بسم الله الرّحمن الرّحیم سلام علیکم و رحمة الله آیا اصل نمازی که عهد نموده یا سوگند خورده (قسم) واجب می شود، یا خود وفای به عهد و قسم؟باتشکر

بسم الله الرّحمن الرّحیم سلام علیکم و رحمة الله آیا اصل نمازی که عهد نموده یا سوگند خورده (قسم) ...

با سلام و تحیت طبق فتوای حضرت امام خمینی (س) اگر چه عمل به متلق نذر و عهد و قسم واجب است و در صورت مخالفت عمدی موجب کفاره است، ولی حکم آن عمل تغییر نمیکند، پس اگر متعلق نذر مستحب باشد، همچنان مستحب باقی می ماند. ایشان در تحریر چنین می فرمایند: نماز یا واجب است و یا مستحب. نماز واجب پنج تا است: یومیه- و نماز جمعه و همچنین نماز قضایى که پسر بزرگ‏تر براى پدرش مى‏ خواند نیز از اقسام نماز یومیه است- و نماز آیات؛ و نماز طواف واجب؛ و نماز میّت؛ و نمازى که مکلف آن را با نذر یا اجیر شدن یا غیر این‏ها بر خود لازم کند. و این قسم آخرى را جزء نمازهاى واجب شمردن مسامحه است؛ زیرا واجب عبارت از وفاى به نذر و مانند آن است نه آن‏که واجب، عنوان نماز باشد. (تحریر الوسیلة(ترجمه فارسى)، ج‏1، ص: 151، م 1.)

یکشنبه, آذر 08, 1394 20:0
سلام. می خواستم بپرسم که امام راحل (ره) اندازه بلند خواندن در نماز مغرب و عشا و صبح و کم صدا خواندن در نماز ظهر و عصر چه قدر می دانستند؟ ممنون؛ خداحافظ.

سلام. می خواستم بپرسم که امام راحل (ره) اندازه بلند خواندن در نماز مغرب و عشا و صبح و کم صدا خواندن ...

با سلام و تحیت حمد و سوره نماز ظهر و عصر، غیر از بسم الله الرحمن الرحیم واجب است که آهسته خوانده شود. و بر مردها واجب است در نماز صبح، و در رکعت اول و دوم نماز مغرب و عشا، حمد و سوره را بلند بخوانند؛ پس کسی که عمداً برعکس عمل نماید، نمازش باطل است‏. (تحریر الوسیلة (ترجمه فارسی)، ج‏ 1، ص: 186، م 9) معیار در بلند خواندن و آهسته خواندن، آشکار شدن جوهر صدا و آشکار نشدن آن است، نه شنیدن و نشنیدن کسی که کنار نمازگزار است. و زیاده‏ روی در بلند خواندن، مانند فریاد کشیدن جایز نیست، همچنان که آهسته خواندن به طوری که - اگر مانعی نباشد- خودش نشنود جایز نیست. (تحریر الوسیلة (ترجمه فارسی)، ج‏ 1، ص: 187، م 11) والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

یکشنبه, آذر 08, 1394 19:44
سلام سن یائسگی و شرایطش، تفاوت سال شمسی و قمری

سلام سن یائسگی و شرایطش، تفاوت سال شمسی و قمری

با سلام و تحیت طبق فتوای حضرت امام خمینی (س) سن یائسگی در قرشیه تمام شدن 60 سال قمری، و در غیر قرشیه، تمام شدن 50 سال قمری است. (ر.ک: تحریر الوسیلة (ترجمه فارسی)، ج ‏1، ص 53) ایشان در جواب استفتایی در مورد یائسگی فرموده اند: خونی که زن بعد از پنجاه سالگی می ‏بیند محکوم به استحاضه است مگر آنکه زن قرشیه باشد که در این صورت تا سن شصت سالگی در حکم حیض است. (استفتاءات، ج‏ 1، ص: 72، س 168) س: زنان برای سن یائسگی پنجاه سال قمری را مبنا قرار دهند یا پنجاه سال شمسی را؟ ج‏- سال را قمری قرار دهند. (استفتاءات، ج ‏1، ص 72، ش 169) 50 سال قمری مساوی است با 48 سال و 6 ماه شمسی؛ و 60 سال قمری مساوی است با 58 سال 76 روز و 12 ساعت. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

یکشنبه, آذر 08, 1394 19:25
بسم الله الرّحمن الرّحیم. سلام علیکم و رحمة الله؛ آیا نماز جمعه، از نمازهای یومیّه محسوب می شود؟

بسم الله الرّحمن الرّحیم. سلام علیکم و رحمة الله؛ آیا نماز جمعه، از نمازهای یومیّه محسوب می شود؟

با سلام و تحیت نماز جمعه جزو نمازهای یومیه است؛ حضرت امام خمینی (س) چنین می فرماید: نماز یا واجب است و یا مستحب. نماز واجب پنج تا است: یومیه - و نماز جمعه و همچنین نماز قضایی که پسر بزرگ‏تر برای پدرش می‏ خواند نیز از اقسام نماز یومیه است -(تحریر الوسیلة (ترجمه فارسی)، ج‏1، ص 151، م 1) نماز جمعه واجب تخییری است؛ با این توضیح که در ظهر جمعه فرد مخیر است بین اقامه نماز جمعه و نماز ظهر: نماز جمعه در این زمان‏ها (یعنی عصر غیبت حضرت صاحب العصر عجل الله تعالی فرجه الشریف) به نحو تخییر بین آن و نماز ظهر واجب است و خواندن نماز جمعه افضل و خواندن نماز ظهر احوط است و احتیاط بیشتر خواندن هر دوی آن‏ها است، بنابر این کسی که نماز جمعه را بخواند، بنابر اقوی نماز ظهر از او ساقط می ‏شود، لکن احتیاط (مستحب) آن است که بعد از نماز جمعه، نماز ظهر را بخواند. و نماز جمعه- مانند نماز صبح- دو رکعت است. (تحریر الوسیلة (ترجمه فارسی)، ج‏1، ص: 261 _ 262، م 1) والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

یکشنبه, آذر 08, 1394 11:7
سلام؛ من مقلد امام خمینی (ره) بودم هنوز بر تقلیدشان باقی ماندم حکمش چیست؟ آیا می توانم بر تقلید از ایشان باقی بمانم؟ اگر نه مجتهد جدید را چگونه انتخاب کنم؟ با سپاس

سلام؛ من مقلد امام خمینی (ره) بودم هنوز بر تقلیدشان باقی ماندم حکمش چیست؟ آیا می توانم بر تقلید از ...

با سلام و تحیت اگر مرجع تقلید فوت کند، ارتباط تقلیدی مقلد با او قطع می گردد و در مسئله بقا بر تقلید میت، باید به مرجع اعلم زنده رجوع کند، و نمی تواند در این مسئله از مرجع فوت شده تبعیت نماید. پس باید تحقیق کند که در بین مراجع زنده کدامیک اعلم می باشد و بعد در مسئله بقا بر تقلید میت ببیند نظر او چیست، آیا بقا بر تقلید میت اعلم را واجب می داند و یا جایز؟ آیا در همه مسائل بقا را واجب می داند و یا در مسائلی که عمل کرده است؟ راه های شناخت مرجع تقلید اعلم: مجتهد و اعلم را از سه راه می توان شناخت: اول آن که خود انسان یقین کند، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد. دوم آن که دو نفر عالم عادل که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند، به شرط آن که دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. سوم آن که عده ای از اهل علم که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا می شود مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند. (رساله توضیح المسائل، امام خمینی (س)، ص 2، م 3) اگر شناختن اعلم مشکل باشد باید از کسی تقلید کند که گمان به اعلم بودن او دارد ، بلکه اگر احتمال ضعیفی هم بدهد که کسی اعلم است و بداند دیگری از او اعلم نیست بنابر احتیاط واجب باید از او تقلید نماید و اگر چند نفر در نظر او اعلم از

دوشنبه, مهر 06, 1394 14:10
به نام خدا. سلام؛ حضرت امام عزیزمان رحمت الله در اوایل انقلاب (59 -60) در خصوص حق مالکیت معنوی آثار مکتوب منتشر شده حکمی دادند. مبنی بر اینکه آثار مکتوب منتشر شده دیگر از لحاظ مالکیت متعلق به کسی نیست و در اختیار عموم می باشد. از شما عزیزان اصل فتوی و تصویر رسمی آن را تقاضامندم. با تشکر فراوان کریمی پور - مدیر نشر

به نام خدا. سلام؛ حضرت امام عزیزمان رحمت الله در اوایل انقلاب (59 -60) در خصوص حق مالکیت معنوی آثار ...

با سلام و تحیت حضرت امام (س) حق طبع و نشر را مشروع نمی دانستند و در تحریر الوسیله در مبحث مسائل مستحدثه چنین بیان کرده اند: سوم- آنچه که نزد بعضی، به «حق طبع» نامیده می‏ شود، حق شرعی نیست؛ پس سلب تسلط مردم بر اموالشان بدون قرارداد و اشتراط، جایز نیست. بنابر این، مجرّد طبع کتاب و ثبت نمودن در آن، به اینکه «حق طبع و تقلید برای صاحب آن محفوظ است» چیزی را موجب نمی ‏شود و قرار با غیر او شمرده نمی ‏شود؛ پس برای غیر او، طبع و تقلید جایز است و برای کسی جایز نیست که او را از آن منع نماید. (تحریر الوسیلة (ترجمه فارسی)، ج‏ 2، ص 662) و در صحیفه امام (س) استفتایی بدین صورت آمده است: بسمه تعالی. محضر مبارک آیت الله العظمی امام خمینی - مد ظله. با تقدیم سلام و تحیت، فتوایی از حضرت عالی نقل شده است که حق التألیف در نظر مبارک ثابت نیست. بعضی از ناشرین به استناد نقل مزبور، کتابهای چاپ شده را بدون پرداخت حق التألیف و بدون تحمل هزینه حروفچینی چاپ کرده و با قیمت نازلتری منتشر می‏ کنند، و این امر موجب تضرر ناشر اول و چه بسا باعث دلسردی مؤلفین شده است. لذا استدعا می‏ شود: اولًا، نقل مزبور صحیح است یا نه؟ ثانیاً، در صورت صحت نقل، با توجه به اینکه در قانون حکومت جمهوری اسلامی هنوز حق تألیف و نشر برای مؤلف و ناشر محفوظ است، آیا عمل بعضی از ناشرین که عرض شد مشروع است؟ و آیا مقام مقدس ولا

یکشنبه, شهريور 29, 1394 15:57
طبق استفتایی که در سایت خواندم کشیدن تیغ به صورتی که هنوز ریش درنیامده باشد مشکلی نداردلینک استفتا در همین سایت:http://tinyurl.com/pqfj3h8سوال بنده این است که بالاخره آدم باید یکبار ریش را بتراشد ...

طبق استفتایی که در سایت خواندم کشیدن تیغ به صورتی که هنوز ریش درنیامده باشد مشکلی نداردلینک استفتا ...

با سلام و تحیت در رابطه با اصلاح صورت و تراشیدن ریش و کسب درآمد از آن در موسوعه امام خمینی(س) جلد 36 (استفتائات جلد 5 ) 42 سوال مطرح شده است که در ادامه بعضی از آنها را ذکر مینماییم: طبق نظر حضرت امام خمینی(س) از ته تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب حرام است ریش تراشیدن چه حکمى دارد؟ بسمه تعالى، بنابر احتیاط واجب باید ترک شود.(استفتائات، ج5، ص562، س6677) و فرقی بین تراشیدن با تیغ و ماشین ریش تراشی نیست: ... مرقوم فرمایید که تراشیدن ریش صورت با ماشین برقى فلیپس و یا غیره، از نظر شرع اسلام حرام است یا خیر؟... بسمه تعالى،ریش تراشیدن خواه با تیغ باشد یا با ماشین، حرام است على الاحوط. (همان، ص566،س6686) و به هر منظوری هم باشد حکم آن فرقی نمیکند: در توضیح المسائل امام قسمت آخر نوشته شده که احتیاط واجب آن است که تیغ به صورت نزنند، اما اگر شخصى تازه موى صورت بیرون آورده و مى‏ خواهد رشدش بیشتر شود، چند بار تیغ بزند، حکم این مسأله به این شکل چگونه خواهد بود؟ بسمه تعالى، ریش تراشیدن براى هر منظورى که باشد، حرام است على‏ الاحوط. (همان، ص565، س6685) تراشیدن قسمتی از ریش نیز بنا بر احتیاط جایز نمی باشد: ...شخصى دو طرف صورت خود را مى ‏تراشد ولى جلوى صورت خود را مقدارى مى ‏گذارد، به قول معروف «ریش پروفسورى» مى ‏گویند. این شخص برخورد با مردم مى‏ کند، به او مى ‏گویند فلانى

شنبه, شهريور 21, 1394 16:0
سلام علیکم1-لطفافتوای حضرت امام(س)درخصوص حدترخص دربلاد کبیره راتوضیح فرمایید2-درحال حاضرکدامیک ازمراجع عظام درخصوص حدترخص دربلاد کبیره تطابق یاقرابت نظرباحضرت امام (س)رادارامیباشند

سلام علیکم1-لطفافتوای حضرت امام(س)درخصوص حدترخص دربلاد کبیره راتوضیح فرمایید2-درحال حاضرکدامیک ...

با سلام و تحیت در بلاد کبیره خارق العاده محله های مختلف حکم شهرهای بهم چسبیده را دارد و کسی که قصد دارد مسافت شرعی(45 کیلومتر ) را طی کند، مبدأ مسافت از منزل محاسبه می شود و وقتی از محله خارج شد حکم سفر مترتب می گردد؛ یعنی باید بعد از خروج از محله نماز را شکسته بخواند. و در موقع برگشت با رسیدن به محله حکم سفر قطع میشود. در این رابطه 376 استفتاء از امام (س) شده است که در موسوعه الامام الخمینی (س) جلد 33 (استفتاءات، جلد 2)به چاپ رسیده است که دو مورد از آن در زیر آمده است: اگر شخصى در تهران که وطن اوست به قصد مسافرت از منزل خارج شد، آیا اگر از حد ترخص خارج شد، نمازش قصر مى‏ شود؟ و موقع برگشتن اگر حوالى منزل رسید، نمازش تمام است یا قصر، یا حتماً باید داخل منزل برود؟ بسمه تعالى، در مثل تهران مبدأ مسافت از منزل است، ولى حکم سفر با خروج از محله مترتب مى ‏شود و در برگشت با رسیدن به محله حکم سفر قطع مى ‏شود..(استفتائات امام خمینی(س)، ج2، ص365، س1934) 6. در شهرهاى بزرگ حد ترخص، منزل است یا محله؟ (با توجه به این‏که مبدأ مسافرت، منزل مى‏باشد) بسمه تعالى، مبدأ مسافت در شهرهاى بزرگ، منزل است و تا از محله خارج نشده، حکم سفر مترتّب نمى‏شود. در شهرهاى بزرگ حد ترخص، منزل است یا محله؟ (با توجه به این‏که مبدأ مسافرت، منزل مى ‏باشد) بسمه تعالى، مبدأ مسافت در شهرهاى بزرگ، منزل است

پنجشنبه, شهريور 19, 1394 12:20
باعرض سلام و خسته نباشیدمن 50 سال دارم مرجع تقلید من امام خمینی(ره) می باشد  و از آنجاییکه باید یک مرجع زنده نیز داشته باشم رهبر انقلاب آیت ا... خامنه ای را انتخاب کرده ام . سوالم در خصوص یائسگی ...

باعرض سلام و خسته نباشیدمن 50 سال دارم مرجع تقلید من امام خمینی(ره) می باشد و از آنجاییکه باید یک ...

با سلام و تحیت طبق فتوای امام خمینی(س)، سن یائسگی در زن سیده قرشیه شصت سال قمری و در غیر قرشیه پنجاه سال قمری میباشد. ( رک: ترجمه تحریر الوسیله، ج1، ص53، احکام حیض) در استفتائات چنین آمده است: زنان براى سن یائسگى، پنجاه سال قمرى یا پنجاه سال شمسى را مبنا قرار دهند؟ و اگر سال قمرى باشد و شخص، سال تولد قمرى خود را نداند، دقیقاً چه موقعى را سال یائسگى خود قرار دهد؟ بسمه تعالى، سال را قمرى قرار دهند و با شک در رسیدن به حد یأس، حکم یأس مترتّب نمى‏ شود. (استفتائات امام خمینی(س)، ج1، ص248، س542) شصت سال قمری، تقریبا 58 سال شمسی و 77 روز است و پنجاه سال قمری 48 سال شمسی و 6 ماه می باشد. در رابطه با حکم خونی که زن بعد از یائسگی میبیند،حضرت امام (س) چنین میفرماید: ..خونى را که زن یائسه مى ‏بیند حیض نیست و در این‏که استحاضه باشد در جایى که احتمال آن باشد تردید وجود دارد، هرچند که استحاضه بودنش بعید نیست‏. ( ترجمه تحریر الوسیله، ج1، ص53، احکام حیض) و در استفتایی چنین آمده است: زنى که پنجاه سال یا شصت سال قمرى را تمام کرده و باز خون مى ‏بیند با اوصاف حیض در غیر ایام عادت، تکلیف او در طواف و نماز چیست؟ بسمه تعالى، بعد از رسیدن به سن یائس، خونى که مى ‏بیند حکم استحاضه دارد و باید در نماز و طواف، به وظیفه مستحاضه عمل کند. (استفتائات امام خمینی(س)، ج1، ص248، س543) مخالفت همسر حکم ش

شنبه, شهريور 14, 1394 11:18
باسلام و تحیات مشاهده شده که در برخی محاکم قضایی، وکلا و بعضا متهمان به فساد و رابطه نامشروع ، با استناد به فتوای امام خمینی ( بدون ذکرمنبع )؛بعبارتی خلوت کردن زن و مردی که هیچ علقه زوجیتی بین انان ...

باسلام و تحیات مشاهده شده که در برخی محاکم قضایی، وکلا و بعضا متهمان به فساد و رابطه نامشروع ، با ...

با سلام و تحیت حکم بودن زن و مرد نامحرم در جای خلوتی که دیگری نمی تواند وارد شود، در دو مساله از رساله امام(س) آمده است. مورد اول در احکام مکان نمازگزار که می فرمایند: بودن مرد و زن نامحرم در جاى خلوت جایز نیست، و احتیاط در نماز نخواندن در آن جا است لیکن اگر خواند نمازش باطل نیست.(رساله توضیح المسائل، ص141، مسأله 889) مورد دوم در احکام نکاح است که فرموده: اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتى باشند که کسى در آنجا نباشد و دیگرى هم نمى ‏تواند وارد شود چنانچه بترسند که به حرام بیفتند باید از آنجا بیرون بروند.(همان، ص385، مسأله 2445) وهمچنین در این رابطه سوالی شده که عبارت است از: چون در اغلب ادارات دولتى کارمند زن و مرد اشتغال به کار دارند تقاضامندم بفرمایید آیا این‏ها مى‏ توانند با این‏که نامحرم هستند در اطاق درب بسته و تنها با یکدیگر به کار خود ادامه دهند. تکلیف چیست؟ و ایشان در جواب مرقوم کرده اند: بسمه تعالى، اگر مفسده ‏اى در بین نباشد با حفظ حجاب اسلامى مانع ندارد.(استفتائات امام خمینی(س)، ج8، ص533،سؤال 10008) موفق و موید باشید.

سه شنبه, مرداد 27, 1394 12:38
سلام میخواستم بدونم اذن پدر برای ازدواج موقت دختری که سن بالایی دارد مثلا 35 تا 40 سال لازم است؟اگر ازدواج موقت با شرط عدم دخول باشد چه؟

سلام میخواستم بدونم اذن پدر برای ازدواج موقت دختری که سن بالایی دارد مثلا 35 تا 40 سال لازم است؟اگر ...

با سلام و تحیت یکی از شرایط ازدواج (چه موقت و چه دائم) لزوم اجازه پدر و یا جد پدری در ازدواج با دختر باکره است، که حضرت امام(س) در تحریر الوسیله بنا بر احتیاط واجب آن را شرط میدانستند و می فرمودند: «...و الاحوط الاستئذان منهما» (تحریرالوسیله، ج2، ص242، مسأله 2). لکن بعد از انقلاب بظر ایشان عوض شد و به شرط بودن آن فتوا داده اند. دختر و پسرهاى امروزه که در مدارس و دبیرستان ها و دانشگاه ها و مؤسسات با هم معاشر هستند و براى محرمیت، صیغه براى خودشان یا پدر و فرزندانشان قصد دارند جارى کنند که این معاشرت ها حرام نباشد، چون حضرت عالى اذن پدر را در باکره احتیاط واجب مى فرمایید و در این موارد چه بسا هست که پدرها راضى نمى شوند و یا آن که نمى شود اذن گرفت، اجازه مى فرمایید که این احتیاط ترک شود و بدون اذن ولىّ صیغه جارى گردد یا خیر؟ و دیگر آن که بعضى موارد هست که پسر و دختر به هم علاقه دارند و تحصیل اذن از پدر به واسطۀ شرم و حیا و موانع دیگر مشکل است آیا ترک این احتیاط در این صورت جایز است یا خیر؟ ج: اذن پدر ساقط نمى شود بلکه اخیراً اذن پدر را شرط مى دانم به حسب فتوا.» ( رساله توضیح المسائل، ص:492- 493، س94) ازدواج دختر باکره اى بدون إذن پدر انجام گرفته است، نظر مبارک در مورد صحّت یا بطلان عقد چیست؟ ج‏- عقد مذکور باطل است، مگر این که- بعد از عقد- پدر آن را إجازه نماید. (استف

شنبه, مرداد 24, 1394 15:57
 با سلام و تحیات استدعا دارد پاسخ فرمایند مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه ؛آیا عقد موقت « متعه » نود و نه ساله ، صحیح بوده و احکام و آثار عقد شرعی «موقت » متعه را ...

با سلام و تحیات استدعا دارد پاسخ فرمایند مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله ...

سلام علیکم ازدواج به دو صورت انجام می گیرد: عقد دائم و عقد متعه( صیغه ). یکی از تفاوتهای متعه با عقد دائم ، ذکر مدت است که اگر در عقد مدت ذکر شود عقدموقت خواهد بود . چنانچه در عقد موقت مدت طولانی باشد در این که عقد دائم محسوب می شود یا موقت؟ بین مراجع اختلاف نظر وجود دارد. فتوای حضرت امام (س) این است: هرچند که مدت ذکر شده در عقد طولانی باشد. عقد موقت خواهد بود. در تحریر الوسیله چنین بیان می کنند: "یشترط فی النکاح المنقطع ذکر الاجل،...و تقدیر الاجل الیهما طال او قصر" ( تحریر الوسیله، ج2، ص311، م9) ذکر مدت در ازدواج موقت شرط است،...و مقدار آن _ طولانی باشد یا کوتاه_ با خود آنها است. (ترجمه تحریر الوسیله، ج2، ص309، م9) و در استفتائی که از ایشان شده ، چنین آمده است: محضر مبارک امام، دام ظله در عقدنامه عبارتى است؛ بیان فرمایید آیا از آن، عقد دائم استفاده مى‏ شود یا عقدموقت؟ و آن عبارت این است: طبق خطبه عقد دائمى دستور اسلام به مرحلۀ 99 ساله انجام شد. بسمه تعالى، در عقد ازدواج اگر مدت ذکر شود ـ ولو این‏که طولانى باشد ـ عقد متعه حساب مى ‏شود. (استفتائات، ج9، ص 196، س10493) والسلام علیکم و رحمه الله

یکشنبه, مرداد 18, 1394 11:26
با عرض سلام پدر بزرگوار حقیر از مرحوم حضرت امام خمینی تقلید می کرده و باقی بر ایشان است. ایشان در نحوه ی محاسبه ی خمس زائد بر موونه ، به قول شخصی که وکالت از مراجع برای محاسبه دارد لکن سهل تر حساب ...

با عرض سلام پدر بزرگوار حقیر از مرحوم حضرت امام خمینی تقلید می کرده و باقی بر ایشان است. ایشان در ...

با سلام و تحیت تا زمانی که یقین ندارید مال مورد استفاده متعلق خمس است میتوانید تصرف کنید، به خصوص تصرف در اموال کسی که خمس مال خود را پرداخته و اکنون خود را بدهکار نمی داند. در این رابطه چند استفتاء از امام خمینی (س) آورده میشود: بسمه تعالى فرزندان متدیّنى که در خانه گرفتار پدرانى هستند که خمس نمى ‏دهند و جدا شدن براى آن‏ها حرجى یا غیر ممکن است به خصوص در مورد خواهران، آیا نماز خواندن در خانه و با آن لباس و سایر تصرفات در اموال خانه و غیره چه حکمى دارد؟ بسمه تعالى، اگر یقین ندارند که در مال مورد تصرف آن‏ها خمس هست، مى ‏توانند تصرف کنند و در غیر این صورت، باید اجازه بگیرند. (استفتائات امام خمینی(س)، ج4، ص701، س5417) چنانچه شخصى که خمس نمى‏ دهد و یا اعتقاد ندارد و یا شخصى که اصلاً مسلمان نیست دعوت به صرف غذایى بنماید و مدعو ناگزیر از قبول دعوت باشد، در صورت خوردن غذاى وى بایستى خمس غذاى صرف شده را بدهد؟ بسمه تعالى، دادن خمس در صور ذکر شده لازم نیست، مگر در صورتى که صاحب غذا معتقد به وجوب خمس باشد و یقین به وجود خمس در غذا داشته باشید. (همان، س 5418) در بعضى جاها انسان وارد مى شود و علم دارد که حساب سال ندارند. غذا خوردن از آن منزل چه صورت دارد؟ بسمه تعالى، اگر علم به حرمت مقدار محل ابتلاء ندارد، جایز است. (همان، س 5419) بسمه تعالى با عرض سلام و درود بى‏

چهارشنبه, مرداد 14, 1394 12:23
بیدار کردن اعضای خانواده به خصوص بچه ها برای نماز صبح آیا بر ما واجب است؟

بیدار کردن اعضای خانواده به خصوص بچه ها برای نماز صبح آیا بر ما واجب است؟

هرگاه بیدار نکردن اعضای خانواده سهل انگاری و سبک شمردن نماز را به دنبال داشته باشد بیدار کردن آنان لازم است، تا استخفاف نماز پیش نیاید؛ اما اگر عضو خانواده فردی است مقید به نماز و مراقب آن، به گونه ای که بیدار نکردن وی موجب استخفاف نماز نمی گردد در این صورت بیدار کردن وی برای نماز لازم نمی باشد. ...

دوشنبه, مرداد 05, 1394 14:40
اگرشخص کثیر الشک و یا وسواسی ، در جایی که عرف عقلاء به آن اعتناء وتوجه می کنند ، او هم اعتنا کند آیا مرتکب حرام شده است؟ آیا عملش باطل است؟نظر امام  را لطف بفرمایید، تشکر.

اگرشخص کثیر الشک و یا وسواسی ، در جایی که عرف عقلاء به آن اعتناء وتوجه می کنند ، او هم اعتنا کند ...

بسمه تعالی با سلام و تحیت وسواس نوعی بیماری است که گاه برخی افراد در رفتار و فکر به آن دچار می شوند و در صورت حاد بودن این اختلال، زندگی خود و خانواده را با مشکل روبه رو می کنند. بر همین اساس در فقه اسلامی برای آدم های وسواسی احکام خاصی ذکر شده و شک ناشی از وسواس در اعمال عبادی چون وضو، نماز و طهارت و نجاست، بی اساس تلقی و اعتنای به آن حرام شده است. وسواس نیاز به تعریف ندارد و در عرف رفتار وسواسی معلوم است. از این رو امام خمینی(ره) هم در استفتایی در پاسخ به این سوال که: وسواس شرعی چه کسی است وبا کثیرالشک چه فرقی دارد و در چه مواردی نباید اعتنا کند؟ می فرمایند:«وسواس شرعی نداریم و کسی که از متعارف خارج شود، وسواسی است و حرام است.» براساس این فتوا، رفتار وسواسی حرام و گناه تلقی می شود و باید از آن اجتناب کرد و حتی در مواردی موجب باطل شدن اعمال می شود. چنان که ایشان می فرماید: «شخص وسواسی هر گاه دست چپش را زیاد بشوید، صحت وضوی او مشکل است، از جهت این که در برخی از وقت ها لازم می آید که مسح او با آب جدید باشد. امام خمینی(ره) در پاسخ به چند استفتا اعتنا به شک ناشی از وسوسه در نماز را جایز ندانسته اند. متن این استفتائات بدین گونه است: س : نسبت به نمازهایی که می خوانم زیاد شک می کنم، البته نه شک در رکعات و یا رکن های نماز، بلکه شک در این که آیا تمام قسمت های نماز را صحیح ادا کرد

دوشنبه, مرداد 05, 1394 11:45
وقتی نماز واجب می خوانیم، در چه شرایطی واجب است که به خواندن سوره حمد اکتفا کرده و از خواندن سوره دیگر خودداری کنیم؟

وقتی نماز واجب می خوانیم، در چه شرایطی واجب است که به خواندن سوره حمد اکتفا کرده و از خواندن سوره ...

این که در بیان احکام قرائت نماز فرموده اند: در رکعت اول و دوم فرایض، و بعد از خواندن سوره حمد، واجب است که یک سوره کامل خوانده شود، مربوط به همه احوال و شرایط نمازگزار نیست؛ بلکه گاه اکتفا به حمد و نخواندن سوره جایز است و گاهی نیز واجب؛ پس هر یک از احکام سه گانه آن یعنی وجوب قرائت سوره، جایز بودن آن و نیز وجوب نخواندن سوره و لزوم ترک آن، تابع وضعیت و شرایط نمازگزار می باشد. ...

دوشنبه, مرداد 05, 1394 10:40
اولاً بفرمایید امر به معروف و نهی از منکر، واجب کفایی است یا عینی؟ ثانیاً اگر کفایی است؛ هنگامی که منکری رخ داده و کسانی اقدام به نهی نمی کنند؛ یا به اندازه کفایت، اقدام به نهی نمی ...

اولاً بفرمایید امر به معروف و نهی از منکر، واجب کفایی است یا عینی؟ ثانیاً اگر کفایی است؛ هنگامی که ...

با سلام و تحیت امر به معروف و نهی از منکر از واجبات، بلکه از ضروریات دین است و منکر وجوب آن در صورتی که انکارش به انکار خدا ویا پیامبر اسلام (ص) برگردد سبب ارتداد است. حضرت امام خمینی(س) در تحریر الوسیله در رابطه با اهمیت آن چنین میفرمایند: این دو از والاترین و شریف‏ترین واجبات مى‏ باشند و به وسیله این دو، واجبات برپا مى‏ شود، و وجوب شان از ضروریات دین است و منکر وجوبشان در صورت توجه به لازمه انکار و ملتزم شدن به آن از کفار مى‏ باشد. (تحریر الوسیلة (ترجمه فارسى)، ج‏1، ص: 525) البته وجوب آن از نوع واجبات کفایی است: اقوى آن است که وجوب امر به معروف و نهى از منکر کفایى است، بنا بر این اگر «من به الکفایة» (تعداد کافى) قیام به امر به معروف و نهى از منکر نماید، از دیگران ساقط مى ‏شود وگرنه، در صورتى که شرایط وجوب جمع باشد، همه ترک واجب نموده ‏اند. (همان، ص 526- 527، مسأله 2) و چنانچه نیاز به اجتماع عده ای باشد، با اقدام بعضی از ایشان، از سایرین وجوب برداشته نمیشود: اگر اقامه واجبى، یا ریشه ‏کن کردن منکرى، متوقف بر این باشد که عده ‏اى با هم در امر کردن یا نهى نمودن اجتماع نمایند، با اقدام بعضى از آنان، وجوب ساقط نمى ‏شود و باید در این جهت به مقدار کافى اجتماع کنند.(همان، ص527،مسأله 3) اگر عده‏ اى که کمتر از مقدار کفایتند قیام کنند و بقیه با آنان اجتماع ننمایند و براى قیام کن

شنبه, تير 20, 1394 15:15
سلام آیا طبق نظر امام استمنا گناه کبیره است؟چون با هیچ یک از معیار های گناه کبیره همخوانی ندارد.

سلام آیا طبق نظر امام استمنا گناه کبیره است؟چون با هیچ یک از معیار های گناه کبیره همخوانی ندارد.

با سلام و تحیت استمنا (خود ارضایی) عبارت است از: این که انسان با خودش کاری کند که از او منی خارج شود (جنب شود).(ر.ک: رساله توضیح المسائل، ص241،مسأله 1572) این کار ممکن است با لمس کردن بدن خود، نگاه کردن به منظره های شهوت آلود (عکس، فیلم و ...)، یا مطالعه ی کتاب ها و مطالب شهوت انگیز (داستان، رمان و ...)، یا گوش دادن به مطالب شهوت انگیز (نوار، تلفن و ...) و یا فکر و خیال در امور شهوانی به قصد بیرون آمدن منی، صورت گیرد که در هر صورت حرام است. در استفتایی که از امام(س) شده است، به حرمت آن تصریح کرده اند: س 95- اگر کسى با دست یا چیز دیگر کارى کند که منى از او خارج شود، حکمش چیست؟ ج‏- عمل مزبور حرام است.(استفتاءات، ج‏1، ص51) اما در مورد کبیره بودن آن،حضرت امام(س) ملاک کبیره بودن گناه را یکی از موارد ششگانه زیر میدانند: هر معصیتى است که نسبت به آن وعده به آتش یا عقاب داده شده است، یا شدیداً با آن برخورد شده است، یا دلیلى دلالت مى‏ کند که آن گناه از بعضى از کبایر بزرگ‏تر یا مانند آن است، یا عقل حکم مى‏ کند که کبیره است، یا در اذهان اهل‏ شریعت و تدیّن چنین است، یا نصّى (آیه و روایتى) وارد شده که کبیره است.(تحریر الوسیلة(ترجمه فارسى)، ج‏1، ص 310-311) ایشان پس از بیان ملاک کبیره بودن گناه، برخی از گناهان کبیره را ذکر کرده و چنین می فرمایند: و گناهان کبیره زیاد است،

جمعه, تير 19, 1394 19:15
با سلام وخسته نباشید حکم وفتوای حضرت امام خمینی (ره)در مورد مطلق شکار کردن چیست ؟آیا در ماه مبارک رمضان سفر برای شکار در ست وروزه ونماز صحیح وکامل است یا شکسته؟    با تشکر

با سلام وخسته نباشید حکم وفتوای حضرت امام خمینی (ره)در مورد مطلق شکار کردن چیست ؟آیا در ماه مبارک ...

با سلام و تحیت کسی که به شکار میرود سه حالت دارد: اگر براى لهو و خوش‏گذرانى به شکار رود، نمازش تمام است. و چنانچه براى تهیه معاش به شکار رود، نمازش شکسته است. و اگر براى کسب و زیاد کردن مال برود، احتیاط واجب آن است که نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند، ولى باید روزه نگیرد. (رساله توضیح المسائل، ص205، مسأله 1301)

جمعه, تير 19, 1394 17:43
شرایط حرام بودن یک موسیقی یا کشیدگی صدا چیست؟ آیا موسیقی حرام است؟

شرایط حرام بودن یک موسیقی یا کشیدگی صدا چیست؟ آیا موسیقی حرام است؟

با سلام و تحیت حضرت امام (س) مطلق خوانندگی و نوازندگی را حرام نمی دانند مگر آنکه طرب آور و مناسب مجالس لهو باشد. در این زمینه به دو استفتاء از امام(س) توجه نمایید: پیشگاه مبارک مرجع اعظم، رهبر عالى‏قدر، حضرت امام خمینى، با اهداى سلام و تحیت وافره معروض مى ‏دارد: 1. استماع سرودهاى انقلابى، مارش‏هاى عزا، جنگى و نظامى که نوعى موسیقى است چه صورت دارد؟ بسمه تعالى، مطلق صدا و آهنگ حرام نیست و صداى حرام صدایى است که عرفاً به آن غنا یا موسیقى مى‏ گویند که مناسب مجالس لهو است و صداهاى مشکوک مانع ندارد. (استفتائات امام خمینی (س)، ج5، ص 585، سؤال 6739) 2. معیار صحیح تشخیص موسیقى سالم از غنا چیست؟ اگر معیار، «مخصوص مجالس لهو بودن» است که آهنگ سرود مرحوم مطهرى نیز غالباً از سنخ موسیقى‏ هاى دیگر ایرانى است؛ لذا معیار مشخص در این زمینه را بیان فرمایید؟ بسمه تعالى، هر آهنگى که مناسب با مجالس لهو باشد و موسیقى مطرب محسوب شود حرام است و خواندن سرود حلال، همراه موسیقى مطرب،مجوّز آن نمى ‏شود و صداهایى که مشکوک است [که] آیا از قسم موسیقى مطرب است یا نه، محکوم به حلّیت است.( همان، ص582-583، سؤال 6733) و ملاک طرب آور بودن آن، عرف است نه شخص: 12. در موسیقى مطرب که استماع آن حرام است، آیا طرب شخصى مناط است و یا نوعى؟ بسمه تعالى، میزان، مطرب در نظر عرف است. (همان، ص584،سؤال 6737) والسلا

یکشنبه, تير 14, 1394 15:34
آیا پودر آرایشی که خانمها استفاده میکنند مانع از تیمم ویا وضواست؟

آیا پودر آرایشی که خانمها استفاده میکنند مانع از تیمم ویا وضواست؟

بسمه تعالی با سلام و تحیت یکی از شرایط صحت وضو نبودن مانع در اعضای وضو است و اگر مانعی از رسیدن در صورت و دستها باشد باید برطرف گردد یا آب را به زیر آن برساند. حضرت امام (س) در تحریر الوسیله چنین آورده اند: برطرف کردن و یا حرکت دادن چیزى که مانع رسیدن آب به مواضع وضو است به طورى که آب به زیر آن برسد واجب است. (تحریر الوسیلة (ترجمه فارسى)، ج‏1، ص 28،مسأله 10) و در صورت شک در وجود مانع میفرمایند: و در صورتى که در وجود مانع شک کند اگر شکّش منشأ عقلایى نداشته باشد نباید به شک خود اعتنا کند. (همان) اگر چیزی در اعضای وضو وجود داشته باشد و شک کند که آیا مانع هست یا نه؟ میفرماید: ولى اگر در چیزى (که موجود است) شک کند که مانع از رسیدن آب هست یا نه، واجب است یا آن را برطرف نماید و یا آب را به زیر آن برساند. (همان) در تیمم نیز مانند وضو نباید در کف دست و پشت دست و روی پیشانی مانعی وجود داشته باشد.امام(س) از جمله واجبات تیمم چنین آورده اند: ...و باید حائل- حتى مانند انگشتر- از مواضعى که مسح مى‏ شوند و مواضعى که با آن‏ها مسح مى‏ کند برطرف شود ( همان، ص122، مسأله 1) والسلام علیکم و رحمه الله

شنبه, تير 13, 1394 16:7
باسلام به نظرامام خمینی جلسه استراحت چه حکمی دارد؟وآیا بین دو سجده وبعد دوسجده فرق دارد؟

باسلام به نظرامام خمینی جلسه استراحت چه حکمی دارد؟وآیا بین دو سجده وبعد دوسجده فرق دارد؟

بسمه تعالی با سلام و تحیت نشستن بین دو سجده واجب است ، حضرت امام(س) در رابطه واجبات سجده میفرماید: و در سجده چیزهاى دیگرى لازم است که در رکن بودنش دخالتى ندارند: ... و از آن جمله: سر را از سجده اول بردارد و به طور معتدل و آرام بنشیند. (تحریر الوسیلة(ترجمه فارسى)، ج‏1، ص 194- 195) جلسه استراحت (یعنی نشستن بعد از سجده دوم) بنا بر احتیاط واجب لازم است، ایشان در تحریر الوسیله چنین آورده اند: ...و بعد از سر برداشتن از سجده دوم، قبل از آن‏که بایستد با آرامش بدن بنشیند و این نشستن را جلسه استراحت مى ‏گویند و احتیاط لازم آن است که آن را ترک نکند. (تحریر الوسیلة(ترجمه فارسى)، ج‏1، ص 198 ، م 9) والسلام علیکم و رحمه الله

شنبه, تير 13, 1394 15:23
باسلام اگر معامله ای فسخ شود حق الزحمه ای نباید به واسطه پرداخت شود..در فسخ قرارداد هیچ گونه ایراد قانونی نبوده است.

باسلام اگر معامله ای فسخ شود حق الزحمه ای نباید به واسطه پرداخت شود..در فسخ قرارداد هیچ گونه ایراد ...

بسمه تعالی با سلام و تحیت فسخ معامله موجب سقوط حق الزحمه دلال و و اسطه نیست. ( استفتائات امام خمینی(س)، ج5، ص648، س6891)

شنبه, تير 13, 1394 13:3
با سلام. بنده 7 سال است که مبتلا به دفع پروتوئین کلیه هستم و در این مدت بنا به تجویز پزشک روزه نگرفته ام. امسال پزشک اجازه روزه گرفتن داده ولی از برنامه های پزشکی تلویزیون و اخیار وبسایتها فهمیدم ...

با سلام. بنده 7 سال است که مبتلا به دفع پروتوئین کلیه هستم و در این مدت بنا به تجویز پزشک روزه ...

با سلام و تحیت در رابطه با روزه شخص مریض در سوره بقره میفرماید: ...وَ مَنْ کَانَ مَریضاً أوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أیّامٍ اخَرَ ...(بقره(2): 184) "هر کس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادى از روزهاى دیگر را (روزه بدارد)" [2]. و طبق فتوای حضرت امام (س) و سایر مراجع تقلید ، روزه گرفتن بر کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برای او ضرر، واجب نیست. (ر.ک: رساله توضیح المسائل، م 1743) در رابطه با روزه و بیماری در دو صورت روزه واجب نیست: 1) یقین به ضرر داشته باشد، 2) احتمال ضرر بدهد به طوری که ترس برایش پیدا شود. در تحریر الوسیله در شرایط صحت روزه میفرماید: ...و از شرایط صحیح بودن روزه آن است که بیمارى یا چشم ‏دردى نداشته باشد که روزه برایش ضرر دارد، به طورى که باعث این شود که مرض شدید شود، یا بهبودش طولانى شود و یا درد آن بیشتر گردد، چه یقین کند که روزه ضرر دارد و چه احتمال ضررى بدهد که باعث خوف ضرر گردد. و خوف از پیدایش مرض و ضرر به واسطه آن، اگر منشأ آن عقلایى و مورد اعتناى عقلا باشد ملحق به موردى است که روزه براى مرض موجود ضرر دارد، بنا بر این اگر با وجود چنین خوفى روزه بگیرد، صحیح نیست و روزه نگرفتن جایز، بلکه واجب است‏. (تحریر الوسیله ( ترجمه فارسی)، ج1، ص 333) و اگر به خیال این‏که ضرر ندارد روزه بگیرد و بعد از به پایان بردن روزه معلوم شود که ضرر داشته، صحت آن محل اشکال

پنجشنبه, تير 11, 1394 16:14
سلام. با عرض خسته نباشید. می خواستم بپرسم چنانچه مردی شرعا دارای دو همسر  باشد آیا آن دو زن هم به یکدیگر محرمند؟ و آیا مرد می تواند با هر دو همسرش (سه نفری) با هم همخوابگی نمایند یا خیر؟بسیار متشکرم

سلام. با عرض خسته نباشید. می خواستم بپرسم چنانچه مردی شرعا دارای دو همسر باشد آیا آن دو زن هم به ...

در روایات از مجامعت مرد با همسر خود در حضور همسر دیگرش نهی شده است. پیغمبر (ص) از جماع همزمان با دو زن در یک اتاق نهی فرموده اند.[2] رسول الله (ص) انه نهی ان توطأ الحرة و فی البیت اخری(مستدرک الوسائل،ج14، ابواب مقدمات نکاح، باب 50، ح2) امام باقر (ع) میفرماید: لاتجامع الحرة بین یدی الحرة. (بحار الانوار،چاپ بیروت ،1403ه.ق، ج100، ص293، ح42 )مردی که دو زن دارد با یکی از آنها در مقابل دیگری جماع ننماید اما باید توجه داشت که از نظر فقهی این نهی در لسان روایات، نهی تنزیهی است نه تحریمی؛ یعنی این روایات حمل بر کراهت می شوند. از این رو در عروه الوثقی چنین آمده است: و یکره أن یجامع و عنده من ینظر الیه و لو الصبیّ الغیر الممیّز.(العروه الوثقی مع تعالیق الامام الخمینی (س)، ص965، م11) و امام خمینی(س) در تحریر چنین میفرماید: ...و مکروه است که در وقت جماع کردن کسى نزد او باشد که به او نگاه مى‏ کند حتى پسر بچه و دختر بچه‏. ( تحریر الوسیله ( ترجه فارسی) ج2، ص256، م 8) اما باید توجه داشت که دیدن عورت زن بر دیگر زنان حرام است. والسلام علیکم و رحمه الله

چهارشنبه, تير 10, 1394 16:9
ایا کسی که از وطن خودش رفته شهر دیگری موقع برگشت نماز و روزه اش کامل است

ایا کسی که از وطن خودش رفته شهر دیگری موقع برگشت نماز و روزه اش کامل است

با سلام و تحیت کسی که از مسافرت به وطن خود برگشته، با دو شرط در وطن باید روزه اش را بگیرد: اول آتکه قبل از ظهر به وطنش برسد،دومکاری که روزه زا باطل میکند در سفر انجام نداده باشد و در غیر این دو صورت ، یعنی بغد از ظهر به وطن برسد یا در سفر مبطلی انجام داده باشد، نمیتواند روزه بگیرد. در راه برگشت از سفر مادامی که به حد ترخص نرسیده روزه نیست و نمازش شکسته است. حضرت امام (س) در تحریر چنین می فرمایند: همان طور که رسیدن به حد ترخّص در ابتداى مسافرت از شروط قصر است، همچنین حکم مسافرت در برگشتن از سفر با رسیدن به حد ترخّص از بین مى ‏رود، لذا واجب است که تمام بخواند. ( تحریر الوسیله، ج1، ص289، م 27 ) منظور از حد ترخص را چنین بیان می دارند: منظور از حد ترخّص، جایى است که اذان شهر را نشنود یا دیوار و شکل‏هاى آن را- نه شبح آن را- از آن‏جا نبیند و احتیاطى که نباید ترک شود آن است که هر دو (نشنیدن اذان وندیدن دیوار) حاصل شود. و معتبر است که نشنیدن اذان و ندیدن دیوار به خاطر دور شدن از محل باشد نه به خاطر عوارض دیگر. ( همان، ص 289، قبل از م26)

چهارشنبه, تير 10, 1394 15:22
سلام.مسافری هستم که به سمت وطنم اصفهان در حال بازگشتن هستم.آیا وطن ورود به حصار شهر محسوب می شود یا رسیدن به منزل که مقصد می باشد؟

سلام.مسافری هستم که به سمت وطنم اصفهان در حال بازگشتن هستم.آیا وطن ورود به حصار شهر محسوب می شود یا ...

با سلام و تحیت فردی که به مسافرت میرود زمانی نمازش شکسته میشود که به حد ترخص برسد یعنى از وطنش بقدرى دور شود که دیوار شهر را نبیند و صداى اذان آن را نشنود . (ر.ک:رساله توضیح المسائل، ص 208، شرط هشتم) و همچنین کسی که از مسافرت بر میگردد با رسیدن به حد ترخص سفرش به اتمام رسیده نمازش کامل است و لازم نیست وارد شهر شود یا به محل سکونت خود برسد. حضرت امام (س) میفرمایند: مسافرى که به وطنش بر مى‏ گردد، وقتى دیوار وطن خود را ببیند و صداى اذان آن را بشنود، باید نماز را تمام بخواند ولى مسافرى که مى‏ خواهد ده روز در محلى بماند، وقتى دیوار آنجا را ببیند و صداى اذانش را بشنود، بنا بر احتیاط واجب باید نماز را تأخیر بیندازد تا به منزل برسد، یا نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند.(رساله توضیح المسائل، ص 208،مسأله 1319) والسلام علیکم و رحمه الله

سه شنبه, تير 09, 1394 15:55
سلام علیکم لطفا با توجه به اینکه بنده با اجازه مقام معظم رهبری بر بقاء تقلید برامام خمینی (ره)هستم بفرماییدکه:1-اگر بجای تسبیحات اربعه در رکعت3و4 حمد را بخوانیم سپس سهوا سوره را بخوانیم وحین خواندن ...

سلام علیکم لطفا با توجه به اینکه بنده با اجازه مقام معظم رهبری بر بقاء تقلید برامام خمینی (ره)هستم ...

با سلام و تحیت در رابطه با وظیفه نمازگزار در رکعت سوم و چهارم نماز حضرت امام(س) چنین میفرمایند: در رکعت سوم و چهارم نماز مى ‏تواند فقط یک حمد بخواند یا سه مرتبه تسبیحات اربعه بگوید یعنى سه مرتبه بگوید سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا الهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ و اگر یک مرتبه هم تسبیحات اربعه بگوید کافى است و مى‏ تواند در یک رکعت حمد و در رکعت دیگر تسبیحات بگوید و بهتر است در هر دو رکعت تسبیحات بخواند. (رساله توضیح المسائل، ص 157 ،مسأله 1005) و در تحریر الوسیله چنین آمده است: واجب، بین خواندن سوره حمد و گفتن ذکر (تسبیحات اربعه) مخیّر است و بعید نیست که براى امام جماعت، خواندن سوره حمد و براى مأموم، گفتن ذکر افضل باشد و براى کسى که فرادا نماز مى‏ خواند، سوره حمد و تسبیحات اربعه، مساوى باشد. و کیفیت ذکر چنین است: «سبحان اللَّه و الحمد للَّه ‏و لا اله الّا اللَّه واللَّه اکبر» و واجب است بر عربى بودن آن مواظبت شود، و یک مرتبه گفتن آن کفایت مى ‏کند، و احتیاط و افضل آن است که آن را سه مرتبه تکرار کند و بهتر است که به این تسبیحات، استغفار (مثلًا استغفراللَّه ربى واتوب الیه) افزوده شود. و واجب است حمد و ذکر (در رکعت سوم و چهارم) حتى «بسم اللَّه الرحمن الرحیم» بنابر احتیاط (واجب)، آهسته خوانده شود. و رکعت سوم و چهارم لازم نیست در خواندن حمد و گفتن ذکر مثل

یکشنبه, تير 07, 1394 9:27
با سلام بنده در موقع اذان ظهر در منزل خود بودم ولی نماز ظهر نخواندم و سپس به بعد از حد ترخص شهر خود (در حدود 80 کیلومتری ) مسافرت نمودم آیا در مکان جدید نمازم کسر(شکسته) می شود ؟

با سلام بنده در موقع اذان ظهر در منزل خود بودم ولی نماز ظهر نخواندم و سپس به بعد از حد ترخص شهر خود ...

با سلام و تحیت مسافر باید نماز ظهر و عصر و عشا را با هشت شرط، شکسته به جا آورد یعنى دو رکعت بخواند: شرط اول: آن که سفر او کمتر از هشت فرسخ شرعى نباشد... شرط دوم: آن که از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته باشد... شرط سوم: آن که در بین راه از قصد خود بر نگردد... شرط چهارم: آنکه نخواهد پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطن خود بگذرد، یا ده روز یا بیشتر در جایى بماند... شرط پنجم: آن که براى کار حرام سفر نکند... شرط ششم: آن که از صحرانشینهایى نباشد که در بیابانها گردش مى ‏کنند و هر جا آب و خوراک براى خود و حشمشان پیدا کنند مى ‏مانند... شرط هفتم: آن که شغل او مسافرت نباشد... شرط هشتم: آن که به حد ترخص برسد یعنى از وطنش یا جایى که قصد کرده ده روز در آن جا بماند، بقدرى دور شود که دیوار شهر را نبیند و صداى اذان آن را نشنود. (رساله توضیح المسائل، ص201- 208) روزه نیز حکم نماز را دارد مگر در مواردی که استثنا شده است: مسافرى که باید نمازهاى چهار رکعتى را در سفر دو رکعت بخواند، نباید روزه بگیرد و مسافرى که نمازش را تمام مى‏ خواند مثل کسى که شغلش مسافرت یا سفر او سفر معصیت است، باید در سفر روزه بگیرد.. (رساله توضیح المسائل ،ص 260 ،مسأله 1714) یکی از مواردی که حکم روزه با نماز فرق دارد، یعنی با اینکه نماز را شکسته میخواند، باید روزه بگیرد آنجایی است که فرد روزه دار بعد از اذان ظهر

یکشنبه, تير 07, 1394 8:42
با سلام بنده در موقع اذان ظهر در منزل خود بودم ولی نماز ظهر نخواندم و سپس به بعد از حد ترخص شهر خود (در حدود 80 کیلومتری ) مسافرت نمودم آیا در مکان جدید نمازم کسر(شکسته) می شود ؟

با سلام بنده در موقع اذان ظهر در منزل خود بودم ولی نماز ظهر نخواندم و سپس به بعد از حد ترخص شهر خود ...

با سلام و تحیت مسافر باید نماز ظهر و عصر و عشا را با هشت شرط، شکسته به جا آورد یعنی دو رکعت بخواند: شرط اول: آن که سفر او کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد... شرط دوم: آن که از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته باشد... شرط سوم: آن که در بین راه از قصد خود بر نگردد... شرط چهارم: آنکه نخواهد پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطن خود بگذرد، یا ده روز یا بیشتر در جایی بماند... شرط پنجم: آن که برای کار حرام سفر نکند... شرط ششم: آن که از صحرانشینهایی نباشد که در بیابانها گردش می ‏کنند و هر جا آب و خوراک برای خود و حشمشان پیدا کنند می ‏مانند... شرط هفتم: آن که شغل او مسافرت نباشد... شرط هشتم: آن که به حد ترخص برسد یعنی از وطنش یا جایی که قصد کرده ده روز در آن جا بماند، بقدری دور شود که دیوار شهر را نبیند و صدای اذان آن را نشنود. (رساله توضیح المسائل، ص201- 208) روزه نیز حکم نماز را دارد مگر در مواردی که استثنا شده است: مسافری که باید نمازهای چهار رکعتی را در سفر دو رکعت بخواند، نباید روزه بگیرد و مسافری که نمازش را تمام می‏ خواند مثل کسی که شغلش مسافرت یا سفر او سفر معصیت است، باید در سفر روزه بگیرد.. (رساله توضیح المسائل ،ص 260 ،مسأله 1714) یکی از مواردی که حکم روزه با نماز فرق دارد، یعنی با اینکه نماز را شکسته میخواند، باید روزه بگیرد آنجایی است که فرد روزه دار بعد از اذان ظهر

شنبه, تير 06, 1394 16:23
صفحه 3 از 8 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8