امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.
سید حسن خمینی گفت: واقعیت این است که ما امروز اگر ضربه می خوریم، از علم دشمنانمان ضربه می خوریم؛ اگر در ابعاد علمی شکست خوردید در همه ابعاد شکست خورده اید. اگر می خواهید در دنیا دست برتر داشته باشید و پرچم پیامبر(ص) را برافرازید، باید قدرت علمی داشته باشید.
فاطمه ـ سلام الله علیهاـ بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند ...جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد. ظاهر روایت این است که در این ۷۵ روز مراوده ای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقۀ اول از انبیای عظام دربارۀ کسی این طور وارد شده باشد.
آقای پاپ وظیفه ندارند که هدایت کنند اینهایی که بر ضد مظلومین قیام کردند؟ با قلم خودشان، با قدم خودشان، با همۀ وسائل تبلیغاتی بر ضد مظلومین قیام کردند، آقای پاپ وظیفه ندارند از اینها جلوگیری کنند؟ پس کی وظیفه دارد؟
مرحوم دکتر عباس شیبانی را میتوان یکی از این افراد نادر برشمرد. او از زمانی که خود را شناخت و پا به عرصه فعالیت اجتماعی گذاشت در مسیر دفاع از اسلام و مبارزه با ظلم و بی عدالتی قدم گذاشت. او بیش از هفتاد سال بدون کمترین تعلل و اعوجاح و تزلزلی چه در دوران سیاه ستم شاهی و چه در عصر برپایی نظام جمهوری اسلامی همواره چون سربازی خدمتگزار دوید، بدون آنکه کمترین چشم داشتی به مواهب چرب و شیرین قدرت داشته باشد، یا به واسطه بی مهری و کم توجهی دلسرد شود. او با همه دولت ها و با هر گرایش سیاسی تعامل داشت و کمترین توجهی به خط و خطوط سیاسی دیگران نداشت.
همایش «فرمان هشت ماده ای امام خمینی(س) منشور حقوق شهروندی» در حرم مطهر حضرت امام برگزار شد و سخنرانان بر این مسأله تأکید کردند که احکام صادر شده در فرمان هشت ماده ای امام منحصر به زمان خاصی نیست؛ البته حضرت امام خط مشی را ترسیم کرده و جزئیات آن باید توسط مسئولان و حقوقدانان تبیین شود.
نام حسنین هیکل برای همه آنهایی که حتی اگر دستی هم بر سیاست نداشته و فقط به خواندن اخبار کفایت کرده اند، نامی آشناست. او روزنامه نگار و نویسنده مصری بود که با برخی از رهبران و شاهان دنیا دیدار و گفت و گو داشت. این نویسنده مسلمان چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن به بحث و گفت و گو با امام خمینی پرداخت.
هر کس که مقام بالاتری دارد مسئولیت بیشتری دارد. حالا که شما نخست وزیر هستید، مسئولیت شما با یک فرد عادی مساوی نیست. این کشور، نخست وزیران فراوانی به خود دیده است. بعضی از این نخست وزیرها خدمت کردند به مردم و در بین مردم، الآن هم حرمتی دارند، یک منزلتی دارند. بعضی ها هم خیانت کردند. شما سعی کنید از آن نخست وزیرهای «ملعون» نباشید؛ از نخست وزیرهای «مرحوم» باشید.
امام خمینی کتاب "تشیع علوی و صفوی " را با دقتی تمام خوانده بود و او بعدها پا را فراتر از این تقسیم بندی گذاشت و به جای تشیع علوی و صفوی، از "اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی" نام برد.
هم زمان با سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، نشست هم اندیشی «وحدت حوزه و دانشگاه» در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برگزار شد. این نشست که با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان پژوهشگر اندیشه امام خمینی(س) و رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برگزار شد.
یکی از عواملی که اسلام باید بسیار بر آن سفارش نموده حفظ وحدت و برادری و تمسک به حبل الله است. قرآن کریم در این مورد می فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ؛ همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.» (سوره آل عمران، آیه ۱۰۳)
همایش «فرمان هشت ماده ای امام خمینی(س) منشور حقوق شهروندی» با سخنرانی دکتر محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری و دکتر مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه، در حرم امام برگزار می شود.
پنجمین کارگروه برنامه ریزی همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) با وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز (۲۷ آذر ۱۴۰۱) با حضور امین عارف نیا، معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات و همچنین حجت الاسلام علی ملانوری، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار و در خصوص همکاری های دو جانبه تبادل نظر شد.
محمدعلی انصاری، سرپرست حرم مطهر امام خمینی(س) در در جلسه هم اندیشی بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س)، امام خمینی و روز زن در حرم حضرت امام، گفت: بحث اساسی این است که تا تحقق اراده و فکر امام و بستری که امام ایجاد کرد چقدر فاصله داریم؟ چقدر مبانی امام را درست به جامعه تفهیم کرده ایم؟ در مورد دختران و زنان که متأسفانه برخی از آنها در آستانه فاصله گرفتن از مبانی انقلاب هستند، چقدر ما کار کرده ایم؟ این سؤال اساسی را متولیان فرهنگی کشور باید از خودشان بپرسند. 43 سال بعد از پیروزی انقلاب وقت کمی نیست و ما باید پاسخگو باشیم.
حضرت امام همیشه از دیپلمات ها دفاع می کردند؛ در زمان جنگ بحث قطعنامه 598 را دیپلمات ها در زمان امام دنبال کردند. امام علیرغم آنکه بر ادامه جنگ تأکید داشتند ولی همزمان با تأکید بر دیپلماسی از اقدامات دیپلمات ها حمایت کردند و با وجودی که پذیرش قطعنامه برای ایشان بسیار سخت بود و آن را به نوشیدن جام زهر تعبیر کردند آن را پذیرفتند. امام دیپلماسی را به عنوان یک ابزار در کنار کار نظام و کار میدان نگاه داشتند. در واقع میدان و دیپلماسی در کنار هم دو ابزار مورد توجه امام بودند.
از منظر اسلام حقوق شهروندی و حقوق انسانهایی که در کنار همدیگر زندگی می کنند، صرف نظر از عقیده، خصوصیات اخلاقی، مذهب و گرایش است. اسلام می گوید امکانات باید به طور مساوی برای همگان تقسیم شده، بطوریکه بتوانند از فرصت های شغلی، مسائلی مانند امنیت، عدالت، آزادی بطور علی السویه برخوردار باشند.
فرمان هشت ماده ای امام بازتاب و پیامدهای زیادی را در جامعه آن روز از خود به جای گذاشت؛ باید گفت، معنا و مفاد فرمان هشت ماده ای به رسمیت شناختن حقوق افراد در جامعه و حاکمیت قانون است و فقدان این دو، از مشکلات تاریخی نظام سیاسی در ایران است.
رابطه خوب داشتن به این هست که شما چطور عمل کنید که احترام و اعتماد طرف مقابل را، جلب کنید. این کار مهمی است. جلب اعتماد و احترام طرف مقابل به این معنی نیست که نسبت به او بیش از اندازه تعارف و مجامله کنید و یا تملق بگوئید و یا حالت وادادگی نسبت به او داشته باشید. داستان اینگونه نیست. بلکه این هست که منطق رفتاری شما مفهوم باشد و دچار افراط و تفریط نشود و در عین حال بخش های تأثیرگذار درون کشورتان هماهنگ با سیاستی که در پیش گرفته اید باشد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.