بخش یادگیری در مغز را هم تقریباً میتوانیم با ماهیچه مقایسه کنیم.این بخش در تابستان و در تعطیلات نوروز،
به دلیل فعالیت کمیادگیری،سعی در حفظ نکردن،نخواندن وننوشتن،«کندوتنبل»میشود.البته هوای گرم تابستان
نیز عامل مهمی در کم کاری بخش یادگیری مغز است.
نگام شروع سال تحصیلی ودر هفتههای اول ماه مهر،کندی این بخش از مغز ممکن است شما را در یادگیری
درسها کمی دچار مشکل کند.البته این مشکل به زودی رفع میشود.ارائه شما برای تحصیل ودرس خوندن مهمترین
عامل در رفع کندی وتنبلی بخش یادگیری مغز است.البته از تغذیه وبه ویژه صبحانه نیز نباید غافل شد.به دلیل اینکه
مغز انرژی مورد نیاز خود را از «گلوکز»یا قند تامین میکند،وجود مواد قندی مانند مربا وجایشیرین در صبحانه،
در به راهانداختن مغز کمک زیادی میکند.برای حفظ سطح انرژی مغز در طول روز،چربیها،قند شیر یا لاکتوز و
موادمعدنی موجود در لبنیات به ویژه شیر به مغز و بدن کمک میکنند تا مغز همچنان در کار یادگیری فعال باشد.
بنابراین صرف صبحانه،قبل از رفتن به مدرسه،ضروری است.
علاوه بر همه اینها،یادتان باشد که همیشه فراموش کردن درس،سادهتر از حفظ کردن آن است.این موضوع
در اوایل سال تحصیلی،بیشتر اتفاق میاغتد.حتماً شما تجربه کردهاید که وقتی خواندن قسمتی از کتاب درسی را تمام
میکنید،چه مقدار کمی از آن به یادتان میماند.نگران نباشید!این دلیل نمیشود که حافظه شما از بقیه ضعیفتر
است.علت این نوع فراموشی،به ویژه در اوایل سال تحصیلی به دلیل مرور نکردن درس خوانده شده است.از همین
روزهای آغاز درس،باید سعی کنیم که هنگام درس خواندن،هر چند وقت یکبار،مکث کنیم،تا عمل «پردازش»
مطالب توسط مغز انجام شود.منظورمان از پردازش این است که باید کاری(هر کاری) بکنیم تا مطلب خوانده شده
در ذهنمان جا بیفتد.دانشمندان ثابت کردهاند که اگر مدت 20 ثانیه بعد از خواندن یا حتی شنیدن مطلبی،سعی
نکنیم آن را به حافظه بسپاریم، آن را فراموش خواهیم کرد.
وامیرکبیر کسانی را برای فراگیری دانشهای جدید،به
غرب فرستاده بودند.اما امیرکبیر به جای فرستادن
دانشآموز،عقیده داشت که باید کانونهای آموزشی را داخل
کشور ایجاد کند.تاسیس آموزشگاه«دارالفنون» در 157 سال
پیش توسط امیرکبیر،نقش مهمی در ایجاد مدارس به شیوه نو
داشت.
مجلات دوست کودکانمجله کودک 152صفحه 37