تحریفهای روضۀ عاشورا
بیرون آمد، واقعاً مقام بزرگی است امّا شکی که از راه قصّابی کردن
از چشم بیرون بیاید، اگر یک دریا هم باشد، ارزش ندارد.
حالا به چند نمونه از این تحریفها، که استاد مطهری هم بدانها
اشاره کردهاند، میپردازیم.
یکی از این تحریفها،قصّۀ لیلا، مادر حضرت علی اکبر است.هیچ
یک از مورّخین به بودن ایشان در کربلا اشاره نکردهاند. اما تا دلتان
بخواهد،روضۀ لیلا و علی اکبر داریم. مثلا در روضهای گویند که
امام حسین از لیلا خواسته تا جلوی خیمهها برود و موهایش را
پریشان کند و برای سالم برگشتن حضرت علی اکبر دعا کند. چون
دعای مادر در حق فرزند مستجاب میشود. حالا به این فکر کنیم
که اوّلاً لیلایی در کربلا وجود نداشته که این کار را انجام بدهد
و ثانیاً منطق این حرف،چقدر با منطق امام حسین علیهالسّلام
متفاوت است.
باز یک مورد دیگر دربارۀ حضرت علی اکبر علیهالسّلام و مادرش،
وقتی است که به مادر ایشان نسبت میدهند که نذر کرده:« اگر
خدا علی اکبر را به من سالم برگرداند و در کربلا کشته نشود، از
کربلا تا مدینه را ریحان بکارد.» یعنی سیصد فرسخ راه را ریحان
بکارد. جالب است بدانید که این جمله از شعری گرفته شده که
مجنون برای لیلا میخوانده و هیچ ربطی به ماجرای کربلا نداشته
است!
و یک ماجرای دیگر، میگویند در گرماگرم روز عاشورا، امام حسین
با عجله نماز خوف خوانده است و تا امام این دو رکعت نماز را
بخواند،دو نفر محافظ ایشان بودهاند که در اثر تیرهای پیاپی جان
سپردهاند.آن وقت همان موقع، امام حسین خواسته عروسی
حضرت قاسم با یکی از دخترانش را به راه بیندازد. در حالیکه آن
موضوع نه تنها ریشۀ تاریخی ندارد، بلکه با عقل آدمیزاد هم جور
در نمیآید و در واقع برای حرف زدن دربارۀ عروسی و گرم کردن
مجلس است و بس! یا مثلاً میگویند،هاشم مرقال، برای یاری
امام حسین علیهالسّلام از زیرزمین جوشید و بالا آمد. او یکی نیزۀ
هجده زرعی در دست داشته است. در حالیکه هاشم از اصحاب
حضرت علی علیهالسّلام بوده و بیست سال قبل کشته شده بود.
یعنی یارانی به امام حسین نسبت داده میشود که همراه ایشان
نبودهاند.
و باز یک ماجرای دیگر،مثلاً در کتابی به نام اسرار الشهاده نوشته
شده است،که لشکر عمر سعد در کربلا ،یک میلیون و ششصد
هزار نفر بودند و امام حسین در روز عاشورا سیصد هزار نفر را با
دست خودش کشت. به گفتۀ استاد مطهری،با بمبی که در
هیروشیما انداختند، 60 هزار نفر کشته شدند. ایشان حساب
کردهاند که اگر فرض کنیم که شمشیر مرتب بیاید و در هر
ثانیه یک نفر کشته شود، کشتن سیصد هزار نفر، هشتاد
و سه ساعت و بیست دقیقه وقت میخواهد . بعد هم که
دیدهاند این تعداد کشته با طول روز جور در نمیآید،
گفتند روز عاشورا هم هفتاد ساعت بوده است!!!
استاد مطهری، از بعضی از مجالس عزاداری محرّم، دل پرخونی
داشتند. ایشان در جلد اوّل کتاب حماسۀ حسینی و در شروع
بحثهایشان به این موضوع پرداختهاند. از نظر استاد مطهری،
تحریف کردن،کار نادرستی است که متأسفانه سابقهای طولانی
بین مردمان کشورهای گوناگون دارد.
متأسفانه یکی از اتفّاقات مهمّی که مورد تحریفهای فراوان قرار
میگیرد،واقعۀ عاشورا است. خیلی وقتها، هدف اصلی مجلس
عزاداری،ایجاد حال و هوای معنوی و به گریه انداختن مخاطبین
است. یعنی شور مجلس بر جنبههای صحیح بدن اتفاقات روضه
غلبه دارد. استاد مطهری، اصلاً به اینجور مجالس اعتقاد نداشتند.
ایشان حتی به مردم توصیه میکنند که در صورت مواجه شدن با
مجالس عزاداری که برای گرم شدن مجلس راست و دروغ را قاطی
میکنند، برخورد کنند. یعنی به صاحب مجلس تذکر بدهند و در
آن مجلس ننشینند.
«چون مردم باید روضۀ راست بشنوند تا معارفشان،سطح فکرشان
بالا بیاد و بدانند که اگر روحشان در یک کلمه اهتزاز پیدا کرد،
یعنی با روح حسین
بن علی هماهنگ
شده و در
نتیجه،اشکی
ولو ذرّهای، از
چشمشان
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 57صفحه 14