پرتال امام خمینی(س): ماه مبارک رمضان، ماه تولد قرآن، ماه انس با قرآن، ماه بهار قرآن، و ماه شناخت و بهره برداری فکری و عملی از قرآن است. بمناسبت فرارسیدن این ماه پربرکت پرتال امام خمینی (س) در سی قسمت مجموعه ای منتخب از مواضع و بهره مندی های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را در فرازهایی مجزا با عنوان " منزلت قرآن، سرچشمه نور" منتشر می کند که قسمت نهم آن از نظر می گذرد:

* باید دانست که در این کتاب جامع الهی به طوری این معارف، از‏‎ ‎‏معرفة الذّات تا معرفة الافعال، مذکور است که هر طبقه به قدر استعداد خود از‏‎ ‎‏آن ادراک می کنند؛ چنانچه آیات شریفۀ توحید، و خصوصاً توحید افعال، را‏‎ ‎‏علماء ظاهر و محدّثین و فقها رضوان اللّه علیهم طوری بیان و تفسیر می کنند که‏‎ ‎‏بکلّی مخالف و مباین است با آنچه اهل معرفت و علماء باطن تفسیر می کنند؛‏‎ ‎‏و نویسنده هر دو را در محل خود درست می داند، زیرا که قرآن شفای دردهای‏‎ ‎‏درونی است و هر مریض را به طوری علاج می کند. چنانچه کریمۀ ‏‏هُوَ الاَوّلُ‏‎ ‎‏وَالآخِرُ وَالظّاهِرُ وَ الباطِنَ.‏ و کریمۀ‏‏ اللّه نورُ السَّمٰواتِ وَالاَْرْض.‏ «خداوند نور آسمانها و زمین است.» (نور / ۳۵) و کریمۀ‏‎ ‎‏هُوَ الَّذی فِی السَّماءِ اِلهٌ وَفیِ اْلاَرْضِ اِلٰهٌ.‏ «اوست کسی که در آسمان خداست و در زمین خداست.» (زخرف / ۸۴) و کریمۀ ‏‏هُوَ مَعَکُمْ.‏ «او با شماست ...» (حدید/۴) و کریمۀ‏‎ ‎‏اَیَنما تُوَلُّوا فَثمَّ وَجْهُ اللّه.‏‎ «به هر سو رو کنید، آنجا روی خداست.» (بقره/۱۱۵) ‎‏ الی غیر ذلک در توحید ذات، و آیات کریمۀ آخر‏‎ ‎‏سورۀ «حشر» و غیر آنها در توحید صفات، و کریمۀ ‏‏وَ مٰا رَمَیْتَ اِذْرَمَیْتَ وَ لکِنَ اللّه مٰی.‏‎ «هنگامی که تیر انداختی تو نینداختی بلکه خدا انداخت.» (انفال/۱۷) ‎‏ و کریمۀ ‏‏اَلْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعٰالَمین‏‏. و کریمۀ ‏‏یُسَبحُ للّه مٰا فی السَّمٰواتِ و ما‏‎ ‎‏فِی اْلاَرْض.‏ «آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است او را تسبیح می کنند.» (جمعه /۱، تغابن/۱) در توحید افعال، که بعضی به وجه دقیق و بعضی به وجه ادقّ‏‎ ‎‏عرفانی دلالت دارد، برای هر یک از طبقات علماء ظاهر و باطن طوری شفای‏‎ ‎‏امراض است. و در عین حال که بعضی آیات شریفه، مثل آیات اوّل «حدید»‏‎ ‎‏و سورۀ مبارکه «توحید»، به حسب حدیث شریف کافی (‏‎اصول کافی، ج ۱، ص ۱۲۳، «کتاب التوحید»، «باب النسبة»، حدیث ۳).‎‏ برای متعمّقان از‏‎ ‎‏آخرالزّمان وارد شده، اهل ظاهر را نیز از آن بهرۀ کافی است. و این از‏‎ ‎‏معجزات این کتاب شریف و از جامعیت آن است.‏

‏‏و دیگر از مقاصد و مطالب آن، دعوت به تهذیب نفوس و تطهیر بواطن‏‎ ‎‏از ارجاس طبیعت و تحصیل سعادت، و بالجمله، کیفیّت سیر و سلوک الی اللّه‏‎ ‎‏ ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏. و این مطلب شریف به دو شعبۀ مهمّه منقسم است: یکی تقوا به‏‎ ‎‏جمیع مراتب آن، که مندرج در آن است تقوی از غیر حق و اعراض مطلق از‏‎ ‎‏ماسوی اللّه . و دیگر، ایمان به تمام مراتب و شئون، که در آن مندرج است‏‎ ‎‏اقبال به حق و رجوع و انابه به آن ذات مقدّس. و این از مقاصد مهمّۀ این کتاب‏‎ ‎‏شریف است که اکثر مطالب آن بلا واسطه یا مع الواسطه به این مقصد رجوع‏‎ ‎‏کند.‏

‏‏و دیگر از مطالب این صحیفۀ الهیّه، قصص انبیاء و اولیاء و حکماء‏‎ ‎‏است، و کیفیّت تربیت حق آنها را، و تربیت آنها خلق را؛ که در این قصص‏‎ ‎‏فوائد بی شمار و تعلیمات بسیار است. و در آن قصص به قدری معارف الهیّه و‏‎ ‎‏تعلیمات و تربیتهای ربوبیّه مذکور و مرموز است که عقل را متحیّر کند.‏‎ ‎‏سبحان اللّه و له الحمد و المنة. در همین قصّه خلق آدم علیه السلام و امر به‏‎ ‎‏سجود ملائکه و تعلیمات اسماء و قضایای ابلیس و آدم(ع) که در کتاب خدا‏‎ ‎‏مکرر ذکر شده، به قدری تعلیم و تربیت و معارف و معالم است برای کسی که‏‎ ‎ لَهُ قَلْبٌ اَوْ اَلْقیَ السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید‏‎‎‏ که انسان را حیران کند. و اینکه قصص‏‎ ‎‏قرآنیّه، مثل قصۀ آدم و موسی و ابراهیم و دیگر انبیاء علیهم السلام، مکرر ذکر‏‎ ‎‏شده، برای همین نکته است که این کتاب، کتاب قصه و تاریخ نیست، بلکه‏‎ ‎‏کتاب سیر و سلوک الی اللّه و کتاب توحید و معارف و مواعظ و حِکَم است. و در‏‎ ‎‏این امور، مطلوبْ تکرار است تا در نفوس قاسیه تأثیری کند و قلوب از آن‏‎ ‎‏موعظت گیرد. و به عبارت دیگر، کسی که بخواهد تربیت و تعلیم و انذار و‏‎ ‎‏تبشیر کند، باید مقصد خود را با عبارات مختلفه و بیانات متشتّته ـ گاهی در‏‎ ‎‏ضمن قصه و حکایت و گاهی در ضمن تاریخ و نقل و گاهی به صراحت لهجه و‏‎ ‎‏گاهی به کنایت و امثال و رموز ـ تزریق کند تا نفوس مختلفه و قلوب متشتّته‏‎ ‎‏هر یک بتوانند از آن استفادت کنند. ‏ ‎(آداب الصلاه/ ص۱۸۶ و ۱۸۵)

. انتهای پیام /*