پیشنهاد عفو عمومی؛ نظر امام خمینی

جمع میان علم و عدالت

پیشنهاد عفو عمومی؛ نظر امام خمینی

خیلی ها پیش من آمدند و اصرار کردند و گفتند: آقا اسلام دین رحمت هم هست همه اش دین قهر نیست ما بسم الله الرحمن الرحیم درپاریم، ما کجا بسم الله القاسم الجبارین داریم؟ بیایید و رحمت به این مردم نشان دهید و عفو کنید. امام فرمود: از بس آمدند و اصرار کردند من فرمان عفو دادم و حالا می بینم که اشتباه شده است. خوب شما مردم در آن موقع چه فکر می کردید؟ آیا شما مردم، آن موقع و یا حتی امروز فکر نمی کنید که انقلاب قهرش باید تا میکروب زدایی تقریبا کامل ادامه پیدا کند، همه جراحی های لازم را در این پیکر بیمار انجام بدهد و بعد شروع به ویتامین دادن بکند؟

یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
امام خمینی: مرکز ایران آستان قدس است؛ منزلت امام رضا (ع) در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

بارگاه امام هشتم مرکز ولایت و از محل قدس ملکوتی است:

امام خمینی: مرکز ایران آستان قدس است؛ منزلت امام رضا (ع) در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

امام راحل ارادت خاصی به معصومین (ع) از جمله حضرت امام رضا (ع) داشتند. ایشان در بیاناتشان بارها به تجلیل از شان و جایگاه پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) پرداخته و تا آنجا که برایشان مقدور بوده زیارت آن بزرگواران را در برنامه های زندگی خویش گنجانده اند. آنچه در ادامه از نظر می گذرد گزیده ای از بیانات امام خمینی(س) درباره آن حضرت است که به مناسبت سالروز میلاد امام رضا (ع)منتشر می شود:

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰
وصیت نامه چمران به امام صدر

چمران جمع میان تقوا و تخصص

وصیت نامه چمران به امام صدر

وصیت می کنم به کسی که او را بیش از حد دوست می دارم! به معبود من! به معشوق ‎‏من، به امام موسی صدر، کسی که او را مظهر علی می دانم، او را وارث حسین می خوانم، ‎‏کسی که رمز طائفه شیعه، و افتخار آن، و نماینده هزار و چهار صد سال درد، غم، حرمان، ‎‏مبارزه، سرسختی، حق طلبی و بالاخره شهادت است. آری به امام موسی وصیت می کنم...‏ ‏‏برای مرگ آماده شده ام و این امری است طبیعی که مدتهاست با آن آشنا شده ام. ‎‏ولی برای اولین بار وصیت می کنم. خوشحالم که در چنین راهی به شهادت می رسم. ‎‏خوشحالم که از عالم و ما فیها بریده ام. همه چیز را ترک گفته ام. علائق را زیر پا ‎‏گذاشته ام. قید و بندها را پاره کرده ام. دنیا و ما فیها را سه طلاقه گفته ام و با آغوش باز ‎‏به استقبال شهادت می روم.‏ ‏از اینکه به لبنان آمدم و پنج یا شش سال با مشکلاتی سخت دست به گریبان ‎‏بوده ام، متاسف نیستم. از اینکه آمریکا‏‏ را ترک گفتم، از اینکه دنیای لذات و راحت طلبی را پشت سر گذاشتم، از اینکه دنیای علم را فراموش کردم، از اینکه از همه زیبائیها و خاطره زن عزیز و فرزندان دلبندم گذشته ام، مت‏‏ا‏‏سف نیستم... از آن دنیای مادی و راحت طلبی گذشتم و به دنیای درد، محرومیت، رنج، شکست، اتهام، فقر و تنهایی قدم ‎‏گذاشتم. با محرومیت همنشین شدم. با دردمندان و شکسته دلان هم آواز گشتم. از دنیای سرمایه داران و ستمگران گذشتم و به عالم محرومین و مظلومین و

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
تبیین جمهوریت و اسلامیت‏‏ ‏

جمهوریت به تعریف امام

تبیین جمهوریت و اسلامیت‏‏ ‏

حکومت اسلامی حکومتی است بر پایۀ قوانین اسلامی. در حکومت اسلامی استقلال کامل حفظ می شود. ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم. جمهوری، فرم و شکل حکومت را تشکیل می دهد و اسلامی، یعنی محتوای آن فرم، قوانین الهی است.(صحیفه امام؛ ج 5، ص 398)‏

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
پیوند اسلامیت و جمهوریت در اندیشه امام

جمهوریت به تعریف امام

پیوند اسلامیت و جمهوریت در اندیشه امام

با چنین منطقی است که تناقض ادعایی میان اسلامیت و جمهوریت رفع می شود و اصل یکصد و هفتاد و هفت قانون اساسی که دو عنصر اسلامیت و جمهوریت را عناصر بلاتغییر نظام سیاسی موجود معرفی کرده است معنا و مفهوم منطقی پیدا می کند . اراده جمهور ملت، در جریان انقلاب نظم کهن را فرو ریخت و نظمی نو جایگزین آن ساخت . اراده ای که در نظم نوین و بر پایه قانون اساسی، سامان حیات سیاسی را رقم زد و جمهوریت خود را معطوف به اسلامیت کرد. تا زمانی که چنین اراده چنان جمهوری قوام و دوام داشته باشد قانون اساسی و اصول و محتوای اسلامیت آن تضمین حیات و بقا به خود می گیرد. طبق اصول قانون اساسی هم ابتنا نظام سیاسی جدید و هم جریان امور و ساز و کارهای آن منبعث از منطق و روح جمهوریت است . اصول ۵۶، ۵۷، ۶، ۷ بند ۸ اصل ۳، ۱۷۷ و ... مبین همین منطق جمهوریت و مردم سالاری است. در صورت بندی جمهوری اسلامی اگر اصل جمهوریت را اصلی ما تقدم و بنیادین هم ندانیم و برای آن قائل به موضوعیت نباشیم، حداقل آن است که جمهوریت برای اسلامیت، طریقیت دارد و در این حالت نیز قوام و بقا اسلامیت از منظر امام نظام وابسته به جمهوریت آن است. همچنان که برای تبیین رابطه دو رکن نظام، جمهوریت و اسلامیت اگر به نسبت فرم و محتوا نیز قائل باشیم آنچنان که در برخی اشارات امام خمینی هم بدان تفوه رفته است . باز هم حفظ محتوا جز با رعایت روشمندی و ساز وکارهای جمهوری

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲
دعایی: مرحوم محتشمی پور همواره در صف اول خدمت و مجاهدت حضور داشت

مجاهد نستوه

دعایی: مرحوم محتشمی پور همواره در صف اول خدمت و مجاهدت حضور داشت

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، گفت: مرحوم محتشمی پور دوران اوج نهضت حضرت امام در درس ولایت فقیه و ارائه دکترین حضرت امام در برابر رژیم شاه و فعالیت های بنیادی اساسی، یکی از پیشگامانی بود که همواره در صف اول خدمت و مجاهدت حضور داشت و پشتوانه ای در کنار مرحوم حاج آقا مصطفی و بیت امام بود.

چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
دیدار با محتشم امام

مجاهد نستوه

دیدار با محتشم امام

مرحوم محتشمی از معدود یاران حضرت امام است که از بدو پیروزی انقلاب، نامش در ذهن من نقش بست و او را شناختم. اولین باری که او را از نزدیک زیارت کردم صبح روز چهارم آبان سال ۱۳۶۲ بود که من به همراه چهار نفر از علاقمندان به حضرت امام از یزد به جماران آمده تا از نزدیک ایشان را دیده و دست ایشان را ببوسیم.

چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
گزیده ای از رهنمودهای امام پیرامون تبلیغات انتخاباتی/میزان در نظر همه باید ارزش خدمت باشد، نه تحصیل مقام

گزیده ای از رهنمودهای امام پیرامون تبلیغات انتخاباتی/میزان در نظر همه باید ارزش خدمت باشد، نه تحصیل ...

از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی- انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، و لو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه های غیر اسلامی است.

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۴
 پیام امام خمینی به مناسبت آزادی خرمشهر

پیام امام خمینی به مناسبت آزادی خرمشهر

امام خمینی رهبر انقلاب ایران، فرمانده جنگ هشت ساله تحمیل شده بر ملت ایران نیز بود. همه تحلیلگران دفاع مقدس، فتح الفتوح امام را حفظ ایران در این طوفان سهمگین می دانند. آزادی خرمشهر یکی از درخشان ترین بخش های کارنامه موفق امام خمینی است.

سه شنبه, ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
امام خمینی در سالهای دور درباره لیلةالقدر چه نوشته اند؟

برگزیده از کتاب آداب الصلاة

امام خمینی در سالهای دور درباره لیلةالقدر چه نوشته اند؟

گفته ‏اند که برای آن «لیله قدر» به آن گویند که تقدیر امور و آجال و ارزاق مردم در این شب می‏ شود. و بعضی گفته‏ اند به واسطه آن که از کثرت ملائکه زمین تنگ شود، آن را قدر گویند. و آن از قبیل وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیهِ رِزْقُه. این حرف‏هایی است که در این مقام گفته شده. و در هر یک از آن مقامات تحقیقاتی است که اشاره به آن اجمالًا خالی از فایده نیست

دوشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰
ضربت خوردن حضرت علی (ع) در مسجد کوفه

شهادت برکت است

ضربت خوردن حضرت علی (ع) در مسجد کوفه

عبدالرحمن بن ملجم مرادی، از گروه خوارج و از آن سه نفری بود که در مکه معظمه با هم پیمان بسته و هم سوگند شدند، که سه شخصیت مؤثر در جامعه اسلامی، یعنی امام علی بن ابی طالب (ع)، معاویه بن ابی سفیان و عمرو بن عاص را در یک شب واحد ترور کرده و آن ها را به قتل رسانند. هر کدام به سوی شهرهای محل مأموریت خویش رهسپار شدند و عبدالرحمن بن ملجم مرادی به سوی کوفه رفت و در بیستم شعبان سال ۴۰ قمری وارد این شهر بزرگ شد.

سه شنبه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
چرا ابن ملجم حضرت علی را به شهادت رساند

شهادت برکت است

چرا ابن ملجم حضرت علی را به شهادت رساند

عامل عمده ای که ابن ملجم را وادار به شهادت حضرت علی(علیه السلام) کرد، انحراف فکری و اعتقادی او بود؛ چون خوارج، حضرت علی(علیه السلام) را عامل نابسامانی های مسلمانان دانسته و او را جایز القتل می دانستند که ابن ملجم جزو این گروه بود. مرور زمان بسیاری از چهره های بزرگ تاریخی را کهنه و یا به فراموشی می سپارد و جز نامی از آنان در لابلای تاریخ نمی گذارد، اما در این میان برخی از چهره ها را نه تنها مرور زمان کهنه نمی کند بلکه روز بروز آنان را روشن تر و زنده می سازد. یکی از کسانی که مرور زمان وجود او را روشن تر و نیاز به شناخت وی را ضروری تر می سازد، انسان کامل، امام علی بن ابیطالب (علیه السلام) می باشد. بدون تردید امروزه انسان های تشنه عدالت و معنویت بیش از هر روز دیگر به الگو قرار دادن شخصیت حضرت امیر(علیه السلام) نیازمند است و این امر بستگی به شناخت و آگاهی همه جانبه از افکار، اندیشه ها و سیره و منش آن حضرت می باشد. ا

سه شنبه, ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
عدم دخالت ارتش‏‎ ‎‏در سیاست‏‏ ‏

ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی

عدم دخالت ارتش‏‎ ‎‏در سیاست‏‏ ‏

‏‏ارتش هم باید انقلاب در آن پیدا بشود. و امید است که بسیار وقتش شده‏‎ ‎‏باشد، لکن ارتش نباید کار داشته باشد که دانشگاه چه می گذرد در آن، به او‏‎ ‎‏چه ربطی دارد. در عین حالی که همه با هم پیوند هستند، لکن هر کدام کار‏‎ ‎‏خودشان را باید انجام بدهند. پیشتر گفتند که در آن تعزیه هایی که در‏‎ ‎‏می آوردند، سابقاً، می گفتند که «شمرِ» خوب آن است که «شمر» باشد، اگر‏‎ ‎‏بنا باشد که شمر هم وقتی صحبت می کند یا شعر می خواند مثل امام‏‎ ‎‏حسین بخواند این شمر نیست. در عین حالی که همه بنگاه واحد بودند و‏‎ ‎‏همه با هم می خواستند یک صحنه ای را درست کنند، لکن هر کس کار‏‎ ‎‏خودش را باید خوب انجام بدهد، نباید او دخالت کند در کار دیگری. اگر هر‏‎ ‎‏کدام دخالت کنند در کار دیگری، صحنه، صحنۀ خوب نمی شود.ما هر کدام‏‎ ‎‏باید کار خودمان را خوب انجام بدهیم. اگر هر کسی در هر کاری دخالت‏‎ ‎‏بکند، هیچ کدامش را نمی تواند انجام بدهد‏‏.

چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
‏‏نقش ارتش‏‎ ‎‏در پشتیبانی از جمهوری اسلامی ‏

ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی

‏‏نقش ارتش‏‎ ‎‏در پشتیبانی از جمهوری اسلامی ‏

آن روزی که شما آقایان نیروی هوایی آمدید در صحنه و مخالفت کردید‏‎ ‎‏با رژیم طاغوتی، آن روز ارزش شما در تاریخ ثبت شد و پیش خدای‏‎ ‎‏متعال هم محفوظ است. کاری که شما آن روز کردید با کاریهایی که‏‎ ‎‏امروز می کنید بسیار تفاوت دارد. آن روز روزی بود که شما و هر کس‏‎ ‎‏که به ملت می خواست پیوند کند و به آغوش اسلام بیاید مواجه با مرگ‏‎ ‎‏بود؛ مواجه با گرفتاری بود؛ موجه با قدرت شیطانی بود. و شما آن روز‏‎ ‎‏امتحان دادید. کسانی که نظیر شما در صحنه آمدند و بر ضد طاغوت یا‏‎ ‎‏اعتصاب کردند و یا تظاهر کردند، آنها هم ارزش خودشان را به نمایش‏‎ ‎‏گذاشتند. لکن شما که از نظامیها بودید و از نیروی هوایی طاغوت آن‏‎ ‎‏وقت بودید، این ارزش را بیشتر از دیگران عَرضه کردید که از طاغوت‏‎ ‎‏بُریدید و به اسلام پیوند کردید. و پیروزی انقلاب رهین همۀ ملت است‏‎ ‎‏و رهین اقدامات شما و سایر قوایی که بعد از شما به اسلام پیوستند و‏‎ ‎‏نمایش ارزش خودشان را دادند. آن روز را هم باید از «یوم الله » ما حساب‏‎ ‎‏کنیم. روزی که خدای تبارک و تعالی شما برادران را و شما نیروی عظیم‏‎ ‎‏انسانی را در آن روز بسیج کرد؛ و شما اطاعت کردید از خدای تبارک و‏‎ ‎‏تعالی و به صف انسانی ـ اسلامی ملت پیوستید و به آغوش اسلام آمدید.‏

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

هرچند در قانون اساسی و اظهار نظرهای پیش گامان و کارگزاران جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏نوعی تلاش و هم خوانی میان حاکمیت الهی و حاکمیت مردمی برقرار شده است، هنوز‏‎ ‎‏زوایای ناگفته و ابهام آمیز وجود دارد که باید پژوهشگران و اندیشمندان مسلمان و دلسوز‏‎ ‎‏پاسخِ روشن و قابل قبولی برای آن بیابند. خلاءِ تئوریک و فقدان پژوهش های آکادمیک و‏‎ ‎‏جدی موجب شده است که عده ای از جوانان و روشنفکران جامعۀ ما، نوعی ناهمخوانی‏‎ ‎‏میان این دو بیایند. بی تردید وارسی و طرح عالمانه و منطقی این مباحث، با نگرش‏‎ ‎‏انتقادی و رویکرد عینی، رسالتی است که باید پژوهشگران حوزه دینی بدان اهتمام‏‎ ‎‏ورزند. در این میان، گفتارها، هدایت ها و نصایح حکیمانۀ حضرت امام خمینی (ره) و‏‎ ‎‏مقام معظم رهبری گنجینۀ گران سنگی است که راه گشای ما در این مهم خواهد بود.‏

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
حقوق متقابل دولت و مردم از دیدگاه امام خمینی‏

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

حقوق متقابل دولت و مردم از دیدگاه امام خمینی‏

ریاست و حکومت از دیدگاه اسلام و‏‎ ‎‏اندیشۀ سیاسی حضرت امام هدف نبوده، بلکه ابزاری برای انجام وظایف دینی، احقاقِ‏‎ ‎‏حقوقِ مظلومان و برقراری عدالت اجتماعی است. اگر امام علی(ع) حکومتی را که در‏‎ ‎‏پرتو آن، حقوق بیچارگان از گردن کشان اعاده نشود، در پست ترین جایگاه توصیف‏‎ ‎‏می کنند، در اندیشۀ حکومتی حضرت امام نیز، دولتِ اسلامی و مطلوب آن است که‏‎ ‎‏حقوق مستمندان و مستضعفان را تأمین کرده و عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کند:‏ ‏‏«عهده دار شدنِ حکومت، فی حد ذاته، شأن و مقامی نیست، بلکه وسیلۀ انجام‏‎ ‎‏وظیفه، اجرایِ احکام و برقراری نظامِ عادلانۀ اسلام است.»‏‎ ‏‏ائمه و فقهایِ عادل موظفند که حکومت را در اجرای احکام الهی، برقراری نظام‏‎ ‎‏عادلانۀ اسلام و خدمت به مردم به کار ببرند. حکومت برای آنان چیزی جز رنج و‏‎ ‎‏زحمت ندارد... حضرت علی(ع) دربارۀ این که چرا حکومت، حاکم و عهده دارِ کار شده‏ ‏‎تصریح می کنند که برای هدف های عالی، برای این که حق را برقرار کند و باطل را از میان‏‎ ‎‏ببرد

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵
‏اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

‏اخلاق و سیاست در اندیشه امام خمینی

اخلاق و سیاست از پدیده های مهمی محسوب می شوند که از دیرباز در ستیز با‏‎ ‎‏یک دیگر به سر می برند. نوع نسبت و رابطۀ بین این دو متغیر پی آمدهای مثبت و یا منفی‏‎ ‎‏بزرگی برای اجتماع به دنبال می آورد و شاید به جرأت بتوان گفت یکی از مهم ترین‏‎ ‎‏عواملی که موجب نقطه عطف و تحوّل در سیاست و اندیشۀ سیاسی شده است به رابطۀ‏‎ ‎‏بین اخلاق و سیاست برمی گردد.‏ ‏‏چهرۀ ژانوسی سیاست که آن را از جهتی زشت و پلید و شیطانی می نمایاند و از دیگر‏‎ ‎‏سو چهره ای پاک و مقدس و الهی برای آن ترسیم می کند، ریشه در نوع تعامل بین اخلاق‏‎ ‎‏و سیاست دارد که هر کدام گفتمانی خاص در ادبیات سیاسی جهان به خود اختصاص‏‎ ‎‏داده است.‏

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
تجلیل امام از قیام مردم  آذربایجان و شهدای تبریز در چهلم این قیام

تجلیل امام از قیام مردم آذربایجان و شهدای تبریز در چهلم این قیام

با فرا رسیدن اربعین مقتولین مظلوم تبریز غمهای ملت غیرتمند تجدید می شود. ملت مظلوم ایران باید در هر چند صباحی پرچمهای سیاه افراشته کنند و در سوگ بنشینند برای جوانان عزیز و عزیزان اسلام که به دست عمال امریکا و به امر شاه در خاک و خون کشیده شدند. و هنوز چشمها گریان و دلها بریان است

شنبه, ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۸:۰
مشی خانم در زندگی

بانوی انقلاب

مشی خانم در زندگی

خانم بعد از آمدن به تهران و سکنی گزیدن در جماران با توجه به خانواده اصیلی که داشتند به دنبال فرمایش امام مبنی بر اینکه وسایل زندگی ایشان در نجف به تهران بازگردانده شود، ـ در شرایطی که می توانستند این امر را نپذیرند و از تهران وسایل زندگی خود را تهیه کنند، اما ـ مطابق فرمایش امام دستور دادند وسایل زندگیشان از نجف برگردانده شود و تا آخر عمر با همان وسایل ساده و معمولی زندگی کردند، و در این مورد شاید ایشان به دلیل زندگی خانواده پدری این سبک زندگی ساده را قبول نداشتند، اما به خاطر امام آن را پذیرفتند. به نظر من هنر خانم این بود که با وجود این که این شیوه زندگی ایشان با زندگی قبل از ازدواجشان فرق داشت اما با درک شرایط، این سبک زندگی را تا پایان عمر شان پذیرفتند. و احترام خانم به آقا و سخنانشان در حدی بود که این احترام بعد از فوت آقا نیز همواره حفظ شد.

چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
تسلیم در برابر مشیت الهی

بانوی انقلاب

تسلیم در برابر مشیت الهی

هر دو فرزند عزیزم زود از دنیا رفتند نمیدانم شاید رفتار من سبب شده باشد زیرا من شنیده ام که در روایات هست احترام بیش از حد به فرزندان بخصوص از ناحیه مادر سبب کوتاهی عمر اولاد می شود، بگذریم من چاره ای نداشتم وقتی هر کدام از این دو عزیزم با آن قد و قواره و لباس روحانیت و عمامه مشکی وارد اطاقم می شدند بی اختیار جلوی پای آنها بر می خواستم و ادای احترام می کردم. این صحبتهای خانم، آیت الله هاشمی و بقیه را آنچنان مجذوب و شگفت زده کرده بود که بعد از آن دیگر کسی در برابر خانم از رحلت حاج سید احمد آقا سخن نگفت و مجلس با رفتن آقای هاشمی پایان پذیرفت. من در آن روز و حتی تا به امروز متحیّرم که چگونه خانم این درد جانکاه را از همان لحظات اول پذیرفت. این امکان ندارد مگر در سایه دیانت و تقوای ناب الهی.

چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
الگوی عبادی و دینی برای بانوان جامعه

بانوی انقلاب

الگوی عبادی و دینی برای بانوان جامعه

در انظار عبادت نمی کردند. همان طور که اگر چیزی می خواستند به کسی ببخشند، هیچ کس مطلع نمی شد مگربه صورت اتفاقی. بسیار مناعت طبع داشتند و حاضر نبودند با یک بخشش کوچک آبروی طرف را ببرند. البته اگر پیش ایشان زیاد می ماندیم می دیدیم مثلاً در ماه رمضان دعای افتتاح و ایام محرم زیارت عاشورای ایشان ترک نمی شود. تا ده سال پیش که توان داشتند نماز جعفر طیار و عبادات مختلف و طولانی از ایشان دیده می شد ولی خودشان ظاهر نمی کردند. به طور کلی مادر، انسانی خوب و با ایمانی کامل بودند. شاید مقداری از آن تأثیر زندگی با امام بوده است چون در جواب سؤالی که از ایشان کردم که با یک دید کلی، شما چه تأثیری در زندگی امام داشتید و امام چه تأثیری در شما؟ کمی فکر کردند و جواب دادند: فکر می کنم من به زندگی امام آرامش دادم و آقا ایمان مرا تقویت و حفظ کرد. خودشان گفتند بعد از ازدواج، آقا به من گفتند: دو چیز از تو می خواهم یکی به واجباتت عمل کنی، دوم از محرمات بپرهیزی، و بعد هم گفتند: اگر می خواهی با خانواده ای رفت و آمدی را شروع کنی با من مشورت کن والا به کارهای دیگر شما کاری ندارم. (به نقل از خانم دکتر زهرا مصطفوی (دختر خانم))

سه شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
مواضع یادگار امام در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب

رنج همراهی پدر

مواضع یادگار امام در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب

مشاور و همراه و فرزند امام و محبوب مردم بودن و‏‎ ‎‏صاحب رأی و نظر در مسائل سیاسی بودن، و داشتن نقشی‏‎ ‎‏مؤثر در پیروزی انقلاب، موقعیتی ویژه در افکار عمومی برای‏‎ ‎‏یادگار امام پدید آورده بود و به همین میزان انتظار و توقع‏‎ ‎‏جریانات سیاسی از وی فراوان بود و از سوی دیگر فرزند امام‏‎ ‎‏با درک دقیق موقعیت خطیر خویش در کنار امام و با توجه به‏‎ ‎‏سفارشات آن حضرت، از ورود به احزاب و گروههای سیاسی‏‎ ‎‏ابا می ورزید و در عین حال با استقلال رأی و صراحت‏‎ ‎‏لهجه ای که داشت موضع انتقادی خویش را در رابطه با‏‎ ‎‏مواضع احزاب و دستجات سیاسی ابراز می نمود. و بدین‏‎ ‎‏ترتیب گروههایی که او را در حزب خویش نمی دیدند و از‏‎ ‎‏انتقادات او رنجیده خاطر می شدند وی را مدافع گروه‏‎ ‎‏مخالف خویش قلمداد کرده و چه اتهامات ناروایی که‏‎ ‎‏بعضیها در همین رابطه نثار آن دریادل نکردند! البته در این‏‎ ‎‏میان، عناصر ضد انقلاب و مخالفین امام که جرأت‏‎ ‎‏رویارویی و برخورد با امام را نداشتند، فرزند ایشان را آماج‏‎ ‎‏اتهامات عقده گشای خویش می ساختند. اتهاماتی از‏‎ ‎‏مخالف روحانیت گرفته تا طرفداری از بنی صدر و کانالیزه‏‎ ‎‏کردن امام و دیگر مسائلی که قلم از بیان آن شرم دارد.‏‎ ‎‏متأسفانه برخی از دوستان ناآگاه نیز تحت تأثیر همین‏‎ ‎‏تبلیغات قرار گرفته و در نامه های خود به امام و یا محافل‏‎ ‎‏خصوصی و عمومی خویش بر زخم دلش نمک م

یکشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
همراه با امام در هجرت به پاریس

رنج همراهی پدر

همراه با امام در هجرت به پاریس

هجرت سرنوشت ساز امام خمینی از نجف به پاریس،‏‎ ‎‏آغاز فصل فروپاشی ارکان رژیم سلطنتی در ایران و بصدا‏‎ ‎‏آورنده زنگهای شکست آمریکا در حساسترین و امن ترین‏‎ ‎‏پایگاهش بود. در این هجرت و ماجرای شگفت نیز، «احمد»‏‎ ‎‏مشاور و همراه پدر بود. و این نقش تا بدان حد آشکار و مؤثر‏‎ ‎‏ بوده است که حضرت امام خمینی – سلام الله علیه – حتی در‏‎ ‎‏وصیتنامه جاودانۀ خویش نیز از آن یاد کرده و تصریح‏‎ ‎‏می فرماید که تنها مشاورِ آن حرکت تاریخی و تاریخ‏‎ ‎‏ساز، «احمد» بوده است. در اینجا فرازهایی از چگونگی‏‎ ‎‏هجرت امام به پاریس را از زبان همراهِ همیشگیِ امام، نقل‏‎ ‎‏می کنیم که در قسمتی از خاطرات شنیدنی اش از آن هجرت‏‎ ‎‏بزرگ می گوید:‏ ‏‏‏«علت هجرت امام به پاریس، به جریاناتی که چند ماهی‏‎ ‎‏قبل از این تصمیم روی داد، برمی گردد. با اوج گیری مبارزات‏‎ ‎‏مردم ایران، دو دولت ایران و عراق در جلساتی متعدد که در‏‎ ‎‏بغداد تشکیل گردید، به این نتیجه رسیدند که فعالیت امام نه‏‎ ‎‏تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه‏‎ ‎‏مردم عراق به امام، و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی‏‎ ‎‏نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد. و بدین جهت‏‎ ‎‏برادر عزیزمان آقای دعائی را خواستند تا خیلی روشن نظرات‏‎ ‎‏شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند. آقای‏‎ ‎‏دعائی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که‏‎ ‎‏

یکشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
‏ احمد در دیگر سنگرهای مبارزه (سالهای قبل از پیروزی)

رنج همراهی پدر

‏ احمد در دیگر سنگرهای مبارزه (سالهای قبل از پیروزی)

از ویژگیهای یادگار امین امام آن بود که تلاش برای تحقق‏‎ ‎‏هدفهایش را از نزدیک و در میدان عمل می آزمود. او معتقد‏‎ ‎‏بود که صرفاً حضور در تصمیم گیریهای کلان و اشراف کلی‏‎ ‎‏بر مسائل داشتن به تنهایی کافی نیستند بلکه باید شخصاً‏‎ ‎‏مسائل مربوط به هدفها را تجربه کرد. و لذاست که می بینیم با‏‎ ‎‏آنکه وی در دوران رهبری امام پس از پیروزی و دورۀ بعد از‏‎ ‎‏رحلت آن حضرت در مراکز مهم تصمیم گیری ها و شوراهای‏‎ ‎‏عالی امور کشور حضور داشت، اما همیشه از طریق سفرهای‏‎ ‎‏مکرر و بصورت ناشناس، بخصوص در مناطق محروم و‏‎ ‎‏دورافتاده از نزدیک با مشکلات و گرفتاریهای مردم در تماس‏‎ ‎‏بود و از هر طریق و پیشنهادی که می توانست این ارتباط را‏‎ ‎‏مستقیم تر و ملموستر نماید استقبال می کرد و چنانکه‏‎ ‎‏مسئولین کمیته امداد امام و بنیاد ۱۵ خرداد و بنیاد شهید در‏‎ ‎‏خاطرات خود نوشته اند‏ ایشان برای آنکه درد و رنج‏‎ ‎‏محرومین را بیشتر لمس کند و خود در رفع مشکلات آنان‏‎ ‎‏مستقیماً مشارکت داشته باشد، مصرانه خواستار عضویت در‏‎ ‎‏این نهادها شده و می خواست که به عنوان یکی از کارکنان‏‎ ‎‏این دو نهاد در اجر معنویِ رسیدگی به امور مستضعفین‏‎ ‎‏سهیم گردد.‏ ‏‏در میدان مبارزه نیز او همان مبنا را برگزیده بود و با آنکه‏‎ ‎ ‏نقشی انکارناپذیر در تنظیم ارتباطهای مبارزین با رهبری‏‎ ‎‏انقلاب داشت، خود نیز در موارد متعددی در امر تکثیر

یکشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱
جایگاه خانواده شهدا از منظر امام خمینی

شهدا عند ربهم عند یرزقون اند

جایگاه خانواده شهدا از منظر امام خمینی

امام بزرگوار برای خانواده شهدا حرمت و ارزش بسیاری قائل بودند، با ‎‏همه مشکلات جسمانی که داشتند هرگز دستور لغو ملاقات خانواده ‎‏شهدا را با خود صادر نفرمودند. در هفته یک روز ملاقات امام، متعلق به ‎‏این عزیزان بود. بنیاد شهید این ملاقاتی ها را بر مبنای استانی تنظیم ‎‏می کرد و خانواده های چند شهر به صورت یک گروه واحد به ملاقات ‎‏می آمدند. آنها به تهران می آمدند و در هتل کوثر استراحت می کردند و ‎‏صبح روز بعد به زیارت امام می آمدند، روال بر این بود که پس از معرفی ‎‏خانواده ها از طرف رئیس و نماینده امام در بنیاد شهید جناب ‎‏حجت الاسلام والمسلمین کروبی خدمت امام، معظمٌ له به ابراز احساسات ‎‏آنها پاسخ می دادند و چند دقیقه هم در خدمت آنها می نشستند. در پایان ‎‏ملاقات مردم با شعار: «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی، خمینی را نگه دار» ‎‏حسینیه را ترک می کردند.

چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
پاسداران حقیقی ارزشهای شهدا

شهدا عند ربهم عند یرزقون اند

پاسداران حقیقی ارزشهای شهدا

‏‏من از همۀ خانواده های شهدا، خانواده های معلولین، مفقودین، اسرا، آنهایی که رنج‏‎ ‎‏دیدند در این کشور، و در این جنگ رنج دیدند و بحمدالله برای خدا دیدند و خدا اجر‏‎ ‎‏می دهد، لکن ما هم وظیفه داریم که برای آنها دعا کنیم و به آنها هم تبریک بگوییم که‏‎ ‎‏یک همچو جوانهایی دارند، یک همچو دامنهای پاکی دارند که این جوانها را تربیت‏‎ ‎‏کردند، یک همچو قلوب قوی ای دارند که جوانهایشان را می فرستند به جنگ و به جایی‏‎ ‎‏که احتمال این معنا هست که خدای نخواسته، یکوقتی شهید بشوند ما از آنها تشکر‏‎ ‎‏می کنیم. به آنها دعا می کنیم و از خدا می خواهیم که اینها را صبر عنایت کند و اجر عنایت‏‎ ‎‏کند .... و ما از خدا می خواهیم که قلوب ما را‏‎ ‎‏تغییر دهد. ما بفهمیم که برای چی در این دنیا آمدیم و باید چه بکنیم و چه جور برویم از‏‎ ‎‏این دنیا. یک مرگ حیوانی نباشد. یک نحوی نباشد که ما انبار کنیم معاصی را، در آنجا‏‎ ‎‏روسیاه باشیم.‏

سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
اقامتگاه های امام خمینی در مدت 11 ماه حضور در قم

اوج عزت قم

اقامتگاه های امام خمینی در مدت 11 ماه حضور در قم

چند روز پس از آنکه برای حضرت امام خانه ای مناسب و خوب تهیه کردیم (همین منزل حاج قاسم دخیلی)، یک روز حاج احمد آقا اطلاع دادند که حضرت امام فرموده اند: «من در خانه خیابان ساحلی نمی مانم؛ چون خیلی اعیانی است و تزئیناتش زیاد است و برای من طلبه مناسب نیست. یا جای دیگری برای من تهیه کنید؛ یا به منزل خودم در یخچال قاضی می روم.» گفتم: «یعنی چه؟ ما این همه برای آماده کردن این خانه تلاش کرده ایم.» من این موضوع را با آقایان اشراقی و منتظری در میان نهادم و مجدداً به یاد کوچه های تنگ یخچال قاضی افتادیم و به حاج احمد آقا هم گفتیم که: «آیا فکر اجتماع مردم را کرده اید و می دانید مردم چقدر به مشکل برخواهند خورد؟» احمد آقا گفت: «می دانید که وقتی امام حرفی را بزنند دیگر بالای حرف ایشان نمی شود حرفی زد. خلاصه ظرف همین دو سه روز باید در این خصوص فکری کرد.» به ناچار موافقت کردم و از احمد آقا خواستم که کسی را با ما همراه کند؛ تا به اتفاق دنبال خانه مناسب تری بگردیم. قرار شد احمد آقا خودش با ما همراه شود. شروع کردیم به دیدن خانه. در مسیر خیابان بهار، منزلی پیدا کردیم که از نظر ما بسیار مناسب بود و صاحبش هم از صمیم قلب ابراز کرد که «منزل من در اختیار شما. تا هر وقت که خواستید، می توانید از اینجا استفاده کنید.» حاج احمد آقا گفت: «اینجا برای امام مناسب نیست. ولی برای مادرم خوب است. اگر آنها از امام جدا

چهارشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
ورود حضرت امام خمینی به قم

اوج عزت قم

ورود حضرت امام خمینی به قم

جریانهای انقلاب به سرعت پیش می رفت تا اینکه تشریف فرمایی امام به ایران و قم مطرح شد. در ارتباط با استقبال، برنامه ریزی های هماهنگی با تهران انجام شد و کارها به خوبی پیش می رفت. اولین روزی که حضرت امام آمدند فیضیه و در جایگاه قرار گرفتند، صحن فیضیه مملو از جمعیتی بود که از سراسر کشور آمده بودند. با تراکم زائد الوصف صحن های مسجد اعظم، کوچک و بزرگ حرم؛ میدان آستانه و خیابانهای اطراف مملو از جمعیت بود. همه آماده شنیدن سخنان حضرت امام بودند. من در کنار ایشان ایستاده بودم. نور و نشاطی را که آن روز در چهره ایشان دیدم، هرگز ندیده بودم و پس از آن هم ندیدم. نگاه عمیق و پرمعنایی به این جمعیت متلاطم و سر و صدا و ابراز محبتها داشتند. یکی ـ دو بار عرض کردم: «حضرت عالی شروع بفرمایید، مردم ساکت می شوند.» یک وقت ایشان به من فرمودند: «کمی صحبت کن.» من که هیچ آمادگی نداشتم و خود را در حد صحبت در چنین شرایطی نمی دیدم، تعجب کردم و ساکت شدم. مجدداً فرمودند: «کمی صحبت کن.» ناچار مقداری صحبت کردم. یادم است وقتی در راه پله های کتابخانه به طرف جایگاه می رفتم، مرحوم شهید عراقی ایستاده بودند. به من گفت: «فلانی! این جوری می خواهید از آقای خمینی حفاظت کنید؟ این چه وضعی است؟ چطور می شود از ایشان حفاظت کرد؟» گفتم: «آقای عراقی! اینجا قم است، با تهران فرق می کند و همه ما هر کدام یک محافظیم، مهم نیست، شما نگران این

چهارشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۸
آماده سازی قم جهت ورود امام خمینی (س)

اوج عزت قم

آماده سازی قم جهت ورود امام خمینی (س)

در یکی از جلسات بهترین جا برای سخنرانی­های عمومی امام، مدرسه فیضیه اعلام شد. به خصوص که سخنرانی­های آتشین امام که مبدأ نهضت بود، در همین مدرسه انجام شده بود و بهتر بود که در این مقطع هم از این مکان علمی ـ سیاسی برای این منظور استفاده شود. در خصوص راه ورودی به مدرسه صحبت شد و برخی بر این عقیده بودند که راه ورود و خروج به مدرسه مناسب با اجتماعاتی از این دست نیست و مردم، به خصوص خانم­ها به مشکل برخواهند خورد. قرار شد که این اشکال اصلاح شود. اما در خصوص محل زندگی امام، به اتفاق به این نتیجه رسیدیم که منزل سابق امام به هیچ وجه برای این منظور مناسب نیست و احتمال این که مردم بازدید کننده به خصوص خانم­ها زیر دست و پا بمانند، زیاد است. قرار شد جایی تهیه شود که هم نزدیک به مدرسه فیضیه باشد و هم مردم در آسایش باشند. قرار شد دنبال منزل مناسبی که امتیازات یاد شده را داشته باشد، بگردیم. چند روز بعد عنوان شد که منزلی در خیابان ساحلی نزد حسینیه آیت اللّه مرعشی قرار دارد که در کنار خیابان است و متعلق به یکی از فرش فروشان قم است. قرار شد که ما برویم و آنجا را ببینیم. اگر پسند کردیم، اقدامات بعدی را انجام دهیم. وقتی به محل مراجعه کردیم، دیدیم که منزل مزبور، اعیانی و دارای اتاق­های متعددی است و محّوطه باز مقابل آن هم برای اجتماعات مناسب است. قرار شد که همان منزل برای اسکان امام در نظر گرفته شود. بر

چهارشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
صفحه 3 از 13 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >