حضرت امام(س) درباره این آیه «اللهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَعَلَى اللهِ فَلْیَتَوَکّلِ الْمُؤْمِنُونَ» فرموده است: کلمه شریفه توحید را قرار داده و پس از آن امر فرموده که مؤمنین بر خدای تعالی توکل کنند، اشاره ممکن است باشد به مرتبه بالاتری از مقام اوّل و لهذا مؤمنین را که در آیة سابقه از خواصّ آنها «توکّل علی الله» را قرار داده بود، در این آیه شریفه امر به توکّل فرموده. شاید این ذکر کلمه توحید اشاره به آن باشد که پس از مقام ایمان و کمال آن جلوه توحید فعلی در قلب سالک ظاهر شود.
جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۸:۰
در دیدار دکتر فاطمه طباطبایی عضو هیئت علمی و مدیر گروه عرفان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و همسر مرحوم سید احمد خمینی با رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه، زمینه های گسترش اندیشه های حضرت امام خمینی (س) در روسیه بررسی شد.
پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
در نجف که بودم از بعضی از افراد می شنیدم که امام خیلی با ما گرم نمی گیرد. من این مسأله را به مرحوم حاج آقا مصطفی منتقل کردم. ایشان گفت: ما این مسأله را به امام گفته ایم و امام فرموده اند: این از تسویلات و دسیسه های شیطان است؛ در حقیقت این نفس من است که مرا دعوت می کند با افراد بیشتر گرم بگیرم که تعداد علاقه مندانم بیشتر بشود ولی برای اینکه امر به من مشتبه شود شیطان می گوید: برای خدا و اسلام است! لذا من این کار را نمی توانم بکنم.
پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۸:۰
گرچه همه روزها و همه زمان ها از آن خداوند است و در قبضه قدرت و در ساحت رحمت او باری تعالی، اما این قطعه از زمان را فضیلت و شرافت دیگری است تا آن جا که «شهرالله – ماه خدا» نام گذاری شده و از برکات آن همین بس که «دعیتم فیه الی ضیافة الله». از منظر امام ماه های رجب و شعبان و ایام با فضیلت و ادعیه نورانی وارد شده در آن همگی - مقدمه ورود به این ضیافت و مهمانی ویژه و حضور در سفره گسترده قرآن مجید و درک موقعیت لیلة القدر است.
چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
سید رضا مؤدب تشریح کرد:
مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم معتقد است که مبانی عرفانی امام در تفسیر مغفول مانده است. حضرت امام شخصیتی عرفانی بودند و عرفان اصیل اسلامی در همه ابعاد زندگی شان از جمله تفسیرشان از قرآن کریم تأثیر داشت. تفسیر عرفانی مورد گفت وگوی مفسران و عالمان بوده برخی این تفاسیر را نپذیرفته اند و گفته اند که این تفسیر نوعی تفسیر به رأی است اما تفاسیر عرفانی وقتی که مصداقش امام یا عارفان بزرگ می شود جایگاه ارزشمندی خواهد داشت.
سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
گوشه ای از خاطرات آیت اللّه حسین مظاهرى از دوران تلمذ نزد حضرت امام؛
پیامبر اسلام (ص) با اصحاب خود چنان رفتار مى کرد که هر یک از آنها فکر مى کرد که او عزیزترین افراد نزد پیامبر است. امام هم در درس اینچنین بودند و به همۀ طلاب شخصیت مى دادند و همّ ایشان این بود که استعدادها را شکوفا کنند. حرف خوب را مى پذیرفتند و تشکر مى کردند، گویا درنظر مبارکشان بود امانتى را که پیش ایشان بود به دیگران تحویل دهند.
سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام:
باید ما بگوییم یک جهاد سازندگى، موسوم کنیم این جهاد را به «جهاد سازندگى» که همه قشرهاى ملت، زن و مرد، پیر و جوان، دانشگاهى و دانشجو، مهندسین و متخصصین، شهرى و دهاتى، همه با هم باید تشریک مساعى کنند و این ایران را که خراب شده است بسازند.
سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
حجت الاسلام حشمتی:
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلایل به تعویق افتادن زمان برگزاری همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) از برپایی این همایش در 8 آبان ماه سال جاری خبر داد.
دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
امام در عین حال که در مواضع اجتماعى و دینى، صلابت و قاطعیت از خود نشان می داد، کسى را از اظهارنظر باز نمی داشت و نظر مقبول و عادلانه دیگران را رد نمی نمود. در پاریس هم، سران احزاب و جنبش هاى سیاسى و مذهبى را براى دیدار و گفتگو پیرامون کشور و تغییر رژیم می پذیرفت و به آنان مجال طرح آراى خود را می داد. امام خمینى هیچ گاه از شنیدن نظر مخالف برآشفته نمی شد، بلکه به تحلیل آن می پرداخت و بطلان و عدم بطلان آن را یادآور می گشت.
دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
برگی از اسناد ساواک؛
«دستگاه قضایی کشور ما، متأسفانه استقلال خود را از دست داده و به صورت آلتی در دست هیأت حاکمۀ ایران قرار گرفته است. لذا صلاحیت ندارد که مرا محاکمه کند. البته اگر روزی محکمۀ صلاحیتداری که خارج از نفوذ دستگاه حاکمه باشد تشکیل شود، من حرف های خودم را خواهم زد.»
دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
توران ولی مراد:
عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب(س) گفت: تعلیم و تعلم زنان ما نقش کلیدی در سعادت جامعه دارد چرا که هم خانواده را حفظ می کند و هم جامعه را. به اعتقاد من تاکید امام خمینی(س) بر تعلیم و تعلم زنان به همین دلیل بوده و باید توجه داشته باشیم که این تعلیم و تعلم همه جانبه است.
یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
یادداشت اختصاصی محمد درودیان برای پرتال امام خمینی؛
بخشی از پیش فرض های موجود و پذیرفته شده در جامعه ایران درباره جنگ ایران و عراق، در ذیل سه موضوع کلی قابل تعریف است. ددمنشی و تجاوزگری دشمن بعثی در عراق که تصوّر هرگونه جنایتی را از سوی عراقی ها در زمان جنگ امکان پذیر کرده است. باور نسبت به مظلومیت و غربت رزمندگان که تصور وقوع هر نوع وضعیتی را برای آنها از جمله شهادت غریبانه، امکان پذیر کرده است. پرسشها و ابهامات موجود درباره برخی وقایع و مسائل جنگ.
یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی:
این خیلی مسائل مهمی است که کسی با آن روحیۀ حماسی یک مرتبه چنین تصمیمی را بگیرد. اگر کسی خود را نساخته باشد چنین کاری برایش خیلی دشوار یا محال است. مردم و مسئولان این مملکت باید سعی کنند رفتار و کردار و نیات خداپسندانه داشته باشند. یعنی برای خاطر دنیا و پست و مقام یکدیگر را محکوم نکنیم. از یک روستایی تا یک کسی که در رأس نظام است. مسائل نفسانی مسائلی است که در نهاد فرد فرد ما وجود دارد.
یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) طی اطلاعیه ای مراتب قدردانی خود را از مردم، مسوولین و دست اندرکاران بزرگداشت امام خمینی(س) اعلام کرد.
یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۹
علی محمد حاضری:
با پیروزی انقلاب اسلامی، به لحاظ خصلت غیر سازمانی و فقدان تشکیلات منسجم حزبی در مدیریت انقلاب و نیز عدم اقتدار همه جانبه دولت انقلاب و حاکمیت چندگانه ای که معمول مراحل اولیه پیروزی انقلابات است، نظام دانشگاهی و مراکز آموزش عالی کشور، از جمله مراکز و مواردی بود که به نحو کامل تحت مدیریت جریان مذهبی و مدیریت انقلاب قرار نگرفت و مبارزات و رقابت های درون جریان های انقلاب با شدت و صراحت بیشتری ادامه داشت.
شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کتاب استصحاب همچون کتابهای اصولی دیگر امام(س) از درخشندگی ویژه ای برخوردار است. زیرا از یکسو در بررسی روایات از افراط و تفریط می پرهیزد، و دقتهای فلسفی و سهل انگاری های عامیانه را کنار می گذارد و از سویی دیگر، در بحثها به شدّت از خلط و اشتباه جلوگیری می کند و مسائل حقیقی را از مسائل اعتباری تفکیک می نماید، و با کمال متانت و استواری به استدلال می پردازد، و سپس با دفاع از نظریۀ برگزیده، آنرا تحکیم و تعمیق می بخشد.
شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
روزنامه نگار تونسی:
منی بن قمره طی مقاله ای در روزنامه فرانسوی زبان «لوتن» در تونس تأکید کرد: امام خمینی (س) اسلامی را به جهانیان معرفی کرد که با علم، فضیلت، اخلاق، عدالت و انسانیت در تعارض نیست و ما را به اوج حقیقت یعنی معرفت خدا رسانید.
شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
معاون آموزشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) دفتر قم عنوان کرد:
حجت الاسلام والمسلمین حاضری با بیان این که امام خمینی(س) در حوزه های مختلف از جمله وحدت ملل مسلمین و وحدت مذاهب اسلامی، منادی وحدت است، گفت: همایش «امام خمینی پیام آور وحدت» به حوزه تقریب مذاهب می پردازد که متأسفانه امروز جامعه اسلامی درگیر آن است و امید است این همایش گامی در تقریب امت اسلامی شود.
چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳
توصیه ها و تذکرهای امام (س) در جمع ائمه جمعه و جماعات:
اگر ما خدای نخواسته، با اعمالمان طوری بکنیم که این ملت از ما جدا بشود و این ملت ما را زیر سؤال قرار بدهد که شما امروز که دستتان باز است یک نحو دیگر دارید عمل می کنید و جدا بشود از شما، این مسئولیت اسلام به عهده ماست. اسلام به انزوا کشیده می شود و آنهایی که با اسلام مخالف اند روی کار می آیند خدای نخواسته، و این مسئولیت به عهده ماست.
چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
امروز در مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران برگزار می شود:
عصر شعر «خورشید جماران» با حضور شاعران برجسته استانی و کشوری در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می شود.
چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
به نظر من ابعاد مختلف وجودی امام تحت الشعاع شخصیت سیاسی وی قرار گرفته که هنوز هم ناشناخته مانده است. امام یکی از عالمان سرآمد زمان در حوزه های فقه، اصول، فلسفه، کالم، عرفان و اخلاق بودند، حتی پژوهشگاه امام خمینی که در مقطع دکتری به صورت تخصصی در حوزه اندیشه کلامی و اصولی دانشجو می پذیرد هنوز نتوانسته است به ژرفای علمی امام(س) دست پیدا کند. امام به شدت به مساله علم و مطالعه اهتمام داشتند.
سه شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۸
امام از هرگونه حرکتى که شائبه آینده سازى براى خویشتن داشته باشد سخت گریزان بود و از این رو نمى خواست کارى را که علماى طراز اول نجف انجام داده اند، تقلید کند و از این راه، خود را در ردیف آنان قراردهد و این از روح خداجویى، سلوک عرفانى و تهذیب نفس امام ریشه مى گیرد، چنانکه در شب سه شنبه 12 خرداد ماه 49 وقتى خبر درگذشت حکیم به نجف رسید امام آن شب را نخوابید و شب را به دعا و تفکر گذراند.
سه شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
دستیار ویژه رئیس جمهور:
امام توانست حس اعتماد و حس اطمینان را به مردم بازگرداند و به مردم بفهماند در سایه اسلام و با شعار نه شرقی و نه غربی می توانند روی پای خودشان بایستند این امر بخاطر ویژگی های خود امام بود؛ چرا که امام همه ارزش های لازم را داشت و خودش یک اسلام شناس واقعی، یک فقیه، یک فیلسوف، یک انقلابی و یک حکیم بود. امام تمام عمر خود را در راه استقلال و آزادی و اسلام گذاشت و مردم به امام اعتماد کردند.
دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
امام خمینی (س) در بازسازی جهان تجربی که بازتاب اعتقادات و ارزش های ایدئولوژیک منبعث از مکتب اسلام ایشان است از واژگان مثبت و منفی استفاده می کنند. در متون بررسی شده، هنگام پرداختن به انقلاب و اسلام و مکتب و صدور، کلمات بار مثبت پیدا می کنند و واژگان الگو، نمونه، راهنما، اقامه عدل، حق، احیا و ... همراه هم به کار می روند. در نقطه مقابل موقع گفتگو درباره غیر و دیگران، کلمات باری منفی می یابند.
دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
«شرحِ حدیث جنود عقل و جهل»، مشتمل بر شش مقاله است که بلند ترین مقالات آن، مقاله ی ششم است. این مقاله، مبتنی بر بیست و پنج مقصد و هر مقصد مشتمل بر چند فصل است.
در این مجله متن کامل مجموعه ای از درس گفتارهای دکتر فاطمه طباطبایی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و رییس انجمن عرفان اسلامی در تفسیر این اثر عرفانی امام خمینی منتشر می شود.
او که خود مخاطب برخی از مهمترین متون و نامه های عرفانی امام خمینی است و به عنوان عروس امام خمینی و یکی از اعضای بیت امام، درس آموخته مکتب عرفانی ایشان و همواره مورد محبت و توجه آن عارف بزرگ بوده است؛ مدت مدیدی است که کلاس هایی در تفسیر این اثر استاد بزرگ خویش در دفتر انجمن علمی عرفان اسلامی، آغاز کرده است.
کلاس های دکتر طباطبایی مدت مدیدی است آغاز شده است. متاسفانه امکان دسترسی به جلسات قبلی این درس گفتار وجود ندارد و به ناچار گزارش های ارائه شده از میانه کتاب آغاز شده اند.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «1»
عبدالرحمان محمد سلمی، عارف قرن چهارم و پنجم هجری، در رساله ی «عیوب النفس و مداومتها»، صفحه 272 عیوب و نواقص نفس را بر شمرده است. از نظر وی علامت نفس معیوب، آن است که از اطاعت و بندگی خدا لذت نمی برد و این عدم لذت، به خاطر عدم اخلاص او در عبادتش می باشد. البته، عبادت، انواع و مراتب مختلفی دارد؛ مثلا گرفتن دست یک مستمند عبادت است چه، اگر این کار با اخلاص انجام گیرد، لذت بخش خواهد بود ولی اگر برای تظاهر به نیکی باشد، از این عبادت لذت نخواهد برد. چرا که عمل خالصانه، عملی وجودی است و شاکله وجود انسان خواهد شد.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «2»
اوج حالتی که افراد از خود تصور می کنند این است که خودرا صابرمی دانند. در حالیکه این صابر دیدن به معنای بلا دیدن است حال آنکه عارف کامل هر چه از دوست رسد را نیک می بیند. امام در مرگ حاج آقا مصطفی می گویند: مرگ مصطفی از الطاف خفیه ی پروردگار بود. آنچه در هنگام مصیبت در ایشان بروز کرد، شاکر بودن و لطف تلقی کردن ایشان بود و نمی گویند من بر این مصیبت صبر می کنم بلکه آن را لطف تلقی می کنند.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «3»
امام می فرمایند: "فهم از لوازم فطرت مخموره و از جنود عقل است و حمق از لوازم فطرت محجوبه واز جنود جهل است." (شرح حدیث جنود عقل و جهل ص274) از این معنا ما متوجه می شویم که اگر فطرت انسان گرفتار طبیعت و گناه و رذائل نشود، فهیم است. و این به معنای آن است که همه ی انسانها این فهم ذاتی را دارا هستند و فهم ذاتی موجب می شود که شخص سخن حق را بفهمد.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «4»
او از رنگ و صبغه الهی اعتدال در این کتاب سخن می گوید و عفت را به مثابه در منطق اخلاق خانوادگی و اخلاق مدنی توضیح می دهد و جالب آن که با اندکی تسامح نه تنها افراط، که تفریط را به مثابه هتک توضیح می دهد و همچنان که اعتدال را به مثابه فضیلت و در شمار جنود الهی عقل جای می دهد؛ افراط و تفریط و هتک را به مثابه رذیلت در جنود شیطان توضیح می دهد.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی«5»
هر فعل انسان صورت غیبیه ای دارد که در عالم ملکوت محفوظ است. اما چنان که در گذشته گفته شد؛ عالم ملکوت، عالمی دیگری در جای دیگری نیست. هر فرد در زمان واحد وجهه ای ملکی و وجهه ای ملکوتی دارد. اما بدان علت که تنها دارای چشم ظاهر است، قادر به رؤیت چهره ملکوتی خود نیست. در صورتی که چشم حقیقت بین او بینا شود، چهره ملکوتی خود را مشاهده می نماید. متصف شدن به این چشم به اراده و تلاش و ریاضت خود انسان بستگی دارد.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰