یک سوم اموال میّتی که وصیت ندارد به چه کسی تعلق دارد؟ "فی سبیل الله" باید هزینه شود یا همه مال به ورثه می رسد و حق تصمیم با آن ها است؟

یک سوم اموال میّتی که وصیت ندارد به چه کسی تعلق دارد؟ "فی سبیل الله" باید هزینه شود یا همه مال به ...

در احکام وصیت آمده است کسی که واجبات بدنی مانند قضای نماز و روزه بر عهده دارد، واجب است وصیّت کند که برای انجام این امور واجب اجیر گرفته شود، مگر آن که وی را پسری باشد که قضای اعمال وی بر او واجب است و مطمئن باشد که خود پسر به طور صحیح انجام می دهد؛ پس در این صورت وصیت بر اجیر گرفتن واجب نیست. (رجوع شود به تحریرالوسیله؛ ج 2، کتاب الوصیة، مسأله 1) به هر حال، در صورت وصیّت و در اجرای آن، اجرت این واجبات از ثلث مال پرداخت می گردد؛ بر خلاف واجبات مالی مانند زکات و خمس و مظالم و کفّاره ها و نظیر این ها که از اصل مال پرداخت می شود حتی اگر وصیت به انجام آن ها نشده باشد، مگر آن که در وصیّت معین شده باشد که از ثلث مال پرداخت شود. در این صورت از ثلث پرداخت و چنانچه ثلث کافی نبود، بقیه را از اصل مال می پردازند. واجب مالی مشوب به بدنی مثل حج واجب نیز ملحق به مالی محض است. (همان، مسأله 23 و 35)؛ پس در صورت وصیت به آن، از اصل مال انجام می شود مگر آن که در وصیت تصریح شده باشد به اخراج از ثلث؛ که در این صورت با کافی نبودن ثلث، از اصل مال تکمیل می شود. (همان، ج 1، کتاب الحج، القول فی الوصیة بالحج، مسأله 1) وصیت انواع دیگری نیز دارد، ...

شنبه, ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰
انجام کارهای منزل بر دوش چه کسی است؟ به فتوای امام ره وظیفه شرعی زن است یا شوهر؟

انجام کارهای منزل بر دوش چه کسی است؟ به فتوای امام ره وظیفه شرعی زن است یا شوهر؟

گرچه بین زن و مردی که ازدواج می کنند، به طور طبیعی انتظار می رود که قبل یا بعد از آن یک نوع مودت و دوستی متقابل و رابطه اخلاقی مبتنی بر احترام بر قرار شده و در طول زندگی مشترک استمرار یافته و تقویت گردد؛ لیکن پیدایش و عدم پیدایش آن، لازمه ازدواج که یک پیوند شرعی و حقوقی است، می باشد و نه قهری آن. آن چه وجود آن دائر مدار تحقق نکاح می باشد حقوق متقابلی است که زن و مرد به واسطه ازدواج نسبت به یکدیگر پیدا می کنند و باید به رعایت آن ملزم و پایبند باشند.

شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰
اگر شخصی مرتکب غیبت شده و یا تهمتی به  کسی زده باشد، آیا واجب است که از او حلالیّت خواسته و رضایت وی را به دست آورد؟

اگر شخصی مرتکب غیبت شده و یا تهمتی به کسی زده باشد، آیا واجب است که از او حلالیّت خواسته و رضایت ...

بر کسی که خدای نخواسته، مرتکب غیبت شده است، واجب نیست از شخصی که غیبت او را کرده است، حلالیّت خواسته و رضایت وی را بدست آورد؛ بلکه صرف پشیمانی و توبه از گناه و ترک غیبت، کافی است؛ و چنانچه حلالیّت بخواهد، امّا او حلال نکند و یا این که وی به هر طریقی، از این که غیبت او را کرده اند، آگاه شده و بگوید: من حلال نمی کنم، تکلیفی غیر از توبه بر عهده غیبت کننده نبوده و با این حال، اگر توبه کند، توبه وی محقّق شده است و کفایت می کند.

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵
حکم کلاه گیس چیست؟ آیا شرعاً به جای روسری و مانند آن می توان از آن استفاده کرد، یا که در نماز و مقابل نامحرم، پوشاندن آن نیز لازم است؟

حکم کلاه گیس چیست؟ آیا شرعاً به جای روسری و مانند آن می توان از آن استفاده کرد، یا که در نماز و ...

به فتوای امام خمینی (س)، بر زن واجب است جز گردی صورت و دست تا مچ را از نگاه نامحرم بپوشاند تردیدی نیست، حتی پوشاندن پوست سر برای زنی که فاقد گیسو است.

سه شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۷:۰
قتل عمد و غیر عمد به واسطه تصادف منجر به مرگ و مانند آن، آیا موجب کفاره می شود؟ سقط جنین چطور؟

قتل عمد و غیر عمد به واسطه تصادف منجر به مرگ و مانند آن، آیا موجب کفاره می شود؟ سقط جنین چطور؟

قتل و ازاله روح از جسد و بدن انسان را قرآن کریم به منزله کشتن همه انسان ها قلمداد نموده و بر همین پایه است که اسلام مجازات های سنگینی را برای آن تعیین کرده و در احکام جزایی آن را بر سه نوع؛ یعنی عمد محض، شبهه عمد و خطأ محض تقسیم و برای هر یک مجازات و آثاری از قبیل قصاص نفس و پرداخت دیه نفس را به تناسب مقرر داشته و ضمن نهی از اقدام به قتل انسان محترم، بر ولایت اولیاء دم مقتول تصریح نموده است.

یکشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰
اگر انسان به هر دلیل چیز نجسی را بخورد یا بیاشامد، و یا مثلا دهان خون بیاید، داخل دهان چگونه تطهیر می شود؟

اگر انسان به هر دلیل چیز نجسی را بخورد یا بیاشامد، و یا مثلا دهان خون بیاید، داخل دهان چگونه تطهیر ...

از پاک کننده ها، بر طرف شدن عین نجاست است از بدن حیوان زبان بسته و از مواضع درونی انسان، ... و همچنین، هرگاه انسان چیز نجس یا متنجس را بخورد یا بیاشامد، دهان او به محض بلعیدن پاک می شود. البته همان گونه که عرض شد، خوردن و آشامیدن نجس و متنجس حرام شرعی است، لکن مسأله فوق در صدد طرح حکم بلعیدن چیز نجس و متنجس نیست و کاری به آن ندارد.

شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
آیا زن می تواند در ضمن عقد ازدواج، برای خود "حق طلاق" شرط نماید؟ شرط "وکالت در طلاق" چطور؟

آیا زن می تواند در ضمن عقد ازدواج، برای خود "حق طلاق" شرط نماید؟ شرط "وکالت در طلاق" چطور؟

انسان اعم از زن و مرد، می تواند به هنگام ازدواج امور جایز مورد نظر خود را در ضمن عقد شرط نماید. در این صورت بر شخصی که شرط بر علیه او می باشد، لازم و واجب است به شرطی که متعهد شده و آن را پذیرفته است وفا نموده و بدان پایبند باشد.

چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
حکم لاک زدن روی ناخن های دست و پا برای نماز چیست؟ اگر در وضو ناخن های پا جز یک انگشت از هر پا لاک داشته باشد آیا ایرادی دارد؟

حکم لاک زدن روی ناخن های دست و پا برای نماز چیست؟ اگر در وضو ناخن های پا جز یک انگشت از هر پا لاک ...

خالق علیم و حکیم در آیه 6 سوره مبارکه مائده مؤمنین را فرمان داده است: چون خواهند برای نماز برخیزند، صورت و دست ها را تا آرنج بشویند و سر و پاهای خویش را تا برآمدگی پا مسح کنند. پس به حکم قرآن کریم وضوء شرط صحت و درستی نماز است؛ و خود آداب و احکامی دارد از جمله شرایط وضوء این است که، چیزی که حاجب و مانع شستن است بر اعضاء وضوء نباشد.

چهارشنبه, ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
چه مخارجی خمس ندارد و کسی که مقلِّد امام خمینی است و تاکنون خمس نپرداخته، برای تعیین تکلیف اموالش چه کار باید بکند؟

چه مخارجی خمس ندارد و کسی که مقلِّد امام خمینی است و تاکنون خمس نپرداخته، برای تعیین تکلیف اموالش ...

در فقه به مخارجی که خمس ندارد مؤونه گفته می شود. آن گونه که در تحریرالوسیله، ج1، کتاب الخمس، مسأله 11 آمده است، مقصود از مؤونه هر آن چیزی است که شخص برای خود و عائله واجب النفقه و غیر واجب النفقه اش هزینه می کند، ...

دوشنبه, ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱
ماه حرام به چه ماه هایی گفته می شود و چه احکامی دارد؟

ماه حرام به چه ماه هایی گفته می شود و چه احکامی دارد؟

آفریدگار آسمان ها و زمین در آیه 36 سوره توبه تعداد ماه های سال را دوازده ماه معرفی کرده و فرموده است: همانا شماره ماه ها در علم خدا دوازده ماه است ، که در کتاب تکوین، روزی که آسمان ها و زمین را آفرید، تثبیت گرداند. از آن، چهار ماه، حرام است و آن دین قیم است که به مصالح عباد قیام دارد. پس در این چهار ماه بر خود ستم مکنید و با مشرکان، جمیع آنان، قتال کنید، چنان که آنان با شما، جمیع شما، جنگ می کنند. و بدانید خدا همواره با پرهیزگاران است. ماه های حرام همان گونه که در کتاب تحریرالوسیله امام خمینی ره آمده است عبارت است از: رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم.

یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۰
خوردن خرچنگ که در بعض رستوران ها سرو می شود، به فتوای امام خمینی حلال است یا حرام؟

خوردن خرچنگ که در بعض رستوران ها سرو می شود، به فتوای امام خمینی حلال است یا حرام؟

اسلام از این موضوع مهم و آثار وضعی آن در حفظ و ارتقاء قوت جسمی و قدرت معنوی انسان غفلت نورزیده است؛ شارع مقدس با در نظر گرفتن واقعیت های آفرینش و با اطلاع دقیق از چگونگی تاثیر و تاثر موجودات و اجزاء هستی در یکدیگر، احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها را در کتار دیگر مسائل به انسان تکلیف نموده و بعضی را حلال و مستحب و بعض دیگر را حرام یا مکروه شمرده است. و در این امر جز مصلحت و سعادت انسان را مد نظر نداشته است. پس باید دانست که در توجه و پایبندی و عدم پایبندی به این دستورات جز خود انسان نفع و ضرر نمی بیند. یکی از موضوعاتی که بحث از آن در این دایره می گنجد حکم اسلام در باره خوردن خرچنگ است.

چهارشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰
به فتوای امام (س) کاشت ناخن جایز است یا حرام؟ شرایط درستی غسل و وضوی جبیره با آن چیست؟ و نشان دادن آن به نامحرم چه حکمی دارد؟

به فتوای امام (س) کاشت ناخن جایز است یا حرام؟ شرایط درستی غسل و وضوی جبیره با آن چیست؟ و نشان دادن ...

کاشت ناخن که مستلزم قرار گرفتن جرم غیر قابل رشد و حیات بر روی ناخن طبیعی است به تدریج به امری رایج و حرفه ای گسترده در آمده است. این عمل بر روی ناخن طبیعی انگشتان دست و پا صورت می گیرد. به این منظور گاه بیشتر قطر سطح ناخن طبیعی به وسیله سوهان برداشته می شود تا جا برای قرار گرفتن موادی که برای کاشت استفاده می شود فراهم گشته و کار شکل طبیعی به خود بگیرد؛ زیرا با کمتر شدن برجستگی ناخن اصلی، ناخن مصنوعی شباهت بیشتری به شکل طبیعی آن پیدا می کند. سرانجام موادی که در عمل کاشت بکار رفته است، با بر طرف شدن رطوبت، به شکل ناخن طبیعی استحکام یافته و روی آن قرار می گیرد، با رشد ناخن اصلی، ناخن کاشته شده بتدریج نیاز به ترمیم پیدا می کند تا شکل اولیه خود را باز یابد. برای اقدام به این کار به تناسب شخصیت، باورها و تمایلات افراد دلایل متفاوتی می توان تصور کرد. ضعیف و شکننده بودن ناخنطبیعی، عادت به ناخن جویدن، زشتی ناخن طبیعی، خوشایند شوهر بودن، علایق شخصی و جمال خواهی و زیبایی دوستی و چشم هم چشمی را از علل آن می توان برشمرد که پرداختن به آن ها خارج از موضوع بحث است. طبیعی است آنانی که به خالق خویش باور عمیق و اصیل دارند و خود را ملزم به طاعت و بندگی او می دانند، همواره در پی تطبیق اشتیاق و تمایل و نیاز خویش با مبانی و اصول و قواعد شرعی برآمده و چنین اموری را خارج از مدار دستورات شرعی نمی پند

سه شنبه, ۰۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۸:۰
معیار در وجوب کفاره محرمات حال احرام چیست؟ آیا کسی که از روی جهل، فراموشی و سهو و غفلت مرتکب آن شده باشد، باید کفاره بدهد؟ از روی اضطرار و ناچاری باشد چطور؟

معیار در وجوب کفاره محرمات حال احرام چیست؟ آیا کسی که از روی جهل، فراموشی و سهو و غفلت مرتکب آن شده ...

بر کسی که در حال احرام حج یا عمره می باشد واجب است که از یک سری کارهایی که محرمات احرام گفته می شود، خودداری و اجتناب نماید. نسبت به محرمات حال احرام با چند وجه مواجه هستیم؛ یکی بعد تکلیفی است که منظور از آن همان حرمت ارتکاب و گناه بودن آن هاست و توبه از آن واجب می باشد، و دیگر اثر وضعی آن یعنی بطلان حج و عمره و همچنین وجوب و لزوم کفاره به واسطه انجام بعضی از محرمات است. محرماتی که انجام آن ها کفاره دارد و مقدار و نوع کفاره در هر یک، همچنین مواردی که موجب کفاره نیست، در پاسخ به پرسش های دیگر به اختصار بیان شد، اکنون یک پرسش کلی مطرح است که یک قاعده در پاسخ به آن باید ارائه شود. اما سؤال مورد نظر؛ آیا کفاره محرمات احرام منحصرا در صورت علم و عمد واجب و لازم می گردد یا در صورت ارتکاب از روی جهل به حکم، غفلت و فراموشی هم کفاره واجب می شود؟ ...

یکشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
کدام یک از اعمال حج و عمره مشروط به طهارت است و باید با وضو و غسل انجام شود؟

کدام یک از اعمال حج و عمره مشروط به طهارت است و باید با وضو و غسل انجام شود؟

حج و عمره هر یک دارای اعمال مخصوص به خود است که با کیفیت مشخص و ترتیب معین انجام می گیرد. اعمال واجب عمره تمتع به ترتیب عبارت است از: احرام عمره، طواف عمره و نماز آن ، سعی و تقصیر. و در عمره مفرده طواف نساء و نماز آن که بعد از تقصیر انجام می گیرد، نیز واجب می باشد. و اعمال واجب حج عبارت است از: احرام حج، وقوف در عرفات، وقوف در مشعر، اعمال روز عید قربان در منی یعنی رمی جمره عقبه، ذبح یا نحر قربانی و حلق یا تقصیر؛ اعمال مکه که مراد از آن طواف حج و نماز آن، سعی و طواف نساء و نماز آن می باشد؛ مبیت در منی و رمی جمرات سه گانه. مناسک حج و عمره که فهرست آن گذشت هر چند که همه آن ها عبادت محسوب می شوند و باید تک تک آن ها به انگیزه اجرای فرمان خداوند بزرگ و رضای او و با اخلاص و به قصد قربت انجام شود، لیکن طهارت از حدث یعنی انجام غسل های واجب و وضو شرط بعضی از آن هاست نه همه آن ها. ...

جمعه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
کیفیت احرام بستن برای حج یا عمره چیست؟ و واجبات و زمان و مکان آن چگونه است؟

کیفیت احرام بستن برای حج یا عمره چیست؟ و واجبات و زمان و مکان آن چگونه است؟

احرام و لبیک گفتن که به معنای اجابت دعوت آفریدگار یکتا و پاسخ به ندای وحی و قرآن حکیم است، قبل از میقات جایز نیست ، و تحقق نمی یابد، پس احرام بستن قبل از میقات و عبور از آن با حالت احرام کفایت نمی کند، بلکه باید در میقات، احرام را با نیت ایجاد نمود. از این حکم دو مورد ذیل استثناء شده است: اول: وقتی است که شخص مُحرِم شدن قبل از میقات را نذر کرده باشد، چنین نذری جایز و صحیح بوده و عمل به آن واجب است. در این صورت عبور از میقات یا تجدید کردن احرام در آن واجب و لازم نیست و احتیاط آن است که مکان احرام در نذر معین شود؛ بنابراین نذر بدون تعیین مکان احرام احتیاطا صحیح نیست. دوم: جایی است که کسی بخواهد عمرۀ ماه رجب را درک کند و می ترسد که در صورت تأخیر انداختن احرام تا میقات، عمرۀ رجبیّه فوت شود؛ در این فرض و برای درک فضیلت عمره رجبیه، مُحرِم شدن قبل از میقات جایز است و عمره ماه رجب محسوب می گردد اگر چه بقیه اعمال را در ماه شعبان به عمل آورد. همانطور که احرام بستن در قبل از میقات جایز نیست، تأخیر انداختن احرام از میقات نیز ...

یکشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
در طواف چه چیزهایی واجب است؟ و با توجه به نظر امام خمینی ره در باره محدوده مطاف، طواف از پشت مقام ابراهیم در چه صورتی جایز است؟ و وظیفه انسان در وقت ازدحام جمعیّت چیست؟

در طواف چه چیزهایی واجب است؟ و با توجه به نظر امام خمینی ره در باره محدوده مطاف، طواف از پشت مقام ...

طواف دور کعبه معظمه که تجلی کریمه 115 سوره بقره: «وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» و از ارکان مهم حج و عمره است، با کیفیت و شرایط خاصی انجام می شود. واجبات طواف بر دو قسم است. قسم اول شرایط آن می باشد؛ که عبارت است از: اوّل: نیّت ؛ و در آن بر زبان آوردن یا به قلب گذراندن لازم نیست، بلکه همین که بنا دارد طواف را به جا آورد و با این تصمیم دور کعبه بگردد کفایت می کند، همانند کارهای دیگری که انسان انجام می دهد و معمولا اراده و تصمیم خود را به زبان نمی آورد و از قلب خطور نمی دهد. طواف را باید مانند هر عبادت دیگر برای اطاعت خدا به جای آورد و از ریا خودداری نمود و اگر کسی آن را برای نشان دادن به دیگران و به رخ دیگری کشیدن و عمل خود را خوب جلوه دادن به جا آورد باطل است و معصیت حق تعالی را کرده است. ...

چهارشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۹:۳۰
احکام و آداب نماز در مسجدالحرام و مسجدالنبی صلی الله علیه و آله چیست؟ و شرکت در نماز جماعت آن چگونه است؟

احکام و آداب نماز در مسجدالحرام و مسجدالنبی صلی الله علیه و آله چیست؟ و شرکت در نماز جماعت آن چگونه ...

حُجّاج و زائران خانه خدا در طول سفر علاوه بر انجام مناسک و تشرُّف به زیارت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و اهل البیت صلوات الله علیهم و مشاهده آثار اسلامی مربوط به صدر اسلام که یادآور فداکاری ها و جانفشانی های مجاهدان عصر پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد، از فرصت حضور و عبادت در بافضیلت ترین عبادتگاه و ارتباط با دیگر مسلمانان و شرکت در صفوف جماعت مسجدالحرام و مسجد نبوی برخوردار بوده و آن را قدر دانسته و مغتنم می شمارند. با این حال، به جهت تفاوت نظرها و اختلاف فتوایی که بین مذاهب اسلامی، حتی میان پیروان هر یک از مذاهب وجود دارد، از دیر زمان هموراه موانعی بر سر راه تحقق فلسفه حقیقی حج و وحدت مسلمین و تقویت برادری و شکوه جهان اسلام وجود داشته و دارد. به همین لحاظ اجتهاد پویای امام خمینی ره و تبیین دقیق احکام از سوی ایشان به گونه ای بوده که موانع بسیاری را از میان برداشته و مسیر را بر عاشقان کوی دوست هموار نموده است؛ تا مؤمنین بتوانند حول کعبه معظمه و در حرم نبی مکرم اسلام در کنار دیگر مسلمانان عالم در صفوف بهم فشرده اهداف والای حج را دنبال کرده و "یدالله مع الجماعة" را عینیت بخشند. ...

دوشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
در حال احرام حج یا عمره، خودداری کردن از چه کارهایی بر "زن و مرد" واجب است؟

در حال احرام حج یا عمره، خودداری کردن از چه کارهایی بر "زن و مرد" واجب است؟

کسی که برای حج یا عمره احرام بسته است از کارهایی باید اجتناب نماید که به آن ها محرمات احرام گفته می شود. تکالیفی که بر پایه احترام حرم، کرامت مکه و عظمت کعبه، حقیقت احرام و فلسفه حج و عمره و در جهت تعالی معنوی ضیوف الرحمن بر عهده آنان قرار گرفته است. و آن بر سه قسم است: محرمات مخصوص مرد، محرمات مخصوص زن و آن چه که مشترک بین زن و مرد است. اما کارهایی که در حال احرام هم بر زن حرام است و هم بر مرد: ...

شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۹:۳۰
روزه سکوت به چه معناست؟ و در اسلام جایز است یا حرام؟

روزه سکوت به چه معناست؟ و در اسلام جایز است یا حرام؟

روزه سکوت در میان برخی امم و ادیان پیشین مشروع بوده است. چنان که به حکایت قرآن کریم آن گاه که حضرت مریم(س) با اعجاز خداوند بارور شد و فرزندش عیسی(ع) را به دنیا آورد، خداوند برای آشکار کردن حق به وی فرمان داد و فرمود: فَکُلِی وَ اشْرَبِی وَ قَرِّی عَیْناً فَإِمَّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولِی إِنِّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمٰنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنْسِیّاً ﴿26﴾ «... اگر احدی از انسان‏ ها را دیدی پس بگو من برای خدای رحمان روزه سکوت نذر کرده ‏ام پس امروز با کسی به هیچ وجه سخن نخواهم گرفت» (سوره مریم آیه 26). امام خمینی ره در کتاب شریف تحریر الوسیلة (ج 1، ص: 304) در تعریف و حکم روزه سکوت می فرماید: و صوم السکوت بمعنی کونه کذلک منویا و لو فی بعض الیوم، و لا بأس بالسکوت إذا لم یکن منویا و لو کان فی تمام الیوم بنا بر این: روزۀ سکوت به این معنی است که انسان تصمیم بگیرد به نیت روزه، حرف زدن را در تمام یا قسمتی از روز ترک کرده و سکوت نماید ...

چهارشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
کیفیت و ترتیب اعمال حج تمتع چگونه است؟

کیفیت و ترتیب اعمال حج تمتع چگونه است؟

حج از ارکان دین اسلام و بر هر زن و مرد آزاد و مکلفی که به بیان قرآن دارای استطاعت است یک بار در طول عمر واجب فوری می باشد. خداوند عزیز در قرآن کریم در این باره در سوره آل عمران آیه: 97 می فرماید: و َ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً حج واجب که به آن حَجَّةُ الاسلام گفته می شود دارای اقسام سه گانه؛ تَمَتُّع، قِران و اِفراد است. حج تمتع تکلیف کسانی است که دور از مکه هستند و از فاصله 48 مایلی که 16 فرسخ است یا دورتر به مکه مشرف شده و به زیارت بیت الله الحرام و انجام مناسک می روند. حج قِران و اِفراد نیز وظیفه آنانی است که از محدوده جغرافیایی و مسافت کمتر از حد مذکور تشرف پیدا می کنند. کیفیت مناسک حج تمتع مطابق با نظرات امام خمینی ره اجمالا بدین صورت است: این واجب بزرگ الهی دو جزء دارد و در دو مرحله انجام می شود. ...

دوشنبه, ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
اعمال عمره مفرده به چه ترتیب انجام می شود؟ بر ما ایرانیان و آنانی که در مکه و نزدیک آن نیستند واجب است یا مستحب؟

اعمال عمره مفرده به چه ترتیب انجام می شود؟ بر ما ایرانیان و آنانی که در مکه و نزدیک آن نیستند واجب ...

عمره همانند حج دارای آثار و برکات زیاد، و اخبار در فضیلت آن فراوان است.

سه شنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۶:۳۰
حج تمتع با چه شرایطی، واجب می گردد؟ و استطاعت به چه معناست؟

حج تمتع با چه شرایطی، واجب می گردد؟ و استطاعت به چه معناست؟

شرایط واجب شدن حَجَّة الاسلام: حج از ارکان دین و ترک آن از گناهان کبیره است. و به حکم اصل شرع، در طول عمر انسان جز یک بار واجب نمی گردد و در اصطلاح به آن حَجَّةُ الاسلام گفته می شود. وجوب حج در صورتی است که انسان همه شرایطی که خواهد آمد را داشته باشد. پس برای اشخاصی که واجد شرایط بوده و به حج واجب رفته اند و نیز کسانی که شرایط وجوب آن برایشان فراهم نیست حج رفتن و تکرار آن مستحب است. از آن جا که به هنگام احرام بستن، تعیین نوع حج و نیز تعیین واجب یا مستحب بودن آن در صورت توقف تعیین نوع حج بر آن، لازم و واجب است، به همین جهت دانستن شرایط وجوب حج برای تعیین آن از حیث حَجَّة الاسلام یا نذری و استحبابی بودن مهم و ضروری است. ...

جمعه, ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ غسل های مستحبی مانند غسل جمعه، شب قدر و زیارت آیا کفایت از وضو می کند؟

کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ غسل های مستحبی مانند غسل جمعه، شب قدر و ...

وضو برای انجام اموری که شرط صحت و یا شرط جواز و عدم حرمت آن هاست، واجب است. کما این که برای اموری که شرط کمال آن ها و یا شرط رفع کراهت آن هاست، مستحب می باشد. هر چیزی که به هر نحوی مشروط به وضو است، مشروط به غسل نیز می باشد. سؤال مورد بحث این است که آیا غسل واجبی هست که انجام آن انسان را از وضو گرفتن بی نیاز کند؟ غسل مستحبی چطور؟ در بین فقها حتی فقهای زمان حاضر هستند کسانی که می گویند غسل مستحبی وارد شده مثل غسل جمعه از وضو کفایت می کند. لیکن نظر امام خمینی (س) بر خلاف عقیده آنان است. ایشان می گویند از میان غسل های واجب تنها ...

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۴:۴۰
خوردن خاویار و کنسرو و ماهی هایی که از نوع حلال بودن (فلس دار) آن ها معلوم نیست و در بازار مسلمانان و غیر مسلمانان و رستوران ها عرضه می گردد و یا در مهمانی ها می آورند، حلال است یا حرام؟

خوردن خاویار و کنسرو و ماهی هایی که از نوع حلال بودن (فلس دار) آن ها معلوم نیست و در بازار مسلمانان ...

سؤال فوق از سؤالات پرکاربرد و به اصطلاح مبتلابه است؛ مخصوصا در دنیای مدرن امروز که انواع و اقسام ماهی های بسته بندی شده, کنسرو ماهی و خاویار در بازار عرضه می گردد و چه بسا خریداران نسبت به حلال بودن آن دچار تردید می شوند. بسیارند کسانی که در مهمانی ها و رستوران ها با این مسأله مواجه می شوند و یا در کشورهای غیر اسلامی زندگی می کنند و یا بدان جا سفر می نمایند و با چنین مسأله ای برخورد دارند. به همین جهت روشن شدن ابعاد فقهی مسأله منشأ آثار عملی زیادی بوده و در راحتی زندگی مؤمنین و سلامتی آنان مؤثر می باشد. ... از نظر فقهی و به فتوای امام خمینی س خوردن ماهی با دو شرط حلال می باشد: ... به نظر ایشان احراز یکی از دو شرط فوق لازم و احراز دیگری لازم نیست. به این بیان که: در حلال بودن خوردن ماهی احراز و اثبات فلس دار بودن آن لازم نیست و از این حیث اصل بر حلیّت است؛ و تنها در صورتی که بی فلس بودن محرز باشد خوردن آن از این حیث حرام می باشد. اما از جهت مذکّی بودن امر بر عکس است یعنی از جهت تذکیه، تنها در صورتی خوردن ماهی حلال است که تذکیه شدن آن ثابت و احراز شود و تا زمانی که مذکّی بودن ماهی احراز نگردیده است خوردن آن حلال نمی باشد زیرا اصل بر عدم تذکیه است. به همین جهت در مواردی که در حلال و حرام بودن ماهی، کنسرو ماهی و خاویار شک و تردید پیش می آید باید ملاحظه شود که شک از چه ناحیه ای..

سه شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
 آیا در نماز واجب، سجده کردن بر پشت کف دست جایز است؟ اگر جایز می باشد، در چه شرایطی صحیح و درست است؟

آیا در نماز واجب، سجده کردن بر پشت کف دست جایز است؟ اگر جایز می باشد، در چه شرایطی صحیح و درست است؟

بنا بر این: وقتی مشغول نماز هستیم و به هر دلیلی چیزی که سجده بر آن صحیح است مفقود می شود، اگر وقت وسعت دارد نماز را رها کرده و بعد از تهیه مهر و مانند آن، نماز را دو باره و از نو شروع می کنیم. و اگر وقت نماز تنگ است پس بر لباسی که از جنس پنبه و کتان است سجده باید کرد و در نبود آن سجده بر لباس خویش که از جنس دیگر است؛ و در مرحله سوم است که نوبت به سجده بر پشت کف دست می رسد که اگر این هم ممکن نبود بر چیزهایی که از معادن به دست می آید باید سجده کرد. ...

یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۱۵
چنانچه بعد از وضو، از دهان و بینی یا دیگر اعضای بدن خون بیاید، وضو باطل می شود؟

چنانچه بعد از وضو، از دهان و بینی یا دیگر اعضای بدن خون بیاید، وضو باطل می شود؟

وضو و طهارت حاصل از آن، بعد از تحقق جز با پیش آمدن امور مشخص از بین نمی رود. به کارهایی که موجب بطلان وضو می شود نواقض وضو گفته می شود، که همه آن ها در باب طهارت فقه احصاء و بیان می گردد. از چیزهایی که مبطل وضو بودن آن در بین مذاهب اسلامی محل بحث می باشد همین موردی است که در سؤال آمده است؛ مسأله خروج خون از بدن. این موضوع و اختلاف نظر پیرامون آن، اختصاص به خروج خون (غیر دماء ثلاثه)از مخارج طبیعی بدن ندارد. توجه باید داشت که مسأله خارج شدن خون از بدن بعد از وضو، متمایز از مسأله لزوم پاک بودن اعضای وضو به هنگام وضو گرفتن است. از بین مذاهب اهل سنت، تنها حنبلیه و حنفیه چنین چیزی را مطرح کرده و هر کدام به گونه ای به آن عقیده دارند؛ به باور حنبلیه خروج خون از غیر مخرج بول و ادرار اگر زیاد باشد ناقض وضو است. و حنفیه آن را در صورتی که از محل تجاوز کند ناقض وضو می داند. ...

دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰
خوردن گوشت خرگوش حرام است یا مکروه؟ و آیا بدن، خون و فضولات آن نجس است؟

خوردن گوشت خرگوش حرام است یا مکروه؟ و آیا بدن، خون و فضولات آن نجس است؟

احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهی، اصولا در "کتاب الاطعمة و الاشربة" (کتاب خوردنی ها و آشامیدنی ها) بیان می شود. حیوانات حلال گوشت و بازشناسی آن ها از اصناف حرام آن، از جمله مباحثی است که در این باب ارائه می گردد، لیکن محل بحث از طهارت و نجاست بدن، خون و فضولات (بول و مدفوع) حیوانات، باب دیگری است. در باب طهارت و نجاست و در بیان چیزهای نجس، آمده است که: 1- سگ و خوک که در خشکی زیست می کند نجس العین و همه اجزاء و رطوبت آن نجس است؛ (مراجعه شود به تحریرالوسیلة؛ ج 1، کتاب الطهارة، فصل فی النجاسات)؛ 2- ملاک نجس بودن بول و مدفوع حیواناتی که نجس العین نیستند، حرام بودن گوشت و جهنده بودن خون آن ها؛ و معیار نجس بودن خون این حیوانات نیز تنها جهنده بودن آن است. (همان)؛ بر همین اساس ...

پنجشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰
سقط جنین در چه مواردی جایز می باشد؟ آیا به دلیل مشکلات اقتصادی یا ناقص بودن جنین می توان آن را سقط کرد؟

سقط جنین در چه مواردی جایز می باشد؟ آیا به دلیل مشکلات اقتصادی یا ناقص بودن جنین می توان آن را سقط ...

سقط جنین، پایان یافتن بارداری است در هر مرحله ای که زندگی و حیات نوزاد جریان دارد. سقط جنین یا خود به خود و به سبب علل طبیعی و بدون نقش و دخالت کسی اتفاق می افتد و یا به واسطه دخالت و تأثیر عامل انسانی رخ می دهد که ممکن است غیرعامدانه نیز باشد. خالق یکتا در قرآن کریم کشتن اولاد و قتل نفس محترم را در ردیف شرک به خدای متعال و ترک احسان به والدین و فواحش قرار داده و از آن ها نهی نموده و به اجتناب از آن ها سفارش کرده است. در آیه 151 سوره مبارکه انعام می فرماید: قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَ لاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ مِنْ إِمْلاَقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لاَ تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ وَ لاَ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿151﴾ به بیان علامه طباطبایی قدّس سرّه در المیزان، حرمت اموری که در آیه فوق و آیات بعدی مورد نهی الهی قرار گرفته است مختص اسلام نیست بلکه در همه شرایع و عموم ادیان آسمانی حرام شمرده شده است. وی در ذیل کریمه فوق می نویسد: «تبین الآیات المحرمات العامة التی لا تختص بشریعة من الشرائع الإلهیة» (المیزان فی تفسیر القرآن، ج7، ص: 315) ...

سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰
اگر زن و شوهری به مدت طولانی دور از هم بوده و به هر دلیلی، رابطه زناشویی نداشته باشند، آیا عقد آنان باطل و منفسخ شده و به همدیگر نامحرم می شوند؟

اگر زن و شوهری به مدت طولانی دور از هم بوده و به هر دلیلی، رابطه زناشویی نداشته باشند، آیا عقد آنان ...

کم رنگ شدن و سستی رابطه عاطفی میان زن و شوهر از پدیده های تلخی است که نه تنها کیان خانواده بلکه به واسطه آن اجتماع را نیز از جهات مختلف آسیب پذیر و با مشکلات و مخاطرات بسیار مواجه ساخته و موجب تشویش خاطر افراد بسیار به جهت پرسش های حقوقی و شرعی مرتبط با آن است. پرسش های زیادی که در این خصوص طرح می شود حکایت از شکل گیری و رشد باورهای اشتباه و به تبع آن کج رفتاری های ناآگاهانه ی خطرناک و مهلکی دارد که آثار و تبعات آن معمولا قابل جبران نیست. در این میان از نقش و اغراء به جهل افراد ضعیف النفس که به هر شکل و هر صورت، در پی رسیدن به خواهش نفس خویش هستند، در به زبان راندن و رواج دادن مطالب غلط نمی توان غفلت ورزید. مطلبی که در سؤال فوق آمده است موضوعی است که امروزه با ادبیات مختلف، مورد سؤال است. بسیار می پرسند که: گفته می شود که اگر زن و شوهری به دلیل اختلاف و ترک زندگی ازسوی مرد، چندین ماه یا چندین سال، عمل زناشویی نداشته باشند، عقدشان باطل میشود و زن می تواند به عقد دائم یا موقت مرد دیگر در آید!! ...

شنبه, ۰۲ تیر ۱۳۹۷ - ۷:۰
آیا نمازهای روزانه و روزه هایی که خانم ها در دوره قاعدگی ترک می کنند، قضا دارد؟ نماز آیات و نماز طواف چطور؟

آیا نمازهای روزانه و روزه هایی که خانم ها در دوره قاعدگی ترک می کنند، قضا دارد؟ نماز آیات و نماز ...

دوره قاعدگی بانوان وضعیت خاص و ویژه ای است برای آنان و احکام به خصوصی نیز دارد، که در فقه از آن ها به احکام حائض تعبیر و در کتاب طهارت با همین عنوان بیان می شود. یکی از احکام زن حائض آن است که در این حال، نماز خواندن، روزه گرفتن و طواف و اعتکاف برای او جایز نیست و نمی تواند به چنین عبادت هایی مبادرت ورزد. (رجوع شود به تحریر الوسیلة؛ کتاب الطهارة، القول فی أحکام الحائض) روشن است که پایه ی این محدودیت و ممنوعیت ها، عدم امکان تقرب به حق تعالی و بالکل مسدود بودن راه ارتباط حائض با خدا نمی باشد، بلکه برای حائض در این دوره نیز امکان ذکر و یاد خداوند رحمن و رحیم فراهم بوده و راه دعا و مناجات، تلاوت آیات قرآن کریم به جز سور عزائم، و جلب رضای حق تعالی از طریق خود سازی و مبارزه با نفس و تزکیه آن از صفات رذیله و تخلق به صفات حمیده و انجام کارهای نیک و خدمت به بندگان خدا همواره باز است. بلکه بالاتر آن که، برای زن صاحب معرفت و کمال، ترک صلات و روزه و طواف و اعتکاف در حال حیض، همان قدر می تواند موجب تقرب به قادر متعال باشد که نماز و روزه در وقت دیگر مقرّب است؛ زیرا انقیاد به نواهی و امتثال آن نیز همانند پایبندی به واجبات جلوه بندگی است و موجب تقرب و کمال آدمی. پس دقیق تر آن که زن مؤمن در این دوره برای رضای خدا نماز نمی خواند و در اجرای فرمان آن محبوب دل ها روزه نمی گیرد، ...

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰
صفحه 3 از 7 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7