دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
کرامت به معنای گرامی داشتن و بزرگی و شرافت دادن است. مراد از کرامت و تکریم، شرافت و بزرگی بخشیدن به خصوصیتی است که در دیگران نباشد، با همین خصوصیت، کرامت با تفضیل فرق می کند، به این بیان که کرامت و تکریم معنایی نفسی است و کاری به غیر ندارد، بلکه تنها شخص مورد تکریم منظور نظر است تا دارای شرافت و کرامت شود؛ اما منظور از تفضیل آن است که شخص مورد تفضیل از دیگران برتری یابد، درحالی که او با دیگران در اصل آن فضیلت شرکت دارد.
مراد از کرامت انسان این است که انسان در میان سایر موجودات دارای خصوصیتی است که در هیچ یک از موجودات دیگر عالم نیست و آن، داشتن عقل است و معنای تفضیل آن است که در غیر عقل از سایر خصوصیات و صفات هم انسان بر دیگران برتری دارد
دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
بعد از آنکه حضرت امام (س) نقش زمان و مکان را در اجتهاد مطرح کردند، عده ای از فضلاء به تبیین آن پرداختند، ولی سزاوار بود حوزه های علمیه آن را در دستور کار تحقیقی خود قرار می دادند و با دقت و ژرف نگری به تبیین و تشریح آن می پرداختند، چرا که طرح و بحث و تبیین به موقع عنصر زمان، می توانست بسیاری از مشکلات فکری و علمی جامعۀ ما را حل کند، اما به هر حال، طرح این مسأله در زمان حاضر نیز غنیمت است.
آنچه در این مقاله مورد بحث است تأثیر زمان و مکان در مناسبات اجتماعی بشر است، زیرا روابط معنوی و الهی انسان ثابت و تغییر ناپذیر است؛ یعنی انسان بما هو انسان خواسته ها و نیازهای معنویی دارد که زمان و مکان بر آن تأثیر نگذاشته و در طول تاریخ بشریت، تغییری پیدا نکرده است: میل انسان به خوبیها، پرستش و نیاز وی به پشتوانه و تکیه گاه غیبی، نیاز وی به آرامش و یاد خداوند برای جلوگیری از طغیان، نیازمندیهای فطری اوست که تغییر نمی کنند.
دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
مرودشتی مدیر نمایندگی موسسه در خمین: پیش بینی می شود بیت تاریخی امام راحل(ره) امسال پذیرای روزانه بیش از2000 مسافر نوروزی خواهد بود.
دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۹:۴۹
اجتهاد وسیله ای است که خداوند آن را در دل فقه قرار داد تا مجتهد با به کارگیری آن در منابع و مبانی اصلی استنباط بتواند به گونه ای کامل میان رویدادهای نوآیین زندگی ـ از هر نوع که باشد ـ و فقه اسلامی، همگامی و سازگاری پدید آورد. از این رو بدون یاری گرفتن از این عنصر که نیروی محرکۀ فقه است و با توجه به پدیدار شدن حکومت اسلامی و نیز با توجه به پیشرفت تمدن بشری در طول تاریخ و با تحوّل جوامع در روابط انسانی و تغییر ماهوی و کیفی موضوعات و پیدایش نیازهای جدید، هیچ گاه با نصوص محدود که در کتاب و سنت وجود دارند نمی توانند با رویدادهای تازه و نوین زندگی همگام شوند و به عدم توانائی بر حلّ مشکلات بشر محکوم می شوند.
عدم اجتهاد در مبانی فقهی، در برابر رویدادهای مظاهر نوین زندگی برای شریعت فاجعه آمیز است، زیرا اجتهاد اصل حرکت در همگام کردن فقه با رویدادهای متطوّر زندگی است و همان گونه که پدیده ها در راستای زمان استمرار دارد، باید اجتهاد نیز براساس مبانی استمرار داشته باشد، تا فروع تازه و رویدادهای نوین به اصول پایه بازگردد و قوانین کلی بر مصادیق جدید منطبق شود.
دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۹:۸
دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۰
یکی از اساسی ترین مسائل در فهم قضایا، طرح درست و ارائه تعریف نسبتاً کامل و مطابق با واقع از هر چیزی است که انسان در صدد بیان و تحلیل آن است. و لذا اولین چیزی که در باب اجتهاد لازم است شناخته شود؛ تعریف آن است. و ما در این مرحله، به تعریف آن از دیدگاه علماء اهل سنت و شیعه، با توجه به تصریحات امامان هر دوی آنان خواهیم پرداخت. و به منابع تعاریف نیز اشاره خواهیم کرد. و قبل از اشاره به تعاریف اصطلاحی لازم است که به ریشۀ لغوی آن، بطور اجمال اشاره نماییم.
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نامه ای از یکی از علاقمندان منتشر کرد که حاوی گلایه و سؤالی درباره مشکلات معیشتی مردم از یادگار امام بود.
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری که با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفتگو می کرد در پاسخ به این پرسش که "روزنامه جوان روز 4 شنبه مصاحبه ای را با جناب اقای شجونی ترتیب داده که در آن مطالبی علیه جنابعالی ، بیت حضرت امام و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام مطرح شده است .
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
دکتر کریم زارع
من امام را جزو تأثیرگزارترین انسان های تاریخ زمان خودمان می دانم، همان طور که حضرت محمد (ص) تأثیرگزارترین انسان تاریخ از ابتدا تا کنون است . امام (س) هم ولایت فقیه را نوشتند و هم عمل کردند، خیلی ها مطلب نوشتند، ولی نتوانستند خودشان اجرا کنند، امام هم ولایت فقیه را نوشتند، و هم عمل کردند، و جالب این است که شباهت عجیبی به پیامبر عظیم الشأن دارد. ده سال پیامبر عظیم الشأن در مدینه منوره حکومت اسلامی تشکیل داد، و امام هم حدود ده سال خودشان حکومت را اداره کردند و تمام تلاششان را کردند، بنابر این من ایشان را ضمن احترام به تمام علمایی که بعد از ائمه ی معصومین آمدند، جزو تأثیرگزارترینشان در بعد اجتماعی و جهانی می دانم.
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
کتاب قرآن صاعد- دعا از نظر گاه امام - توسط موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شد.
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
گشت و گذاری در خمین، زادگاه رهبر آزادگان جهان
در شهر کوچک خمین تنها یک در بر روی مردم باز است. تنها یکجا ملجأ محرومان است و دلها فقط در یک خانه آرام می گیرد و آنجا جایی جز بیت و منزل حاج آقا مصطفی خمینی نیست. خانه ای قلعه مانند که در پس دروازه محله سادات در شرق خمین واقع شده است، خانه ای نه چندان بزرگ که دو برج بلند در شمال و مشرق آن چشمها را به سوی خود می خواند.
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳
.jpg)
محکومیت این حادثه قطعی است. نکات بسیار حساسی که در بعضی از این نوشتارها وجود دارد که در خور کمال توجه و دقت است.در اعلامیه بعضی از علمای بزرگ این اهانت و جریان زاییده افکار منافقان و محرکین این جریان دشمن نظام وانقلاب معرفی شده اند.جالب توجه است هر چند آن هیاهو و جنجال در سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی از قول مقام معظم رهبری به وسیله عده ای معدود صورت گرفت اما محرکین قطعا (در بیان آیت الله راستی کاشانی) از منافقین اند که این عده معدود را اغفال و در مقابل اسلام و نظام اسلامی قرار داده اند. ما از بررسی آراء مراجع و علما حوزه مقدسه علمیه به این نتیجه می رسیم که این ظلم آشکار(در بیان آیت الله جوادی آملی)که به وسیله جمعی اندک(در بیان مقام معظم رهبری، آیت الله وحید خراسانی،آیت الله مظاهری،آیت الله محقق داماد،آیت الله راستی کاشانی،آیت الله ملک حسینی،آیت الله مبشر کاشانی)انجام گردید باید جبران گردد(آیت الله صافی گلپایگانی و دیگران)و به نظر می رسد آن چه در درجه اول اهمیت است و خود بازدارنده از تکرار موارد مشابه در آینده است شناخت عاملین اولیه و محرکین این جریان است و این شناسایی برای هموار نمودن مسیر انقلاب اسلامی ضروری است.
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱
آنچه که در کلام امام در باب عزت طلبی مورد تأکید قرار گرفته است عزت در مفهوم به معنای سربلندی موجودیت می یابد که به تناسب اینکه سربلندی در برابر چه چیزی باشد عزت طلبی از سطح، قوت و معنای متفاوتی برخوردار خواهد شد. هرچه آرمانها متعالی تر و حیاتی تر باشند، عزت طلبی رنگ و مایه انسانی تر و ارزشمندتری به خود خواهد گرفت.
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۸:۴۳
یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۰
شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۰
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۶
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵