نظر امام خمینی در مورد تفاوت دیه زن و مرد چیست؟ا

نظر امام خمینی در مورد تفاوت دیه زن و مرد چیست؟ا

با سلام و تحیت امام خمینی در «تحریر الوسیله» می فرماید: «دیه ی زن و مرد در اعضا مادامی که به ثلث نرسیده باشدمساوی است» اما زمانی که دیه ی جراحت زن به یک سوم دیه ی مرد برسد ، دیه ی زن نصف دیه ی مرد می شود که با ردّ تفاوت آن به مرد جانی، می توانند او را قصاص نمایند». (رک: ترجمه تحریر الوسیله، ج2، ص 595) موفق و موید باشید

چهارشنبه, دي 24, 1393 19:42
                  به نام خدا با سلام و تحیات الهی چکی در سال 77/8/30 در وجه حامل صادر شده حال به هر دلیلی تا سال 1392 دارنده چک جهت وصول ان به بانک مراجعه ننموده تا زمان صدور گواهینامه عدم پرداخت ...

به نام خدا با سلام و تحیات الهی چکی در سال 77/8/30 در وجه حامل صادر شده حال به هر ...

با سلام تحیت خسارت تأخیر تأدیه در کتب حقوقی تحت عنوان عام و کلی خسارت حاصله از عدم اجرای تعهدات مطرح کرده ‏اند و بر همین اساس در باب تعهدات مطرح شده است. در حلیت یا حرمت اخذ خسارت حاصله از تاخیر دو قول است، بعضی آن را حلال دانسته و گفته اند ضرر به وجود آمده در اثر تورم که باعثکاهش ارزش و مالیت پول میشود باید توسط بدهکار جبران شود و قانون مدنی و نیز قانون آیین دادرسیبر اساس این نظریه تنظیم گردیده است. ولی در مقابل عده ‏ای از فقها مخالف مشروعیت خسارت تأخیر تأدیه بوده و آن را ربا دانسته‏ اند. این گروه خساراتی را که از جهت تأخیر تأدیه ایجاد می‏شود، ضرر ندانسته و معتقدند: «عدم النفع لیس بالضرر» تا قابل جبران باشد حضرت امام خمینی در پاسخ به این سؤال که اگر فرضاً شاخص هزینة زندگی هنگام دریافت وام در سال 1352 رقم 100 و هنگام استرداد وام در سال 1354، 150 بوده است، آیا صحیح است بدهکار تفاوتی را که در اثر تورم، ارزش پول طلبکار کاهش یافته است، به عنوان بها پرداخت نماید؟ پاسخ فرمودند: «ربا گیرنده باید مقداری را که ربا گرفته پس دهد و کم و زیاد شدن ارزش پول اثر ندارد» [استفتائات امام خمینی ، ج2، ص 291 ، س 27]. در جواب سوالی دیگر در این زمینه فرموده اند: شرط مذکور نافذ نیست و همان مبلغی که قرض گرفته را ضامن است و قدرت خرید پول در این مساله اثر ندارد.( همان، ص 290، س26) وشورای نگه

سه شنبه, دي 23, 1393 20:38
با عرض سلام و خسته نباشید اگر سگ در اسلام نجس است پس چرا درمورد نجسیت آن در آیات قرآنی ذکر نشده ؟

با عرض سلام و خسته نباشید اگر سگ در اسلام نجس است پس چرا درمورد نجسیت آن در آیات قرآنی ذکر نشده ؟

با سلام و تحیت برای به دست آوردن حکم شرعی، قرآن یکی از منابع استنباط احکام الهی می باشد، علاوه بر کتاب آسمانی ما، روایات معصومین(ع) یکی دیگر از منابع است که اگر حکمی در قرآن ذکر نشده بود باید به این روایات رجوع شود. عمده دلیل برای حکم به نجاست سگ، روایات می باشند. احادیث زیادی در این باره وارد شده است . روایاتی که از پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) دربار نجاست سگ به ما رسیده اند، دو گونه می باشند: دسته نخست: روایاتی که به صراحت در آن واژه نجس آمده است. مانند: 1- «سَأَلَ عُذَافِرٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ سُؤْرِ السِّنَّوْرِ وَ الشَّاة وَ الْبَقَرَة وَ الْبَعِیرِ وَ الْحِمَارِ وَ الْفَرَسِ وَ الْبَغْلِ وَ السِّبَاعِ، یُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ یُتَوَضَّأُ مِنْهُ؟ فَقَالَ: نَعَمِ، اشْرَبْ مِنْهُ وَ تَوَضَّأْ. قَالَ قُلْتُ لَهُ: الْکَلْبُ؟ قَالَ: لَا. قُلْتُ: أَ لَیْسَ هُوَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ؟ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.»(28) عذافر از امام صادق(ع) از نوشیدن و وضو گرفتن با پس مانده آبی که بعضی از حیوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) نوشیده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگیر. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسیدم: آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان) نیست؟ فرمود: نه به خدا، او نجس است. نه به

دوشنبه, دي 22, 1393 19:25
سلام علیکم نماز جماعتی با امامت غیر روحانی در مسجدی در حال برگزاری است و در زمانی که نماز شروع شده یک روحانی وارد مسجد می شود و اقتدا می کند.در این فرض نماز او صحیح است یا خیر؟در ...

سلام علیکم نماز جماعتی با امامت غیر روحانی در مسجدی در حال برگزاری است و در زمانی که نماز شروع شده ...

با سلام و تحیت حضرت امام در رابطه با اقتداء به غیر روحانی میفرمایند: این عمل تضعیف مقام روحانیت است و نباید بشود. (استفتائات امام، ج3، ص367، س3340 ) و نیز میفرماید: با دسترسی به روحانی، غیر روحانی تباید امامت کند. ( همان، ص359، س3325 ) پس با نبود این دو شرط اقتداء به غیر روحانی اشکال ندارد: اگر دسترسی به روحانی ندارند و تضعیف روحانیت نمیشود، مانع ندارد. (همان، ص371، س 3351 ) در جایی که دسترسی به روحانی نباشد، غیر روحانی با وجود سایر شرایط میتواند امامت نماید. (همان، ص354، س 3317) پس چون در ابتدای شروع نماز جماعت روحانی حضور نداشته جماعت و نماز مامومین اشکال ندارد. موفق و موید باشید. والسلام علیکم و رحمه الله

یکشنبه, دي 14, 1393 14:17
سلامآنچه در ادامه می آید مساله 1435 رساله امام است.١٤٣٥ اگر بین جاى سجده ماموم و جاى ایستادن امام به قدر گشادى بین دو قدم فاصله باشد اشکال ندارد، و نیز اگر بین انسان به واسطه مامومى که جلوى او ...

سلامآنچه در ادامه می آید مساله 1435 رساله امام است.١٤٣٥ اگر بین جاى سجده ماموم و جاى ایستادن امام ...

با سلام و تحیت منظور از فاصله دو قدم همان خطوه متعارف ( یک گام معمولی )میباشد که تقریباّ 60_ 70 سانتیمتر است. در تحریر الوسیله چنین امده است: الثالث : ان لایتباعد الماموم عن الامام...بما یکون کثیراُ فی العاده، و الاحوط ان لایکون بین مسجد الماموم و موقف الامام... ازید من مقدار الخطوه المتعارفه... ترجمه: ماموم از امام زیادتر از معمول فاصله نداشته باشد و احتیاط آن است که بین محل سجده ماموم و جای ایستادن امام بیشتر از یک گام معولی فاصله نباشد.( تحریر الوسیله، ج 1، القول فی شرایط الجماعه، الثالث) موفق و موید باشید.

سه شنبه, دي 09, 1393 8:53
بسمه تعالی با سلام و تحیت بدینوسیله از محضر حضرتعالی استدعا دارم ، اینجانب را در حل مساله اعتقادی و شرعی که بنده و خانواده ام را شدیدا از لحاظ روحی ، روانی و جسمانی ، تحت تاثیر قرار داده است ، ...

بسمه تعالی با سلام و تحیت بدینوسیله از محضر حضرتعالی استدعا دارم ، اینجانب را در حل مساله اعتقادی و ...

با سلام و تحیت ضمن قدردانی از زحماتی که در این رابطه متحمل میشوید و قطعا نزد خداوند ماجور خواهید بود، مطالبی خدمتتان عرض می شود: برخورد و تماس دایمی با اقراد سالخورده ای که از عهده کارهای عادی خود بر نمی آیند کار آسانی نیست و اعصابی پولادین و عزمی راسخ میخواهد. و پذیرش شرایط ناخوشایند همیشه سخت و دشوار است، به همین جهت در آموزه های دینی ثوابها و ثمرات زیادی برای این کار ارزشمند در نظر گرفته شده است، از آن جمله: احترام به سالمندان مسلمان طبق فرمایش پیامبر (ص) تجلیل از خداوند است. (کافی، ج3، ص 240 ) و یکی از اثرات احترام به سالمندان دوستی با پیامبر اکرم (ص) است، و چه افتخاری بالاتر از این که فردی لیاقت این دوستی را پیدا کند. و نیز در روایتی از پیامبر آمده که: وجود پیران در بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار، و گسترش نعمتهای الهی بر شماست.(نهج الفصاحه، ص 22) ولی با همه این اوصاف اگر کسی خود را برای مشکلات آن آماده نکند و تحمل خود را بالا نبرد باعث آشفتگی و سر درگمی می گردد و استرس و اضطراب را به دنبال خواهد داشت، البته تمام این سختی ها در محضر خداوند است و خداوند عالم نظاره گر ما است چه کسی بفهمد و از او تشکر و قدر دانی بکند یا نکند. البته واگذاری مسئولیت به یک نفر و عدم همکاری و مشارکت دیگران در این امر عظیم سبب میشود آن شخص دچار معضلات و آسیبهای غیر قابل جبرانی گر

یکشنبه, دي 07, 1393 13:12
با سلام ؛احتراماً ، باستحضار می رساند اگر در حادثه تصادف رانندگی چند نفر که از یکدیگر ارث می برند فوت نمایند به صورتی که تقدم و تاخر فوت آنها محرز نباشد آیا طبق قاعده از ارث بردن از یکدیگر محروم می ...

با سلام ؛احتراماً ، باستحضار می رساند اگر در حادثه تصادف رانندگی چند نفر که از یکدیگر ارث می برند ...

با سلام و تحیت با توجه به اینکه در تقارن زمان فوت، و تقدم و تاخر آن شک وجود دارد و تاریخ آن معلوم نیست، طبق فتوای امام افراد متوفی از یکدیگر ارث میبرند. البته طبق قانون مدنی ارث ساقط است که آن مطابق نظر مشهور است.

پنجشنبه, دي 04, 1393 9:56
آیا اعتیاد اینترنتی زوج می تواند موجبی برای عسر و حرج زوجه باشد که بواسطه ی آن طلاق عسر و حرج بگیرد؟

آیا اعتیاد اینترنتی زوج می تواند موجبی برای عسر و حرج زوجه باشد که بواسطه ی آن طلاق عسر و حرج بگیرد؟

با سلام و تحیت در رابطه با طلاق حضرت امام میفرمایند: اختیار طلاق با مرد است، و گاهی در بعضی شرایط، مجتهد عادل میتواند طلاق دهد اگر اجبار زوج به طلاق میسر نباشد. (استفتائات امام، ج9، ص 426، س10920 ) یکی از آن موارد حرجی بودن زندگی با آن شوهر و غیر قابل تحمل بودن آن برای زن است: س: اگر زندگی کردن زن با شوهر، حرجی وغیر قابل تحمل باشد و در دادگاه مدنی خاص این موضوع احراز شود و شوهر زنی راضی به طلاق دادن زن نباشد و اگر حاکم هم اورا الزام کند ملزم نمیشود و اقدام نمیکند، آیا اجازه ولایی میفرمایید از طرف دادگاه حکم به طلاق چنین زنی بشود؟ ج:در فرض مذکور و احراز آن مجازند، ولی احتیاط را مراعات نمایند.( همان، ص 423، س10917) البته حرجی بودن زندگی باید در دادگاه صالحه محرز شود. لازم به ذکر است که اگرچه اختیار طلاق با شوهر است، ولی اگر زن مایل به طلاق باشد، باید به هر نحو ممکن _و لو با بخشیدن مهر و یا مال دیگر_ شوهر را راضی به طلاق نماید. (همان، ص438، س 10941 ) موفق و موید باشید.

پنجشنبه, آذر 27, 1393 10:28
سلام لطفآ بفرمایید حکم خواندن قرآن خانمها در جلسات قرآن خانوادگی به صورت ساده و بدون صوت چیست؟

سلام لطفآ بفرمایید حکم خواندن قرآن خانمها در جلسات قرآن خانوادگی به صورت ساده و بدون صوت چیست؟

با سلام و تحیت قرآن خواندن خواهران در مجلس مزبور مانع ندارد، ولی نباید طوری باشد که جلب نظر نامحرم کند. (استفتائات، ج 8، ص 500، س 9934) شنیدن مرد اجنبی ( نامحرم) صدای زن را در صورتی که بدون مفسده باشد اشکال ندارد. (همان، ص496، س 9923)

چهارشنبه, آذر 19, 1393 10:56
استفاده از مشروبات الکلی برای مداوای بیمار در صورتی که تنها راه حل باشد، چه حکمی دارد؟

استفاده از مشروبات الکلی برای مداوای بیمار در صورتی که تنها راه حل باشد، چه حکمی دارد؟

با سلام و تحیت مداوا کردن به وسیله هر حرامی در صورتی که علاج مریضی منحصر به آن باشد جایز است.(ترجمه تحریر الوسیله، ج2، ص176، م34)

سه شنبه, آذر 04, 1393 13:4
کسی که از اول مقلد امام بوده والان نیز باقی است واز مجتهد دیگری تقلید نمیکند حکمش چیست؟ در ضمن وجه رد مظالم را به چه کسی باید بدهد؟ با تشکر

کسی که از اول مقلد امام بوده والان نیز باقی است واز مجتهد دیگری تقلید نمیکند حکمش چیست؟ در ضمن وجه ...

با سلام و تحیت بقا بر تقلید میت باید با مراجعه به مجتهد زنده باشد. در مسائل جدید که مجتهد متوفی فتوا ندارد باید طبق نظر مجتهد زنده عمل کرد. رد مظالم باید با اجازه مجتهد به فقیر داده شود. موفق باشید.

یکشنبه, آذر 02, 1393 10:9
با سلامایا در ظهر جمعه و در هنگام اذان می توان نماز را به صورت فرادا اقامه کرد یا باید بعد از اتمام نماز جمعه اقامه شود؟

با سلامایا در ظهر جمعه و در هنگام اذان می توان نماز را به صورت فرادا اقامه کرد یا باید بعد از اتمام ...

با سلام و تحیت اقامه نماز ظهر قبل از نماز جمعه جایز است و لازم نیست تا پایان نماز جمعه صبر کند.

شنبه, آبان 24, 1393 9:28
با سلام ایا میتوان در نماز واجب بیش از یک سوره قرائت کرد؟و اینکه میتوان سوره را از روی قران قرائت نمود؟

با سلام ایا میتوان در نماز واجب بیش از یک سوره قرائت کرد؟و اینکه میتوان سوره را از روی قران قرائت ...

با سلام و تحیت خواندن بیش از یک سوره در یک رکعت از نماز واجب جایز است ولی مکروه می باشد.بخلاف نمازهای مستحبی که در آن میتوان چند سوره خواند. سوره فیل و ایلاف با هم یک سوره حساب می شود و همچنین سوره والضحی با الم نشرح، بنابر این خواندن یکی از اینها به تنهایی کفایت نمی کند. خواندن سوره از روی قرآن در نماز جایز است ، و لی بهتر است ترک شود.

پنجشنبه, آبان 22, 1393 10:48
نظر حضرت امام راحل صلوات ا... علیه در مورد حقوق و درآمدشخصی زن در خانه و خانواده چیست؟ و اینکه مرد اجازه تصاحب حقوق و در آمد زنش را دارد یا خیر؟

نظر حضرت امام راحل صلوات ا... علیه در مورد حقوق و درآمدشخصی زن در خانه و خانواده چیست؟ و اینکه مرد ...

با سلام و تحیت درآمدهای زن متعلق به خود اوست و شوهر بدون اجازه از او حق تصرف ندارد، حتی اگر زن پولی را که شوهر بابت خرجی به او داده، پس انداز کند، متعلق به زن است و شوهر حق پس گرفتن آنرا ندارد.

دوشنبه, آبان 19, 1393 11:13
فتوای امام خمینی ره در باره احضار ارواح چیست؟ آن را جایز می دانند یا حرام؟

فتوای امام خمینی ره در باره احضار ارواح چیست؟ آن را جایز می دانند یا حرام؟

روح و حقیقت آن همواره برای انسان مورد سؤال بوده است تا آنجا که نبی مکرم اسلام نیز به حکایت قرآن کریم در این باره مورد پرسش بوده اند: وَ یَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ مَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً ﴿الاسراء 85 ﴾؛ همچنین به بیان قرآن مجید که می فرماید: فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ ﴿الحجر 29﴾، برخورداری از همین امر موجب سجده بر آدم گشته است. از مسائل مورد بحث در باره روح مسأله احضار ارواح است که به تلاش و کوشش برای ارتباط برقرار کردن با روح شخص مرده گفته می شود. در خصوص امکان و عدم امکان احضار ارواح نظرات مختلفی ابراز شده است، و بر فرض ممکن بودن آن، درستی و نادرستی برخورداری و توانایی اشخاصی که مدعی آن هستند نیز امر مجزایی است که اهمیت خود را دارد و نمی توان از آن غفلت ورزید. در فقه با قطع نظر از چنین اموری که در جای خود قابل بحث است و پیچیدگی ها و مباحث گسترده ی خاص خود را نیز دارد، صرفا نسبت به حرمت و عدم حرمت آن اظهار نظر می شود. ...

شنبه, بهمن 19, 1392 12:40
دختر اگر قبل از نه سالگی خونی با صفات حیض ببیند، بالغ است یا خیر؟ دختری که در نه ساله بودنش شک است چطور؟

دختر اگر قبل از نه سالگی خونی با صفات حیض ببیند، بالغ است یا خیر؟ دختری که در نه ساله بودنش شک است ...

علائم بلوغ در بحث مستقل و با عنوان: انسان چه زمانی به حد بلوغ می رسد؛ و آیا از نظر شرعی نشانه های آن برای دختر و پسر یکسان است؟ قبلاً ارائه و در آن علائم مشترک در بلوغ دختر و پسر بیان شده است. در خصوص بلوغ دختران، علاوه بر علائم مشترک، بحث دیگری نیز در فقه مطرح است. و آن این است که اگر دختری خونی ببیند که صفات حیض دارد، شرعاً بالغ محسوب می شود یا نه؟ این مسأله از نظر امام خمینی ره بستگی دارد به معلوم و یا مشکوک بودن سن دختر؛ هر دو فرض مسأله نیز، هم در عروه و هم در تحریر ذکر شده است. ...

چهارشنبه, بهمن 09, 1392 9:0
در دوره عادت ماهانه خانم ها، آیا انجام غسل واجب مثل غسل جنابت، و غسل مستحب مانند غسل جمعه صحیح است؟

در دوره عادت ماهانه خانم ها، آیا انجام غسل واجب مثل غسل جنابت، و غسل مستحب مانند غسل جمعه صحیح است؟

غسل یا واجب است و یا مستحب؛ و واجب آن شش تا است: جنابت، حیض، نفاس، استحاضه، مس میت، و غسل اموات؛ امام ره در تحریر الوسیلة؛ بعد از ذکر این ها به ترتیبی که گذشت می فرماید: «و الأقوى عدم الوجوب الشرعی فی غیر الأخیر» (ج 1، کتاب الطهارة، فصل فی الاغسال)؛ و در حاشیه بر عروه نیز همین مطلب را به شکل جامع تری بیان داشته و فرموده اند: «غیر غسل الأموات لایجب شی ء منها وجوباً شرعیّاً، نعم ما عدا الواجب بالنذر ونحوه واجب شرطاً، و أمّا فی المنذور فالواجب- کما مرّ- هو عنوان الوفاء بالنذر لا عنوان الغسل أو الزیارة، ویکون إتیان الغسل واجباً عقلیّاً.» (العروة الوثقى مع تعالیق الإمام الخمینی؛ ص: 135) بنابر این ایشان از نظر فنی تنها در غسل اموات قائل به وجوب شرعی است و پنج غسل دیگر را واجب شرطی می دانند. در باره غسلی که نذر شده است نیز اساسا متعلق وجوب به نظر ایشان وفا به نذر است نه غسل. به هر حال با قطع نظر از نگاه علمی، در فقه هر گاه سخن از غسل واجب می شود هر شش مورد ممکن است مد نظر باشد چه واجب شرعی باشد یا شرطی. ...

دوشنبه, بهمن 07, 1392 9:0
آیا پدر و جد پدری غیر مسلمان نیز بر فرزند خویش ولایت دارد و ازدواج موقت مرد مسلمان با دختر اهل کتاب باید با اجازه پدر دختر باشد؟

آیا پدر و جد پدری غیر مسلمان نیز بر فرزند خویش ولایت دارد و ازدواج موقت مرد مسلمان با دختر اهل کتاب ...

در احکام ازدواج چنین آمده است که در ازدواج دختر باکره اذن ولی (پدر یا جد پدری) لازم است. همچنین گفته شده است که مرد مسلمان با زن اهل کتاب تنها به صورت موقت می تواند ازدواج کند و با غیر مسلمانی که اهل کتاب هم نیست، به هیچ وجه نمی تواند ازدواج کند. با توجه به جواز و امکان ازدواج موقت مرد مسلمان با دختر اهل کتاب، این سؤال جای طرح دارد که آیا در ولایت ولی، اسلام شرط است و بر اساس آن صرفا ازدواج دختر مسلمان مشروط به اذن پدر یا جد پدری است؟ یا این که اسلام داشتن شرط نیست و ازدواج دختر اهل کتاب نیز باید به اذن ولی باشد. جنبه اجرایی این مسأله منحصر به ازدواج مرد مسلمان با دختر اهل کتاب نیست بلکه به دلیل وجود اهل ذمه در بین ملل مسلمان، این موضوع در تدوین قوانین و نسبت به ازدواج دختر و پسر اهل کتاب و ثبت آن نیز می تواند اهمیت یافته و در قالب مقررات عمومی اجرایی شود؛ هرچند آنان از نظر فردی خود را ملزم به آن ندانند. علی ایّ حال، امام خمینی (س) در کتاب تحریر الوسیلة؛ در این خصوص چنین فرموده است: ...

چهارشنبه, بهمن 02, 1392 11:0
عده نگه داشتن برای خانمی که رحم خود را در آورده است و یا به هر دلیل امکان بارداری ندارد، واجب است یا خیر؟

عده نگه داشتن برای خانمی که رحم خود را در آورده است و یا به هر دلیل امکان بارداری ندارد، واجب است ...

عده گرفتن از واجبات الهی و اقسام آن عبارت است از: 1- عده وفات 2- عده فراق (جدایی) به سبب طلاق، سپری شدن مدت عقد موقت یا بذل مدت آن، فسخ عقد به واسطه عیب و انفساخ عقد به دلیل ارتداد، اسلام آوردن، شیردادن 3- عده وطی شبهه با عقد و بدون عقد در زمان عده ممنوعیت هایی در زمینه ازدواج با مردان دیگر؛ یا مقاربت با شوهر و زینت کردن وجود دارد. به عنوان مثال وقتی زنی از مردی جدا شده و در عده او است، مردان دیگر حق ازدواج با آن زن را ندارند؛ یا زن شوهرداری که مبتلا به وطی شبهه شده و در عده آن است نباید در این مدت با شوهر خود مقاربت نماید؛ و زنی که در عده وفات است علاوه بر اجتناب از ازدواج، باید از زینت کردن و پوشیدن لباس های الوان و مجلسی نیز خودداری کند که به آن حداد گفته می شود. خداوند بزرگ در قرآن کریم، خطاب به نبی اعظم صلی الله علیه و آله به عده فرمان داده و فرموده است: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ (سوره مبارکه طلاق، قسمتی از آیه1) ای پیامبر هرگاه زناه را طلاق می دهید پس به وقت عده آنان طلاق دهید و مدت عده را بشمارید. و در سوره أحزاب‏، آیة: 49 نیز خطاب به مومنین فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَکَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَکُمْ ...

سه شنبه, بهمن 01, 1392 9:30
قضا شدن نماز صبح، روزه را باطل می کند یا نه؟ تمام روز در خواب بودن چطور؟

قضا شدن نماز صبح، روزه را باطل می کند یا نه؟ تمام روز در خواب بودن چطور؟

واجبات، شرایط صحت و مبطلات روزه مانند هر عبادت دیگر در فقه بیان و احصا شده است. نیت در روزه شرط است و به حسب نوع روزه، وقت به خصوصی دارد نظر امام خمینی ره در باره وقت نیت در هر یک از اقسام روزه آن است که: 1- بنا بر اقوا در واجب معیّن چه روزه ماه رمضان باشد یا غیر آن، وقت مخصوصى براى نیّت نیست و ملاک تحقق روزه است از روى تصمیم و قصدى که در نفس باقى بماند، اگر چه انسان به سبب خواب یا غیر آن، از روزه غافل شود. فرقى هم نمی کند که مقارن طلوع فجر تصمیم بر روزه گرفته شود یا قبل از آن. همچنین فرقى نیست که این تصمیم در شبى که در فرداى آن قصد روزه دارد حادث شود و یا قبل از آن شب. پس اگر کسی امروز مصمم شود بر روزه گرفتن در فردا و با این تصمیم تا آخر روز بعد بخوابد، بنابر اصحّ روزه اش صحیح است. ...

دوشنبه, دي 30, 1392 11:0
آیا زن و مرد می توانند صیغه خواهر برادری خوانده و مانند برادر و خواهر واقعی محرم یکدیگر شوند؟ اصولاً در اسلام چنین چیزی وجود دارد؟

آیا زن و مرد می توانند صیغه خواهر برادری خوانده و مانند برادر و خواهر واقعی محرم یکدیگر شوند؟ ...

خواهر و برادر بودن حاصل نمی شود جز به نسب و رضاع؛ نسبی آن است که زن و مردی از یک پدر و مادر، یا از یک پدر و یا از یک مادر متولد شده باشند؛ و رضاعی در صورتی است که یکی از آن دو شیر مادر دیگری را با شرایطی که گفته شده است، خورده باشد. در این فرض به آن دو خواهر و برادر رضاعی گفته می شود. تحقق عنوان خواهر و برادر منحصر به همین دو راهی است که بیان شد و هیچ یک نیز اختیاری خود انسان نیست. نه تولد به انتخاب مولود است و نه شیر خوردن به تصمیم طفل شیرخوار؛ راه سومی نیز وجود دارد که صرفا موجب محرمیت می شود، و عنوان خواهر و برادر به واسطه آن محقق نمی شود؛ ...

شنبه, دي 28, 1392 12:0
خانم ها در چند سالگی یائسه می شوند؟ این موضوع به سن زن بستگی دارد یا قطع شدن عادت ماهانه؟

خانم ها در چند سالگی یائسه می شوند؟ این موضوع به سن زن بستگی دارد یا قطع شدن عادت ماهانه؟

شارع مقدس برای زن در دوره یائسگی، نسبت به برخی از عبادات بزرگ و موضوعات بسیار مهم احکامی متفاوت با دوره قبل از آن وضع نموده است. به فتوای امام خمینی (ره ) خونی که زن در این دوره می بیند حیض نیست و محکوم به استحاضه است. (رجوع شود به تحریرالوسیله؛ ج 1، کتاب تاطهارة، فصل فی غسل الحیض )؛ به همین جهت محرمات حیض از قبیل حرام بودن نماز و روزه، ورود به مسجدالحرام و مسجد النبی صلی الله علیه و آله، توقف در سایر مساجد، خواندن سور عزائم و مقاربت با شوهر، بر زن یائسه حرام نمی باشد. گرچه انجام بعض آن ها مشروط به غسل استحاضه و داشتن وضو است که در باب طهارت به تفصیل بیان شده است. همچنین زنی که به سن یائسگی رسیده است اگرچه نگه داشتن عِدِّه وفات بر او واجب است اما در این دوره به غیر از عده وفات عِدِّه های دیگر مانند عِدِّه طلاق، عِدِّه وَطئ شُبهه و عِدِّه عقد موقت ندارد. ...

چهارشنبه, دي 25, 1392 9:30
خوردن دنبلان حیوانات حلال گوشت مثل گوسفند، گاو چه حکمی دارد؟ حلال است یا حرام؟

خوردن دنبلان حیوانات حلال گوشت مثل گوسفند، گاو چه حکمی دارد؟ حلال است یا حرام؟

دُنبَلان اسمی است فارسی که در اصطلاح عامیانه به بیضه حیواناتی مثل گاو و گوسفند و مانند آن گفته می شود، و غده ای است سفید و پر چربی. فرهنگ دهخدا، در توصیف آن می گوید: «(اصطلاح عامیانه ) تخم گوسپند. خایه ٔ گوسپند و بز و غیره. بیضه ٔ غنم. خصی المواشی. بیضه ٔ گوسپند که کباب کرده خورند. و در معنی بیضه نیز گفته است: [ ب َ / ب ِ ض َ / ض ِ ] (از ع ، اِ) مأخوذ از بیضة تازی بمعنی خاگ و خایه ٔ حیوانات. (ناظم الاطباء )»؛ و نوعی از قارچ یا سماروغ که در جاهای مرطوب می روید (فرهنگ فارسی عمید ). در لغت نامه دهخدا آمده است: «دنبلان ها معمولاً دسته دسته در عمق 30 سانتیمتری در خاک و نزدیک به ریشه های گیاهان و درختها می رویند. کاشت آنها نتیجه ٔ مفید نداده است، ولی به حالت طبیعی در بسیاری از زمینهای معتدل دیده می شوند و آنها را به وسیله ٔ سگ یا خوک پیدا می کنند. (از دایرةالمعارف فارسی )». جواز و حرمت خوردن دنبلان حیوانات حلال گوشت مانند گاو و گوسفند و بز، در کتب فقهی و فتوایی، در احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها آمده است. شیخ طوسی درکتاب " الخلاف" در حکم "الخصیتان" می گوید: «عندنا یحرم» در ادامه می نویسد: و قال الشافعی: هو مباح، و هو قول باقی الفقهاء. دلیلنا: إجماع الفرقة، و أخبارهم، و طریقة الاحتیاط. (رجوع شود، ج 6، مسألة 30، محرمات الذبیحة). گرچه اهل تسنن همان گونه که شیخ تصریح ...

سه شنبه, دي 24, 1392 7:50
پوشاندن روی پا در نماز بر زن ها واجب است؟ از نگاه مرد نامحرم چطور؟ و نگاه مرد چه حکمی دارد؟

پوشاندن روی پا در نماز بر زن ها واجب است؟ از نگاه مرد نامحرم چطور؟ و نگاه مرد چه حکمی دارد؟

گرچه برای زن و مرد پوشاندن بدن هم در حال نماز و هم از نگاه نامحرم واجب است، لیکن در جزئیات و مقدار پوشش بین زن و مرد از یک طرف، و بین حال نماز و نگاه نامحرم از طرف دیگر تفاوت هایی وجود دارد. یکی از این تفاوت ها همین مطلبی است که سؤال فوق به دنبال روشن شدن آن است؛ یعنی موضوع عدم وجوب پوشاندن پا برای زن در نماز و وجوب حفظ آن از نگاه نامحرم. این نکته را نیز باید توجه داشت که مراد از پا، همه انگشتان، کف، رو و پشت پا تا ساق است نه بالاتر از آن. ...

دوشنبه, دي 23, 1392 11:0
به فتوای امام خمینی حج رفتن فضیلت بیشتری دارد یا صدقه دادن هزینه آن؟

به فتوای امام خمینی حج رفتن فضیلت بیشتری دارد یا صدقه دادن هزینه آن؟

... حج یکی از ارکان دین و از اوکد فرائض مسلمین می باشد. خدای تعالىٰ فرموده است: «وَ لِلّٰهِ عَلَى النّٰاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا». و بر هر ناقد و سخن سنج بینا پوشیده نیست، فنون تأکید و انواع تشویق و ترغیبی که در آن بکار رفته است، خصوصا با آن تعریضی که در این کلام او عز شأنه «و من کفر فإنّ اللّٰه غنیّ عن العالمین» به تارک آن و لزوم کفرش آمده است. و از حضرت صادق علیه السلام است در باره این قول خدای عزیز از هر گوینده : «من کان فی هذه أعمىٰ فهو فی الآخرة أعمىٰ و أضلّ سبیلًا» آن کسی است که حج را به امروز و فردا می اندازد؛ یعنی حجة الاسلام را تا مرگش فرا رسد. و از آن حضرت علیه السلام است: «من مات و هو صحیح موسر لم یحجّ، فهو ممّن قال اللّٰه تعالىٰ: «و نحشره یوم القیامة أعمىٰ»، ... سخن صاحب عروه ادامه دارد تا آنجا که در اواسط کلام، می گوید: ...

یکشنبه, دي 22, 1392 7:55
دختری که به عقد موقت خواستگارش درآمده ولی به عقد دایم موفق نمی شود، همچنین دختری که قبل از زفاف مطلقه می گردد، به فتوای امام خمینی در حکم دختر باکره است یا غیر باکره؟

دختری که به عقد موقت خواستگارش درآمده ولی به عقد دایم موفق نمی شود، همچنین دختری که قبل از زفاف ...

در باره دختری که با اجازه پدر ازدواج شرعی کرده، و در حالی که هم بستر نشده است، مطلقه می شود، صرفا مسأله در حکم باکره بودن و نبودن و ضرورت و عدم ضرورت اذن ولی شرعی در ازدواج بعدی مورد بحث نیست، بلکه موضوع تدلیس نیز بسیار مهم و پر مخاطره است و نسبت به آن بسیار باید مراقبت نمود. زیرا چنین کسی نباید خود را در ازدواج مجدد باکره (ازدواج نکرده ) معرفی نماید؛ و الا در صورت تدلیس، شوهر از حق فسخ برخوردار بوده و می تواند نکاح را فسخ نماید. فرع مذکور شامل حال هر دختری است که به عقد شرعی اقدام کرده باشد، چه دختری که به عقد دایم شخصی درآمده، و پس از آن و بدون مقاربت طلاق گرفته است؛ و چه دختری که قبل از ازدواج دایم، آن گونه که در حال حاضر متداول شده است، به عقد موقت خواستگار خویش در آمده و متاسفانه کارشان فرجام شیرین نیافته است. لذا خانواده ها باید به آثار شرعی و حقوقی عقد موقت هایی که امروزه قبل از عقد دایم واقع می شود، توجه کافی مبذول داشته و از ساده اندیشی و سهل انگاری خودداری نموده و بدانند که در امور مهم و سرنوشت ساز، دور از ذهن و ضعیف بودن احتمالات، از اهمیت و ضرورت احتیاط و رعایت جوانب نمی کاهد. مسأله مورد بحث را صاحب عروه چنین تبیین و تقریر فرموده است: ...

چهارشنبه, دي 18, 1392 12:0
ازدواج دائم مرد مسلمان با زن اهل کتاب چه حکمی دارد؟ به فتوای امام خمینی ره ازدواج موقت با آنان صحیح است؟

ازدواج دائم مرد مسلمان با زن اهل کتاب چه حکمی دارد؟ به فتوای امام خمینی ره ازدواج موقت با آنان صحیح ...

تنوع دین و مذهب در بین جمعیت ها و ساکنان مناطق؛ سهولت و ازدیاد مهاجرت ها؛ ضرورت و فراوانی مسافرت های شغلی، تحصیلی، تحقیقی و تفریحی و بالمآل اجتناب ناپذیر شدن ارتباط رو به گسترش بین پیروان ادیان؛ و تغییر و گسترش جغرافیای عاطفه و احساس از علل و عواملی است که سؤالاتی از این دست را دغدغه ذهنی، نیاز و مورد ابتلاء مسلمانان بسیار قرار داده است. به همین جهت، تبیین و شناخت حدود آن برای مسلمانی که در معرض چنین مسائلی است امری مهم و یک واجب شرعی است. ...

سه شنبه, دي 17, 1392 15:0
آیا خانم ها مجاز هستند موی فرد دیگر را به گیسوی خویش وصل کنند؟ در این صورت نماز با آن چه حکمی دارد؟

آیا خانم ها مجاز هستند موی فرد دیگر را به گیسوی خویش وصل کنند؟ در این صورت نماز با آن چه حکمی دارد؟

وصل کردن موی دیگران به موی اصلی خود، ابعاد فقهی متعددی دارد. اولین مسأله ای که به ذهن خطور کرده و جای طرح دارد حکم تکلیفی آن و جایز بودن و نبودن نفس چنین کاری است. لزوم و عدم لزوم ستر آن در نماز، یا از نگاه نامحرم، همچنین حکم نگاه نامحرم به آن، به ویژه جواز و عدم جواز نگاه شوهر از فروعات فقهی این موضوع می باشد؛ که نظر امام خمینی ره در باره هر یک را در ادامه ملاحظه می فرمایید. ...

یکشنبه, دي 15, 1392 11:0
آیا در سجده آیاتِ سجده وضو و استقبال لازم است؟ تکبیرة الاحرام، ذکر واجب، تشهد و سلام دارد یا نه؟

آیا در سجده آیاتِ سجده وضو و استقبال لازم است؟ تکبیرة الاحرام، ذکر واجب، تشهد و سلام دارد یا نه؟

سجده را که حقیقت آن نهادن پیشانی بر زمین به قصد تعظیم؛ و حاصلش فنای مطلق است، از نظر فقهی، اقسامی است از قبیل: سجده نماز، سجده سهو، سجده تلاوت، سجده شکر، سجده تذلل و سجده شکر. (مراجعه شود به العروة الوثقی مع تعالیق الامام خمینی قدس سره؛ کتاب الصلاة، فصل فی السجود؛ و کتاب آداب الصلواة امام خمینی ره؛ مقاله اولی، آخر فصل اول) ...

یکشنبه, دي 08, 1392 11:0
فتوای امام خمینی (ره) در باره تغییر جنسیت انسان چیست؟ و آیا ممکن است که در شرایطی واجب شود؟

فتوای امام خمینی (ره) در باره تغییر جنسیت انسان چیست؟ و آیا ممکن است که در شرایطی واجب شود؟

انسان به لحاظ جنسیت در واقع یا مرد است یا زن؛ در فقه اسلامی علاوه بر این دو ، عنوان سومی نیز موضوع احکام قرار گرفته است که به آن خنثی گفته می شود و بر دو قسم است خنثی مشکل و غیر مشکل. شخص خنثی در واقع یا زن است یا مرد، هرچند که احتمال وجود جنس سومی نیز مطرح شده است. از آن جا که اخیرا امکان تغییر جنیسیت با پیشرفت علم پزشکی فراهم گشته است، این مسأله در فهرست موضوعات مستحدثه قرار می گیرد. امام خمینی ره موضوع تغییر جنسیت و احکام آن را قریب به پنجاه سال قبل و در دوران مبارزه و تبعید، در پایان جلد دوم کتاب تحریرالوسیله و در ضمن مسائل مستحدثه مطرح فرموده اند. در آن جا تصریح شده است: ...

چهارشنبه, دي 04, 1392 11:0
صفحه 5 از 8 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8