تعریف تعزیه
تعزیه در میان شیعیان
ایران و مسلمانان شیعه مذهبی
که در سرزمینهای بین النهرین
و شبه قاره هند و افغانستان
زندگی میکنند، معانی و مفهوم
گوناگون دارد. عزا و سوگ ، روضه
خوانی،همدردی با مصیبت دیدگان و ... از
جمله معانی و مفاهیم کلی و عام این کلمه
است.
از معانی و مفاهیم اصطلاحی و خاص «تعزیه»
یکی اطلاق تعزیه به نمایش واقعههای تاریخی-
مذبی به ویژه واقعۀ کربلا و دیگر اطلاق آن
به تابوت واژه یا شبیه ضریح شهیدان و امام
حسین علیهالسّلام است.
تعزیه در شمار آن دسته رفتارهایی است
که در آنها واقعههای تاریخی و مذهبی در
قلمرو فرهنگ عامه همراه با مجموعهای
از باورها رشد و بالندگی یافته و به
صورت نمایش آیینی - مذهبی در
آمده است.
تعزیه ترکیب فرهنگ و
مذهب
.عاشورا یک فرهنگ
است. فرهنگی پویا و
تاریخ ساز و استوار.
یکی از مصادیق انتقال این
فرهنگ،بهره گیری از تعزیه و
تعزیه خوانی است. نمایش ما شیعیان
ایران به صورت تعزیه خوانی یا شبیه
خوانی. بر محور شهادت سالار شهیدان
کربلا صورت میگیرد.
هر سال با تکرار وقایع کربلا در
تعزیه خوانیها دهههای محرم و
صفر،عامّه مردم از مرز زمان و
مکان میگذرند و به گذشته و
زمان آغازین رویدادها باز
میگردند. بدین گونه هر
سال تعزیه خوانان با نمایش
رستاخیز و مرگ دوباره
شهیدان دین، اسطوره
شهادت را در ماورای
تاریخ تکرار میکنند
پیدایش و خاستگاه تعزیه
بحث و گفتگو درباره خاستگاه تعزیه و زمان پیدایش تعزیه خوانی در جامعه ایران دو موضوع بسیار مهم
در تاریخ تعزیه پژوهی بوده است. پژوهشگرانی که در زمینۀ تعزیه و تعزیه خوانی بررسی و تحقیق کرده
اند. در مورد اصل و منشأ تاریخ پیدایش تعزیه خوانی، نظریههایی گاه مشابه و گاه متفاوت با یکدیگر
ارائه دادهاند و هنوز به یک نتیجه دقیق و قطعی نرسیدهاند.
اینکه تعزیه خوانی در چه دورهای پدید آمده، تأثیری در اهمیّت این نمایش مذهبی ندارد و آنچه
روشن و مهم است، این است که تعزیه خوانی نمایشی است ساختۀ اندیشه و احساس ایرانیان
شیعه مذهب و بر آمده و رشد و بالندگی یافته در فرهنگ ایرانی.
سوگواری شیعیان بغداد در قرن 4 هجری را میتوان آغازیترین شکل پیدایش نمایش مصایب
امام حسین علیهالسّلام به شمار آورد. بنا به گزارش جغرافی نویسان و تاریخ نویسان اسلامی
در سال 352 هجری قمری به دستور و تشویق معزّالدوله دیلمی، از امیران معروف آل بویه،
شیعیان در روز عاشورا با بستن بازارها و تعطیل کار خرید و فروش،گرد هم میآمدند و در
نمایش حزن انگیز به سوگواری میپرداختند.
در این روزها خیمههایی در بازار بر پا میگردند و پلاس از خیمهها و دکانهای خود میآویختند
و صورتهای خود را سیاه میکردند و مویه کنان در کوچهها به سوگواری میپرداختند. تنی
چند از نویسندگان و صاحب نظران،دورۀ صفوی و برخی دیگر دورۀزندیه را زمان تجلی
تعزیه خوانی و گروهی هم نمایشهای مذهبی غرب را تأثیر گذار بر شکل و اجرای تعزیهخوانی
دانستهاند.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 57صفحه 16