کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ غسل های مستحبی مانند غسل جمعه، شب قدر و زیارت آیا کفایت از وضو می کند؟

کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ غسل های مستحبی مانند غسل جمعه، شب قدر و ...

وضو برای انجام اموری که شرط صحت و یا شرط جواز و عدم حرمت آن هاست، واجب است. کما این که برای اموری که شرط کمال آن ها و یا شرط رفع کراهت آن هاست، مستحب می باشد. هر چیزی که به هر نحوی مشروط به وضو است، مشروط به غسل نیز می باشد. سؤال مورد بحث این است که آیا غسل واجبی هست که انجام آن انسان را از وضو گرفتن بی نیاز کند؟ غسل مستحبی چطور؟ در بین فقها حتی فقهای زمان حاضر هستند کسانی که می گویند غسل مستحبی وارد شده مثل غسل جمعه از وضو کفایت می کند. لیکن نظر امام خمینی (س) بر خلاف عقیده آنان است. ایشان می گویند از میان غسل های واجب تنها ...

چهارشنبه, تير 27, 1397 4:40
آیا پس از مرگ یکی از زن و شوهر باز هم آن ها به هم محرم هستند و یا فوت موجب فسخ عقد نکاح می شود؟

آیا پس از مرگ یکی از زن و شوهر باز هم آن ها به هم محرم هستند و یا فوت موجب فسخ عقد نکاح می شود؟

با سلام و تحیت هر شخصی میتواند به هر قسمت از بدن همسر فوت شده خود نگاه کند و بدن او را لمس نماید و فقط نگاه به عورت کراهت دارد. و حتی در غسل میت که مماثلت شرط است، یعنی باید غسل دهنده زن، مرد و غسل دهنده مرد، زن نباشد، زن میتواند شوهر خود را، و شوهر میتواند زن خود را غسل دهد. در این رابطه حضرت امام (س) در تحریر الوسیله چنین میفرماند: میّت و کسی که او را غسل می ‏دهد از نظر زن و مرد بودن باید مانند هم باشند، پس نباید مرد، زن را و زن، مرد را هرچند با پوشش و بدون لمس و نگاه کردن باشد، غسل دهد، مگر بچه ‏ای که عمرش از سه سال بیشتر نیست که هر یک از مرد و زن می ‏توانند بچه‏ ای که در جنسیت با آن‏ها همانند نیست را غسل دهند اگرچه برهنه باشد، و مگر زن و شوهر که می ‏توانند همدیگر را- حتی به طور برهنه- اگرچه هم‏جنس وجود داشته باشد، غسل دهند، حتی برای هر یک جایز است به عورت دیگری نگاه کند، اگرچه مکروه است. و فرقی بین زن حرّه، امه، دائم، موقت و زنی که طلاق رجعی داده شده قبل از پایان عدّه طلاق نیست، اگرچه در دوتای آخر (موقت، مطلقه رجعیه) اشکالی هست.( ترجمه تحریرالوسیله، ج1، ص79، م 7) والسلام علیکم و رحمه الله

دوشنبه, تير 25, 1397 17:20
باسلام:لطفابفرمائیدردمظالم جزءکدام یک ازپرداختهای سهمین مباشد.

باسلام:لطفابفرمائیدردمظالم جزءکدام یک ازپرداختهای سهمین مباشد.

با سلام و تحیت رد مظالم عنوان مستقلی است و جزء خمس و زکات نمی باشد. به هر حق مالی ای که انسان به ناحق و از روی ظلم (مانند دزدی ,تلف کردن مال دیگری و یا خسارت وارد کردن به آن)، از شخص دیگری به ذمه خود آورده باشد مظالم گفته می شود. و به ادا کردن آن، رد مظالم اطلاق می گردد. در رد مظالم اگر صاحب مال را می شناسد، باید به او برگرداند و یا رضایت او را جلب نمایید، و اگر نمی شناسد، باید از طرف صاحبش صدقه دهد. در جلد 35 موسوعه امام خمینی(س) 21 استفاء در مورد رد مظالم ذکر شده است. در استفتائی چنین آمده است: ... اگر کسی در کوچکی ‏اش از کسی پول یا چیزی برداشته باشد... آیا پول او را می‏ تواند از طرف شخص به فقیر بدهد یا خیر؟ بسمه تعالی، اگر صاحب آن را می ‏شناسد، باید رضایت او را تحصیل کند و اگر او را نمی ‏شناسد، از طرف او به فقیر صدقه دهد. (استفتائات امام خمینی (س)، ج4، ص479، س4898) البته صدقه دادن به فقیر باید با اذن فقیه و حاکم شرع باشد. حضرت امام(س) در استفتائی چنین مرقوم داشته اند: آیا رد مظالم را باید تحت نظر فقیه جامع الشرایط و حاکم شرع پرداخت یا خیر؟ بسمه تعالی، منوط به اجازۀ حاکم شرع است. (همان، ص481، س4906) والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

شنبه, تير 23, 1397 12:20
خوردن خاویار و کنسرو و ماهی هایی که از نوع حلال بودن (فلس دار) آن ها معلوم نیست و در بازار مسلمانان و غیر مسلمانان و رستوران ها عرضه می گردد و یا در مهمانی ها می آورند، حلال است یا حرام؟

خوردن خاویار و کنسرو و ماهی هایی که از نوع حلال بودن (فلس دار) آن ها معلوم نیست و در بازار مسلمانان ...

سؤال فوق از سؤالات پرکاربرد و به اصطلاح مبتلابه است؛ مخصوصا در دنیای مدرن امروز که انواع و اقسام ماهی های بسته بندی شده, کنسرو ماهی و خاویار در بازار عرضه می گردد و چه بسا خریداران نسبت به حلال بودن آن دچار تردید می شوند. بسیارند کسانی که در مهمانی ها و رستوران ها با این مسأله مواجه می شوند و یا در کشورهای غیر اسلامی زندگی می کنند و یا بدان جا سفر می نمایند و با چنین مسأله ای برخورد دارند. به همین جهت روشن شدن ابعاد فقهی مسأله منشأ آثار عملی زیادی بوده و در راحتی زندگی مؤمنین و سلامتی آنان مؤثر می باشد. ... از نظر فقهی و به فتوای امام خمینی س خوردن ماهی با دو شرط حلال می باشد: ... به نظر ایشان احراز یکی از دو شرط فوق لازم و احراز دیگری لازم نیست. به این بیان که: در حلال بودن خوردن ماهی احراز و اثبات فلس دار بودن آن لازم نیست و از این حیث اصل بر حلیّت است؛ و تنها در صورتی که بی فلس بودن محرز باشد خوردن آن از این حیث حرام می باشد. اما از جهت مذکّی بودن امر بر عکس است یعنی از جهت تذکیه، تنها در صورتی خوردن ماهی حلال است که تذکیه شدن آن ثابت و احراز شود و تا زمانی که مذکّی بودن ماهی احراز نگردیده است خوردن آن حلال نمی باشد زیرا اصل بر عدم تذکیه است. به همین جهت در مواردی که در حلال و حرام بودن ماهی، کنسرو ماهی و خاویار شک و تردید پیش می آید باید ملاحظه شود که شک از چه ناحیه ای..

سه شنبه, تير 19, 1397 15:52
 آیا در نماز واجب، سجده کردن بر پشت کف دست جایز است؟ اگر جایز می باشد، در چه شرایطی صحیح و درست است؟

آیا در نماز واجب، سجده کردن بر پشت کف دست جایز است؟ اگر جایز می باشد، در چه شرایطی صحیح و درست است؟

بنا بر این: وقتی مشغول نماز هستیم و به هر دلیلی چیزی که سجده بر آن صحیح است مفقود می شود، اگر وقت وسعت دارد نماز را رها کرده و بعد از تهیه مهر و مانند آن، نماز را دو باره و از نو شروع می کنیم. و اگر وقت نماز تنگ است پس بر لباسی که از جنس پنبه و کتان است سجده باید کرد و در نبود آن سجده بر لباس خویش که از جنس دیگر است؛ و در مرحله سوم است که نوبت به سجده بر پشت کف دست می رسد که اگر این هم ممکن نبود بر چیزهایی که از معادن به دست می آید باید سجده کرد. ...

یکشنبه, تير 17, 1397 9:15
سلام علیکم 1-	همسر من تلفن همراه من را چک میکند این امر از نظر شرعی چگونه است ؟ در حالی که من رضایت ندارم ؟ ...

سلام علیکم 1- همسر من تلفن همراه من را چک میکند این امر از نظر شرعی چگونه است ؟ در حالی که من رضایت ...

با سلام و تحیت حریمهای شخصی و خصوصی باید توسط دیگران محترم شمرده شود و کسی بدون اجازه و یا رضایت قلبی او نباید اسرار او را مورد کنکاش و بررسی قرار دهد. البته خانمها به جهت عشق و علاقه ای که به همسر و زندگیشان دارند نسبت به تعاملات شوهر و ارتباطات او با دیگران حساس هستند که نباید رفتار شوهر باعث سوء ظن همسر گردد. برای حل مشکل خود به یک مشاور خانوادگی مراجعه نمایید. تشکیل جلسات مذهبی و خدمات رساندن به مومنین از لحاظ مادی و معنوی کار ارزشمندی است، ولی در صورت عدم رضایت پدر، برای شما ارزش معنوی و تقرب به سوی خدا نخواهد داشت. شما سعی کنید رضایت پدر را به دست آورید که در این صورت خداوند آبروی شما را هم حفظ خواهد کرد و خداوند جبران مینماید. اگر پدرتان اصرار به تعطیلی جلسات دارند و مخالف ادامه دادن به آن هستند، جلسات را تعطیل نمایید، و امر پدر مقدم بر خواسته مادر بزرگ است. موفق باشید

چهارشنبه, تير 13, 1397 8:45
چنانچه بعد از وضو، از دهان و بینی یا دیگر اعضای بدن خون بیاید، وضو باطل می شود؟

چنانچه بعد از وضو، از دهان و بینی یا دیگر اعضای بدن خون بیاید، وضو باطل می شود؟

وضو و طهارت حاصل از آن، بعد از تحقق جز با پیش آمدن امور مشخص از بین نمی رود. به کارهایی که موجب بطلان وضو می شود نواقض وضو گفته می شود، که همه آن ها در باب طهارت فقه احصاء و بیان می گردد. از چیزهایی که مبطل وضو بودن آن در بین مذاهب اسلامی محل بحث می باشد همین موردی است که در سؤال آمده است؛ مسأله خروج خون از بدن. این موضوع و اختلاف نظر پیرامون آن، اختصاص به خروج خون (غیر دماء ثلاثه)از مخارج طبیعی بدن ندارد. توجه باید داشت که مسأله خارج شدن خون از بدن بعد از وضو، متمایز از مسأله لزوم پاک بودن اعضای وضو به هنگام وضو گرفتن است. از بین مذاهب اهل سنت، تنها حنبلیه و حنفیه چنین چیزی را مطرح کرده و هر کدام به گونه ای به آن عقیده دارند؛ به باور حنبلیه خروج خون از غیر مخرج بول و ادرار اگر زیاد باشد ناقض وضو است. و حنفیه آن را در صورتی که از محل تجاوز کند ناقض وضو می داند. ...

دوشنبه, تير 11, 1397 11:0
خوردن گوشت خرگوش حرام است یا مکروه؟ و آیا بدن، خون و فضولات آن نجس است؟

خوردن گوشت خرگوش حرام است یا مکروه؟ و آیا بدن، خون و فضولات آن نجس است؟

احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهی، اصولا در "کتاب الاطعمة و الاشربة" (کتاب خوردنی ها و آشامیدنی ها) بیان می شود. حیوانات حلال گوشت و بازشناسی آن ها از اصناف حرام آن، از جمله مباحثی است که در این باب ارائه می گردد، لیکن محل بحث از طهارت و نجاست بدن، خون و فضولات (بول و مدفوع) حیوانات، باب دیگری است. در باب طهارت و نجاست و در بیان چیزهای نجس، آمده است که: 1- سگ و خوک که در خشکی زیست می کند نجس العین و همه اجزاء و رطوبت آن نجس است؛ (مراجعه شود به تحریرالوسیلة؛ ج 1، کتاب الطهارة، فصل فی النجاسات)؛ 2- ملاک نجس بودن بول و مدفوع حیواناتی که نجس العین نیستند، حرام بودن گوشت و جهنده بودن خون آن ها؛ و معیار نجس بودن خون این حیوانات نیز تنها جهنده بودن آن است. (همان)؛ بر همین اساس ...

پنجشنبه, تير 07, 1397 11:0
سقط جنین در چه مواردی جایز می باشد؟ آیا به دلیل مشکلات اقتصادی یا ناقص بودن جنین می توان آن را سقط کرد؟

سقط جنین در چه مواردی جایز می باشد؟ آیا به دلیل مشکلات اقتصادی یا ناقص بودن جنین می توان آن را سقط ...

سقط جنین، پایان یافتن بارداری است در هر مرحله ای که زندگی و حیات نوزاد جریان دارد. سقط جنین یا خود به خود و به سبب علل طبیعی و بدون نقش و دخالت کسی اتفاق می افتد و یا به واسطه دخالت و تأثیر عامل انسانی رخ می دهد که ممکن است غیرعامدانه نیز باشد. خالق یکتا در قرآن کریم کشتن اولاد و قتل نفس محترم را در ردیف شرک به خدای متعال و ترک احسان به والدین و فواحش قرار داده و از آن ها نهی نموده و به اجتناب از آن ها سفارش کرده است. در آیه 151 سوره مبارکه انعام می فرماید: قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَ لاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ مِنْ إِمْلاَقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لاَ تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ وَ لاَ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿151﴾ به بیان علامه طباطبایی قدّس سرّه در المیزان، حرمت اموری که در آیه فوق و آیات بعدی مورد نهی الهی قرار گرفته است مختص اسلام نیست بلکه در همه شرایع و عموم ادیان آسمانی حرام شمرده شده است. وی در ذیل کریمه فوق می نویسد: «تبین الآیات المحرمات العامة التی لا تختص بشریعة من الشرائع الإلهیة» (المیزان فی تفسیر القرآن، ج7، ص: 315) ...

سه شنبه, تير 05, 1397 13:0
اگر زن و شوهری به مدت طولانی دور از هم بوده و به هر دلیلی، رابطه زناشویی نداشته باشند، آیا عقد آنان باطل و منفسخ شده و به همدیگر نامحرم می شوند؟

اگر زن و شوهری به مدت طولانی دور از هم بوده و به هر دلیلی، رابطه زناشویی نداشته باشند، آیا عقد آنان ...

کم رنگ شدن و سستی رابطه عاطفی میان زن و شوهر از پدیده های تلخی است که نه تنها کیان خانواده بلکه به واسطه آن اجتماع را نیز از جهات مختلف آسیب پذیر و با مشکلات و مخاطرات بسیار مواجه ساخته و موجب تشویش خاطر افراد بسیار به جهت پرسش های حقوقی و شرعی مرتبط با آن است. پرسش های زیادی که در این خصوص طرح می شود حکایت از شکل گیری و رشد باورهای اشتباه و به تبع آن کج رفتاری های ناآگاهانه ی خطرناک و مهلکی دارد که آثار و تبعات آن معمولا قابل جبران نیست. در این میان از نقش و اغراء به جهل افراد ضعیف النفس که به هر شکل و هر صورت، در پی رسیدن به خواهش نفس خویش هستند، در به زبان راندن و رواج دادن مطالب غلط نمی توان غفلت ورزید. مطلبی که در سؤال فوق آمده است موضوعی است که امروزه با ادبیات مختلف، مورد سؤال است. بسیار می پرسند که: گفته می شود که اگر زن و شوهری به دلیل اختلاف و ترک زندگی ازسوی مرد، چندین ماه یا چندین سال، عمل زناشویی نداشته باشند، عقدشان باطل میشود و زن می تواند به عقد دائم یا موقت مرد دیگر در آید!! ...

شنبه, تير 02, 1397 7:0
آیا نمازهای روزانه و روزه هایی که خانم ها در دوره قاعدگی ترک می کنند، قضا دارد؟ نماز آیات و نماز طواف چطور؟

آیا نمازهای روزانه و روزه هایی که خانم ها در دوره قاعدگی ترک می کنند، قضا دارد؟ نماز آیات و نماز ...

دوره قاعدگی بانوان وضعیت خاص و ویژه ای است برای آنان و احکام به خصوصی نیز دارد، که در فقه از آن ها به احکام حائض تعبیر و در کتاب طهارت با همین عنوان بیان می شود. یکی از احکام زن حائض آن است که در این حال، نماز خواندن، روزه گرفتن و طواف و اعتکاف برای او جایز نیست و نمی تواند به چنین عبادت هایی مبادرت ورزد. (رجوع شود به تحریر الوسیلة؛ کتاب الطهارة، القول فی أحکام الحائض) روشن است که پایه ی این محدودیت و ممنوعیت ها، عدم امکان تقرب به حق تعالی و بالکل مسدود بودن راه ارتباط حائض با خدا نمی باشد، بلکه برای حائض در این دوره نیز امکان ذکر و یاد خداوند رحمن و رحیم فراهم بوده و راه دعا و مناجات، تلاوت آیات قرآن کریم به جز سور عزائم، و جلب رضای حق تعالی از طریق خود سازی و مبارزه با نفس و تزکیه آن از صفات رذیله و تخلق به صفات حمیده و انجام کارهای نیک و خدمت به بندگان خدا همواره باز است. بلکه بالاتر آن که، برای زن صاحب معرفت و کمال، ترک صلات و روزه و طواف و اعتکاف در حال حیض، همان قدر می تواند موجب تقرب به قادر متعال باشد که نماز و روزه در وقت دیگر مقرّب است؛ زیرا انقیاد به نواهی و امتثال آن نیز همانند پایبندی به واجبات جلوه بندگی است و موجب تقرب و کمال آدمی. پس دقیق تر آن که زن مؤمن در این دوره برای رضای خدا نماز نمی خواند و در اجرای فرمان آن محبوب دل ها روزه نمی گیرد، ...

چهارشنبه, خرداد 30, 1397 11:0
آیا می توانیم فطریه را به شهر دیگر انتقال داده و به فقیر آشنا که در آنجاست، پرداخت کنیم؟

آیا می توانیم فطریه را به شهر دیگر انتقال داده و به فقیر آشنا که در آنجاست، پرداخت کنیم؟

به فتوای امام خمینی ره، وقت وجوب زکات فطره هنگام داخل شدن شب عید است و وقت پرداختن آن تا ظهر روز عید ادامه دارد و افضل بلکه احوط آن است که پرداختن آن را تا روز تأخیر انداخته و در روز عید پرداخت شود. و اگر کسی نماز عید را می خواند احتیاط را ترک نکرده و قبل از نماز عید، زکات فطره را بدهد. (رجوع شود به تحریرالوسیله ج1، ص:319) از طرفی جدا کردن فطره و معیّن کردن آن در مال مخصوصی از اجناس و یا کنار گذاشتن قیمت آن از نقدینه ها نیز جایز می باشد. در این صورت که زکات فطره در وقت کنار گذاشته می شود بعد از گذشت وقت ادای زکات، می توان ادای آن به مستحقّ را تأخیر انداخت، خصوصا با ملاحظه کردن بعضی مرجّحات؛ (رجوع شود به تحریرالوسیله ج1، ص: 319) مورد مصرف زکات فطره نیز بنا بر اقوی همان موارد مصرف زکات مال از جمله فقرا و مساکین است، اگر چه احتیاط مستحب آن است که به فقرای مؤمنین و فرزندانشان بلکه به مساکین مؤمنین اگر چه عادل نباشند اکتفاء شود؛ و اگر فقیر مؤمن نباشد پرداخت زکات فطره به مستضعفین از مخالفین جایز است. ( رجوع شود به تحریرالوسیله ج1، ص: 320) حال پرسش مطرح، آن است که آیا کسی که زکات فطره خود و اهل و عیالش را جدا کرده و کنار گذاشته است مجاز است که آن را به شهر دیگر برده و در آنجا به مورد مصرف زکات برساند؟ یا خیر؟ نظر امام خمینی ره در این باره...

پنجشنبه, خرداد 24, 1397 13:5
آیا نماز و روزه‏ های قضا شده خود را تا وقتی زنده هستیم می توانیم به دیگری واگذار کنیم تا در حال حیات ما آن ها را به نیابت از ما قضا کند؟

آیا نماز و روزه‏ های قضا شده خود را تا وقتی زنده هستیم می توانیم به دیگری واگذار کنیم تا در حال ...

قضای نمازهای یومیّه و روزه های واجبی که فوت شده است بر انسان واجب است. همچنین قضای نمازهای واجب غیر یومیّه به جز نماز عید فطر و قربان و بعض صور نمازهای آیات نیز واجب می باشد. وجوب قضای نمازها و روزه های واجب، فوری نیست بلکه برای انجام نماز تا پایان عمر وقت داریم به شرطی که به سهل انگاری در ادای تکلیف و سبک شمردن آن منجر نگردد. و تاخیر قضای روزه ماه رمضان تا ماه رمضان بعد به احتیاط واجب جایز نیست؛ و اگر تاخیر افتاد، بعد از آن واجب موسّع است. (مراجعه شود به تحریرالوسیله، جلد 1، ص 205، کتاب الصلاة، القول فی صلاة القضاء، مسألة 11؛ و ص 272، کتاب الصوم، القول فی قضاء صوم شهر رمضان، مسألة 4) بنا بر این انسان مکلّف باید در حال حیات، شخصا نسبت به قضای نماز و روزه واجب که بر گردن دارد، اقدام نماید و انجام آن ها توسط دیگران چه مجانا و چه با اجیر شدن جایز نبوده و کفایت نمی کند. این حکم ...

چهارشنبه, خرداد 23, 1397 8:0
فطریه میهمان شب عید فطر، بر عهده کیست؟ صاحب خانه یا خود میهمان؟

فطریه میهمان شب عید فطر، بر عهده کیست؟ صاحب خانه یا خود میهمان؟

یکی از اقسام زکات واجب «زکات بدن» است که «زکات فطره» نامیده می شود، امام خمینی ره در کتاب تحریرالوسیله در بیان اهمیت آن می فرماید: «قد ورد فیها: إنه یتخوف الفوت علی من لم تدفع عنه» و «إنها من تمام الصوم کما أن الصلاة علی النبی صلّی اللّٰه علیه و آله من تمام الصلاة» یعنی: دربارۀ آن حدیث وارد شده که «همانا خوف فوت بر کسی می رود که زکات فطره او داده نشده است». و «همانا زکات فطره جزء کامل کننده روزه است، همان گونه که صلوات بر پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) تکمیل کننده نماز است». دربارۀ زکات فطره مباحث مختلفی مطرح است؛ مانند: کسی که زکات فطره بر او واجب است، موارد مصرف، جنس، مقدار و وقت وجوب آن. از جمله فروعاتی که در این باب آمده است، مسأله میهمان شدن در شب عید فطر است. بسیار اتفاق می افتد که افراد به وقت وجوب زکات فطر یعنی در غروب شب عید فطر خواسته و ناخواسته میهمان دیگری هستند و بر سر سفره دیگری افطار می کنند. همین امر، موضوع این پرسش است: که زکات فطره آنان بر عهده کیست؟ آیا به گردن میزبان است یا بر عهده خود اشخاص؟ پاسخ به این سؤال در گرو روشن شدن ملاکی است که به واسطه آن فطریه دیگران بر انسان واجب می باشد. یعنی اول باید ببینیم که در چه صورتی زکات فطره شخصی بر دیگری واجب می شود. اگر ضابطه آن در دست باشد پاسخ فرع پیش رو نیز معلوم خواهد بود. ...

دوشنبه, خرداد 21, 1397 17:50
آیا در ماه رمضان برای فرار از روزه می توانیم عمداً مسافرت برویم و بعدا فقط قضای آن را بجا آوریم؟ در روزی که نذر کرده ایم در آن روز روزه بگیریم چطور؟

آیا در ماه رمضان برای فرار از روزه می توانیم عمداً مسافرت برویم و بعدا فقط قضای آن را بجا آوریم؟ در ...

قرآن کریم بعد از توصیف ماه مبارک رمضان و وجوب روزه آن، به کسانی که در ماه رمضان در مسافرت هستند دستور می دهد که در ایّام دیگر سال جبران نمایند. در کریمه 185 سوره بقره می خوانیم: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَ الْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کَانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَی مَا هَدَاکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿185﴾ به استناد این آیه از قرآن و سایر ادله موجود در سنّت است که فقهای عظام نسبت به موضوع مسافرت در ماه رمضان و فروعات آن اظهار نظر می نمایند. از فروعات مورد ابتلای بسیاری از افراد همین مسأله ای است که در این سؤال آمده است؛ یعنی موضوع مسافرت رفتن با انگیزه و نیّت فرار از روزه. روشن است که روزه دارای اقسامی است و فرع مورد بحث نسبت به همه اقسام آن قابل طرح نیست، بلکه جای طرح آن روزه ماه رمضان، روزه واجب معیّن غیر رمضان و روزی که روزه در آن نذر شده است، می باشد نه روزه مستحب و نه روزه واجب غیرمعیّن. ...

شنبه, خرداد 19, 1397 11:45
کسی که مریض است و روزه گرفتن سبب تشدید بیماری او می شود؛ و یا می ترسد که روزه برایش ضرر داشته باشد یا بر اثر آن مریض شود، نسبت به روزه ماه رمضان و یا قضای آن و نیز پرداخت کفاره چه وظیفه ای دارد؟

کسی که مریض است و روزه گرفتن سبب تشدید بیماری او می شود؛ و یا می ترسد که روزه برایش ضرر داشته باشد ...

روزه از فروع دین و واجب بزرگ الهی است که قبل از اسلام نیز ادیان آسمانی بدان دستور داشته اند. خداوند سبحان در قرآن کریم، آیه 183 سوره بقره بر این نکته تصریح نموده و می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ﴿183﴾ از آنجا که به هنگام روزه گرفتن از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات خودداری و امساک می شود. روشن است که چنین امساک و محدودیتی با سلامت و بهبودی انسان بیمار، سازگار نیست. به همین جهت بیماری و مریضی از موضوعاتی است که در قرآن کریم در امر به روزه داری مورد توجه و ملاحظه قرار گرفته و در سوره بقره آمده است: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَ الْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کَانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَی مَا هَدَاکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿185﴾ به همین جهت است در باب صوم فقه آمده است که روزه گرفتن برای مریض و کسانی که روزه گرفتن بر ایشان ضرر دارد حرام است و نباید روزه بگیرند. ...

چهارشنبه, خرداد 16, 1397 15:40
در ماه رمضان و حال روزه به دلیل عطش و تشنگی زیاد آیا می توانیم به مقدار ضرورت و نیاز آب بخوریم؟ در این صورت آیا روزه را باید ادامه دهیم؟ قضای آن چطور، آیا واجب است؟

در ماه رمضان و حال روزه به دلیل عطش و تشنگی زیاد آیا می توانیم به مقدار ضرورت و نیاز آب بخوریم؟ در ...

به حکم شارع مقدس بر انسان روزه دار واجب و لازم است که در حال روزه از خوردن و آشامیدن هرچیزی هرچند اندک، امساک و خودداری نماید. از طرفی گاه نیاز بدن انسان به مایعات به خصوص آب به حدی می رسد که ادامه حیات در گرو آن می گردد. به بیان دیگر گاهی اوقات میزان آب بدن انسان به اندازه ای کاهش می یابد که جان او به خطر می افتد. چنین وضعیتی اگر در حال روزه برای کسی پیش آید، او بر سر دو راهی قرار می گیرد. به این معنی که در این وضعیت یا از ادامه ی روزه باید صرف نظر کرده و اولویت را به حفظ سلامتی بدهد و یا این که جانب روزه را ترجیح داده و خطری که احساس می کند را به جان بخرد. طبیعی است که فقه با نگرش واقع بینانه ای که دارد در چنین مواردی سلامت انسان را در اولویت قرار داده و جانب آن را ترجیح دهد. بر همین اساس در کتاب العروة الوثقی ص:556 فتوایی به شرح ذیل آمده است که امام خمینی (س) نیز حاشیه بر خلاف آن ندارند. مسألة 5: إذا غلب علی الصائم العطش، بحیث خاف من الهلاک، یجوز له أن یشرب الماء مقتصراً علی مقدار الضرورة، ولکن یفسد صومه بذلک، و یجب علیه الإمساک بقیّة النهار إذا کان فی شهر رمضان، و امّا فی غیره من الواجب الموسّع و المعیّن فلایجب الإمساک، و إن کان أحوط فی الواجب المعیّن. ...

سه شنبه, خرداد 15, 1397 16:20
سلام من در هفته سه روز برای کارم  از شهری به شهر دیگر میروم صبح میرم بعد از ظهر برمیگردم روزه دارم  یا نه? 11

سلام من در هفته سه روز برای کارم از شهری به شهر دیگر میروم صبح میرم بعد از ظهر برمیگردم روزه دارم ...

سلام علیکم و رحمه الله اگر از حضرت امام خمینی (س)تقلید میکرده و بر تقلید بر ایشان باقی مانده اید چنانچه راننده نباشید نماز شما در محل کار و بین راه قصر (شکسته) است و نمیتوانید روزه بگیرید. ولی اگر از سایر مراجع تقلید میکنید نماز کامل و روزه صحیح است. موفق و موید باشید.

سه شنبه, خرداد 15, 1397 15:18
روزه کسی که در سحر ماه رمضان در تشخیص وقت دچار اشتباه شده و بی اطلاع از اذان صبح سحری خورده است، چه حکمی دارد؟ آیا روزه آن روز را باید قضا کند یا خیر؟

روزه کسی که در سحر ماه رمضان در تشخیص وقت دچار اشتباه شده و بی اطلاع از اذان صبح سحری خورده است، چه ...

در پاسخ به سؤال فوق اجمال مطلب آن است که: روزه کسی که در سحر ماه رمضان در تشخیص وقت دچار اشتباه شده و بدون اطلاع از طلوع فجر مرتکب کاری شده که مبطل روزه است، در بعض موارد صحیح می باشد و در بعض موارد قضای روزه آن روز را نیز باید به جا آورد. و اما تفصیل مطلب: وقت روزه و امساک از مفطرات آن ابتدای طلوع فجر است تا مغرب شرعی؛ یعنی روزه دار در تمام این مدت باید از هر کاری که مبطل روزه است خوداری کند. خوردن و آشامیدن یکی از کارهایی است که روزه را باطل می کند؛ کم باشد یا زیاد، خوردن آن معمول باشد یا نباشد. بطلان روزه در صورتی که خوردن و آشامیدن از روی عمد و اختیار باشد قطعی و مسلّم است.لیکن سهو و اشتباه که مورد سؤال از موارد آن می باشد بحث دیگری است که حکم آن به حسب موارد متفاوت است. پرسش پیش روی ما این است که: شخصی قصد دارد روزه بگیرد اما در تشخیص وقت دچار اشتباه شده و بدون این که متوجه اشتباه خود باشد بعد از اذان صبح چیزی می خورد یا می آشامد، وظیفه او چیست و روزه اش چه حکمی دارد؟ صحیح است و ادامه باید بدهد یا این که باطل است؟ در صورتی که ادامه دان روزه لازم می باشد آیا قضای آن نیز واجب است یا خیر؟ ...

سه شنبه, خرداد 15, 1397 12:25
الآن که فصل گرما است شخص روزه دار چگونه و به چه شکلی می تواند از استخر، دریا و یا روخانه استفاده و در آب شنا کند و روزه اش هم باطل نشود؟

الآن که فصل گرما است شخص روزه دار چگونه و به چه شکلی می تواند از استخر، دریا و یا روخانه استفاده و ...

انسان در حالی که روزه دار است باید از انجام کارهایی که به آن ها مبطلات روزه گفته می شود، خودداری کند. کارهایی مانند خوردن و آشامیدن، نزدیکی، استمناء، باقی ماندن بر جنابت تا سپیده صبح از روی عمد، دروغ بستن عمدی به خدای تعالی و پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام. فرو بردن سر در آب، یکی از اموری است که مبطل روزه بودن آن محل بحث و نظر بین فقها است. وقتی ماه رمضان در فصل گرما قرار می گیرد و شنا و آب تنی نیز مورد علاقه و چه بسا نیاز افراد بسیاری است، روشن شدن این موضوع اهمیت زیادی می یابد. پرسش پیش رو به دنبال یک راه بینا بین است. راهی که با احکام شرعی سازگار باشد؛ تا روزه، این عبادت بزرگ، بی جهت و از سر بی اطلاعی با رفاه و آسایش حلال ناسازگار تلقی نگردد. و در عرصه اجتماع نیز با امکان پذیر شدن رعایت حال افراد کم طاقت، زمینه گرایش و پایبندی آنان به دستورات شرعی تقویت شده و فعالیت های خدماتی مرتبط نیز بدون ضرورت در ماه مبارک رمضان تعطیل نگردد. هر چند که که مشهور، فرو بردن سر در آب را مبطل روزه می دانند لیکن از مراجع عصر حاضر هستند کسانی که فتوا به کراهت شدید آن داده اند. امام خمینی (س) در تحریر الوسیلة؛ ج 1، ص: 285 این عمل (فرو بردن سر در آب) را به احتیاط واجب موجب بطلان روزه و اجتناب از آن را برای صائم لازم دانسته و چنین فرموده اند: ...

سه شنبه, خرداد 15, 1397 11:41
استفاده از خمیر دندان و مسواک زدن در ماه مبارک رمضان برای روزه دار آیا جایز است؟ چگونه باید انجام شود تا موجب باطل شدن روزه نگردد؟

استفاده از خمیر دندان و مسواک زدن در ماه مبارک رمضان برای روزه دار آیا جایز است؟ چگونه باید انجام ...

مسواک کردن مستحب مؤکد و مورد سفارش زیاد پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و سنّت آن حضرت می باشد. نقش مسواک در حفظ سلامت انسان و رفع و جلوگیری از عوارض آزار دهنده و غیر قابل تحمل مانند عفونت لثه و بوی بد دهان، قابل کتمان نیست. فوایدی که برای بشر امروز اجتناب ناپذیر است خصوصا برای کسانی که در بیرون از منزل حضور و ملاقات ها و فعالیت اجتماعی و اداری مستمر دارند. به همین جهت و با توجه به احتمال ممنوعیت آن برای روزه دار، مسأله سازگاری و عدم منافات مسواک کردن و استفاده از خمیر دندان با صحت روزه برای مسلمانان بسیاری مطلوب و امر فوق العاده با اهمیت است. برای روشن شدن این موضوع باید در باره خوردن و آشامیدن بحث کنیم. این که اکل و شرب برای روزه دار به چه معنی است؟ به بیان دیگر معیار تحقق آن بلعیدن و از گلو فرو بردن است یا در دهان گذاشتن گر چه از حلق پایین نرود؟ دقت در فتاوای امام خمینی در باب احکام روزه در تحریر الوسیله از جمله مسأله ذیل که در ج 1 ص 523 آن ذکر شده است این نکته را روشن میکند. ...

سه شنبه, خرداد 15, 1397 10:24
عطر و استفاده از ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد؟ آیا بوئیدن گل و رساندن بوی غلیظ به حلق روزه را باطل می کند؟

عطر و استفاده از ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد؟ آیا بوئیدن گل و رساندن بوی غلیظ به حلق روزه را ...

استفاده از عطر و خود را خوش بو نمودن، در اسلام از مستحبات به شمار آمده و همیشه مورد سفارش و اهتمام نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بوده است، تا آنجا که به نمازگزاران سفارش شده است در برابر عظمت و جلال و هیبت حق تعالی و پیشگاه معبود یکتا با هیأتی نیکو و عطر زده وارد نماز شوند. با قطع نظر از استحباب آن، از نظر اجتماعی و در عصر حاضر و به لحاظ ازدحام جمعیت در اماکن و وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو، کار و کثرت فعالیت ها و گرما و تعریق زیاد بدن و مانند این ها، اهمیت و حتی ضرورت عطر زدن، در حفظ حقوق عمومی و رعایت حرمت ها و پیش گیری از آزردن شامه های حساس، را نمی توان نادیده گرفت و از آن غافل بود. بدین توصیف و ضرورت هاست که سؤال پیش رو برای روزه دار که خود را در مسیر طاعت حق تعالی ملتفت به جمیع جهات می خواهد حایز اهمیت می باشد. استفاده از عطر و ادکلن در حال روزه از آن جهت که بوی آن معمولا از راه مجاری و منافذ سر وارد حلق می گردد، محل سؤال می شود. به هر حال به نظر امام خمینی (ره) استفاده از ادکلن و عطر زدن ...

دوشنبه, خرداد 14, 1397 17:30
با سلام اگر یک ساختمان دو طبقه به نام زنی باشد و یک باغ را با پسرش شریک باشد ارث او چگونه تقسیم می شود؟ (بین یک پسر و یک دختر) ایا شوهر هم ارث میبرد؟

با سلام اگر یک ساختمان دو طبقه به نام زنی باشد و یک باغ را با پسرش شریک باشد ارث او چگونه تقسیم می ...

بسمه تعالی سلام علیکم و رحمه الله با سلام و تحیت با توجه به مسأله 2770 رساله حضرت امام خمینی(س): اگر زنی بمیرد و اولاد نداشته باشد، نصف همه مال را شوهر او و بقیه را ورثه دیگر می برند. و اگر از آن شوهر یا از شوهر دیگر اولاد داشته باشد، چهار یک همه مال را شوهر و بقیه را ورثه دیگر می برند. شوهر یک چهارم اموال همسرش را به ارث می برد. و بر اساس مسأله 2731 که میفرماید: ... اگر [وارث میت] چند پسر و چند دختر باشند، مال را طوری قسمت می ‏کنند که هر پسری دو برابر دختر ببرد. پس ما بقی اموال متوفی سه قسمت می شود؛ یک سهم به دختر ، و دو سهم به پسر میرسد. البته تقسیم ارث باید بعد از پردانت دیون مردمی و شرعی متوفی است. در این مورد خاص که ورثه شوهر و یک دختر و یک پسر است، نصف ماترک متوفی به پسر می رسد، و نصف دیگر بین شوهر و دختر به طور مساوی تقسیم می شود. والسلام علیکم و رحمه الله

سه شنبه, آذر 07, 1396 13:48
با سلام با توجه به اینکه همه زنان از ناخن هایی زیبا و اراسته برخوردارند و با لاک های مختلف آنها را زیبار تر می کنند، همسر من درخواست کرده است کهمن هم ناخن های خودم را زیبا کنم آیا کاور کردن ناخن ...

با سلام با توجه به اینکه همه زنان از ناخن هایی زیبا و اراسته برخوردارند و با لاک های مختلف آنها را ...

با سلام و تحیت از آن جا که مسأله کاور ناخن و همچنین کاشت آن امر جدیدی است و در سال های اخیر مطرح شده و گسترش یافته است، در باره آن از امام خمینی (س) فتوایی تحت این عنوان در اختیار نمیباشد؛ ولی در فتاوای امام خمینی مواردی وجود دارد که از آن میتوان حکم کاور و کاشت ناخن را به دست آورد؛ نظیر عمل زیبایی بینی که امام معتقدند: اگر جرّاح زن باشد و موجب ضرر هم نشود مانع ندارد. (استفتائات؛ ج 3، ص:628)؛ و یا مثل وصل کردن زن موی دیگری را بر موی خویش که فتوا به جایز بودن آن داده شده است. (ر.ک: العروة الوثقی مع تعالیق الإمام الخمینی؛ ص: 969 ، مسأله 46) از این موارد معلوم می گردد: در نظر امام خمینی (س) ایجاد مانع در اعضای غسل و وضو، هرچند که بدون ضرورت و از روی اختیار باشد جایز است. اما وظیفه چنین شحصی نسبت به وضو و غسل چنین است: 1- در صورتی که کاور و یا ناخن مصنوعی قابل برداشتن نباشد یا مشقتی غیر قابل تحمل داشته باشد و یا ضرر و آسیب قابل توجه به بدن برساند حکم جبیره جاری است و غسل و وضوی جبیره کفایت می کند، اگرچه بهنر است علاوه بر وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم بکند: «لو کان مانع علی البشرة ولا یمکن إزالته کالقیر ونحوه یکتفی بالمسح علیه، والأحوط کونه علی وجه یحصل أقل مسمی الغسل، و أحوط من ذلک ضم التیمم» ؛ اگر روی پوست بدن مانعی مثل قیر و مانند آن باشد و از بین بردن آن ممکن نباشد، دست

یکشنبه, فروردين 06, 1396 14:49
ارث زن چگونه تقسیم میشود مابین 1پسر 2 دختر وهمسرش ایا اول به فرزندان میرسد یا اول 1/4 همسر داده میشود

ارث زن چگونه تقسیم میشود مابین 1پسر 2 دختر وهمسرش ایا اول به فرزندان میرسد یا اول 1/4 همسر داده ...

سلام علیکم و رحمه الله اگر زنی فوت کند و ورثه او همسر، یک پسر و دو دختر باشند، در ابتداء یک چهارم اموال او به شوهرش داده میشود، و مابقی اموال چهار قسمت میگردد؛ دو سهم به پسر، و به هر کدام از دخترها یک سهم داده میشود. در رساله توضیح المسائل امام (س) چنین آمده است: اگر زنی‏ بمیرد و اولاد نداشته باشد، نصف همه مال را شوهر او و بقیه را ورثه دیگر می ‏برند و اگر از آن شوهر یا از شوهر دیگر اولاد داشته باشد، چهار یک همه مال را شوهر و بقیه را ورثه دیگر می‏ برند. (توضیح المسائل، ص 446، م 2770) و نیز میفرمایند: و اگر [وارث میت] چند پسر و چند دختر باشند، مال را طوری قسمت می ‏کنند که هر پسری دو برابر دختر ببرد. (همان، ص 439، م 2731) والسلام علیکم و رحمه الله

دوشنبه, آذر 15, 1395 10:40
آیا به نظر ایشان بازیهایی از قبیل شطرنج و نرد و پاسور بدون برد و باخت و شرط مالی اشکال دارد؟ در مورد احداث باشگاه بیلیارد با فرض اینکه احتمال می دهیم بعضی از افرادی که آنجا می آیند شرط مالی می گذارند چطور؟

آیا به نظر ایشان بازیهایی از قبیل شطرنج و نرد و پاسور بدون برد و باخت و شرط مالی اشکال دارد؟ در ...

بسمه تعالی با سلام و تحیت؛ طبق فتوای امام راحل بازی کردن با ابزار و آلات در دو صورت حرام است: 1) بازی با ابزار قمار اگر چه دوستانه و بدون برد و باخت باشد؛ 2) بازی با شرط بندی اگر چه در غیر ابزار قمار باشد مثل: فوتبال. حضرت امام در پاسخ استفتایی فرموده اند: بازی با آلات قمار مطلقاً حرام است. (استفتائات امام خمینی، ج 5، ص 547، س 6645) در استفتای دیگری چنین گفته اند: بازی شطرنج و نرد و یا هرگونه وسیله قمار حرام است. ( همان، س 6643) ولی اگر آلات قمار از ابزار قمار بودن به طور کلی خارج شود و عنوان آن تغییر کند بازی با آن بدون شرط بندی جایز است: س: اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به طور کلی از دست داده باشد و چون امروز به عنوان یک ورزش فکری از آن استفاده گردد، بازی با آن چه صورتی دارد؟ بسمه تعالی، بر فرض مذکور اگر برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد. (همان، ص 546، س6641) احداث باشگاه بیلیارد اگر با شرایط و مجوز قانونی باشد، جایز است، و بازی بیلیارد اگر با برد و باخت باشد و یا موجب ترتب مفاسد اخلاقی یا اجتماعی و یا مستلزم همراه بودن با محرّمی از محرمات الهی باشد جایز ‏نیست. و در صورت مشاهده شرط بندی در بین مراجعه کنندگان باید از آنها جلوگیری شود. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

چهارشنبه, آبان 12, 1395 7:59
سلام ببخشید الان کلا خرید نرم افزار .سی دی .کتاب وغیره اشکال دارد

سلام ببخشید الان کلا خرید نرم افزار .سی دی .کتاب وغیره اشکال دارد

با سلام و تحیت حکم خرید و فروش نرم افزارهای مختلف و سی دی و کتاب و استفاده از آنها با توجه به محتویات آن بیان میگردد و پاسخ کلی برای آن وجود ندارد. نرم افزارهای و سی دی های مشتمل بر محتوای مستهجن،مخرب و مبتذل و نیز کتابهای گمراه کننده و محرک شهوت و زمینه ساز گناه حرام است. به عنوان مثال حضرت امام (س) در جواب استفتایی چنین فرموده اند: ...و از کتبی که مشتمل بر مطالب گمراه کننده است، احتراز نمایید.(استفتائات امام خمینی(س)، ج5، ص 608، س6803) و در استفتایی چنین آمده است: استفاده از کتاب‏ها و نوارهای انحرافی چه حکمی دارد؟ بسمه تعالی، جایز نیست. (همان، ص609، س6805) آیا خواندن کتب غیر اسلامی ـ مانند بهاییت و کمونیستی و سایر مرام‏های الحادی ـ حرام است یا خیر؟ بسمه تعالی، اگر خوف انحراف در بین باشد، باید ترک کنند.(همان، س6806) یا در مورد گوش دادن به موسیقی چنین نظر داده اند: شنیدن سرودها و شعرهایی که توأم با آهنگ و موسیقی است و از رادیو پخش می ‏شود، حکمش چیست؟ بسمه تعالی، موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشکوک مانع ندارد. پس در این موارد محتوا ملاک است که اگر مشتمل بر حرام باشد تهیه و نگهداری و استفاده از آن حرام است و در غیر این موارد جایز است. والسلام علیکم و رحمه الله

چهارشنبه, آبان 12, 1395 7:45
دندانپزشکی رفتن در ماه رمضان و در حال روزه آیا جایز است؟ کشیدن یا پرکردن دندان و تزریق آمپول بی حس کننده لثه و مانند این ها آیا روزه را باطل می کند؟

دندانپزشکی رفتن در ماه رمضان و در حال روزه آیا جایز است؟ کشیدن یا پرکردن دندان و تزریق آمپول بی حس ...

سفارش و تأکید اسلام بر سلامت دندان و بهداشت دهان بر کسی که اندک آگاهی از اسلام دارد پوشیده نیست. استحباب مسواک زدن تنها یکی از دستوراتی است که اسلام در این جهت بر آن تأکید ورزیده است. امروزه دندانپزشکی با تکیه بر تجربه بشری و تحقیقات به روز و گسترده محققان علوم پزشکی و استفاده از تجهیزات مدرن عهده دار تلاش و کمک به حفظ سلامت و درمان و ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان در جوامع بشری است. در بدو امر ممکن است چنین به نظر آید که خدمات دندانپزشکی با روزه که از عبادت های بزرگ و دارای نقش و اثرات معنوی عمیق در سلامت و رشد روحی و جسمی انسان است، سازگار نباشد. از آن جهت که خوردن و آشامیدن که معمولا از راه دهان صورت می گیرد در احکام فقهی اسلام از مبطلات روزه به شمار آمده است. و اجتناب مطلق از خوردن و آشامیدن به وقت روزه به تدریج موجب پیدایش این احساس می گردد که در فضای دهان گذاشتن و وارد کردن هر چیزی ممکن است با صحت روزه منافات داشته باشد. پرسش فوق بر اساس و با مد نظر قرار دادن احتمال مذکور طرح گردیده و طبیعی است که در مقام پاسخ به آن باید در صدد روشن نمودن ابعاد مسأله باشیم. ...

سه شنبه, تير 01, 1395 13:15
آروغ زدن عمدی برای روزه دار در چه صورتی جایز است؟ اگر بر اثر آروغ زدن چیزی از گلو به دهان برگردد و بی اختیار پایین رود و یا عمدا فرو برده شود روزه چه حکمی دارد؟

آروغ زدن عمدی برای روزه دار در چه صورتی جایز است؟ اگر بر اثر آروغ زدن چیزی از گلو به دهان برگردد و ...

روزه دار اگر از روی عمد قی کند هر چند از سر ناچاری باشد روزه اش باطل می شود، و چنانچه عمدی نباشد روزه را باطل نمی کند. و معیار در مبطل بودن آن است که قی کردن بر آن صدق کند. امام خمینی(ره) در کتاب تحریر الوسیلة؛ ج 1، ص: 270، قی کردن را به عنوان دهمین مبطل روزه ذکر کرده اند که متن آن به قرار ذیل است: العاشر: تعمد القی ء و إن کان للضرورة دون ما کان منه بلا عمد، و المدار صدق مسماه، ... در ماه مبارک رمضان روزه داران به حکم خدای متعال از خوردن و آشامیدن در طول روز امتناع می نمایند و تنها در شب فرصت و حق خوردن و نوشیدن دارند. معمولا زمان شب کوتاه تر از روز است و عمده آن را نیز بیشتر مردم به خواب و استراحت شبانه و رفع خستگی ناشی از کار و فعالیت روزانه اختصاص می دهند، از این روی عمده زمانی که معمولا به تناول اختصاص پیدا می کند اول شب به وقت افطار است و آخر شب به وقت سحر، عواملی مانند گرسنگی و تشنگی به وقت افطار و کمی فرصت و نگرانی از ضعف در طول فردا به وقت سحر مزید بر علت می گردد تا معده های بسیاری از خوردنی های متنوع و مایعات زیاد پر شود. در چنین شرایطی آروغ زدن و بازگشت مقداری آب و غذا از معده به فضای دهان امری طبیعی است و بسیار اتفاق می افتد. وقتی چنین چیزی به دنبال سحری خوردن و بعد از اذان صبح و در حال روزه پیش آمده باشد در فقه از حیث مضر صحت روزه بودن و نبودن، محل بحث ...

پنجشنبه, خرداد 27, 1395 10:48
ارث زن چگونه تقسیم می شود مابین 1پسر 2 دختر و همسرش؟ آیا اول به فرزندان می رسد یا اول 1/4 همسر داده می شود؟

ارث زن چگونه تقسیم می شود مابین 1پسر 2 دختر و همسرش؟ آیا اول به فرزندان می رسد یا اول 1/4 همسر داده ...

سلام علیکم و رحمة الله اگر زنی فوت کند و ورثه او همسر، یک پسر و دو دختر باشند، در ابتدا یک چهارم اموال او به شوهرش داده می شود، و مابقی اموال چهار قسمت می گردد؛ دو سهم به پسر، و به هر کدام از دخترها یک سهم داده می شود. در رساله توضیح المسائل امام (س) چنین آمده است: اگر زنی‏ بمیرد و اولاد نداشته باشد، نصف همه مال را شوهر او و بقیه را ورثه دیگر می ‏برند؛ و اگر از آن شوهر یا از شوهر دیگر اولاد داشته باشد، چهار یک همه مال را شوهر و بقیه را ورثه دیگر می‏ برند. (توضیح المسائل، ص 446، م 2770) و نیز می فرمایند: و اگر [وارث میت] چند پسر و چند دختر باشند، مال را طوری قسمت می ‏کنند که هر پسری دو برابر دختر ببرد. (همان، ص 439، م 2731) والسلام علیکم و رحمة الله

سه شنبه, دي 01, 1394 18:39
صفحه 2 از 8 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8