در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
حضرت امام(س) درباره این آیه «اللهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَعَلَى اللهِ فَلْیَتَوَکّلِ الْمُؤْمِنُونَ» فرموده است: کلمه شریفه توحید را قرار داده و پس از آن امر فرموده که مؤمنین بر خدای تعالی توکل کنند، اشاره ممکن است باشد به مرتبه بالاتری از مقام اوّل و لهذا مؤمنین را که در آیة سابقه از خواصّ آنها «توکّل علی الله» را قرار داده بود، در این آیه شریفه امر به توکّل فرموده. شاید این ذکر کلمه توحید اشاره به آن باشد که پس از مقام ایمان و کمال آن جلوه توحید فعلی در قلب سالک ظاهر شود.
در دیدار دکتر فاطمه طباطبایی عضو هیئت علمی و مدیر گروه عرفان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و همسر مرحوم سید احمد خمینی با رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه، زمینه های گسترش اندیشه های حضرت امام خمینی (س) در روسیه بررسی شد.
در نجف که بودم از بعضی از افراد می شنیدم که امام خیلی با ما گرم نمی گیرد. من این مسأله را به مرحوم حاج آقا مصطفی منتقل کردم. ایشان گفت: ما این مسأله را به امام گفته ایم و امام فرموده اند: این از تسویلات و دسیسه های شیطان است؛ در حقیقت این نفس من است که مرا دعوت می کند با افراد بیشتر گرم بگیرم که تعداد علاقه مندانم بیشتر بشود ولی برای اینکه امر به من مشتبه شود شیطان می گوید: برای خدا و اسلام است! لذا من این کار را نمی توانم بکنم.
گرچه همه روزها و همه زمان ها از آن خداوند است و در قبضه قدرت و در ساحت رحمت او باری تعالی، اما این قطعه از زمان را فضیلت و شرافت دیگری است تا آن جا که «شهرالله – ماه خدا» نام گذاری شده و از برکات آن همین بس که «دعیتم فیه الی ضیافة الله». از منظر امام ماه های رجب و شعبان و ایام با فضیلت و ادعیه نورانی وارد شده در آن همگی - مقدمه ورود به این ضیافت و مهمانی ویژه و حضور در سفره گسترده قرآن مجید و درک موقعیت لیلة القدر است.
مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم معتقد است که مبانی عرفانی امام در تفسیر مغفول مانده است. حضرت امام شخصیتی عرفانی بودند و عرفان اصیل اسلامی در همه ابعاد زندگی شان از جمله تفسیرشان از قرآن کریم تأثیر داشت. تفسیر عرفانی مورد گفت وگوی مفسران و عالمان بوده برخی این تفاسیر را نپذیرفته اند و گفته اند که این تفسیر نوعی تفسیر به رأی است اما تفاسیر عرفانی وقتی که مصداقش امام یا عارفان بزرگ می شود جایگاه ارزشمندی خواهد داشت.
پیامبر اسلام (ص) با اصحاب خود چنان رفتار مى کرد که هر یک از آنها فکر مى کرد که او عزیزترین افراد نزد پیامبر است. امام هم در درس اینچنین بودند و به همۀ طلاب شخصیت مى دادند و همّ ایشان این بود که استعدادها را شکوفا کنند. حرف خوب را مى پذیرفتند و تشکر مى کردند، گویا درنظر مبارکشان بود امانتى را که پیش ایشان بود به دیگران تحویل دهند.
باید ما بگوییم یک جهاد سازندگى، موسوم کنیم این جهاد را به «جهاد سازندگى» که همه قشرهاى ملت، زن و مرد، پیر و جوان، دانشگاهى و دانشجو، مهندسین و متخصصین، شهرى و دهاتى، همه با هم باید تشریک مساعى کنند و این ایران را که خراب شده است بسازند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلایل به تعویق افتادن زمان برگزاری همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) از برپایی این همایش در 8 آبان ماه سال جاری خبر داد.
امام در عین حال که در مواضع اجتماعى و دینى، صلابت و قاطعیت از خود نشان می داد، کسى را از اظهارنظر باز نمی داشت و نظر مقبول و عادلانه دیگران را رد نمی نمود. در پاریس هم، سران احزاب و جنبش هاى سیاسى و مذهبى را براى دیدار و گفتگو پیرامون کشور و تغییر رژیم می پذیرفت و به آنان مجال طرح آراى خود را می داد. امام خمینى هیچ گاه از شنیدن نظر مخالف برآشفته نمی شد، بلکه به تحلیل آن می پرداخت و بطلان و عدم بطلان آن را یادآور می گشت.
«دستگاه قضایی کشور ما، متأسفانه استقلال خود را از دست داده و به صورت آلتی در دست هیأت حاکمۀ ایران قرار گرفته است. لذا صلاحیت ندارد که مرا محاکمه کند. البته اگر روزی محکمۀ صلاحیتداری که خارج از نفوذ دستگاه حاکمه باشد تشکیل شود، من حرف های خودم را خواهم زد.»
عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب(س) گفت: تعلیم و تعلم زنان ما نقش کلیدی در سعادت جامعه دارد چرا که هم خانواده را حفظ می کند و هم جامعه را. به اعتقاد من تاکید امام خمینی(س) بر تعلیم و تعلم زنان به همین دلیل بوده و باید توجه داشته باشیم که این تعلیم و تعلم همه جانبه است.
بخشی از پیش فرض های موجود و پذیرفته شده در جامعه ایران درباره جنگ ایران و عراق، در ذیل سه موضوع کلی قابل تعریف است. ددمنشی و تجاوزگری دشمن بعثی در عراق که تصوّر هرگونه جنایتی را از سوی عراقی ها در زمان جنگ امکان پذیر کرده است. باور نسبت به مظلومیت و غربت رزمندگان که تصور وقوع هر نوع وضعیتی را برای آنها از جمله شهادت غریبانه، امکان پذیر کرده است. پرسشها و ابهامات موجود درباره برخی وقایع و مسائل جنگ.
این خیلی مسائل مهمی است که کسی با آن روحیۀ حماسی یک مرتبه چنین تصمیمی را بگیرد. اگر کسی خود را نساخته باشد چنین کاری برایش خیلی دشوار یا محال است. مردم و مسئولان این مملکت باید سعی کنند رفتار و کردار و نیات خداپسندانه داشته باشند. یعنی برای خاطر دنیا و پست و مقام یکدیگر را محکوم نکنیم. از یک روستایی تا یک کسی که در رأس نظام است. مسائل نفسانی مسائلی است که در نهاد فرد فرد ما وجود دارد.
ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) طی اطلاعیه ای مراتب قدردانی خود را از مردم، مسوولین و دست اندرکاران بزرگداشت امام خمینی(س) اعلام کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، به لحاظ خصلت غیر سازمانی و فقدان تشکیلات منسجم حزبی در مدیریت انقلاب و نیز عدم اقتدار همه جانبه دولت انقلاب و حاکمیت چندگانه ای که معمول مراحل اولیه پیروزی انقلابات است، نظام دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور، از جمله مراکز و مواردی بود که به نحو کامل تحت مدیریت جریان مذهبی و مدیریت انقلاب قرار نگرفت و مبارزات و رقابت های درون جریان های انقلاب با شدت و صراحت بیشتری ادامه داشت.
کتاب استصحاب همچون کتابهای اصولی دیگر امام(س) از درخشندگی ویژه ای برخوردار است. زیرا از یکسو در بررسی روایات از افراط و تفریط می پرهیزد، و دقتهای فلسفی و سهل انگاری های عامیانه را کنار می گذارد و از سویی دیگر، در بحثها به شدّت از خلط و اشتباه جلوگیری می کند و مسائل حقیقی را از مسائل اعتباری تفکیک می نماید، و با کمال متانت و استواری به استدلال می پردازد، و سپس با دفاع از نظریۀ برگزیده، آنرا تحکیم و تعمیق می بخشد.
منی بن قمره طی مقاله ای در روزنامه فرانسوی زبان «لوتن» در تونس تأکید کرد: امام خمینی (س) اسلامی را به جهانیان معرفی کرد که با علم، فضیلت، اخلاق، عدالت و انسانیت در تعارض نیست و ما را به اوج حقیقت یعنی معرفت خدا رسانید.
حجت الاسلام والمسلمین حاضری با بیان این که امام خمینی(س) در حوزه های مختلف از جمله وحدت ملل مسلمین و وحدت مذاهب اسلامی، منادی وحدت است، گفت: همایش «امام خمینی پیام آور وحدت» به حوزه تقریب مذاهب می پردازد که متأسفانه امروز جامعه اسلامی درگیر آن است و امید است این همایش گامی در تقریب امت اسلامی شود.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.