امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.
نگاه فرا ملی امام نسبت به همه اقوام ایرانی به شکست تلاش های موازی احزاب ضد دینی و قدرت های فرا منطقه ای در راستای نهادینه سازی نگاه مرکز گریزی اقوام ایرانی منجر شد ویک وحدت گسست نا پذیر در سراسر ایران بوجود امد. بر ایند نگاه اسلامی وانسانی امام راحل به اقوام ایرانی ،در جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران تجلی یافت وهمه اقوام صرف نظر از گرایش های مذهبی وقومی برای دفاع از تمامیت ارضی ایران به پا خاستند.
حضرت امام پس از نوشتن حاشیه بر توضیح المسائل آیت الله بروجردی، آثار فتوایی دیگری هم نوشته که مهمترین آن ها تحریرالوسیله می باشد و در سالهای پس از آن بعضی از فتاوایشان تغییر و تبدیل یافته که خود گفتند در موارد اختلاف فتوی، آنچه در تحریرالوسیله نوشته شده، ملاک است.
نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، پیرامون هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»، روز سه شنبه ۲۰ دیماه ۱۴۰۱ در محل موسسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، برگزار می شود.
وحدت و همبستگی، ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهمترین عوامل حفظ بقای اجتماع و مدینة انسانی است و بشر نه تنها برای بقای حیات جمعی بلکه برای برخورداری از یک زندگی مطلوب چاره ای جز پذیرش آن ندارد.
کتاب تلاش پنجاه ساله خاطرات عالم مجاهد آیت الله محمد حسین معصومی زرندی توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد.
با درج مقاله توهین آمیز «استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات، درس های حوزه علمیه قم تعطیل شد و جمعیت انبوهی از مردم به همراهی طلاب در اعتراض به این مقاله و به منظور جلب هم صدایی مراجع و اساتید حوزه علمیه قم، به منازل آنان مراجعه کردند. شب هنگام فریاد انبوه جمعیت در مسجد اعظم و شعار «درود بر خمینی» و مرگ بر حکومت پهلوی خاطره ۱۵ خرداد ۴۲ را در اذهان زنده می کرد.
جلسه هماهنگی برنامه های هفته فرهنگی "بر آستان آفتاب" ویژه ایام ولادت یگانه دخت پیامبر اسلام و حضرت امام خمینی با حضور معاون و جمعی از مدیران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با استاندار و مقامات استان مرکزی و مسئولان شهر خمین روز گذشته در اراک برگزار شد.
محسن مهاجرنیا، رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی، گفت: امام راحل به دین عزت داد و مکتب اهل بیت(ع) را برجسته کرد. این روزها با مشکلاتی که در کوچه و بازار و مسائل اقتصادی و جامعه پیش آمده، گاهی به این سمت می رویم که خجالت می کشیم بگوییم این انقلاب چه شد؛ با همه این اوصاف، هنوز شاهکار امام عظمتی است که باید با همان عظمت از آن یاد کرد. امام راحل در دورانی که دین از سیاست جدا شده و حاکمیت دست طاغوت و کفر و الحاد غربی و شرقی افتاده بود، از حکمت و عرفان به سمت فقاهت برگشتند و به نظریه ولایت فقیه رسید.
... آنان را به محل خود برای خدمت برگردانند که این نحوۀ عمل که با آنها شده است ظلم فاحش است، و محروم نمودن کشور از اشخاص مفید می باشد که از همۀ اینها باید جلوگیری شود. و نیز از افراد صحیحی که در هیأت های گزینش بوده اند، قدردانی شود و به افراد دیگر آنها نصیحت شود تا نظیر این افعال در کشور اسلامی واقع نشود....
اوضاع نابسامان پائیز ۵۷، آمریکا و انگلیس را متقاعد کرد که با وجود شاه، امکان بازگرداندن ثبات سیاسی به ایران وجود ندارد؛ با اینکه محمدرضا با مشورت کارشناسان ارشد سیاسی، نظامی و امنیتی غرب دست به هر اقدامی برای تداوم حکومت خود زد، اما خواست مردم چیز دیگری بود. تشکیل دولت نظامی ازهاری نیز بر بی ثباتی کشور افزود؛ شرایط موجود در کشور بحرانی بود؛ مطبوعات به جریان اختناق و سانسورمعترض بودند...
یکی از ابتکارات امام خمینی(س) طرح نقش عنصر زمان و مکان در اجتهاد و استنباط فقیه است که تاکنون البته مورد توجه زیادی قرار گرفته است و قطعا در آینده نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اگر حوزه های علمیه در درس های خود به صورت دقیق و تفصیلی و اجتهادی ذیل عنوان تبدل موضوع حضرت امام این موضوعات و اقسام را مورد بررسی قرار دهند، کاری مهم از حیث روشی و اصولی در قبال مسائل نوآمد فراروی فقه کرده اند؛ به ویژه آنکه اهمیت پرداختن به این مباحث (همانطور که گفتم) می تواند بُعد روشی داشته باشد و کاربردهای مختلفی را در مواجهه با مسائل جدید فراروی ما بگذارد.
در این نشست دکتر محسن مهاجرنیا از «حکمت سیاسی امام خمینی» سخن خواهد گفت تا بعدی دیگر از ابعاد شخصیتی و اندیشه جامع الاطراف آن فقیه حکیم و حکیم فقیه برای اصحاب فکر و فرهنگ و اندیشه اسلامی تبیین گردد.
حضرت امام در پاسخ به اعتراضات و اشکالات آیت الله قدیری بر فتاوای راهگشای ایشان در عرصه های هنر و ورزش، فضای وسیعی را می گشاید که بی اغراق فضای پرواز فقه و تبدیل شدن آن به فقهی راهگشا و پاسخگوی پرسش ها و نیازهای عصرها و نسل ها و پویا و بالنده می باشد.
آغازین روزهای دی ماه و زمستان سرد اروپا مصادف با روزهای جشن و شادمانی آنها برای برپایی عید کریسمس و ولادت حضرت عیسی مسیح علیه السلام است. زمستان ۵۷ اما حال و هوای دیگری به اهالی نوفل لوشاتو که از نزدیک شاهد رفت و آمدهای بسیار با پیرمردی که رهبری یک انقلاب مردمی را عهده دار بود، بخشیده بود. هدایای امام به آنها عید دیگری را برایشان رقم زد.
امام خمینی در سایۀ خودسازی و تهذیب نفس موفق شد که از بسیاری صفات و شیوه های ناموزون و رذایلی که دامنگیر بعضی از مقامات روحانی می باشد دور بماند و دامان والای خود را از آلودگی های نامجویی، خودنمایی، جاه طلبی، ریاکاری و دیگر صفات رذیله، پاک و مبرّا نگه دارد و به مشتهیات دنیا بی اعتنا باشد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.