تقسیم سهم فرزندان (دختر وپسر) از ارث مادری چگونه است ؟ ایا سهم مساوی هست یا به صورت دو به یک

تقسیم سهم فرزندان (دختر وپسر) از ارث مادری چگونه است ؟ ایا سهم مساوی هست یا به صورت دو به یک

با سلام و تحیت اگر پدر یا مادری فوت کند و غیر از فرزندان، وارث دیگری در طبقه اول ارث نداشته باشد، چنانچه همه دختر باشند و یا همه پسر باشند، تمام اموال بین آنها به طور مساوی تقسیم میگردد و اگر دختر و پسر با هم باشند اموال طوری تقسیم میشود که سهم هر پسر دو برابر هر دختر باشد و در این حکم فرقی نمیکند که مورث متوفی زن (مادر) باشد یا مرد (پدر). حضرت امام (س) در تحریرالوسیله می فرماید: «...ولو اجتمع الذکور والإناث فالمال لهم للذکر مثل حظ الأنثیین » ( تحریر الوسیله، ج2،ص: 407، م2) ...و اگر پسرها و دخترها با هم باشند ارثیه مال همه آنها است که برای پسر دو برابر سهم دختر می باشد.(ترجمه تحریرالوسیله، ج2، ص405، م 2) والسلام علیکم ورحمه الله

پنجشنبه, تير 04, 1394 16:9
با سلام اگر مردى جهت لذت با آلت اش بازى کند و خود را از رسیدن به مرحله انزال نگه دارد، آیا مرتکب عمل حرامى شده است؟ حکم چیست؟

با سلام اگر مردى جهت لذت با آلت اش بازى کند و خود را از رسیدن به مرحله انزال نگه دارد، آیا مرتکب ...

با سلام و تحیت یکی از مواردی که باعث می شود انسان در غفلت قرار گیرد و از رسیدن به کمالات باز بماند، فکرهای شهوانی و پس از آن عملیاتی کردن آن از طریق غیر شرعی است، لذا باید از فکرهای شیطانی اجتناب شود. استمناء یا خود ارضایی حرام و از گناه کبیره است و عملی انحرافی است و باید با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعایت دقیق دستورالعمل ها محقق نمیشود. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید: هر کس، با دست شهوتش را بیرون کند ملعون است. این عمل یکی از رذائل اخلاق جنسی و انجام آن طبق روایات، موجب دورشدن از رحمت خدا میشود. بر اساس استفتائی که از حضرت امام(س) شده است، این عمل را حرام دانسته اند: اگر کسى با خود کارى کند که مى ‏داند منى از او خارج نمى ‏شود چه جور است؟ اگر نمى ‏داند که خارج نمى‏ شود یا مى‏ شود و عمل را انجام دهد چه؟ بسمه تعالى، در هر صورت حرام است و اگر منى خارج شود، جنب مى ‏شود. (استفتائات ،ج1 ، ص 188،سؤال 404) والسلام علیکم و رحمه الله

سه شنبه, تير 02, 1394 15:30
کسی که مبتلا به "نفس تنگی" و "آسم" می باشد آیا در حال روزه می تواند از اسپری استفاده کند؟

کسی که مبتلا به "نفس تنگی" و "آسم" می باشد آیا در حال روزه می تواند از اسپری استفاده کند؟

آسم عبارت است از بیماری مزمن التهاب راه های تنفس. که به آن تنگی نفس و نفس تنگی نیز اطلاق می گردد. مبتلایان به این بیماری ناچار هستند که به هنگام حمله ی آسم از داروهایی مثل اسپری سالبوتامول مصرف نمایند تا به وسیله آن برونش به سرعت باز شود. سؤال مطرح، این است که: اگر شخص مبتلا به آسم با این فرض که روزه برای او ضرر ندارد روزه بگیرد آیا در حال روزه برای باز کردن مجاری تنفسی مجاز به استفاده از اسپری می باشد یا خیر؟ در واقع پرسش اصلی این است که: آیا به استفاده از اسپری تنفسی عنوان "خوردن یا آشامیدن" که مبطل روزه می باشد، صدق می کند یا خیر؟ زیرا همان گونه که هم در کتاب تحریر الوسیله و هم در کتاب العروة الوثقی آمده است صرف رسانیدن چیزی به درون شکم مادام که صدق اکل و شرب نکند مبطل روزه نیست. ...

دوشنبه, تير 01, 1394 1:35
 با عرض سلام.من با دختری اشنا هستم که خیلی دوستش دارم.پدر و پدر بزرگش هم فوت کرده اند. به دلایلی...

با عرض سلام.من با دختری اشنا هستم که خیلی دوستش دارم.پدر و پدر بزرگش هم فوت کرده اند. به دلایلی...

با سلام و تحیت رابطه داشتن با نامحرم حرام است مگر آنکه بین آنها علقه زوجیت برقرار شود و آن با عقد ازدواج صورت میگیرد. ازدواج در فقه دو قسم است: دائم و موقت. عقد دائم آن است که مدت زناشوئی در آن تعیین نشود، و عقد موقت آن است که مدت در آن تعیین گردد، مثلا یک ساعت یا یک روز یا یک ماه یا یک سال و یا بیشتر که به توافق طرفین بستگی دارد.(رک: رساله توضیح المسائل،ص374، قبل از م 2363) و در عقد موقت باید حتما مهر تعیین گردد و الا عقد موقت باطل میشود.( رک: ترجمه تحریر الوسیله، ج2، ص308، م 5) در عقد باید ایجاب و قبول لفظی باشدو در آن مجرد رضایت قلبی از دو طرف و معاطات و نوشتن و اشاره، کفایت نمیکند.( رک:همان، م1) البته لازم نیست خودشان عقد را بخوانند و میتوانند برای عقد وکیل بگیرند.(رک: همان، ص264 - 265، م 4)

شنبه, خرداد 30, 1394 16:47
وظیفه کسانی که به خاطر کار در گرمای زیاد و بلندی روز و مانند این ها؛ روزه ماه رمضان برای آن ها سختی و مشقت زیادی دارد، چیست؟

وظیفه کسانی که به خاطر کار در گرمای زیاد و بلندی روز و مانند این ها؛ روزه ماه رمضان برای آن ها سختی ...

خداوند حکیم و مهربان در قرآن شریف، آن گاه که به روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان فرمان می دهد، در آیه 185 سوره بقره، در بیان بعض احکام و جزئیات آن می فرماید: «و من کان مریضا او علی سفر فعدة من ایام آخر» هر که در ماه رمضان بیمار یا در سفر باشد روزه شماری از روزهای دیگر بر عهده اوست. و در ادامه آیه کریمه، مطلبی را گوشزد می فرماید که فلسفه ی چنین دستوری را به دست می دهد؛ می فرماید: «یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر» خداوند برای شما آسانی را می خواهد و دشواری برای شما نمی خواهد لذا برای بر بیماران و مسافران شما روزه را واجب نکرد. «و لتکملوا العدة» و قضای روزه را از آن روی بر شما واجب نمود تا که تعداد روزهای ماه رمضان را کامل کنید. پرسشی که در این خصوص مطرح بوده و فقهای عظام آن را در فقه مورد توجه و مداقه قرار داده و در باره آن اظهار نظر می فرمایند، این است که بسیارند کسانی که در ماه رمضان نه بیمارند و نه مسافر، لیکن به جهات و دلایل گوناگون روزه گرفتن برایشان با دشواری و مشقتی همراه است که برای نوع آدم ها قابل تحمل نیست. عواملی نظیر گرمای شدید، طولانی بودن روز، ناچار بودن از کار و فعالیت روزانه آن هم در معرض آفتاب و حرارت کارگاه و کنار تنور و اجاق، نه یک روز و دو روز بلکه به مدت یک ماه، وضعیت را برای بعض افراد و اقشار به گونه ای سخت و طاقت فرسا می کند، که بسیاری خود را بین ...

پنجشنبه, خرداد 28, 1394 16:59
 باسلام1- اقتدا به امام جماعت غیر روحانی در صورت در دسترس بودن روحانی٬چه حکمی دارد؟2- در صورتی که نماز امام جماعت روحانی شکسته باشد٬آیا رجوع به غیر روحانی که نمازش کامل است٬بهتر است؟

باسلام1- اقتدا به امام جماعت غیر روحانی در صورت در دسترس بودن روحانی٬چه حکمی دارد؟2- در صورتی که ...

با سلام و تحیت در رساله توضیح المسائل امام(س) در رابطه با شرایط امام جماعت چنین آمده است: امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال‏زاده باشد و نماز را بطور صحیح بخواند و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را مى ‏فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد. (رساله توضیح المسائل، ص: 225، م 1453) و در باره روحانی بودن امام جماعت دو استفتاء از امام(س) بیان میگرد: س: طبق فتواى امام در صورتى که دسترسى به روحانى نباشد می ‏توان به افراد غیر روحانى اقتدا کرد (و این کار در بعضى از ادارات و نهادها و جبهه‏ ها انجام مى‏ گیرد)، آیا این حکم شامل مساجد هم مى ‏شود؟ چون مشاهده شده است که در مساجد اگر یک شب امام جماعت نتواند به مسجد بیاید و یا دیر برسد، افرادى جوان از غیبت امام استفاده کرده و در محراب قرار گرفته و نماز مى‏خوانند و در این موقع اگر امام برسد مى‏بیند که دیگرى در محراب است، آیا چنین عملى صحیح است؟ ج‏) در فرض مرقوم امامت غیر روحانى در مساجد درست نیست. (استفتاءات، ج‏1 ، ص294،س 536) س: نظر به اینکه امام اخیرا فتوائى صادر کرده ‏اند و فرموده‏ اند که امام جماعت باید از اهل علم باشد، با در نظر گرفتن فتواى صادره، شخصى است تمام شرایطى که در توضیح {المسائل} ذکر شده دارا است، فقط از

پنجشنبه, خرداد 28, 1394 16:25
حمام رفتن و سر را زیر آب دوش بردن در حال روزه چه حکمی دارد؟ آیا استخر رفتن روزه را باطل می کند؟

حمام رفتن و سر را زیر آب دوش بردن در حال روزه چه حکمی دارد؟ آیا استخر رفتن روزه را باطل می کند؟

چنین نیست که اسلام تنها و فقط به طهارت روح و پاکی جان توجه کرده و اهمیت داده باشد، بلکه نظافت و پاکی در همه ابعاد وجودی و شؤون زندگی انسان مورد تأکید بوده و در سخنان اولیای الهی و منابع اسلامی بدان توصیه و سفارش زیادی شده است. جمله معروف "النظافة من الایمان" عمق و ابعاد اهمیت آن را به خوبی روشن می سازد. در این جهت از نقش حمام کردن و زدودن چرک و آلودگی از بدن در بهداشت جسم و روان، حفظ سلامتی و شادابی انسان و ارتقای کمی و کیفی کار و فعالیت روزانه نمی توان چشم پوشی کرد. چه بسا که آداب معاشرت و اصول اخلاقی اقتضا می کند انسان در طول روز اقدام به دوش گرفتن نماید تا که در محیط خانه و عرصه اجتماع دیگران از بوی ناخوشایند بدن وی آزار نبینند. با این وصف در احکام روزه آمده است که "زیر آب فرو بردن تمام سر در یک لحظه" روزه را باطل می کند. این مسأله موجب پیدایش سؤالاتی است؛ مانند: اگر چنین است پس حمام کردن در حال روزه چه می شود و چه حکمی دارد؟ آیا زیر آب دوش قرار دادن سر نیز همین حکم را دارد و مبطل روزه است؟ برای روشن شدن مسأله باید ببینیم از دید فقها این ها در واقع یک موضوع واحد هستند یا دو موضوع متفاوت؟ ...

پنجشنبه, خرداد 28, 1394 13:30
استعمال و استفاده از انواع شیاف برای مداوا، تسکین درد و یا نعشه شدن آیا روزه را باطل می کند؟

استعمال و استفاده از انواع شیاف برای مداوا، تسکین درد و یا نعشه شدن آیا روزه را باطل می کند؟

تنقیه یا با چیزهای روان صورت می گیرد و یا با جامد. و نیز ممکن است برای درمان و مداوا و تسکین درد انجام گیرد و یا به اغراض دیگر. به فتوای امام خمینی(س) اماله کردن با چیزهای روان و مایعات از کارهایی است که روزه را باطل می کند. هر چند از سر ناچاری و به خاطر مرض و مانند آن باشد. لیکن استعمال جامد، مانند شیاف در صورتی ...

پنجشنبه, خرداد 28, 1394 10:42
وظیفه کسی که در اصل یا مقدار نماز و روزه قضای خود شک دارد، چیست و چه تعداد نماز و روزه قضا باید انجام دهد؟

وظیفه کسی که در اصل یا مقدار نماز و روزه قضای خود شک دارد، چیست و چه تعداد نماز و روزه قضا باید ...

نماز و روزه از عبادت های مهم و بزرگ الهی است. و اگر در وقت مقرر انجام نشوند بجا آورن قضای آن ها لازم و واجب است مگر در بعض موارد مثل نمازهای دوره ماهانه زنان و روزه کسی که در ماه رمضان مریض بوده و بیماری او تا ماه رمضان بعد ادامه پیدا کرده است. ابهام و تردید انسان گاه در اصل وجود نماز و روزه قضا است و گاه در تعداد و مقدار آن. در صورت اول اصل تکلیف مورد شک می باشد در حالی که در حالت دوم اصل وجوب قضا مورد تردید نیست. ...

پنجشنبه, خرداد 28, 1394 10:0
مدت زمان عقد) باسلام .آیا می توان درصورت موافقت طرفین ،مدت زمان عقد موقت ، بمدت طولانی مثلا60سال باشد؟

مدت زمان عقد) باسلام .آیا می توان درصورت موافقت طرفین ،مدت زمان عقد موقت ، بمدت طولانی مثلا60سال ...

سلام علیکم ازدواج به دو صورت انجام می گیرد: عقد دائم و عقد متعه( صیغه ). یکی از تفاوتهای متعه با عقد دائم ، ذکر مدت است که اگر در عقد مدت ذکر شود عقدموقت خواهد بود . چنانچه در عقد موقت مدت طولانی باشد در این که عقد دائم محسوب می شود یا موقت؟ بین مراجع اختلاف نظر وجود دارد. فتوای حضرت امام (س) این است: هرچند که مدت ذکر شده در عقد طولانی باشد. عقد موقت خواهد بود. در تحریر الوسیله چنین بیان می کنند: "یشترط فی النکاح المنقطع ذکر الاجل،...و تقدیر الاجل الیهما طال او قصر" ( تحریر الوسیله، ج2، ص311، م9) ذکر مدت در ازدواج موقت شرط است،...و مقدار آن _ طولانی باشد یا کوتاه_ با خود آنها است. (ترجمه تحریر الوسیله، ج2، ص309، م9) و در استفتائی که از ایشان شده ، چنین آمده است: محضر مبارک امام، دام ظله در عقدنامه عبارتى است؛ بیان فرمایید آیا از آن، عقد دائم استفاده مى‏ شود یا عقدموقت؟ و آن عبارت این است: طبق خطبه عقد دائمى دستور اسلام به مرحلۀ 99 ساله انجام شد. بسمه تعالى، در عقد ازدواج اگر مدت ذکر شود ـ ولو این‏که طولانى باشد ـ عقد متعه حساب مى ‏شود. (استفتائات، ج9، ص 196، س10493) والسلام علیکم و رحمه الله

یکشنبه, خرداد 17, 1394 9:42
بدون شرکت در نماز جمعه ولی همزمان با آن  و بلافاصله بعد از اذان میتوان نماز ظهر و عصر را به فرادا خواند.

بدون شرکت در نماز جمعه ولی همزمان با آن و بلافاصله بعد از اذان میتوان نماز ظهر و عصر را به فرادا ...

با سلام و تحیت نماز جمعه در زمان غیبت، واجب تخییری است یعنی در ظهر جمعه میتوان چهار رکعت نماز ظهر خواند یا دو رکعت نماز جمعه. حضرت امام (س) چنین میفرمایند: نماز جمعه در این زمان‏ها (یعنى عصر غیبت حضرت صاحب العصر عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف) به نحو تخییر بین آن و نماز ظهر واجب است و خواندن نماز جمعه افضل و خواندن نماز ظهر احوط است و احتیاط بیشتر خواندن هر دوى آن‏ها است، بنا بر این کسى که نماز جمعه را بخواند، بنابر اقوى نماز ظهر از او ساقط می شود، لکن احتیاط (مستحب) آن است که بعد از نماز جمعه، نماز ظهر را بخواند. و نماز جمعه- مانند نماز صبح- دو رکعت است. (تحریر الوسیلة(ترجمه فارسى)، ج‏1 ،ص 261 - 262 ، م 1) کسی که نمی خواهد در نماز جمعه شرکت کند، لازم نیست صبر کند تا نماز جمعه تمام شود ، بلکه میتواند بلا فاصله بعد از اذان، نماز ظهر را بخواند. در این رابطه توجه شما را به دو استفتاء در این زمینه جلب می نماییم: 8. آیا روز جمعه که بعضیها نمى ‏توانند نماز جمعه بیایند باید نماز ظهر را بعد از نماز جمعه بخوانند یا قبل از آن؟ بسمه تعالى، لازم نیست بعد از نماز جمعه بخوانند. (استفتائات امام خمینی، ج2، ص 266، سؤال 1700) وظیفه کسى که روز جمعه مى‏ خواهد نماز ظهر بخواند صبر کردن تا گذشتن وقت نماز جمعه است یا نه؟ بسمه تعالى، صبر کردن لازم نیست و نماز جمعه واجب تخییرى است. ( همان،سؤال

دوشنبه, خرداد 04, 1394 10:16
آیا بعد از اتمام شستن دست چپ اگر با دست راست شیر آب رو ببندیم وضوی ما باطل می شود و نمی توان با آن نماز خواند و آیا غالب بودن رطوبت شیر آب بر آب وضویی که بر روی دست راست هست و ما می خواهیم با آن مسح ...

آیا بعد از اتمام شستن دست چپ اگر با دست راست شیر آب رو ببندیم وضوی ما باطل می شود و نمی توان با آن ...

با سلام و تحیت مسح سر و روی پاها باید از آب باقیمانده از وضو باشد و مسح با آب خارج باطل است.(رساله توضیح المسائل، م 249 و 252 ) از طرفی باز بودن شیر آب در اثنای وضو و هدر رفتن آب اسراف و حرام است. با توجه به این دو مشکل باید کاری کند که از یک طرف آب اسراف نشود و از طرف دیگر مسح با آب خارج صدق نکند.بدین منظور وقتی آب را روی دست می ریزد، اول شیر را ببندد و سپس بر اعضا دست بکشد که آب خارج کف دست آب وضو حساب شود و اگر پس از دست کشید و قبل از مسح شیر آب را بسته ، با آن قسمت مسح نکشد. در استفتایی از امام خمینی (س) چنین آمده است: در وضو گرفتن، شخصی بعد از آینکه دو مشت آب بر دستش می ریزد، یک مشت دیگر بر شیر آب ریخته و شیر را میبندد، آیا این آب حکم آب اضافه را ندارد و آیا وضوی این شخص درست است یا خیر؟ ج_ اگر بعد از ریختن آب بر شیر برای تمام کردن وضو دست می کشد و با آب وضو مسح می کند، مانع ندارد. ( استفتائات، ج1، ص35، س36) موفق و موید باشید [سؤال 758] استفتائات ج1 ص 339

سه شنبه, ارديبهشت 01, 1394 14:1
بازی کردن با شطرنج به صورت حضوری و خارجی چه حکمی دارد. بازی کردن با شطرنج در دنیای مجازی ( مانند رایانه ، تلفن همراه و دستگاه های دیگر ... ) در دو فرض زیر چه حکمی دارد ؟  الف- طرف مقابل یک فرد حقیقی باشد که رقیب ما است ب- طرف مقابل خود دستگاه باشد و بطور خودکار با ما رقابت کند

بازی کردن با شطرنج به صورت حضوری و خارجی چه حکمی دارد. بازی کردن با شطرنج در دنیای مجازی ( مانند ...

بسمه تعالی باسلام و تحیت طبق فتوای امام راحل بازی کردن با ابزار و آلات در دو صورت حرام است: 1) بازی با ابزار قمار اگرچه دوستانه و بدون برد و باخت باشد؛ 2) بازی با شرط بندی اگر چه در غیر ابزار قمار باشد مثل فوتبال. حضرت امام در پاسخ استفتایی فرموده اند: بازی با آلات قمار مطلقا حرام است. (استفتائات امام خمینی، ج5، ص 547، س6645) در استفتای دیگری چنین گفته اند: بازی شطرنج و نرد و یا هرگونه وسیله قمار حرام است. ( همان، س 6643) ولی اگر آلات قمار از ابزار قمار بودن به طور کلی خارج شود و عنوان آن تغییر کند بازی با آن بدون شرط بندی جایز است: س: اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به طور کلی از دست داده باشدو چون امروز به عنوان یک ورزش فکری از آن استفاده گردد، بازی با آن چه صورتی دارد؟ بسمه تعالی، بر فرض مذکور اگر برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد. (همانف ص 546، س6641) والسلام علیکم و رحمه الله

سه شنبه, فروردين 18, 1394 21:27
آیا میتوان قرآن را به همراه میت دفن کرد ؟

آیا میتوان قرآن را به همراه میت دفن کرد ؟

بسمه تعالی با سلام و تحیت دفن قرآن به همراه میت و یا نوشتن قرآن یا آیاتی از آن بر روی کفن میت در صورتى که هتک نباشد و جایى نگذارند که نجس شود اشکال ندارد. در عروه الوثقی در مساله نبش قبر چنین آمده است: "نعم لو اوصی بدفن دعاء او قرآن او خاتم معه لایجوز نبشه لاخذه" و حضرت امام هم با نظر صاحب عروه موافق است، پس اگر کسی وصیت به دفن قرآن به همراه خودش کرده باشد جایز است. والسلام علیکم و رحمه الله

سه شنبه, فروردين 18, 1394 20:40
مسح پا باید تا کجا کشیده شود ؟ اگر لازم است تا مفصل کشیده شود ، آیا لازم است از روی برآمدگی بگذرد و یا همین که از کنار آن هم رد شود کافی است ؟ اگر لازم نیست تا مفصل کشیده شود ، چنانچه بخواهیم به ...

مسح پا باید تا کجا کشیده شود ؟ اگر لازم است تا مفصل کشیده شود ، آیا لازم است از روی برآمدگی بگذرد و ...

با سلام و تحیت در مسح باید با رطوبت آب وضو که در دست مانده روی پاها را از سر یکی از انگشتها تا برآمدگی روی پا مسح کرد. (رساله توضیح المسائل، م 252 ) و در استفتائی چنین آمده است: در باب مسح پاها ( وامسحوا برووسکم وارجلکم الی الکعبین ) آیا مقصود از "کعبین" روی پا است یا برآمدگی بلند پهلوی پاها؟ امام (س) در جواب فرموده اند: بسمه تعالی، بلندی روی پا مراد است. (استفتائات امام خمینی، ج1، ص 137، س 228) پس در وضو مسح تا برآمدگی کافی است اگرچه بهتر است تا انتهای روی پا را مسح نماید. والسلام علیکم و رحمه الله

دوشنبه, فروردين 17, 1394 19:30
درباره  این مساله که بعد از وفات مرجع ،باید از مجتهد زنده تقلید کرد؛انسان باید ازمجتهد زنده تقلیدکند یا اینکه به دلیل آن که مجتهد میت این گونه فتوا داده است پس  باید بعد از وفات او از زنده تقلید نمود ؛ نظرامام خمینی را بفرمایید.

درباره این مساله که بعد از وفات مرجع ،باید از مجتهد زنده تقلید کرد؛انسان باید ازمجتهد زنده ...

با سلام و تحیت بعد از فوت مرجع تقلید ارتباط تقلیدی فرد با او قطع میشود و باید به مجتهد زنده رجوع کند و با اجازه این مرجع جدید بر مجتهد فوت شده باقی بماند و حتی در این مساله هم نمیتواند از مرجع فوت شده تقلید کند.

سه شنبه, فروردين 11, 1394 12:57
با سلام ایا رفتن زن به نماز جماعت در صورتیکه مرد در سر راه او قرار داشته باشد ولی نه بصورت مزاحمت درست است یا خیر ؟

با سلام ایا رفتن زن به نماز جماعت در صورتیکه مرد در سر راه او قرار داشته باشد ولی نه بصورت مزاحمت ...

بسمه تعلی با سلام و تحیت طبق روایات رفتن زن به مسجد فی نفسه، اشکال شرعی ندارد. و حضور در اجتماع مسلمین همیشه محمود و پسندیده بوده است. به شرطی که با واجب دیگری تداخل نداشته باشد البته گاهی رفتن خانمها به مسجد همراه با مزاحمت هائی است، که بانوان محترم باید به این مهم توجه نمایند. امام خمینی (س) در این زمینه فرموده است: ...اگر (زنان) بتوانند کاملاً خود را از نامحرم حفظ کنند، بهتر است در مسجد نماز بخوانند. (رساله توضیح المسائل، م 894) والسلام علیکم و رحمه الله

سه شنبه, فروردين 11, 1394 9:25
باسلام،آیا اصل ضرورت تقلید و اصل تقلید از اعلم،تقلیدی است و تقلید میپذیرد یعنی شخص باید در خود ضرورت تقلید از مجتهد تقلید کند؟ اگر تقلیدی نیست آنگاه سوال این است که در موضوعاتی که تقلیدی نیست اگر کسی ...

باسلام،آیا اصل ضرورت تقلید و اصل تقلید از اعلم،تقلیدی است و تقلید میپذیرد یعنی شخص باید در خود ...

بسمه تعالی با سلام و تحیت تقلید در اصل به معنی پیروی و دنباله روی است و در شریعت اسلامی به معنی اجرای حکمی است که مرجع تقلید بیان می کند. عموماً گفته می شود تقلید در اصول دین جایز نیست و باید با تحقیق به آنها رسید، ولی در احکام اغلب اوقات باید از شخص متخصص که به او مجتهد جامع الشرایط یا مرجع تقلید می گویند تقلید نمود. طبق نظر حضرت امام خمینی(س) عمده ترین دلیل وجوب تقلید سیره عقلاء است بدین معنا که سیرهٔ عقلا بر حسب دریافت عقلایی خویش، رجوع به متخصص در هر رشته است و از آنجا که شارع این سیره را منع نکرده، مورد تأیید اوست و گرنه برای شناخت احکام و اطاعت از دستورهای دین راه دیگری معرفی می کرد. (الاجتهاد و التقلید، ص46) از طرف دیگر جواز تقلید بدیهی و فطری است؛ زیرا هر جاهلی به اقتضای فطرت خویش برای رفع جهل خود به عالم و متخصص رجوع می کند. در این گونه موارد اگر کسی تقلید کند، مرتکب حرام نشده است. والسلام علیکم و رحمه الله

دوشنبه, فروردين 10, 1394 13:3
با توجه ب اینکه در روایات تاکید شده دست زن با دست مرد متفاوت باشد، آیا خانمها میتوانند با ناخن لاک زده در جامعه حضور پیدا کنند؟

با توجه ب اینکه در روایات تاکید شده دست زن با دست مرد متفاوت باشد، آیا خانمها میتوانند با ناخن لاک ...

بسمه تعالی با سلام و تحیت بانوان محترم باید در مقابل نامحرم تمام بدن خود را بپوشانند و بر اساس فتوای امام خمینی (س) و اکثر مراجع عظام تقلید دو قسمت بدن استثناء شده است: 1- گردی صورت آن مقدار که در وضو شسته میشود؛ 2- دستها از سر انگشتها تا مچ. البته آن دو قسمت با دو شرط استثناء شده است: 1- عدم وجود مفسده؛ 2- نداشتن زینت و آرایش پس با توجه به اینکه داشتن ناخن بلند و لاک زدن به آن زینت حساب میشود اگرچه این کار برای خانمها جایز است ولی باید از نامحرم بپوشانند. در این رابطه چند استفتاء از امام خمینی(س) بیان میشود: ایشان در پاسخ سوال حدود حجاب برای خانمها میفرمایند: ستر تمام بدن غیر از وجه و کفین. (استفتاءات امام خمینی، ج8، ص539، س 10017) در پاسخ به سوالی دیگر فرموده اند: در صورت نبود مفسده، وجه و کفین مستثناء است.( همان، س10019) و نیز: پوشاندن گردی صورت و مچ دست واجب نیست مگر آنکه باز بودن موجب فتنه و مفسده باشد. (همان، ص 540، س 10023) ودر مورد حلقه ازدواج سوال شد، در جواب فرمودند: اظهار آن جایز نیست. (همان، ص554، س 10057) ونیز در باره استفاده از حلقه پلاتین بدون نگین در محیط کار پرسیده شد، که فرمودند: پوشیدن مانع ندارد، ولی احوط آن است که آنرا مخفی کند. (همان، ص574، س 10106) در رابطه با زینت توجه شما را به استفتاء زیر جلب مینماییم: س: آیا بانوان با استفاده کردن از لوازم

دوشنبه, فروردين 10, 1394 9:23
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قدس سره شریف، با سلام و خسته نباشید، لطفا به سوال شرعی اینجانب از دیدگاه امام خمینی (ره)پاسخ بفرمایید:آیا از نظر شرعی مدت عقد متعه محدودیت خاصی دارد؟ مثلا اگر طرفین ...

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قدس سره شریف، با سلام و خسته نباشید، لطفا به سوال شرعی اینجانب از ...

بسمه تعالی با سلام و تحیت . هر گاه برای ازدواج مدت ذکر شود به آن ازدواج موقت یا متعه گفته می شود و در غیر این صورت ازدواج دایمی است حضرت امام (س) میفرماید: یشترط فی النکاح المنقطع ذکر الأجل ،... و تقدیر الأجل إلیهما طال أو قصر، (تحریر الوسیله ، ج2، ص276،م 9) در عقد موقت تعیین مدت شرط است ... ومقدار آن بر عهده خود زن و مردی است که قصد عقد دارند و در این امر توافق و رضایت هر دو لازم است. کوتاه گرفتن یا طولانی بودن مدت ازدواج بستگی به رضایت و توافق آنها دارد. و در جواب استفتایی فرموده اند: در عقد ازدواج اگر مدّت ذکر شود و لو اینکه طولانى باشد عقد متعه حساب مى شود.( استفتائات ،ج 9،ص196،س 10493) والسلام علیکم و رحمه الله

دوشنبه, اسفند 25, 1393 13:18
با سلام :   لطفا بفرمائید طبق نظر حضرت امام چند دقیقه بعد از اذان صبح رسانه ها میتوان نماز صبح را اقامه کرد ؟ آیا نظر ایشان به صورت فتوا است یا احتیاط واجب ؟                                    با ...

با سلام : لطفا بفرمائید طبق نظر حضرت امام چند دقیقه بعد از اذان صبح رسانه ها میتوان نماز صبح را ...

بسمه تعالی با سلام و تحیت حضرت امام(س) در رابطه با وقت نمتز صبح در شبهای مهتابی نظر منحصر به فردی داشبند که میفرمودند: احتیاط لازم در شبهای مهتاب آن است که صبر کند تا سفیده صبح در افق ظاهر شودو غلبه کند بر روشنایی مهتاب، بلکه خالی از وجه نیست...(استفتائات ، ج2، ص10، س 1086) در سوال دیگری در مورد فرق واقعی یا ظاهری شبهای مهتابی فرموده اند: باید طللوع فجر محسوس شود و بین شبهای مهتابی و غیر آنها فرق هست و ساعت و محاسبات علمی میزان نیست. (همان، س 1087) (و در این شبها) میزان تبین حسی است نه علمی؛ بنابراینباید طلوع فجر قابل رویت به چشم عادی باشد.( همان، ص 11، س1089) والسلام علیکم

یکشنبه, اسفند 24, 1393 11:9
با سلام من بعد از عقد با گرفتن عروسی مفصل با خانم خودم زندگی مشترک شروع کردم و پس از یک سال از زندگی مشترک ، خانم از من تمکین عام و خاص نمی کند به قول خودش من با کره می مانم تا حق حبس از من ساقط نشود ...

با سلام من بعد از عقد با گرفتن عروسی مفصل با خانم خودم زندگی مشترک شروع کردم و پس از یک سال از ...

بسمه تعالی سلام علیکم و رحمه الله با انجام عقد نکاح، زوجه مالک مهریه می گردد و مالکیت وی نسبت به کل مهر با نزدیکی مستقر می شود. زوجه حق دارد با شرایطی تا گرفتن مهریه از تمکین خاص امتناع نماید که به آن حق حبس گفته میشود. برای آنکه زوجه بتواند از حق حبس خود استفاده کند وجود شرایط زیر لازم است: 1- مهریه حال باشد. 2- زوجه قبل از گرفتن مهریه تمکین خاص نکرده باشد. پس در صورتی که همه مهریه یا بخشی از آن مدت دار باشد و زوجه قسمت حال آنرا گرفته باشد، حق ندارد از تمکین خودداری کند. حضرت امام (س) در تحریرالوسیله میفرماید: « بل لها أن تمتنع من التمکین و تسلیم نفسها حتی تقبض مهرها الحال ... ». (اتحریر الوسیله، ج2، ص284، م 11) اعمال حق حبس با توجه به ماده 1085 قانون مدنی که می گوید :« زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود ». مطابق نظر حضرت امام (س) و مشهور فقهاء، اعسار زوج تاثیری در سقوط حق حبس زوجه ندارد..و در این حکم فرقی بین حالت اعسار و عدم اعسار زوج نمی باشد، چرا که اعسار تنهاموجب سقوط حق مطالبه از نظر حکم تکلیفی می باشد. مطابق نظر مشهور فقهاء، مقصود از تمکین مسقط حق حبس، تمکین خاص(دُخول) است. والسلام علیکم و رحمه الله

شنبه, اسفند 23, 1393 20:43
کسی که مبداء سال خمسی وی روز دهم بهمن است اگر قبل از این که یک سال بگذرد مثلاً 6 ماه بعد از مبداء سال خمسی سود حاصله اموال خود را تخمیس نماید آیا در روز دهم ماه بهمن سال بعد که پایان سال خمسی وی است ...

کسی که مبداء سال خمسی وی روز دهم بهمن است اگر قبل از این که یک سال بگذرد مثلاً 6 ماه بعد از مبداء ...

بسمه تعالی سلام علیکم و رحمه الله سال خمسی قهری است نه اختیاری و تغییر آن در صورتی که موجب ضرر برای صاحبان خمس نباشد، با اجازه مرجع تقلید جایز است.( رک: استفتائات امام خمینی، ج4 ، ص221، س4304 )

شنبه, اسفند 23, 1393 18:30
باسلام و احترامبرخی گمان میکنند، منظور فقها از شرط ((احتمال تاثیر)) ، تاثیر آنی و لحظه ای در گناهکار و قطع کامل گناه در همان لحظه است.لطفا بفرمایید در امر به معروف و نهی از منکر، اگر احتمال عقلایی ...

باسلام و احترامبرخی گمان میکنند، منظور فقها از شرط ((احتمال تاثیر)) ، تاثیر آنی و لحظه ای در ...

بسمه تعالی در واجب بودن «امر به معروف و نهی از منکر»و ضرورت آن هیچ گونه تردیدی وجود ندارد و آیات شریفه قرآن ،روایات اهل بیت علیهم السلام و اقتضای دلیل عقلی، وجوب آن را به اثبات می رساند؛ اما فقها،از جمله امام خمینی (س) وجوب این فریضه را مشروط به چهار شرط دانسته اند: 1.شناخت معروف و منکر فرد مکلف بتواند معروف ها و منکرها را از هم باز شناسد ؛یعنی از توانی برخوردار باشد که بتواند مجموعه ای از معروف ها و منکرها را شناخته و از هم تفکیک نماید .بنابراین ،اگر کسی این توان را ندارد ،اساساً وجوب این فریضه برای او منتفی است و برای چنین شخصی تحصیل علم به معروف و منکر هم واجب نیست؛یعنی مکلف برای این که بتواند دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کند ،باید توان شناخت معروف و منکر را داشته باشد ؛اما کسب این توان یعنی بازشناسی منکر از معروف برای تأمین یکی از شرایط چهارگانه وجوب امر به معروف و نهی از منکر اساساً واجب نیست؛ البته شناخت معروف و منکر برای عمل شخصی خود انسان در محدوده ای که جزو واجبات و محرمات شرعی است ،واجب است؛ ندارد . 2.احتمال تأثیر امر و نهی فریضه امر به معروف و نهی از منکر، برای توسعه و بسط احکام الهی و جامه ی عمل پوشاندن به دستورات دینی در جامعه ی اسلامی و پرهیز از عمل به زشتی ها واجب شده است .بنابراین، باید اقدام به آن مثمر ثمر بوده و در عمل مفید فایده باشد

پنجشنبه, اسفند 21, 1393 19:56
سلام خدمت شما می خواستم بدانم شرایط انجام توبه نصوح چگونه است وچه کارهای باید انجام داد.با تشکر

سلام خدمت شما می خواستم بدانم شرایط انجام توبه نصوح چگونه است وچه کارهای باید انجام داد.با تشکر

با سلام و تحیت انسان باید تلاش کند که گناه و نافرمانی حضرت حق را انجام ندهد، زیرا اصلاح نفس پس از افساد آن از امور مشکله است. (چهل حدیث امام خمینی ، ص274 ) . توبه از گناه برگشت از حالات ظلمانیه نفس به سوی نور فطرت اصلی و روحانیت ذاتیه خود است. ( همان، ص 272). شخص توبه کننده مثل کسی است که گناه نکرده است : التائب من الذنب کمن لا ذنب له. ارکان توبه عبارت از: ا- ندامت و پشیمانی از گناهان و تقصیرات گذشته؛ 2- عزم بر تکرار نکردن آن گناهان که این دو مورد اصل حقیقت توبه است.( همان، ص275) برای قبولی توبه نیز به دو شرط باید ملتزم شد: 1) رد حقوق مردم؛ 2) رد حقوق خالق. انسان به مجرد اینکه گفت توبه کردم از او پذیرفته نمیشود؛ بلکه باید گذشته را نیز جبران نمایید. ضررهای مالی و آبرویی دیگران را جبران کند و عبادات واجبه ترک شده را قضا نمایید. (همان، ص 278) و در تفسیر توبه نصوح اختلافاتی وجود دارد:بعضی گفته اند توبه نصوح توبه خالص است و آن توبه است که به جهت زشتی گناه حاصل گردیده یا برای زضای خدا توبه کرده نه برای ترس از جهنم. و بعضی گفته اند:توبه نصوح توبه ای است کهصاحب خود را نصیحت میکندبه توبه کامل با انجام کارهای نیک که آثار گناه را از قلب پاک کند و تاریکی های گناه را با نور خوبیها بر طرف نماید. (همان، ص 282

جمعه, اسفند 15, 1393 12:50
آیا مردی می تواند با زنی که شوهر مریض داشته و نمی توانسته هیچ رابطه جنسی بااو داشته باشد و به خاطر داشتن یک بچه دختر و نگهداری از شوهرش طلاق بگیرد، با خواندن صیغه رابطه داشته باشد؟ و اگر چنین باشد پس ...

آیا مردی می تواند با زنی که شوهر مریض داشته و نمی توانسته هیچ رابطه جنسی بااو داشته باشد و به خاطر ...

بسمه تعالی اگر شوهر او را طلاق دهد، بعد از تمام شدن عده، آن زن نسبت به شوهر قبلی نامحرم شده و میتواند ازدواج کند و پش از فوت شوهر قبلی دیگر از او ارث نمیبرد.

جمعه, اسفند 08, 1393 17:45
آیا ماهیت عقد ضمان نقل ذمه به ذمه است یا ضم ذمه به ذمه؟اگر نقل ذمه به ذمه است عقودی که مفاد ضم ذمه به ذمه را ذیل عنوان ضمان دارند باطل اند یا از طرقی چون شرط ضمن عقد یاغیر معین دانستن عقد(با فرض ...

آیا ماهیت عقد ضمان نقل ذمه به ذمه است یا ضم ذمه به ذمه؟اگر نقل ذمه به ذمه است عقودی که مفاد ضم ذمه ...

سلام علیکم و رحمه الله ضمان، متعهد شدن به مالی است که در ذمه بدهکار است و آن عقدی است که از طرف ضامن لازم است و بعد از وقوع آن حق فسخ آن را ندارد. صبق فتوای امام خمینی(س) ضمان نقل ذمه به ذمه است، ایشان در مسئله 3 بحث ضمان چنین می فرمایند: در صورتی که ضمان با تمام شرایطش تحقق پیدا کند، حق از ذمه مضمون عنه به ذمه ضامن منتقل میشود و ذمه مضمون عنه بری میشود. (ترجمه تحریر الوسیله، ج 2، ص30) البته اگر بدهکار بدهی خود را بپردازد ذمه ضامن بری میگردد. (رک: همان، ص32)

جمعه, اسفند 08, 1393 17:36
( نماز عید) در نماز عید سعید فطر و قربان آیا خطبه ها جزء شرایط لازم نماز است و همچنین آیا مانند نماز جمعه باید تعداد معینی حاضر شوند؟ با تشکر.

( نماز عید) در نماز عید سعید فطر و قربان آیا خطبه ها جزء شرایط لازم نماز است و همچنین آیا مانند ...

سلام علیکم و رحمه الله نماز عید فطر و قرباندر زمان حضور امام معصوم و باز بودن دستش واجب است. و در زمان غیبت مستحب است و احتیاط واجب آن است که فرادا خوانده شود و جماعت خواندن آن به قصد رجاء مانعی ندارد. وقت آن از طلوع خورشید تا اذان ظهر است و اگر فوت شود قضا ندارد. اگر رجاءُ به جماعت خوانده شود، دو خطبه بعد از آن رجاءُ بخوانند و ترک این خطبه ها در زمان غیبت، جایز است.

جمعه, اسفند 08, 1393 17:9
باسلام، درخود این مساله که بعد از وفات مرجع ،باید از مجتهد زنده تقلید کرد؛انسان باید ازمجتهد زنده تقلیدکند یا اینکه چونکه مجتهد میت این گونه فتوا داده است پس  بایدبعد از وفات او از زنده تقلید نمود؟ ...

باسلام، درخود این مساله که بعد از وفات مرجع ،باید از مجتهد زنده تقلید کرد؛انسان باید ازمجتهد زنده ...

با سلام و تحیت وقتی مرجع تقلید فوت میکند ارتباط مقاد با او قطع می گردد و برای ارتباط مجدد باید با اذن مجتهد زنده باشد.و این نظر همه مراجع از جمله حضرت امام میباشد. امام خمینی (س) میفرماید: تقلید میت ابتداءاُ جایز نیست، ولی بقاء بر تقلید میت اشکال ندارد و باید بقاء بر تقلید میت به فتوای مجتهد زنده باشد.

چهارشنبه, بهمن 08, 1393 9:1
صفحه 4 از 8 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8