری افزود: این درک همگانی تا حدی است که‏

‎ ‎‏کشورهای استعمارگر به سادگی آن را درک کرده اند و به این جهت دیکتاتورها هم با‏‎ ‎‏شعارهای آزادی خواهانه و ضد استمعاری به مردم ستم می کنند، چون می دانند این شعارها‏‎ ‎‏مورد علاقه ملت هاست. آنها با همین شعارها در ملت های مستضعف نفوذ می کنند‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏ادامه داد: حضرت امام، چند شاخص برای توحید افعالی یک ملت بیان کرده اند که نشان می دهد آن ملت از خود خواهی گذشته و از درون به قدرت الهی ایمان پیدا کرده است. این‏‎ ‎‏شاخص ها عبارتند از وحدت، قطع امید از همه قدرت های موافق، نترسیدن از همه قدرت های‏‎ ‎‏مخالف‏‎.‎

‏فرزند‏‎ ‎‏امام راحل افزود: اگر آنچه انسانها برای خود کمال می دانند مورد آسیب قرار‏‎ ‎‏گیرد و سبب ایجاد نارضایتی گردد، آن گاه اگر همه ملت روحیه توحیدی بیابند و از‏‎ ‎‏خواسته های فردی بگذرند و از هیچ قدرتی نهراسند و یاری نخواهند، آن گاه انقلاب رخ‏‎ ‎‏می دهد. اما این گام اول در شرایطی پیش می آید که ملت بیدار شود و ایمان پیدا کند‏‎ ‎‏که هیچ قدرتی نمی تواند جلوی ایشان را برای تحقق انقلاب بگیرد‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏با بیان اینکه این دیدگاه امام ریشه در عرفان امام دارد و با تأکید بر اینکه ملت‏‎ ‎‏ایران این اصل را تجربه کرده است، توضیح داد: بیداری شرط همه حرکت هاست. در ارتباط‏‎ ‎‏با سیر و سلوک هم همین است. این نظریه را نیز حضرت امام از عرفان عملی به سیاست‏‎ ‎‏آورده است. به همین جهت مقام معظم رهبری درباره بیداری اسلامی در دیگر کشورهای‏‎ ‎‏اسلامی همین مطلب را می فرمایند‏‎.‎

‏فرزند‏‎ ‎‏بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به اینکه بیداری قدم اول سلوک نیست تصریح‏‎ ‎‏کرد: بیداری شرط سلوک است و در انقلاب ها نیز بیداری شرط تحقق انقلاب‏‎ ‎‏است‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏خاطرنشان کرد: تلاش های گسترده ای در جریان است که با ایجاد تفرقه میان مسلمانا‏‏ن حرکت عظیم بیداری اسلامی شکسته شود. امت اسلامی باید راههای ایجاد این اختلاف را‏‎ ‎‏ببندد‏‎.‎

‏مصطفوی‏‎ ‎‏خاطرنشان کرد: صاحبان بیداری اسلامی مردم هستند نه گروههای سیاسی و یا اقشا‏‏ر خاص. وی‏‎ ‎‏تأکید کرد: کسانی که گمان می کنند آزادی طلبی مسلمانان همانند آزادی طلبی اهل کتا‏‏ب ا‏‏ست از اهل سنت و احکام آن دور هستند‏‎.‎‏ وی‏‎ ‎‏تصریح کرد: انقلاب اسلامی از همان ابتدا که پیروز شد به ملت ها صادر شد. الگوی‏‎ ‎‏انقلاب اسلامی توانست نشان دهد که ملت می تواند روی پای خود بایستد و پیروز شود و‏‎ ‎‏نیازی به دخالت فیزیکی ندارد‏‎.‎

‏مصطفوی‏‎ ‎‏خاطر نشان کرد: از نظر بنیانگذار انقلاب، دخالت فیزیکی ایران در امور کشورها برخلا‏‏ف تعالیم توحیدی و نظریه سیاسی ما درباره صدور انقلاب است‏‎.‎

‎ ‎