در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
سومین جلسه کمیته امور جوانان، فرهنگیان و دانشگاهیان ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) با حضور نمایندگان وزارتخانه های علوم، بهداشت و درمان، سازمان جوانان هلال احمر، جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد برگزار شد.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(س) با صدور فرمانی به شورای انقلاب بر تشکیل شوراهای اسلامی و تهیه آیین نامه اجرایی آن تاکید نمودند و به نقش مردم در اداره امور کشور چنان اهمیت داده شد که اصول ششم، هفتم، یکصد و یکم، یکصد و دوم، یکصد و سوم، یکصد و چهارم، یکصد و پنجم، یکصد و ششم قانون اساسی به شوراهای اسلامی اختصاص یافت.
رئیس کمیته بین الملل ستاد بزرگداشت امام خمینی (س) گفت: امام یک شخصیت ملی و متعلق به همه است و کارنامه انقلاب ما است. یعنی محور و کانون انقلاب است. روز بزرگداشت حضرت امام یک روز ملی است که پاسداشت و بزرگداشت آن به شکل آبرومند جزو حیثیت همه ما خواهد بود.
او دنیادوستى، حبّ جاه و مقام و مال اندوزى را کلید دشواری هاى زندگى مى پنداشت و از توجه به آن خود را بى نیاز احساس مى کرد که آرامش همه جانبه و جارى در لحظه لحظه زندگى وى نتیجه طبیعى آن بود. او مروج و مبلغ فقر نبود، بلکه بر ترویج غناى نفس و رشد قناعت همت داشت. رفتار متعادل و مبتنى بر شیوه هاى صحیح اسلامى در تمیزى و آراستگى ظاهر و لباس و وسائل شخصى هرچند اندک وى، به وضوح قابل مشاهده بود.
امام خمینی (س) در جمع مسئولان و نویسندگان انتشارات سپاه پاسداران در روز 8/ 2/ 1361 بیان داشتند: این محبوبیتى که شما الآن در بین مردم دارید این خیلى ارزش دارد؛ این را باید حفظ کنید. مادامى که شما این محبوبیت را دارید در بین مردم و مردم پشتیبان شما هستند، این سپاه به قوّت خودش باقى هست و مى تواند خدمت بکند. و اگر- خداى نخواسته- یک وقتى لغزشهایى پیدا بشود و جلوگیرى نشود آن وقت هم ممکن است سرایت بکند.
مدیر گروه عرفان پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی از مدرسین درس وصیتنامه امام خمینی(س) خواست ابتدا شرایط انتقال مفاهیم این وصیتنامه به دانشجویان را فراهم کنند و پس از چند جلسه همدلی و همراهی با دانشجو، در جلسات بعدی کلاس به متن درس وارد شوند.
محمدجواد مرادی نیا گفت: اینکه چرا امام خمینی تنها خمینی زمان شد اول به این دلیل بود که امام ظرفیتی متفاوت با همه داشت و دیگر اینکه تحت تاثیر اساتید بزرگی مثل آیت الله محمد علی شاه آبادی و مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری بود و دم مسیحایی این افراد در امام اثر کرد. امام را نباید با هیچ کس مقایسه کرد نه با اعضای خانواده خودش و نه با سایر روحانیون و مراجع و نه با هیچ یک از شخصیت های سیاسی یک قرن گذشته.
یک روستایی با واسطه از من خواسته بود که از امام بخواهم یکی از لباس هایی را که امام در آن نماز خوانده اند به او بدهند. طبیعی بود که طرح مسأله برای من کمی سنگین بود. در فرصتی پس از انجام کارهای مربوط در آن شرفیابی، مطلب را عرض کردم. امام احساس کردند با سنگینی مطرح می کنم.
از جمله مواردی که در عصر حاضر مورد توجه فقیهان واقع شده و ضرورت پاسخ گویی به آن در فقه استدلالی و فتوایی رخ نموده، پیوند اعضاء از بدن افراد زنده و یا مردگان به مرگ مغزی است. حضرت امام در روز 7 اردیبهشت 1358 در زمان اقامت در قم در مصاحبه ای با رادیو تلویزیون آموزشی در پاسخ به استفتاء یکی از بیماران کلیوی درباره پیوند اعضاء چنین پاسخ دادند: در صورتی که پیوند، اسباب نجات یک نفر از موت بشود به حسب شرع مانع ندارد.
رئیس ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) در این جلسه که با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد گفت: یکی از تلاش های ما در این سال باید این باشد که در بزرگداشت امام خمینی(س) برگ زرینی دیگری بر افتخارات کارنامه مان بیفزاییم و توانمان را به کار ببریم که نسل تشنه آرمان و افکار امام بتواند در این دریای بیکران بیشتر و بهتر بهره مند شود.
به دنبال برگزاری انتخابات تعیین نوع نظام، و سپس تعیین اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی، تدوین و تصویب قانون اساسی در کانون توجه حضرت امام و سفارش ها و رهنمودهای او قرار می گیرد تا اهمیت و جایگاه آن برای همگان مشخص شود و هرکسی به انجام وظیفه بپردازد. جمع بندی رهنمودها به مجلس خبرگان تدوین قانونی است جامع مطابق نظر شارع مقدس و واقعا اسلامی و مترقی و به مردم، حضور پرشکوه برای تصویب نهائی آن.
حضرت امام روز 6 اردیبهشت 62 در دیدار با جمعی از پرسنل نیروی هوایی بیان داشتند: در هر بُعدی اگر کسی بخواهد مَثَل بزند، به ایشان مَثَل می زند. در بُعد زهد و علم، و در بُعد رحمت به مستضعفین و مستمندان. و در بُعد جنگ و شجاعت، و خلاصه در همه ابعاد به ایشان مَثَل زده می شود. و در حقیقت یک موجود هزار بُعدی است و ما باید تابع یک همچو فردی باشیم. به آن اندازه ای که می توانیم باید از ایشان تبعیت کنیم.
امام در حالی که به کتابی روی میز اشاره می کردند، فرمودند: گزارش بد کدام است. مگر این کتاب را شما برای من نیاورده اید؟ این کتاب به غیر از آن کلمه «بنام خدا» بقیه اش همه مبانی «مائو» است. شما نمی فهمید، این افکار التقاطی است که این ها کار ما را عقب انداختند، نهضت را عقب انداختند.
در نزد موحدین و سالکان طریقت سخن از اجر و پاداش دنیایى، اسائۀ ادب به منزلت و مقام آنان است؛ و دنیا با همۀ زرق و برق ها و اعتباراتش به مراتب کوچکتر از آن است که بخواهد پاداش و ترفیع مجاهدان فى سبیل اللّه گردد. و مجاهد فى سبیل اللّه بزرگتر از آن است که گوهر زیباى عمل خود را به عیار زخارف دنیا محک بزند... شما آیینۀ مجسم مظلومیت ها و رشادت هاى این ملت بزرگ در صحنۀ نبرد و تاریخ مصور انقلابید.
این جانب براى بزرگداشت این شخصیت علمى و مجاهد، که از مفاخر حوزه هاى علمیه و از مراجع دینى و متفکران اسلامى بود، از روز چهارشنبه سوم اردیبهشت به مدت سه روز عزاى عمومى اعلام مى کنم، و روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت را تعطیل عمومى اعلام مى نمایم، و از خداوند متعال خواستار جبران این ضایعه بزرگ و عظمت اسلام و مسلمین مى باشم.
نحوه انعکاس موضوع به محضر امام و برخورد ظریف و قاطع و عبرت آموز معظم له با این قضیه که در نهایت سادگی و در فاصله زمانی کوتاهی بدون هیچ تشریفات زائد اداری صورت گرفته است، می تواند به عنوان یک سند ارزنده تاریخی در مقایسه با عملکرد و روابط شخصی همه زمامداران کشورها با مردم خود، مورد سنجش و مقایسه قرار گیرد و محال است که رهبران حقیقی مردم، روشی جز این داشته باشند یا چیزی غیر این بخواهند.
حضرت امام در پیام نوروزی خویش در اول فروردین 1359 به جدّ به این امر پرداخته و سپس در اول اردیبهشت همان سال در دیدار با اقشار مختلف مردم و اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه ها به تشریح چگونگی اسلامی شدن دانشگاه ها پرداختند که زمینه ساز انقلاب فرهنگی و به تبع آن تعطیلی دانشگاه ها از 15 خرداد 59 تا 27 آذر 1361 به منظور انجام اصلاحات لازم گردید و به میزان زیادی به سالم سازی محیط دانشگاه ها کمک کرد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در آئین اختتامیه جشنواره سراسری سه گانه سرفصل با محوریت امام خمینی(س) که در دانشگاه اراک برگزار شد ضمن تأکید بر لزوم توجه به سیره معیشتی، اخلاقی، عرفانی و معنوی معمار کبیر انقلاب، گفت: چاپ و توزیع آثار امام(س) می تواند در نشر و تفکرات ناب و الهی آن حضرت بین جوانان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت باشد.
رییس پژوهشکده امام خمینی(س) در مراسم افتتاحیه کارگاه های آموزشی این پژوهشکده درباره وصیت نامه الهی- سیاسی امام خمینی(س) گفت: یکی از مهمترین اهداف امام از تدوین این وصیت نامه تقدیس و پاک سازی بستر عالم برای حرکت بسوی خدواند متعال است و آموزش این وصیت نامه در راستای این ماموریت است که به معرفت الهی که غایت وجودی انسان است برسیم.
جامعیت علمی و ویژگی های خاص فردی، اجتماعی و سیاسی امام(س)، از ایشان رهبری قدرتمند و بی نظیر ساخته بود که موفق شد با دم مسیحایی خود، جهان اسلام را جانی دیگر بخشد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.