بحران در کاخ سفید

رویدادهای 13 آبان از پنجره کاخ سفید؛

بحران در کاخ سفید

«هامیلتون جردن» رئیس ستاد کارکنان کاخ‏‎ ‎‏سفید وقتی ساعت چهار و نیم صبح روز‏‎ ‎‏چهارم نوامبر 1979 (سیزدهم آبانماه‏‎ ‎‏1358) به وسیله تلفن از ماجرای‏‎ ‎‏گروگانگیری جاسوسان آمریکایی مطلع‏‎ ‎‏می شود با حالتی که لاقیدی او را نشان‏‎ ‎‏می دهد، خطاب به منشی مخصوص رئیس‏‎ ‎‏جمهوری می گوید: «این امید هست که مثل‏‎ ‎‏وقایع ماه فوریه گذشته، با دخالت دولت‏‎ ‎‏ایران، کار فیصله یابد و گروگانها آزاد شوند»‏‎

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است

استکبار ستیزی از نگاه امام خمینی:

آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است

مبارزه با ظلم و نفی استکبار، از اصول اساسی اندیشه مبارزاتی حضرت امام(س) بوده و همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
مروری بر تجلّی عرفان و اخلاق در انقلاب اسلامی ایران

مروری بر تجلّی عرفان و اخلاق در انقلاب اسلامی ایران

همان گونه که چهرۀ عرفانی شخصیت امام، راهنمای شناخت بارز ابعاد عرفانی انقلاب اسلامی ایران بود و امام با هشدارهای مکرّر، بیراهه رفته ها را به شاهراه عرفان و ارزش های معنوی سوق می داد و خود، سکان دار انقلاب در راستای اهداف عرفانی اش بود، می توان از این تجربۀ بزرگ چنین نتیجه گرفت که رهبری، چهرۀ تمام نمای معنویت و عرفان انقلاب و نظام اسلامی است.

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
اعتراض به وضعیت موجود، انگیزه آغازین حرکت امام(ع)

گفتگوبا آیت الله استادی:

اعتراض به وضعیت موجود، انگیزه آغازین حرکت امام(ع)

اعتراض و امر به معروف و ... اگر هم اثر فعلی نداشته باشد، در آینده اثر دارد. لازم نیست که امر به معروف اثر فوری داشته باشد، بلکه اگر اثر آتی و دور دست مهمی هم داشته باشد، برای انجام آن کفایت می کند. بنده فکر می کنم که امام خمینی(س) هم در صدد این چنین امر به معروفی بود؛ یعنی اگر ایشان را با عوامل غیب مرتبط ندانیم، حدسشان این بود که ایشان را از بین می برند، ولی در عین حال می دانست که این حرکت ادامه یابد. این، پیروی از کار امام حسین است.

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
حذف فوری غنای تکاثری ، مسوولیت حکومت اسلامی است

راغفر:

حذف فوری غنای تکاثری ، مسوولیت حکومت اسلامی است

از سیره امام این برداشت می شود که در جامعه ای که فقر شدید و مسکنت وجود دارد، داشتن غنای تکاثری نامشروع است و حذف فوری آن مسوولیت حکومت اسلامی است.

یکشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۹:۴۶
نیازمند مدیریت هوشمند در حوزه اجتماعی هستیم

رییس انجمن مددکاری ایران:

نیازمند مدیریت هوشمند در حوزه اجتماعی هستیم

یاید یک مدیریت هوشمند در حوزه اجتماعی داشته باشیم. مدیریت هوشمند الزامات و اقتضائات خاص خودش را دارد، یکی از این الزامات باور کردن بخش اجتماعی، الزام دیگر با رویکرد اجتماعی بررسی کردن مسائل اجتماعی است.

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
طرح جامع سال 60 برای بهزیستی کنار گذاشته شد

محمد زاهدی اصل:

طرح جامع سال 60 برای بهزیستی کنار گذاشته شد

غالب کلی این طرح این بود که در ده ساله اول از سال 1360 تا 1370 همه گروه ها و افراد نیازمند شناسایی شوند و تحت پوشش قرار بگیرند تا در ده سال اول کسی در جامعه نباشد که نیازمند باشد ولی مشمول این بخش نباشد.

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
فلسفی: شهید مطهری سرمایه ای بزرگ برای این مرز و بوم است.

فلسفی: شهید مطهری سرمایه ای بزرگ برای این مرز و بوم است.

به نظرم یکی از ویژگی های بسیار برجسته شهید مطهری و شاید نخستین ویژگی ایشان درزمینه فلسفه باشد، اصیل بودن ایشان است.

دوشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
از امام خمینی شنیدم حضرت علی (ع) حقیقت ناشناخته ای است که معرفت به او برای انسان معمولی ممکن نیست.

دکتر فاطمه طباطبایی:

از امام خمینی شنیدم حضرت علی (ع) حقیقت ناشناخته ای است که معرفت به او برای انسان معمولی ممکن نیست.

علی(ع) پشتوانه اسلام و سنت رسول الله(ص) بود و تولد امام علی (ع) روزی است که قرآن کریم و سنت رسول الله (ص) مفسر پیدا کرد. در جای دیگر می فرمایند: اگر قرآن نبود، باب معرفت الله الی الابد بسته بود؛ «معرفت الله» یعنی ذات مستجمع الهی، رب انسان کامل، رب پیامبر خاتم (ص)، رب خلق عظیم. پس با تولد علی علیه السلام است که حقایق عالم وجود بر انسان کشف می شود. از این رو امام خمینی می گویند روز تولد این امام همام روز بعثت است، روز ولایت است، روز نبوت است.

چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

در دهکده نوفل لوشاتو یکی از ایرانیها خانه ویلایی خود را در اختیار امام گذاشته بود. یک حیاط کوچک هم این طرف خیابان بود که امام در آنجا سکونت داشتند. ساختمان مثل خانه های شمال بود. بالا فضای بزرگی بود و یک اطاق کوچکی در کنار سالن بزرگ قرار داشت. شب ها امام ملاقات های چند دقیقه ای را در این اتاق انجام می داد و هر شب هم بعد از نماز سخنرانی داشتند.

چهارشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰
کیفیت عزاداری امام خمینی در ماه محرم در خاطرات نزدیکان

کیفیت عزاداری امام خمینی در ماه محرم در خاطرات نزدیکان

امام همیشه تا هفتم محرم را در نجف بودند و پس از آن به کربلا مشرف می شدند. قبل از ظهر یا عصر روز هفتم، همیشه از نجف به کربلا می رفتند و زیارت عاشورا را در این روزها ترک نمی کردند. در ایام دهۀ محرم در نجف، امام دو مرتبه به حرم مشرف می شدند. روزها برای خواندن زیارت عاشورا به حرم می آمدند و شبها هم که جزء برنامه همیشگی شان بود که به حرم مشرف شوند.

سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
مسافر صفا

به یاد جانباختگان حادثه منی

مسافر صفا

حالا ای مسافر "صفا" وارد حریم یار شدی و نوبت به بیتوته می رسد تا در تاریکی شب با خدای خود راز و نیاز کنی. فردا عید قربان است و باید رمی جمرات کنی و برای حاجی شدن قربانی کنی و لباس احرام از تن در آوری اما تو در لباس احرام باقی ماندی، خود قربانی شدی

دوشنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
 فرمان هشت ماده ای امام امروز هم اعتبار دارد

حجت الاسلام و المسلمین شوشتری

فرمان هشت ماده ای امام امروز هم اعتبار دارد

حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی شوشتری سالهاست که سخنی نمی گوید؛ پرسابقه ترین وزیر دادگستری در جمهوری اسلامی که از سال های بعد از اتمام مسئولیت تاکنون سخنی از او شنیده نشده است. وی قبل از پیروزی انقلاب تحصیلات حوزوی خود را گذراند. اولین سمت شوشتری بعد از انقلاب، فعالیت در دادستانی انقلاب در دوران دادستانی آیت الله آذری قمی و دادستانی کل آیت الله هادوی بود.

پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
بازخوانی فضای اجتماعی ـ سیاسی کشور در زمان صدور فرمان هشت ماده ای

بازخوانی فضای اجتماعی ـ سیاسی کشور در زمان صدور فرمان هشت ماده ای

در اسلام، انسان دارای شأنیت و کرامت بالایی است که حکومت جمهوری اسلامی باید، علاوه بر حفظ آن، زمینه را برای کسب کرامات انسانی و الهی فراهم کند.

پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
صدور فرمان 8 ماده ای برای حفظ حقوق مردم ضروری بود

آیت الله موسوی بجنوردی

صدور فرمان 8 ماده ای برای حفظ حقوق مردم ضروری بود

آیت الله موسوی بجنوردی ضمن بیان شیوه پیگیری و اجرایی کردن فرمان هشت ماده ای حضرت امام گفت: گاه پیش می آمد که به دلیل وخامت وضع و فوریت عزل یک مقام قضایی، متخلف را از رادیو اعلام می کردیم تا به سرعت جلوی روندهای مغایر قانون و فرمان هشت ماده ای گرفته شود. به هر حال، از نظر من فرمان هشت ماده ایی امام روح و امید تازه ای به مردم داد و جلوی بسیاری از تخلفات گرفته شد. جلوی کارهای غیرقانونی گرفته شد و همه ملزم شدند طبق قوانین مدون و قانون اساسی عمل کنند. بعد از این پیگیری و به واقع پس از صدور این پیام تاریخی روال امور تا حد زیادی رو به سوی قانون گرایی گذاشت و عدالت اجتماعی در جامعه ایران خودش را نشان داد و واقعاً روح تازه ای در ملت دمیده شد.

پنجشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
روایت شهیدان رجایی و باهنر از توصیه های حضرت امام به ایشان در امور کشور

روایت شهیدان رجایی و باهنر از توصیه های حضرت امام به ایشان در امور کشور

در یکی از دیدارهایی که گزارشی دربارۀ ساختمان و توسعه مدارس کشور خدمت امام ارائه می‏ دادیم ایشان فرمودند: «چرا مسئولان امر آنچه را که انجام شده برای مردم توضیح نمی ‏دهند و چرا مردم نباید در جریان عملکردهای انقلاب در این یکی دو ساله باشند»

یکشنبه, ۰۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
خاطراتی از امام خمینی (س) در منزلت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)

به مناسبت سالروز ولادت امام رضا (ع)؛

خاطراتی از امام خمینی (س) در منزلت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)

ارتباط حضرت امام (س) با امامان معصوم (ع) به گونۀ خاصی بود که برای من و امثال من قابل درک نبود. تنها چیزی که من حامل پیغام آن از جانب استاد به حضرت ثامن ‏الحجج علی بن الموسی ‏الرضا (ع) بوده و خود شاهدم، آن بود که قضیه انجمنهای ایالتی و ولایتی در سطح وسیعی توسط تبلیغات رژیم شاه، توسعه می‏ یافت.

چهارشنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۷
آزادی مردم در انتخابات / مجاز نبودن استفاده از سهم امام در امر انتخابات

پاسخ امام به پرسش چند تن از نمایندگان مجلس:

آزادی مردم در انتخابات / مجاز نبودن استفاده از سهم امام در امر انتخابات

باید مردم را برای انتخابات‏ آزاد گذاریم و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏ باشند و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد و در چنین اوضاعی هیچ فرد و گروهی و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعی نمی‏ تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید و برای غیر حوزه خودْ افرادی را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
بازخوانی پیام امام خمینی (س) در پی ترور حضرت آیت الله خامنه ای

بازخوانی پیام امام خمینی (س) در پی ترور حضرت آیت الله خامنه ای

دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم و خاندان حسین بن علی هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب می ‏باشید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اینان با سوء قصد به شما عواطف میلیونها انسان متعهد را در سراسر کشور و جهان جریحه ‏دار نمودند.

شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۵۶
امام خمینی (س) بر خلاف خواجه عبدالله انصاری تفکر را اولین قدم سلوک می داند

درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «2»

امام خمینی (س) بر خلاف خواجه عبدالله انصاری تفکر را اولین قدم سلوک می داند

اوج حالتی که افراد از خود تصور می کنند این است که خودرا صابرمی دانند. در حالیکه این صابر دیدن به معنای بلا دیدن است حال آنکه عارف کامل هر چه از دوست رسد را نیک می بیند. امام در مرگ حاج آقا مصطفی می گویند: مرگ مصطفی از الطاف خفیه ی پروردگار بود. آنچه در هنگام مصیبت در ایشان بروز کرد، شاکر بودن و لطف تلقی کردن ایشان بود و نمی گویند من بر این مصیبت صبر می کنم بلکه آن را لطف تلقی می کنند.

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
امام خمینی(س) فهم را از لوازم فطرت مخموره می دانند

درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «3»

امام خمینی(س) فهم را از لوازم فطرت مخموره می دانند

امام می فرمایند: "فهم از لوازم فطرت مخموره و از جنود عقل است و حمق از لوازم فطرت محجوبه واز جنود جهل است." (شرح حدیث جنود عقل و جهل ص274) از این معنا ما متوجه می شویم که اگر فطرت انسان گرفتار طبیعت و گناه و رذائل نشود، فهیم است. و این به معنای آن است که همه ی انسانها این فهم ذاتی را دارا هستند و فهم ذاتی موجب می شود که شخص سخن حق را بفهمد.

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
عقلانیت، و رنگ خدایی اعتدال در منطق عرفانی ـ اخلاقی امام خمینی/عفت به مثابه اعتدال، و هتک به مثابه هم افراط و هم تفریط

درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «4»

عقلانیت، و رنگ خدایی اعتدال در منطق عرفانی ـ اخلاقی امام خمینی/عفت به مثابه اعتدال، و هتک به مثابه ...

او از رنگ و صبغه الهی اعتدال در این کتاب سخن می گوید و عفت را به مثابه در منطق اخلاق خانوادگی و اخلاق مدنی توضیح می دهد و جالب آن که با اندکی تسامح نه تنها افراط، که تفریط را به مثابه هتک توضیح می دهد و همچنان که اعتدال را به مثابه فضیلت و در شمار جنود الهی عقل جای می دهد؛ افراط و تفریط و هتک را به مثابه رذیلت در جنود شیطان توضیح می دهد.

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
مقام حضرت علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

به مناسبت سیزدهم رجب سالروز تولد حضرت علی علیه السلام؛

مقام حضرت علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

ابعاد متفاوت و گوناگون شخصیت امیر المؤمنین (ع) در جنبه های مختلف انسانی، عرفانی و حکمی، حکومت مداری و اجتماعی، پارسائی، فروتنی و تواضع، حشر و نشر با توده مردم و به ویژه محرومین، معرفت ناب و اخلاص در عمل و بسیاری خوبیهای دیگر در منظر امام خمینی (س) از چنان جایگاه و موقعیتی برخوردار است که در حد «اعجوبه معجزه ‏آسا» بروز می کند و به ویژه در بعد عدالت و دادگری، چنان است که «اعجوبه عالم» قلمداد می شود.

یکشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
 زن و توسعۀ اجتماعی از دیدگاه اسلام و امام خمینی(س)

حجت‏ الاسلام والمسلمین محمدعلی تسخیری

زن و توسعۀ اجتماعی از دیدگاه اسلام و امام خمینی(س)

خداوند متعال می‏فرماید: «من عمل صالحاً من ذکر أو أنثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیاة طیبة ولنجزیّنهم أجرهمبأحسن ما کانوا یعملون» نحل/97 اگر بخواهیم از توسعۀ اجتماعی تعریفی عام ارائه کنیم؛ می‏توانیم بگوییم توسعۀاجتماعی عبارت است از تحرّک آگاهانه، منظم و هماهنگ در عرصه ‏های مختلف مادی و معنوی که به سوی حیات انسانی برتر گام برمی‏دارد. در این تعریف چندعنصر وجود دارد:

شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
موضع محکم ضد اسرائیلی امام از آغاز نهضت

موضع محکم ضد اسرائیلی امام از آغاز نهضت

نکتۀ در خور اهمیت آنکه امام در این اعلامیه پیش از آنکه به افشاگری در مورد گویندگان شعار الکفر ملة واحدة بپردازد، بشدت علیه همکاری شاه با رژیم صهیونیستی و نفوذ و سلطۀ روزافزون آن در ایران موضع گرفت.

سه شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
روابط مردم و حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

روابط مردم و حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

امام خمینی بیانات زیادی دارد که در آنها به نقش کارآمدی مردم اشاره می کند عموم صحبتهایشان در بیان لزوم توجه مسئولان به جایگاه حمایت مردمی در بقای حکومت بوده است ولی اینگونه عبارتها در مقام بیان حداکثر نقش شرعی مردم در حکومت نبوده است که برخی استنباط کنند که منظور نفی مشروعیت بخشی از ناحیۀ مردم است. به عنوان نمونه می فرماید: توجه دارند آقایان که تا ملت در کار نباشد، نه از دولت و نه از استانداران کاری نمی آید.

پنجشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۹:۱۹
رای گیری درباره «جمهوری اسلامی» پیشنهاد چه کسی بود؟

مرور خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی:

رای گیری درباره «جمهوری اسلامی» پیشنهاد چه کسی بود؟

در شورای انقلاب بحث داغی در جریان بود که آن کلمه ‏ای که می‏ خواهیم روی کارت بنویسیم و به دست مردم بدهیم، چه باشد؟ به امام اطلاع رسید، فرمودند: «فقط یک سؤال از مردم بکنید که جمهوری اسلامی می‏ خواهید یا نمی‏ خواهید؟ اینکه بیایید و گول بزنید و یک کلمه دموکراتیک ‏بیاورید که اکثر این مردم نمی ‏دانند این دموکراتیک چیست؟ و بعداً براساس آن بشود انحرافی به وجود آورد، این نمی ‏شود، صاف بپرسید مردم اسلام را می‏ خواهند یا خیر!»

چهارشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۹:۱۶
آزادی های سیاسی در اندیشه و کلام امام خمینی (س)

آزادی های سیاسی در اندیشه و کلام امام خمینی (س)

مرحوم امام تعریف مشخصی از آزادی سیاسی ارائه نداده است. اما با مراجعه به سخنان ایشان روشن می شود که تعریف «حضور فعال مردم در صحنۀ سیاست» می تواند برآمده از آراء ایشان باشد. امام که رهبر بود و در رأس هرم قدرت قرار داشت، آن قدر از نقش مردم دم زد و خواستار حضور فعال آنان در همۀ عرصه های سیاست، یعنی «مشارکت، نظارت و اظهارنظر سیاسی» شد که در دموکراتیک ترین رژیم های کنونی معمول نیست.

پنجشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
نامه ‏ای به امام عزیزم

بازخوانی نامه یک دانش آموز دبستانی به حضرت امام (س)؛

نامه ‏ای به امام عزیزم

امام، من خیلی دوست دارم به جبهه بروم و خیلی هم اصرار می‏ کردم، ولی این مدیر خوبی که دارم یک روز سرکلاس ما آمد و گفت مدرسه هم یک سنگر است، سنگرها را حفظ کنید؛ و من از وقتی این حرف را شنیدم خیلی درس می‏ خوانم و دیگر به فکر جبهه رفتن کم افتادم؛ ولی به جبهه به اندازه توانایی خود کمک می‏ کنم.

دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
صفحه 3 از 9 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9