بحث خاتمیت و جامعیت دو بحث جداگانه است. جامعیت بحثی است که تمام ابعاد وجودی انسان را دربرمی گیرد و در بحث خاتمیت، فرازمانی بودن مطرح است. در تمام ازمنه «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» بحث خاتمیت و جاودانگی دین را پوشش می دهد. جاودانگی بحث خاتمیت را پوشش قرار می دهد و در جامعیت ذو ابعاد بودن آموزه های دینی مطرح است. دینی که جامع باشد جاودانگی دارد و فرازمانی است. جاودانگی دین یا به عبارتی خاتمیت را می توان در پرتو جامعیت تعریف کرد. دینی که جامع است می تواند دین جاودان و خاتم باشد و چنان چه دین جامع نباشد جاودانگی نیز نخواهد داشت.
جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۴۸
در پی درگذشت میخائیل گورباچف:
جناب آقای گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسأله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر این گونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.
چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
در مراسم امضای تفاهمنامه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و پژوهشگاه قوه قضاییه؛
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تاکید کرد: سیره نظری و عملی امام پیش روی ما هست و حتی اگر کسی بخواهد قرائت خودش را ارائه کند، ما فاصله زیادی نگرفته ایم. حتی اگر کسی بخواهد برداشت هرمونتیکی هم داشته باشد، قرائتی که مورد پذیرش همه و جامعه ما با آن آشنا بوده، پیش روی ما هست و کسی نمی تواند این را کتمان یا تحریف کند. حداقل الآن این وضعیت هست و ممکن است گذشت زمان شرایط را متفاوت کند و باید مراقبت شود.
چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۵۲
تازه های نشر؛
ماهنامه فرهنگی آموزشی خردسالان دوست شماره ۶۰۰ و ۶۰۱ ویژه مرداد و شهریور توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) چاپ و روانه بازار نشر مجلات گردید.
سه شنبه, ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
در پی ارتحال آیت الله محمد علی ناصری پیام تسلیتی از سوی رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر شد.
شنبه, ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
در دومین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر، خانواده ایشان در ششم شهریور ماه سال ۵۹ با امام خمینی دیدار کردند.
شنبه, ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
بمناسبت پنجم شهریور سخنرانی امام در جمع کارکنان روزنامه اطلاعات:
امام خمینی در جمع کارکنان موسسه اطلاعات که در پنجم شهریور ماه سال ۵۹ به دیدار ایشان رفته بودند به بیان رسالت مطبوعات در نظام اسلامی پرداختند.
شنبه, ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۰
در پیام تسلیتی مطرح شد؛
آیت الله سید حسن خمینی در پیامی با تسلیت درگذشت آیت الله ناصری، نوشت: آن عالم بزرگوار سال ها با تربیت شاگردان و تعلیم مستمعان و مستفیضان به بسط فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام پرداخته بودند. خدای متعال ایشان را با اولیاء صالحین خود محشور دارد.
شنبه, ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۳۱
چند ماه قبل از ارتحال امام بود که یک روز صبح حجت الاسلام رسولی محلاتی رئیس دفتر امام به بنده زنگ زدند و گفتند امام خواستار دیوان سه جلدی سعدی هستند شما می توانید برای ایشان پیدا کنید؟ گفتم با کمال میل. اما چرا سه جلدی نه یک جلدی؟ اظهار داشتند که امام می خواهند مجلدات کم حجم باشد تا بتوانند در قدم زدنهای روزانه آن را با خود ببرند و به آسانی آنها را مطالعه کنند...
جمعه, ۰۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱
در کتاب آیات شیطانی، ساحت مقدس رسول اکرم، پیامبر مصطفی به سخره گرفته شده و نسبتهای ناورا به ایشان وارد شد؛ بر اساس احکام فقه اسلامی هرگاه فردی مسلمان به پیامبر دشنام گفته شود و یا ایشان تحقیر شود، سب النبی رخ داده است. در کتاب آیات شیطانی، سلمان رشدی که یک مسلمان زاده است، ساحت مقدس پیامبر اسلام را مورد هجمه قرار داده بود، لذا مشمول صدور فتوای ارتداد بود. اما فتوا می توانست واکنش تند جهان غرب به ویژه سازمان های حقوقی بشری را در پی داشته باشد. کمااینکه همینطور هم شد و تمام جهان غرب یکپارچه مقابل ایران و این حکم واکنش نشان دادند. امام با شخصیت استثنایی و ابهت ویژه خود، به عنوان یک فقیه جامع الشرایط و رهبر یک نظام اسلامی که دارای محبوبیت گسترده بین مسلمین و آزادیخواهان سراسر جهان بودند، در مقابل گستاخی سلمان رشدی، فتوا صادر کردند و خودشان نیز مردانه و استوار پای این گفتار و نظریه ایستادند.
چهارشنبه, ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، سال ۶۰ یکی از سالهای بسیار پرماجرا و پرتلاطم به حساب می آید. حوادثی پیاپی و بسیار سخت دامنگیر ملت ایران بود و خاطرات بسیار تلخی در اذهان مردم بجای گذاشت. یکی از این حوادث شهادت شهیدان رجایی و باهنر بود که در تاریخ ۸ شهریور در پی انفجار نخست وزیری بوقوع پیوست.
چهارشنبه, ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۵۵
در تجدید میثاق رییس جمهور و اعضای دولت با آرمان های امام راحل؛
یادگار امام در تجدید میثاق رییس جمهور و اعضای دولت با آرمان های امام راحل گفت: حضرت امیر به مالک اشتر می فرمایند داخل نکن در حلقه مشاورانت: بخیل را، بخیلی که فضل را از تو و مردم برمی گرداند. به زبان امروزی بگوییم...هر کسی که ریشه ای در بخل دارد و مانع رفاه می شود، اینها به تو وعده ای فقر می دهند.
سه شنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
قدری تفکر کن در حالات علی بن الحسین، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهای لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیّت را به بندگان خدا تعلیم می کند.
سه شنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۰
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید سجاد حججی یکی از شاگردان و همراهان صادق و ثابت قدم امام خمینی بوده است. شخصیتی که هم در دوران نهضت امام خمینی و هم در مقطع پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خدمت اهداف الهی مراد خود قرار داشت.
مرحوم حججی این افتخار را داشته اولین اجازه در امور حسبیه امام خمینی برای او بوده و نامهای ماندگاری خطاب به ایشان نوشته و حضرت امام نیز نامه هایی به او نوشته به اجازات و احکامی برایش صادر کرده است امامت جمعه میانه و نمایندگی مردم آن دیار در مجلس شورای اسلامی در کارنامه این عالم مبارز و روحانی خدمتگزار که توفیق مدیریت حوزه علمیه میانه را نیز داشته، ثبت شده است.
دوشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
منظور از تعیین قلمرو دین، کشف قلمرو واقعی دین است، نه ترسیم قلمرویی برای آن تا مستلزم تعیین تکلیف برای خدا باشد. انتظار بشر از دین، تعیین کننده قلمرو دین است؛ به این معنا که به ما نشان می دهد چه سؤال هایی را از دین بپرسیم و حل چه معضلات و مشکلاتی را از دین بخواهیم. البته این بحث فقط نشان می دهد که دین به چه نیازهایی پاسخ می دهد....
دوشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
در مراسم گرامیداشت «سالروز تأسیس جامعه الزهرا به فرمان امام خمینی(س)»؛
حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری در ویژه برنامه گرامیداشت «سالروز تأسیس جامعه الزهرا سلام الله علیها به فرمان حضرت امام خمینی(قدس سره)» یادآور شد: وقتی این نهاد و مؤسسه علمی را می بینیم، باید به اندیشه امام توجه بیشتری داشته باشیم؛ حضرت امام در فرازی از حکم خود در تأسیس جامعه الزهرا سلام الله علیها می فرمایند: «بانوان محترم ایران در طول انقلاب ثابت نمودند که همدوش مردان می توانند حتی در فعالیت های اجتماعی و سیاسی خدمت های ارزشمندی به اسلام و مسلمانان نمایند و در تربیت و تعلیم جامعۀ بزرگوار بانوان پیشتاز باشند».
دوشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۳۹
حضرت امام خمینی (س) در روز 31 مرداد ماه سال 1333 نگارش کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» را به پایان رسانیدند.
دوشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۱۲
امام خمینی این خواسته و درد و رنج مردم را به خوبی درک می کرد و به همین دلیل بود که توانست با همین مردم انقلاب کرده و به پیروزی برسد و نظام جمهوری اسلامی را پایه گذاری کند. به مراتب حفظ و ادامۀ این نظام نیز به دیده شدن و رضایت قلبی مردم نیاز دارد.
شنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
امام خمینی در جمع مردم کرمانشاه که در بیست و هشتم مرداد ماه سال ۵۹ به دیدار ایشان رفته بودند به بیان تفاوت های میان قیام الهی با قیام غیر الهی پرداختند.
شنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۵
قانون اساسی و سایر قوانین در این جمهوری باید صد در صد بر اساس اسلام باشد. و اگر یک ماده هم بر خلاف احکام اسلام باشد، تخلف از جمهوری و آرا اکثریت قریب به اتفاق ملت است. بر این اساس، هر رأیی یا طرحی که از طرف یک یا چند نماینده به مجلس داده شود که مخالف اسلام باشد، مردود و مخالف مسیر ملت و جمهوری اسلامی است.
شنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۲
پدر روز ۱۵ خرداد در پاساژی در سبزه میدان منبر بود. زمانی که مردم تظاهرات را شروع کردند و اوضاع شلوغ شد، درِ پاساژ را پایین کشیدند تا بسته باشد و مأمورین وارد نشوند. مأمورین با تفنگ از جای کلیدِ در، دو نفر را در پای منبر با تیر زدند. پدر بیرون آمده بود و به منزل یکی از دوستان رفته بود؛ اما مأمورین پدر را دستگیر کرده بودند. پدر می گفت که از من سوالات زیادی کردند و حدود صد صفحه برای آنها نوشتم.
شنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۵۷
این غفلت بزرگ از رجال سیاسی و علما و- عرض می کنم که- سایر اقشار مملکت ما واقع شد، و این آدم [شاه]را تحمیل کردند بر ما و دنباله اش را هم گرفتند که قدرتمندش کنند. از آن وقت تا حالا هم غفلتها شده است.
جمعه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
مقاله 18/
موضع حضرت امام(س) در هدایت وضعیتهای بحرانی جامعه عصر انقلاب را به این صورت می توان تصویر کرد که معظم له در برخورد با هر وضعیت مهم بحرانی جامعه مراحل چهارگانه زیر را رعایت می فرمود: ۱ـ شناخت مسئله ۲ـ ایجاد آمادگی ۳ـ اقدام برای حل بحران ۴ـ استحکام مواضع
پنجشنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
بچه ها با ترفند خاصی عکس امام را روی دیوار کشیده بودند و جوری هم کشیده بودند که عراقی ها متوجه آن نشوند. یادم هست هر وقت عرصه بر بچه ها تنگ می شد، جلوی این عکس می ایستادند و به این عکس نگاه می کردند و اشک می ریختند و با دیدن آن، هم خاطراتشان زنده می شد و هم امیدواری شان بیشتر می شد
چهارشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰
به مناسبت بیست و ششم مرداد؛
در بیست و ششم مرداد ماه سال ۶۲ مطابق با هشتم ذیقعده ۱۴۰۳ در دیدار با مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، نماینده وقت ایشان در روزنامه اطلاعات و سرپرست این مجموعه) و نیز اعضای شورای سرپرستی بر رسالت مطبوعات بر اطلاع رسانی درست به مردم تاکید کردند.
چهارشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
نهمین دوره مسابقات قرآنی گلهای محمدی و فاطمی خمین ویژه کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۷
امام خمینی در بیست و پنجم مرداد ماه سال ۵۹ در جمع قضات عالی کشور و دست اندرکاران امر قضا به بیان اهمیت نظم در امور و به ویژه امر قضاوت پرداختند.
سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
ضرت امام اعتقاد داشت که اولاً استضعافی که در کشور ما به وسیله رژیم طاغوت وجود داشته، در جهان اسلام هم وجود دارد و تمامی ملت های مسلمان جهان زیر سلطه استعمارگران و سلطه گران قرار دارند و تاکنون نتوانستند حکومت مبتنی بر دین و عقیده خودشان داشته باشند و در سایه نظام اسلامی زندگی مناسبی داشته باشند. اموال و ثروت آنها در حال چپاول توسط زورمداران و قدرتمندان است. لذا اعتقاد داشت برای اینکه این الگوی انقلاب و جمهوری اسلامی در همه ملت های اسلامی پیاده بشود، همه مستضعفین جهان را در درجه اول علیه مستکبرین بسیج و متشکل کنیم و این ها یک حزب تشکیل بدهند و در برابر مستکبرین بایستند و تا مستکبرین در جوامع بشری هستند و به حیات خودشان ادامه می دهند، قطعاً امکان اینکه بشود مستضعفین را نجات داد، نیست.
سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۸
تخصص ویژۀ امام خمینی در علوم عقلیه موجب شد که او در همان عنفوان جوانی، تنها پاسخگوی اشکالات و شبهات عقلی نسبت به اسلام، در حوزۀ علمیۀ قم باشد و در آن روز اگر کسی نسبت به مسائل دینی اشکالی داشت و برای حل آن به قم رجوع می کرد ـ با اینکه علمای زبردست و طراز اول در قم می زیستند ـ او را برای برطرف کردن ابهام و اشکالش به حضور امام خمینی راهنمایی می کردند.
سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۴۷
مصلحت به معنای خیر و نفعی که متوجه عموم مردم در دنیا و آخرت گردد، با خوانش و تئوری امام خمینی از مصلحت و مصلحت اندیشی هم خوانی بیشتری دارد. ایشان با بهره گیری از سیره نبوی معتقد است همه وظایف حکومتی پیامبر اسلام(ص) به طور یکجا به حاکم اسلامی جامع الشرایط سپرده می شود. حاکم اسلامی نیز با مصلحت سنجی و بنا بر اقتضائات زمانی و مکانی باید به صدور حکم حکومتی اقدام نماید.
شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹